Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Georgie's NYC Foto-Trip Planning!

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Georgie's NYC Foto-Trip Planning!

Bericht door Georgie »

Susie one schreef:
Tip neem je statief van je spiegelrefex camera mee.
Je kan in de avonduren echt mooie foto's maken.
Vooral in het magisch kwartiertje kan je mooie foto's maken.
wij hebben nog steeds de wens om Brooklyn Brigde in het magisch kwartiertje fotograveren.
Ja ik heb een gorillapod, die is lekker compact en neem ik gewoon in m'n rugzak mee!
Ik was zeker van plan om nachtfoto's te maken en heb m'n planning daar ook deels op afgestemd (ESB en Manhattan Bridge 's avonds bijvoorbeeld)

Wanneer is het gouden kwartiertje in New York in juli/augustus? Dat zal ik wel eens tegen die tijd opzoeken, hoe laat dat ongeveer is. Ook voor de zonsopkomst wil ik dat wel weten. Maar daar heb ik al een handig iPhone appje voor! :thumbup: Ik heb besloten de Brooklyn Bridge met zonsopgang te fotograferen ipv zonsondergang, dat komt qua planning beter uit. Hopelijk is ie dan ook mooi.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Chrisp
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Chrisp »

Hier kun je nu al precies kijken hoe laat de zon opkomt en ondergaat!
Afbeelding
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Hey Sophie! zoals beloofd hierbij een uitgebreide reply.

Dag 1:
Ziet er goed uit! Afhankelijk van je aankomsttijd zul je hier meer of minder tijd voor hebben, maar het is altijd leuk om eventjes de gekte vann Times Square te zien.

Dag 2:

Ga je de TOTR bij zonsopgang doen :) ? Klinkt als een goede indeling van de dag. Je zou ook nog een tour door het VN-gebouw kunnen overwegen. Het was niet erg indrukwekkend, maar de 'nu-kan-ik-zeggen-dat-ik-er-geweest-ben' factor is erg hoor. Voor Broadway is er een geweldige site die alle discounts opsomt.

Dag 3:
Wow, dat zijn veel sights op een dag Sophie! Ik denk dat je om de buurt recht aan te doen the Meatpacking & the high line beter op een andere dag kunt inplannen. Je hebt dan heerlijk de tijd om the Village te bekennen, volgens mij valt daar erg veel te fotograferen en te winkelen. Je bedoelt hiermee de Frank Gehry aan de Hudson?

Dag 4:
Over de volgorde: het is een goed idee Ellis Island (en misschien toch maar even de kroon van het vrijheidsbeeld in?) zo vroeg mogelijk te doen. De crowds zijn dan nog lekker klein, en aangezien deze attractie best veel tijd inneemt, kun je het het beste ' s ochtends doen. Anders breekt het je dag echt op.

Vlakbij Battery park is ook het (kleine) skyscraper museum, misschien ook leuk voor jou?

In het foto-topic had ik ook nog een tip gegeven voor een straat met nog echte oude Hollandse huizen a la 'grachtengordel'.

Bij Ground zero zou ik ABSOLUUT 100% een walking tour doen georganiseerd door het 9/11 memorial centre. Je loopt dan een rondje rondom de sight met een betrokkene bij de aanslagen. Hij/zij vertelde zijn/haar verhaal over die dag. Toen ik de tour deed werd hij gegeven door een fire compny chief die die dag aanwezig was. Hij was zelfs een van de weinigen die in het laatste stukje overgebleven trappenhuis vast heeft gezeten. Ik zal deze ervaring niet snel vergeten, het heeft een enorme indruk op mij gemaakt!

Ook nog een kleine fototip voor bij het ESB, onderstaande effect is mogelijk op straat (credits naar mijn vader):
Afbeelding

Dag 5:
Een goed idee om de stad eventjes te ontvluchten deze dag. Kykuit is echt een volledig off-the-beaten-track bestemming en wat ik ervan hoor erg mooi. Het treinritje langs de Hudson is al helemaal geweldig. Je zou the Meatpacking en the High Line bij terugkomst in New York kunnen doen, ik denk dat dat zo goed past.

