Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Credit history

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
jaja5
Amerikakenner

Re: Credit history

Bericht door jaja5 »

Inderdaad Staciebeesie!

die man van de bank praat zijn eigen portemonnee vol

geen wonder dat advies, maar ik luister er niet naar!

wel goed dat iedereen hier deelt en we van elkaar kunnen leren!
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Precies. Misinformatie. Echt een zwaar irritant punt waar je (gelukkig) gewend aan raakt tijdens de visa procedure, dus je bent al op je hoede als je eenmaal hier aan komt. Ik blijf het echter zwaar irritant vinden. Je zou personen bij je eigen bank toch moeten kunnen vertrouwen.

Overigens staat deze als myth 4 bij dit artikel over Credit score myths: http://articles.moneycentral.msn.com/Ba ... spx?page=2
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Advies dat wij net van de bank hebben gekregen:
max. 1/3 van het bedrag dat je via je creditcard mag uitgeven ook effectief uitgeven
telkens op het einde van de maand het ganse verschuldigde bedrag aflossen

En dan las ik hier in een krantenartikel ook nog dat je best niet teveel creditcards neemt, of toch zeker niet met een hoge limiet. Want daar waar bv. het hebben van een limiet van € 15.000 in Belgie wil zeggen dat de bank jou een zeer valabele klant met een hoog inkomen vindt, panikeren ze hier met dergelijke limieten als je zo twee kaarten hebt. Want inderdaad, je zou het maar eens in een keer uit moeten geven...!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb een hoge limiet op mijn credit card en dat is wel nodig ook. Al mijn fedex rekeningen worden er automatisch vanaf gehouden. je moet daar wel rekening mee houden. Echter ik krijg geld terug via mijn credit card als ik hem gebruik en met fedex staat er zo $10000 op dus dat tikt lekker aan. Krijg toch tussen de 100 en 200 terug van ze elke maand :thumbup:
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Update over de autolening: Bij een aantal banken geprobeerd een lening te krijgen voor $11000 met een downpayment van $4000. Dit lukte niet omdat zowel ik als mijn vrouw geen creditscore hebben. Vandaag naar onze eigen bank gegaan en daar een secured loan weten te krijgen zoals eerder hier is besproken. We hebben een CD afgesloten van 6200 voor 4 jaar met een interest rate van 2.2% en een lening voor 3 jaar van 6000 (je kan tot 98% van het CD lenen) met 6% rente. Effectieve rente is dus 3.8%

Plan is nu om een auto te kopen van rond de 10000 en dan kijken hoeveel we er af kunnen praten door cash te betalen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Toen wij in 2002 naar de VS kwamen was de economie niet echt geweldig.... mijn vrouw had wel een credit history, maar ook voor de laatste 5 jaar helemaal niets, omdat ze die 5 jaar in Nederland woonde. Wij zijn toen met $5,000 naar een autodealer gestapt, en hebben gezegd: Wij willen die auto daar van $14k, we hebben $5k, we willen de rest financieren. Ik ben immigrant en heb letterlijk 0,0 credit. Ik wil met mijn naam op de lening. Make it happen.

Erg kort, erg direct: Dit en dat willen we, make it happen. Dus ze hadden meteen de voorwaarden waaraan wij wilden voldoen om de auto te kopen, dus als zij wilden verkopen moesten ze "ja" zeggen. Bij de eerste Ford dealer (we wilden een Ford) werkte dat niet.... en tot op de dag van vandaag verwijs ik mensen naar de ANDERE Ford dealer, want die kreeg het wel voor elkaar.

En zo ben ik dus vrij snel credit gaan opbouwen.

Intussen zijn we 8 jaar verder..... en we hebben zojuist een HUIS gekocht! De sleutels afgelopen weekend gekregen. Had 729 credit score, 30 jaar fixed op 4.375 weten te strikken, en intussen 8 jaar lang gespaard, dus we hadden ook een mooie downpayment.

Maar zodra je een huis gaat kopen..... wordt je credit history met een heeeeeel fijn kammetje doorgenomen, en ik weet dat ze minstens 3 volledige jaren terug gaan, want er kwamen namelijk twee puntjes naar voren: 1 "late payment" in 2008 - net in een periode dat we dus problemen hadden met de postbode die vaak post verkeerd bezorgde, en ik een statement van een nauwelijks gebruikte Discover kaart miste, en 1 Chase credit card die we ooit een keer hadden genomen om credit op te bouwen, maar al 3 jaar niet meer gebruikt hadden.... die door de bank in 2009 werd ingenomen wegens "inactivity" (net toen dat ook in het nieuws was, toen de "credit crunch" echt haar dieptepunt bereikte, en banken links en rechts alle inactieve accounts dicht gooiden.....Maar als de bank besluit een credit card in te nemen, dan wil je hypotheekbank toch de details weten.

Tips die ik kan geven mbt tot credit en het krijgen van een hypotheek:

- Verhuis niet van bank. Hou je rekening dus waar je nu zit, en verhuis pas NAdat je je huis hebt.

- Sluit geen accounts, ook niet als ze $0 balance hebben. Zoals je hierboven kunt zien kan ook de bank besluiten een account te sluiten, maar doe het niet zelf. 1 of 2 is geen probleem trouwens, maar ga niet alle 8 credit cards afsluiten omdat je ze toch nooit gebruikt.

- Open geen nieuwe accounts. Het is beter meer credit history op te bouwen met de accounts die je al hebt, in plaats van 2 nieuwe credit cards te nemen om daarmee nog meer credit history op te bouwen.

- Een late payment is erg.... maar niet TE erg. Als je te laat bent en je weet het, dan kun je altijd bellen met het credit card bedrijf, en per telefoon verzoeken geen melding te doen aan de credit history. Als je account de maanden daar voor "in good standing" was (ofwel altijd betaald), dan doen ze dat meestal zonder problemen. Verder melden ze ook vaak pas als je meer dan twee weken te laat bent. Als de rekening door salarisstorting 1 dag na de "due date" dan pas betaald wordt, zul je ze niet horen klagen. Want dan kunnen ze gewoon een late fee vragen, en daar zijn ze een stuk blijer mee dan je een slechte credit te bezorgen.

- Zodra je een lening aanvraag gaat doen, check dan niet je credit ZELF met dingen als freecreditreport.com - de bank doet namelijk ook een credit check, en als het bijv. wat langer duurt om je huis te vinden, of je moet twee hypotheken afsluiten, dan zullen er nog meer credit checks gaan gebeuren.... en voor je het weet heb je er 4 of 5, en dat brengt je credit score zelf ook weer naar beneden. De banken zijn VERPLICHT je scores te overhandigen, dus zelf checken is eigenlijk niet nodig.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Charmed
Amerika-ontdekker

Bericht door Charmed »

Even een vraagje tussendoor..

Stel je hebt een huis van 500.000 Dollar gezien en je wilt die kopen..
Je hebt 500.000 al kant en klaar op je bank staan en kan het dus gelijk helemaal betalen, dan is het toch niet verplicht een credit history te hebben?
Want je betaald immers het hele bedrag in 1 keer..

Groetjes.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Nee, als je alles contact betaalt niet. Maar de meeste mensen kunnen dat niet en dan zul je dus op de een of andere manier de rest moeten lenen. En daarvoor heb je wel een goede creditscore nodig.
"Keep Georgia On Your Mind"
Charmed
Amerika-ontdekker

Bericht door Charmed »

Aaah oke! Dankjewel :thumbup: !
Charmed
Amerika-ontdekker

Bericht door Charmed »

En wat als je 250.000 dollar hebt, heb je dan ook een goede creditscore nodig?
Of gaat het dan wat makkelijker aangezien je de helft zo kan betalen?

Groetjes!
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Bij de helft blijft er nog steeds een lening van 250.000 over, dus dan zullen ze minimaal bewijs van toekomstige inkomsten willen zien om aan te kunnen tonen dat je de overige 250.000 ook zal kunnen betalen. Of dat dan genoeg is hangt behoorlijk af van de situatie en de bank denk ik..
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat is inderdaad een goed punt- heel veel mensen zijn als de dood voor een lage credit score. Maar je moet bedenken dat je credit score eigenlijk alleen van belang is als je dingen op afbetaling koopt. Dus, ja voor een huis heb je wel een goede score nodig. Maar als je verder alles cash betaald (auto's, wasmachines, etc), dan maakt je credit score in principe niet zo heel veel uit. Ik bedoel ,natuurlijk moet het niet onderschat worden (sommige werkgevers checken bijvoorbeeld ook je credit report), maar ik denk ook dat het belangrijk is om niet allerlei rare dingen uit te halen om een goede credit score op te bouwen. Leef je leven gewoon, betaal alles netjes, en het komt wel goed.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Charmed schreef:En wat als je 250.000 dollar hebt, heb je dan ook een goede creditscore nodig?
Of gaat het dan wat makkelijker aangezien je de helft zo kan betalen?
Canada werkt met diezelfde credit scores, en ondanks het feit dat wij als nieuwkomers zonder job van onze bank (TD Trust) onmiddellijk beiden een unsecured visa kaart kregen met een 1000 dollar limiet, willen ze ons op dit moment niet verder helpen indien we een lening voor een woning zouden willen aangaan. En om je een idee te geven: ik informeerde dus gewoon pro forma (want we gaan niet lenen voor ons huis) voor de situatie waarbij wij een downpayment gaven van 90 tot 95% ROFL! Want welk risico neemt zo'n bank nou? Stel dat je een huis koopt met een waarde van 600.000 dollar, waarvan je 50.000 wilt lenen. Als jij straks die lening niet meer betaalt krijgt, dan verkopen ze het pand toch gewoon? Zullen ze zeker meer dan 50.000 van maken! Maar ach, dat is het systeem. En daar zullen we het dus mee moeten doen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

DixieChick schreef:Dat is inderdaad een goed punt- heel veel mensen zijn als de dood voor een lage credit score. Maar je moet bedenken dat je credit score eigenlijk alleen van belang is als je dingen op afbetaling koopt. Dus, ja voor een huis heb je wel een goede score nodig. Maar als je verder alles cash betaald (auto's, wasmachines, etc), dan maakt je credit score in principe niet zo heel veel uit. Ik bedoel ,natuurlijk moet het niet onderschat worden (sommige werkgevers checken bijvoorbeeld ook je credit report), maar ik denk ook dat het belangrijk is om niet allerlei rare dingen uit te halen om een goede credit score op te bouwen. Leef je leven gewoon, betaal alles netjes, en het komt wel goed.
Ik ben het met je eens, maar soms wordt het je echt wel lastig gemaakt zonder credit score, zoals bij mobiele telefoon abonnementen. Wij moesten per telefoon $500 betalen omdat we geen credit score hadden. Die $500 krijg je na een jaar goed betalingsgedrag weer terug. Op zich heb je daar niets op afbetaling gekocht, maar toch moet je $1000 missen voor een jaar.
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Je kan inderdaad alles cash gaan kopen, maar dan bouw je dus nooit je creditscore op.
Denk dat de meesten onder ons nu niet cash hebben liggen om zo even een huisje cash te kopen. Daarnaast is ook als je cash hebt het soms beter om toch op afbetaling te kopen en de mortgage in je tax return te stoppen!

Of je nu downpayment doet van 10% of 50%, je creditscore blijft even belangrijk. Wij hebben het na 6 maanden emigratie geprobeerd om huis te kopen met 40% down en een goede creditscore (boven de 700) en toch kregen we mortgage (een conventionele wel te verstaan) niet rond: te weinig employment history in de US en naast credit history te weinig andere kredietlijnen.

Dus ik blijf nog altijd bij zelfde advies: vanaf het ogenblik dat je emigreert moet je echt 'investeren in je credit score: secured credit line en een prul op afbetaling kopen bijvoorbeeld.
Zoals hierboven gezegd als je huis wil kopen zorg ervoor dat je een werkhistory hebt van 12 maanden en hop niet teveel van werkgever naar werkgever. Stability is belangrijk

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

bart1 schreef:DUs wij huren nog een jaartje. Was toch een teleurstelling. Ben echt benieuwd hoe het bij jullie zal aflopen.
bart1 schreef:te weinig employment history in de US en naast credit history te weinig andere kredietlijnen
Ik kreeg vandeweek een mailtje van onze mortgage advisor dat ze nog bezig was voor ons om te zoeken. Het was lastig om iets te vinden omdat onze lines of credit minder dan drie jaar oud zijn, iets wat nu weer een vereiste schijnt te zijn. De employment history was blijkbaar geen punt, omdat we allebei meer dan een jaar bij dezelfde baas zitten.

We weten dus nog steeds niets, maar we hebben wel al besloten om nog een jaartje te huren en dan opnieuw te kijken. Tegen die tijd hebben we wél lines of credit die drie jaar oud zijn, hebben we weer een jaar meer credit history, en hebben we een jaar om onze credit score weer te verbeteren. En hopelijk gaat in dat jaar de hypotheekrente niet al te veel omhoog ten opzichte van de historisch lage rentestand op dit moment... Ik ben wel nog steeds benieuwd óf we op dit moment überhaupt een hypotheek zouden kunnen krijgen, en hoeveel dit zou zijn...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ook een leuke:

Ik heb moeite om mijn creditscore op te vragen bij de drie credit score organisaties. Dit vanwege mijn achternaam, welke Spaans is en de vorm "blabla y blabla" heeft. Veel systemen hebben daar problemen mee en blijkbaar staat het ook anders bij alle drie de organisaties. De ene heeft het goed, de ander zet de eerste blabla bij mn voornaam, of ze zetten de blabla y bij mn voornaam, of ze maken er blablayblabla van....zeer fijn. Ik probeer nu contact met ze op te nemen om dit recht te zetten.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Nog een update over de American Express voordelen:

Bij het overzetten van mijn Nederlandse American Express naar mijn Amerikaanse, gebruiken ze je Nederlandse account openingsjaar voor je Amerikaanse. Voor mij was dit 2009. Bij Equifax Heb ik nu dus 14 maanden credit history. Dit lijken ze niet te doen bij Transunion. Bij Experian staat mijn American Express (nog) niet geregistreerd, maar dit zou met de foutieve naam op mijn account te maken kunnen hebben.

American Express neemt dus inderdaad in ieder geval bij 1 van de 3 credit organisations de history mee.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

OscarG schreef:Ook een leuke:

Ik heb moeite om mijn creditscore op te vragen bij de drie credit score organisaties. Dit vanwege mijn achternaam, welke Spaans is en de vorm "blabla y blabla" heeft. Veel systemen hebben daar problemen mee en blijkbaar staat het ook anders bij alle drie de organisaties.
Bij Volkswagen Credit hadden ze moeite met mijn achternaam, en de naam van mijn vrouw die officieel Voornaam MijnAchternaam-HaarMeisjesnaam is...

Uiteindelijk is dat weer goed gekomen, maar ons VW clublidmaatschap en alle post die verder komt is nu geadresseerd aan Dennis HaarMeisjesnaam-MijnAchternaam... :roll:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

het is triest inderdaad. Bij Equifax stond ik nu als voornaam: Y, achternaam: blabla in het systeem. Ik heb nu een dispute aangemaakt online en mijn gegevens gefaxed. Bij Experian hebben ze het telefonisch aan kunnen passen, alleen hun systeem kon "blabla y blabla" niet aan, dus dat werd dan "blablayblabla" ...naja...beter dan de andere opties ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer