Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
"Americans' Religious IQ Lacking"
Re: "Americans' Religious IQ Lacking"
Dit heeft niets met bijbelkennis te maken.. er zijn maar twee of drie vragen die specifiek in de bijbel te vinden zijn, de rest is een stukje algemene kennis. Natuurlijk als je lager geschoolden ondervraagd, zullen ze het antwoord niet weten. Ik vind het daarnaast ook niet belangrijk wanneer een christen, Jood of Moslim een geloofsovertuiging hebben, maar niet onderlegd zijn in de grondlegging van hun religie (al zeker niet van andere religies).
Ik had 9 goed, waarvan 2 gegokt (geen idee wie Joseph Smith was & die vraag over het Supreme Court) en 1 verkeerd gekozen. nl. religie voor Indonesie, die had ik kunnen weten eigenlijk!
Ik had 9 goed, waarvan 2 gegokt (geen idee wie Joseph Smith was & die vraag over het Supreme Court) en 1 verkeerd gekozen. nl. religie voor Indonesie, die had ik kunnen weten eigenlijk!
Sandy
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Toch vreemd, je zou toch denken dat als iemand gelooft, hij/zij maar beter kan weten waarin hij of zij precies gelooft?Sandy schreef:D Ik vind het daarnaast ook niet belangrijk wanneer een christen, Jood of Moslim een geloofsovertuiging hebben, maar niet onderlegd zijn in de grondlegging van hun religie (al zeker niet van andere religies).
Zo zijn er bv veel mensen die hun kinderen laten dopen om ze te beschermen en om ze erbij te laten horen. Als je dan vraagt of ze ook vinden dat hun pasgeborene zondig is en bevrijd moet worden van die zonden, vinden ze dat vreemd...? Mij lijkt het vreemd dat je een ritueel uitvoert dat tot de fundamenten van een religie behoort, zonder de ware betekenis helemaal te kennen.
Tja, ik heb zoiets van .. wat maakt het allemaal uit! Leuk voor de statistieken zo'n test en natuurlijk begrijp ik dat de uitkomst van dit 'quizje' grappig is .. maar mij zegt het niet zoveel. Ook schrijft Dento in zijn beginpost dat er gebleken is dat de kennis over de bijbel niet zo groot is. Er gaan maar 2 vragen inhoudelijk over de bijbel. De rest van de vragen gaan over andere religies .. niet echt een diepgaand onderzoek!
Wat betreft je eigen geloof ben ik met je eens dat je toch wel wat weet van de grondlegging. Maar moet zo iemand per se kennis hebben van andere religies.. Ik denk dat 'geloof' in eerste instantie meer te maken heeft met een overtuiging wat zo iemand innerlijk ervaart wat niet te bestuderen valt. Interesse in de grondlegging van je geloof lijkt me dan wel een logisch gevolg. Maar om nu een waardeoordeel te geven wat betreft het IQ van gelovigen, vind ik wat flauw. Is religie/geloofsovertuiging niet voor lager geschoolden weggelegd dan? Een geloofsovertuiging is heel persoonlijk hoe iemand in zijn/haar leven staat, zolang ze zich daardoor een beter mens voelen en anderen niets opdringen, vind ik het prima.
Wat betreft je eigen geloof ben ik met je eens dat je toch wel wat weet van de grondlegging. Maar moet zo iemand per se kennis hebben van andere religies.. Ik denk dat 'geloof' in eerste instantie meer te maken heeft met een overtuiging wat zo iemand innerlijk ervaart wat niet te bestuderen valt. Interesse in de grondlegging van je geloof lijkt me dan wel een logisch gevolg. Maar om nu een waardeoordeel te geven wat betreft het IQ van gelovigen, vind ik wat flauw. Is religie/geloofsovertuiging niet voor lager geschoolden weggelegd dan? Een geloofsovertuiging is heel persoonlijk hoe iemand in zijn/haar leven staat, zolang ze zich daardoor een beter mens voelen en anderen niets opdringen, vind ik het prima.