Je zou 's ochtends ook eerst The Cloisters (dependance van the Met) kunnen aandoen, schijnt een erg leuk off-the-beaten-track plekje te zijn. Vanaf daar kun je met de 1-line naar 225th street station, waar je de trein naar Kykuit (dat moet een Nederlandse naam zijn, maar waarom uitkijken :lol: ?) nemen.

Dag 6:
Goed plan :thumbup: , maar dat is dan ook grotendeels hoe ik het voorstelde in het andere topic, ghehe ;) .

De flea market in de Williamsburg Savings Tower is elke zondag van 10am to 5 pm. Op zaterdags is er een nog grotere flea market in Fort Greene met dezelfde tijden.

Ik heb nog wel een tip voor een anything else. In Queens ligt PS , een dependance van het MoMA. Ik vond het echt super leuk, want er staat heel erg experimentele kunst. Ook anti-bush kunst :mrgreen: , haha. Met je toegangskaartje voor het MoMA krijg je gratis toegang.

Dag 7:
Klinkt goed allemaal! Wel is de central Park Zoo volgens mij vrij klein, en weinig bijzonders. Ik zou vandaag lekker de tijd nemen om te shoppen als ik jou was, je kunt ook nog uitwijken naar SoHo om lekker hardcore verder te shoppen. Central Park zou ik zijn geheel naar dag 8 verplaatsen. De meeste eastbound transatlantische vluchten vertrekken sowieso pas vanaf 6pm, en een aanzienlijk deel ook om 9pm of zelfs nog later. Je zult dus sowieso de gehel ochtend en het begin van de middag tijd hebben om lekker van de stad te genieten.

De rest
Heb je al ervaring met die hop-on-hop-off bussen en fotgrafie? Het lijkt mij vrij lastig om vanuit een bewegend voertuig foto's te maken. Hoewel je bij de stoplichten wel tijd hebt om foto's te maken.

- Voor shoppen zijn deze twee markten die alleen spullen van jonge designers verkopen interessant:
Artists and fleas in Brooklyn, het gehele weekend.
The Market NYC in SoHo, het gehele weekend.

Verder ziet het er erg leuk uit! Het wordt vast een gewééldige week!
Afbeelding
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

International Center of Photography is echt een aanrader om even te bekijken. Niet super groot maar vaak waanzinnige werken die er hangen.
Houd er bij B&H rekening mee dat ze op vrijdagmiddag en zaterdag gesloten zijn.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Hoi Sophie, Wij hebben 3 weken geleden de High Line bezocht en als je aan het begin(bij 14th Street) naar beneden kijkt zijn er allemaal woorden op de grond en op de containers geschilderd. Is een werk van Barbara Kruger waarvan wij nu een hele erezaal vol hebben in het Stedelijk Museum. Erg mooi. Die woorden staan daar om de locatie te markeren van het tijdelijke Whitney museum. Brooklyn Bridge en TOTR zijn beide super om rond schemer te bezoeken ook ivm het maken van foto's.
Wijbe heeft veel foto's gemaakt en als je even wilt kijken is dit de website: www.wijbevisser.nl
NYC is super en wij hebben gelogeerd in de Hampton Inn Times Square. Geweldige locatie en met fitness ruimte en ontbijt. Deze keer geboekt via booking.com die de beste prijs had. Alvast veel plezier.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Wow heel erg bedankt voor deze uitgebreide reacties.

Chris, je bent geweldig dat je zo uitgebreid er op in gaat en daar heb ik ook veel aan. Goede tip om bijvoorbeeld Ellis Island 's ochtends te doen. Dan kan ik die route gewoon omgooien in principe en desnoods haal ik het Tenement Museum of Bloomingdales weg (alhoewel dat op zich niet heel veel tijd hoeft te kosten). Ook goed idee om het gehele Meatpacking District te verplaatsen naar de dag van vertrek, alhoewel ik op die dag misschien ook nog rustig aan moet doen met foto's. Die walking tour bij Ground Zero vind ik ook een heel goed idee. Mooie manier om er bij stil te staan. Ik denk dat ik dat wel heel heftig vind (ik was op 9/11 dit jaar al zo van slag), maar wel mooi. Zou Kykuit trouwens niet komen van een omgekeerde uitkijk, als in uitkijkpunt? Central Park Zoo is klein en dat vind ik wel leuk. Ik hoef op zich niet naar een hele grote (Bronx) zoo, maar vind het wel leuk om juist deze bekende even mee te pakken. Ik heb op zich trouwens veel ervaring met fotograferen vanuit een rijdend object. Dat doe ik op roadtrips ook altijd en heb menig goede foto daarmee geschoten. Ik weet nog niet zeker of ik zo'n hop on hop off bus pak, maar als ik het doe, is het daarvoor. Ik denk dat dat best gaaf is om op de taxi's neer te kijken enzo. Verder bedankt voor de rest van je tips.

Katja, ik bedoelde inderdaad het International Center of Photography. Dat soort musea vind ik altijd erg leuk (ik ga hier in Den Haag ook graag naar het fotomuseum). Niet groot, wel goed.

Corry, dank je voor de Highline tip! Dat klinkt goed! (en ziet er ook mooi uit op de foto's). Wat een mooie website heeft Wijbe trouwens. Ik zal ook even naar het hotel kijken.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Chris, het skyscraper museum heeft fantastische architectuur van binnen:

Afbeelding

Afbeelding

(bron: http://www.pixelandpoly.com/nyc_in_hdr.html)

En nog een gave sculpture gevonden (@WTC7):

Afbeelding
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Georgie schreef:Chris, je bent geweldig dat je zo uitgebreid er op in gaat en daar heb ik ook veel aan. Goede tip om bijvoorbeeld Ellis Island 's ochtends te doen. Dan kan ik die route gewoon omgooien in principe en desnoods haal ik het Tenement Museum of Bloomingdales weg (alhoewel dat op zich niet heel veel tijd hoeft te kosten).
Ik denk niet dat je Bloomies of het Tenement museum die dag hoeft te schrappen, volgens mij is er genoeg tijd voor het hele programma die dag.
Georgie schreef:Ook goed idee om het gehele Meatpacking District te verplaatsen naar de dag van vertrek, alhoewel ik op die dag misschien ook nog rustig aan moet doen met foto's.
Ik had het eigenlijk neergezet voor na terugkomst uit Kykuit, je zou dan ook kunnen eten in een hip restaurant in the Meatpacking. Maar je kunt schuiven zoals je wilt. Volgens mij heb je met die laatste dag waar je nog niets had gepland genoeg 'breathing room' om te schuiven :thumbup: .
Georgie schreef:Die walking tour bij Ground Zero vind ik ook een heel goed idee. Mooie manier om er bij stil te staan. Ik denk dat ik dat wel heel heftig vind (ik was op 9/11 dit jaar al zo van slag), maar wel mooi.
Ik snap wat je bedoelt Sophie, ik had hetzelfde gevoel. Mijn ouders wilden dit vooral graag doen. Ik was bang dat ik het te heftig zou vinden, maar ik achteraf heel blij dat ik ben gegaan. Veel van de betrokken doen deze rondleidingen ook omdat andere mensen vertellen over wat ze die dag hebben meegemaakt fijn vinden en het helpt ze bij het verwerkingsproces.
Georgie schreef:Zou Kykuit trouwens niet komen van een omgekeerde uitkijk, als in uitkijkpunt? Central Park Zoo is klein en dat vind ik wel leuk. Ik hoef op zich niet naar een hele grote (Bronx) zoo, maar vind het wel leuk om juist deze bekende even mee te pakken.
Het voordeel van deze zoo is ook dat het niet 'out of the way' is zoals de Bronx Zoo natuurlijk. Het is best een leuke onderbreking van je dag :D .

Ohja je hebt helemaal gelijk! Ik was al helemaal vergeten dat het Skyscraper Museum zo mooi van binnen is. Het staat zeker op mijn to-do list, ik zal je weten of het wat is! Leuke sculptuur trouwens, en op een erg leuke plaats. Ik vind de onderkant van WTC 7 er mooi.
Afbeelding
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Zou Kykuit trouwens niet komen van een omgekeerde uitkijk, als in uitkijkpunt?
Of het is vernoemt naar het buurtschap "Kijkuit"vlak bij Hulst in Zeeuws Vlaanderen door mensen die daar ooit vandaan kwamen.
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Rob schreef:
Zou Kykuit trouwens niet komen van een omgekeerde uitkijk, als in uitkijkpunt?
Of het is vernoemt naar het buurtschap "Kijkuit"vlak bij Hulst in Zeeuws Vlaanderen door mensen die daar ooit vandaan kwamen.
Ik was nieuwsgierig en heb het even gegoogled. Volgens Wiki is het inderdaad Uitkijk:

"Kykuit" (pronounced /ˈkaɪkʌt/, rhymes with "high-cut") means "lookout" in Dutch (though currently spelled "uitkijk").

Alleen is de uitspraak natuurlijk weer anders :-)
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Is het Kykuit mysterie ook weer opgelost gelukkig :lol: . Als ik meer tijd had zou ik er ook graag een kijkje nemen. Er zijn zelfs boeken geschreven over dit landgoed.
Afbeelding
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Bij de Bloomingdales in Soho heb je van die mooie grote nog oude stijl ramen waar je op de huizen erachter kijkt.
Met van die leuke ijzeren trappen er naast. Heb daar een tijdje foto's van staan maken, toen we er aan het schuilen waren voor de regen ;-)

Zo wie zo is Soho vanwege dat soort gebouwen en die ijzeren trappen heel erg leuk om er te fotograferen.
john ny
Amerikakenner

Bericht door john ny »

Ja Georgie we blijven lekker bezig.... Washington Square en omgeving is ook leuk om te wandelen en te fotograferen, vooral de huizen in de omgeving en natuurlijk de New York university geeft een leuke sfeer.

Ik zou je verblijf maar een weekje verlengen... :lol: :lol: :lol: .
De overwinnaar wordt nooit gevraagd of hij de waarheid vertelde
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Hey whaddayaknow...vind ik zomaar drie reisgidsen van NYC in m'n boekenkast! Nu heb ik iets te doen vanmiddag in plaats van m'n nakijkwerk. :lol:

John, ik zit er inderdaad aan te denken om in elk geval 1 dagje extra bij te boeken als buffer.
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Heb je eigenlijk ook overwogen om er een dagje Philly in te plakken Sophie :) ? Vanaf Penn Station is het slechts 1..5 uur tot hartje Philadelphia, perfect dus voor een dagtripje.

Naast de bekende sights zoals de Independence Hall is er ook nog Eastern state Penitentiary, een oude verlaten gevangenis die echt perfect is voor een fotoshoot. Kijk maar eens op deze photostream.
Afbeelding
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Heb ik inderdaad wel overwogen. Hangt er uiteindelijk een beetje vanaf of ik nog met Larissa door ga reizen of niet en hoeveel budget ik dus heb.
Ziet er wel super gaaf uit zeg, maar is dat niet eng?
Chrisp
Amerikakenner

Bericht door Chrisp »

Overdag niet denk ik :wink: . Je kunt je altijd nog bij een grondleiding aansluiten als je het echt griezelig vind. Ik vind het er zo gaaf uitzien, het is echt een must-do voor mij inmiddels. Als je met Larissa gaat roadtrippen kun je ook altijd nog overwegen Philadelphia aan te doen, het ligt toch op de route :D .
Afbeelding
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ik ben 4 jaar geleden in mijn eentje naar NY geweest: 11 dagen lang alleen maar rondgelopen en heel veeeeeel gefotografeerd (zie ook mn avatar)
Heerlijk was dat! Natuurlijk mis je soms gezelschap, maar die stad is zo fotogeniek!!
En in je eentje kan je lekker de tijd nemen voor foto's.......soms stond ik ergens wel 20 minuten om exact de goede hoeveelheid taxi's op een voorgrond te krijgen bijvoorbeeld. Dat doe je niet zo snel met gezelschap!

Ik denk dat je niet te veel moet plannen, gewoon gaan lopen en kijken. Dan maak je de leukste foto's.

Ik ga het zeker nog een keer doen! Ben afgelopen lente met mijn vriend weer in NY geweest en wederom mooie platen gemaakt maar toch anders dan als je alleen rondloopt!

Veel plezier iig

ps. ik zie dat je in juli gaat? Be prepared want het is bloedverziekend heet in de stad. Een veel mooiere fotoperiode is de herfst.
Zomer is ook leuk hoor, ik was er destijds ook in de zomer maar man man wat was dat heet met die cameratas op mijn rug de hele tijd.

ps2. Een tip die eigenlijk niet geheel door de beugel kan maar die ik toch even neer wil zetten: toen ik er was, was ik al 3 weken op rondreis door de VS en ik had geen statief bij me omdat ik dat veel te zwaar en onhandig vond. Maar ja..dan kom je in NY en wil je toch Times Square e.d. 's avonds vastleggen
Ik heb toen bij B&H een tripod gekocht. Maar na 11 dagen ging ik weer weg en bedacht ik me dat ik thuis sowieos al 2 statieven had dus een 3e meeslepen was nogal onzinnig.

Ik ben m toen gewoon terug gaan brengen, netjes met de bon en weer in de doos. Ik had het ding misschien 3 keer een avondje gebruikt dus hij was nog helemaal spotless. MAar toch..,.echt helemaal netjes was t niet.
Een gorillapod is leuk, maar lang niet zo stabiel als een echt statief en op Times Square op een vluchtheuvel heb je er ook vrij weinig aan :mrgreen:
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Aah jij weet waar ik het over heb Iris! Dat is inderdaad heerlijk, zo reizen. Ik heb het al eens in Parijs ook zo gedaan. Ik fotografeer ook wel wanneer ik met anderen op reis ben, maar het is inderdaad anders. Je voelt je toch meer opgelaten als je inderdaad lang ergens staat om de perfecte foto te maken.
En inderdaad, ik wil zeker gewoon het straatbeeld vastleggen. Dat is ook hetgene wat ik het meeste fotografeer en het 'beste' in ben.
Maar er zijn wel veel dingen die ik sowieso niet wil missen, vandaar de planning.

Wat betreft je psjes:

ps 1: Ik vind de herfst ook veel mooier, maar omdat ik aan schoolvakanties vast zit kies ik toch maar voor de zomer. Zo lang kan ik ook niet wachten denk ik en in de herfst zou ik dan ook maar echt 1 weekje kunnen gaan en nu wil ik al langer (8 dagen dus). Helaas, dan maar warm. Ik ben er op voorbereid. Oh en ik heb op zich geen echte zware foto tas. Nou ja, wel een rugzak waar m'n minilaptop in zitten en een gorillapod, opladers, extra batterijen en geheugenkaarten enzo, maar ik ga geen extra lenzen bij me dragen. Ik ben meer een on-the-go fotograaf. En m'n camera heb ik altijd om m'n pols heen gebonden, dat werkt het beste voor mij. Hoe draag jij 'm altijd als je (lange afstanden) loopt?

ps 2: Hahahaha oh you naughty! :lol: Best wel heel erg grappig eigenlijk. Maar inderdaad, ben het wel met je eens..Een gorillapod is niet alles. Ik heb ook wel een ander statief, maar dan kom ik echt direct aan m'n gewichtslimiet zo zwaar haha. Op zich ben ik wel een kei geworden in het spotten van handige plekjes waar ik of m'n gorillapod kan plaatsen, of m'n camera zelf. En anders maar niet precies perfect in het midden van Times Square maar eens een andere hoek. Kan nog interessant zijn ook.

Dank je voor je tips verder!

En dan heb ik nog een psje voor jou: Heb jij een website/fotosite waar ik je foto's op kan bekijken? :)
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ja die heb ik, je kunt op het www-logootje klikken onder mijn naam
maar dit is de URL: www.eyerisphotography.nl

De NY foto's staan onder Gallery > City. Uiteraard lang niet allemaal, maar een paar toppertjes :)
Overigens ook nog wat uit Seattle en Parijs!

Ik heb altijd een LowePro mini trekker rugzak op mijn rug. Daarin vaak mn camera met 2 of 3 lenzen, filters en draadontspanner.
Al lopend door NY heb ik de camera vaak over 1 schouder hangen en soms wissel ik van lens. Ahh ik krijg meteen weer zin om te gaan :mrgreen:
Die stad is zoo fotogeniek :)

ps. kwam jij nou ook naar de meeting in februari? ik ben nog niet zeker maar als ik kom is t sowieso leuk om ff te kletsen. Kan ik ook mn fotoalbum meenemen van toen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer