vervolgje....
Dag 4 – rennen, fietsen en Guggenheim
Gisteravond onder het tv kijken in slaap gevallen, vannacht even wakker geworden en weldra weer als een blok in slaap gevallen. Omdat ik gisteren vrij vroeg ging slapen, vanochtend weer vroeg wakker (ook deels van de honger..). Even snel een BeTween naar binnen en een rondje NY joggen. Het is nog rustig op straat en kan lekker doorlopen.
Na het lopen nog even een kwartiertje uit fietsen in the GYM, hierna lekker douchen en op zoek naar een ontbijtje.
Het is nog steeds mooi weer (a few clouds) , dus ga ik vandaag maar fietsen, zou toch zonde zijn om dat te missen.
Via de front desk (na dat bed bugg verhaal zijn ze heel behulpzaam ) een fiets gereserveerd voor vandaag( 4 uurtjes, incl. bezorging en helm $ 37,--) , fiets is keurig op tijd aangekomen… even instellingen aanpassen (was voor iemand van 2 meter geloof ik en dat haal ik op 35 cm na net niet…

)
Ik fiets (met helmpje

) naar de Hudson (wat rustiger wat verkeer betreft) om naar beneden af te dalen. Het fietsen in NY is iets anders als bij ons, nauwelijks fiets paden, verkeer is veel ongeduldiger… ik fiets langs het water naar Financial District, om via Battery Park en een stukje binnendoor naar de Brooklyn Bridge te gaan. Ik durf niet over de FDR over te gaan (weet eigenlijk niet eens of je daar mag fietsen, neem het risico maar niet ik zou best wel eens op het hoofdbureau van NY willen kijken maar dan wel vrijwillig

).
Ik realiseer me wel dat ik aardig om heb gefietst maar veiligheid is ook belangrijk. Bij het stadhuis (ongeveer…) schiet ik de Brooklyn Bridge op, is een pittig klimmetje, wat wel lastig is dat het wandelpad en fietspad één is, en dat het giga druk is.
Ik fiets in één keer de brug over, terugweg is toch leuker…, en fiets een rondje "Breukelen". Aan de voet van de brug ga ik naar het Brooklyn War Memorial en Columbus Park, vervolgens fiets ik (de borden van de Brooklyn University volgende ) een stuk verder “Breukelen” in. Het is wat druk en vrij saai, bij de universiteit keer ik om weer terug te rijden naar de rivier dit is wel een leuke route, vervolgens daar nog even gefietst en weer terug naar de brug.
De terugweg via de Brooklyn Bridge is ronduit spectaculair, mooier als lopend, echt top. Vervolgens ben ik na de brug af te zijn gekomen via 1st Av steeds een stukje opgeschoven tot Madisson Av. Om zo weer naar "UP"te gaan, hier fiets je echt tussen het drukke verkeer… aparte ervaring en niet geheel ongevaarlijk. Ik heb nog even tijd (ja ja ik huur hem 4 uur dan zal ik 4 uur fietsen ook'

) en fiets door tot aan CP en fiets nog een rondje om vervolgens de fiets terug te brengen op 57 th str W, vlakbij 9th Av.
Fietsen in NY is een hele ervaring, druk maar super leuk en snel. Ik vond alleen de prijs vrij hoog, zat bij mij wel bezorgkosten via hotel bij. Later zag ik dat het via de site van het Central Park daar nog duurder is. Ik kan het, ondanks de prijs, iedereen aanraden, en dit is ook weer zo’n ding van “waarom nou nooit eerder gedaan..???

” Adviesje, neem een wat andere route als alleen het CP. CP is vrij druk met voetgangers, joggers etc om te fietsen.
Ik trakteer mezelf op een goede lunch bij een local hero nabij Grand Central, ik noem het maar het No Name restaurant, want het mocht weinig naam hebben maar het eten is goed, en ik had honger als een paard…. Is hard werken hier hoor in NY.
Hierna wandel ik een stukje naar GC station om daar de metro naar the 80’s te nemen, eindhalte Guggenheim. Ik ben hier al jaren niet meer geweest. Er zijn diverse exposities die mij wel aardig lijken en uiteindelijk ook zijn. Bijv. Kadinski, Chaos and Classicism… ook de store van het Guggenheim is altijd een feestje.
Heb lekker de tijd genomen en een paar uurtjes doorgebracht. De lichtval, en architectuur van dit museum blijft toch heel apart. Hierna nog even een stukje CP genomen, zover ben ik immers gisteren niet gekomen, ook vanmorgen met het fietsen ben ik wat “laag” in het park gebleven. Rond de 80’s in het park kom je een vrij groot meer / vijver tegen (vernoemd naar Jackie Kennedy, Onasis en vele andere namen). Hier was ik nog nooit geweest is een prima stukje om een tijdje te vertoeven. Het weer werkt nog steeds aardig mee dus ik neem het er nog maar even van.
Wat gaan de dagen toch giga hard

, ik neem even een korte break en wandel daarna via Madison Av. terug naar Times Sq. Lijkt kort maar van 80’s naar 40’s is een pittige wandeling. Madison is eigenlijk een net zo mooie straat dan 5th Av. Hele mooie winkels, alleen wat prettiger lopen. De meeste mensen blijven maar op 5th , ik zou je aanraden toch een stukje Madison mee te nemen.
Het weer is al met al wel meegevallen, ik ben in ieder geval blij dat ik heb kunnen fietsen. Ik heb nog wat binnen activiteiten in mijn achterhoofd mocht het onverhoopt alsnog heel erg omslaan, vanmiddag wat spetters gehad maar verder valt wel mee.
Op TS scoor ik even een sandwich en loop rustig terug naar het hotel. Heerlijk bad genomen, en samen met sandwich en afstandbediening op bed….ben gesloopt. Probeer ook nog de raad het plekje van het forum op te lossen maar ik heb er geen puf meer voor…. Hij valt ook niet mee.
Vanacht nog even wakker geworden en kon de slaap even niet vatten, zag dat het behoorlijk regende (gelukkig niet vanmiddag) en dat het ook nog best druk was (ca 2.30 local time) op straat. Ik zag zelfs nog een paard en wagen rijden

….
The city that never sleeps lijkt wel steeds “gekker” te worden.