Laatst gewijzigd door Sandy op 29 sep 2010, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Sandy
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
AMENSandy schreef:Een geloofsovertuiging is heel persoonlijk hoe iemand in zijn/haar leven staat, zolang ze zich daardoor een beter mens voelen en anderen niets opdringen, vind ik het prima.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Voor mijn part gelooft iedereen wat hij wil maar dat is net vaak het probleem: de geschiedenis ... euh... zelfs de actualiteit staat bol van voorbeelden van hoe onwetendheid bij laaggeschoolden over hun eigen religie misbruikt wordt om hen onder de knoet te houden of erger.Sandy schreef:. Is religie/geloofsovertuiging niet voor lager geschoolden weggelegd dan? Een geloofsovertuiging is heel persoonlijk hoe iemand in zijn/haar leven staat, zolang ze zich daardoor een beter mens voelen en anderen niets opdringen, vind ik het prima.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Deze 10 vragen vormen ook niet het hele onderzoek; in totaal waren er 32 vragen. Zoals in het artikel is te lezen zijn er naast de 32 vragen over religie ook algemene kennis-vragen gesteld om dit ook te polsen, en zo te vergelijken met de religie-kennis. Nu is 32 nog steeds niet bijzonder veel, maar uit 32 vragen (plus de algemene kennis-vragen) kun je wel een beter beeld krijgen dan uit 10.Sandy schreef: Er gaan maar 2 vragen inhoudelijk over de bijbel. De rest van de vragen gaan over andere religies .. niet echt een diepgaand onderzoek!
Veel van de op godsdienst gestoelde ellende in de wereld komt door onwetendheid over en onbegrip voor andere geloven. Kennis over en weten waarom iets gebeurt bij een bepaald geloof kan dan helpen om de onwetendheid en onbegrip te voorkomen. En dat geld niet alleen op globaal niveau, maar ook op lokaal niveau.Sandy schreef:Wat betreft je eigen geloof ben ik met je eens dat je toch wel wat weet van de grondlegging. Maar moet zo iemand per se kennis hebben van andere religies..
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dit was precies mijn reactie, toen ik het stuk las. Ik vind de vragen niet bepaald veel zeggen over de kennis van het eigen geloof van de ondervraagden. Interessant vond ik, dat een heel aantal van mijn Amerikaanse vrienden op Facebook dit artikel ook plaatsten en zelf goed scoorden met de vragen. Het gros van die mensen is wel hoger opgeleid en ook wel wereldser, dan iemand, die bijvoorbeeld op het platteland in Georgia woont en nooit buiten de eigen staat is geweest.Sandy schreef:Tja, ik heb zoiets van .. wat maakt het allemaal uit! Leuk voor de statistieken zo'n test en natuurlijk begrijp ik dat de uitkomst van dit 'quizje' grappig is .. maar mij zegt het niet zoveel. <knip> Maar om nu een waardeoordeel te geven wat betreft het IQ van gelovigen, vind ik wat flauw. Is religie/geloofsovertuiging niet voor lager geschoolden weggelegd dan? Een geloofsovertuiging is heel persoonlijk hoe iemand in zijn/haar leven staat, zolang ze zich daardoor een beter mens voelen en anderen niets opdringen, vind ik het prima.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Vind een hoop van mijn laag opgeleiden buren slimmer en wijzer dan wat er van de colleges afkomt, vind opleiding toch weinig zeggen, velen met diploma's kunnen tijdelijk wat opslaan en zodra ze afgestudeerd zijn is men alweer 80% vergeten

Ben het helemaal met je eens, maar was het maar zo simpel heSandy schreef:Een geloofsovertuiging is heel persoonlijk hoe iemand in zijn/haar leven staat, zolang ze zich daardoor een beter mens voelen en anderen niets opdringen, vind ik het prima.

Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het gaat overigens om het "Religious IQ", m.a.w. over de kennis van religie - er wordt niet het eigenlijke IQ van de ondervraagden bedoeld. Je kunt het ook hebben over iemands "Fashion IQ", wat dan ook niets zegt over de intelligentie van iemand, maar enkel over de kennis die de persoon heeft over mode. Het is m.a.w. slechts een uitdrukking, die niet gerelateerd is aan iemands daadwerkelijke IQ. Er wordt dan ook geen waardeoordeel gegeven over de intelligentie van de gelovigen, enkel over de religie-kennis die de gelovigen hebben - een belangrijk onderscheid.Sandy schreef:Maar om nu een waardeoordeel te geven wat betreft het IQ van gelovigen, vind ik wat flauw.
Wel is het interessant dat er een verband is aangetoond tussen opleidingsniveau en religie-kennis. Maar ook hier geldt: dit zegt niets over iemands IQ; iemand kan heel intelligent zijn, maar nooit de kans hebben gehad om een goede opleiding te genieten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Opleiding zegt weinig maar ook veel.Texas Boy schreef:Vind een hoop van mijn laag opgeleiden buren slimmer en wijzer dan wat er van de colleges afkomt, vind opleiding toch weinig zeggen, velen met diploma's kunnen tijdelijk wat opslaan en zodra ze afgestudeerd zijn is men alweer 80% vergeten![]()
Mijn vrouw is fysiotherapeut is is toch zeker geen 80% van haar opleiding vergeten. Zou niet best zijn denk ik.
Ik heb een meer algemene opleiding gedaan. Leisure management, een soort heao, gefocused op de vrijetijds industrie.
Ben ik veel van vergeten omdat mijn levensloop een beetje anders is gelopen dan de meeste van mijn studiegenoten.
Ook zijn in basis 80% van de studies hetzelfde. echter een studie op HBO of WO nivaeu geeft je een bepaalde manier van denken mee. Daar wordt je in getraind.
Echter het is zoals in veel beroepen, succes wordt mede bepaald door wat je er mee doet
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
7/10 waarbij ik mis bij de persoon van de reformatie (tjah ik ben katholiek opgevoegd) en de start van joodse sabbath en betekenis van het woord agnostic (kende het woord niet)
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Meer ...
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
10/10. En ik ben niet eens een agnost...
Uit Obama's antwoorden op vragen rond zijn geloof onlangs in een achtertuin zou ik echter ook opmaken dat hij 'gemiddeld' scoort (m.a.w., vrijwel alle antwoorden fout zou hebben). Zelfs de 'gouden regel' was teveel voor hem: "Jezus leerde dat je anderen net zo moet behandelen als ze jouw behandelen", aldus Obama.
Obama is echter in de meerderheid; het onderzoeksbureau Barna ontdekte dat minder dan 5% van de kerkgangers een Bijbelse wereldvisie hebben.
Overigens is het in Nederland niet veel beter gesteld. In 2009 bleek uit een onderzoek dat ruim 45% van de Nederlanders niet weet dat Pasen een christelijke feestdag is. De opstanding van Jezus was nieuws voor maar liefst 66%.
Uit Obama's antwoorden op vragen rond zijn geloof onlangs in een achtertuin zou ik echter ook opmaken dat hij 'gemiddeld' scoort (m.a.w., vrijwel alle antwoorden fout zou hebben). Zelfs de 'gouden regel' was teveel voor hem: "Jezus leerde dat je anderen net zo moet behandelen als ze jouw behandelen", aldus Obama.
Obama is echter in de meerderheid; het onderzoeksbureau Barna ontdekte dat minder dan 5% van de kerkgangers een Bijbelse wereldvisie hebben.
Overigens is het in Nederland niet veel beter gesteld. In 2009 bleek uit een onderzoek dat ruim 45% van de Nederlanders niet weet dat Pasen een christelijke feestdag is. De opstanding van Jezus was nieuws voor maar liefst 66%.
Big Al schreef:Uit Obama's antwoorden op vragen rond zijn geloof onlangs in een achtertuin zou ik echter ook opmaken dat hij 'gemiddeld' scoort (m.a.w., vrijwel alle antwoorden fout zou hebben). Zelfs de 'gouden regel' was teveel voor hem: "Jezus leerde dat je anderen net zo moet behandelen als ze jouw behandelen", aldus Obama.
Obama moet je vragen stellen uit de Koran dan heb je 10/10

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Precies! Kent uw vijand 

8/10! Amen!
1999; Westkust-CA, UT NV AZ
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL
2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL
2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
- Isis
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
9/10 en ja ik gokte goed op de vraag van Supreme Court maar twijfelde of de Sabbath nu op vrijdag al begon.. daar ik gokte verkeerd ..
Ik verwachtte meer vragen die over inhoudelijke bijbelzaken te maken hebben. Misschien dat de 'gelovigen' dan beter scoren? Al die andere zaken (islam hindu etc), ach dat hoef je als bilble belter niet te weten want je kent de bijbel zelf. .. wat de rest van de wereld denkt/geloofd is niet belangrijk. En je kunt het altijd opzoeken als je het niet meer weet.
En wie weet nog waar pinksteren voor stond.. nou dan valt er volgens mij nog meer af dan 66%.
Ik verwachtte meer vragen die over inhoudelijke bijbelzaken te maken hebben. Misschien dat de 'gelovigen' dan beter scoren? Al die andere zaken (islam hindu etc), ach dat hoef je als bilble belter niet te weten want je kent de bijbel zelf. .. wat de rest van de wereld denkt/geloofd is niet belangrijk. En je kunt het altijd opzoeken als je het niet meer weet.
En wie weet nog waar pinksteren voor stond.. nou dan valt er volgens mij nog meer af dan 66%.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Ik had geen vraag over pinksteren, maar ik weet toch goed wat die dag voor het christendom betekent. Ik heb op een katholieke school gezeten, maar ben eigenlijk absoluut geen christen van geloof. Ik geloof eigenlijk enkel in de natuur en het universum.
Flickr foto albums
Meer ...
Meer ...
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
En in jezelf!

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog