Sandy schreef:Als ik zou emigreren dan zou ik denk ik de typische Nederlandse binnensteden missen, de grachten, herenhuizen en verschillende gevels. Ik vind dat zo mooi en kenmerkend voor ons landje. Maar ook de historie, diversiteit en meertaligheid binnen Europa, waar landen (om in Amerikaanse begrippen te spreken) toch op een steenworp afstand van elkaar liggen.
Ja, daar heb je absoluut gelijk in, ik mis dat inderdaad wel. Nou ben ik het met Petra eens dat je aan de oostkust waar wij zitten je toch wel aan je trekken komt voor wat betreft historie. Maar in Atlanta waar ik woon is maar weinig ouder dan 100 jaar en niks ouder dan zo'n 150 jaar (met dank aan onze "vrienden" uit het Noorden die hier de boel hebben platgebrand in de Burgeroorlog

). En dat vind ik wel jammer, al is het verder een prettige stad om in te wonen. Maar ik kom regelmatig in Savannah en dat is dan wel weer oud (17e eeuw) en veel binnensteden in Europa zijn uiteindelijk ook vaak niet veel ouder dan dat (muv kerken, kastelen en paleizen), al zijn de steden zelf dan vaak wel veel eerder gesticht. Maar ze ademen daardoor wel vaak min of meer dezelfde sfeer. Ook hebben veel plaatsen in New England veel van dat "oude" karakter.
Maar ja, het is natuurlijk inderdaad niet hetzelfde en een "Rome" of "Brugge" zul je hier natuurlijk niet vinden. En de korte stedentripjes die ik binnen Europa vaak maakte behoren ook tot het verleden, mede ook door het schrijnend gebrek aan vrije dagen.