astoria schreef:ach, ik heb twee jaar in Groningen gewoond en toen moest ik mijn Amerikaanse paspoort verlengen. Met de trein naar Amsterdam, een fotograaf zoeken die 2"x2" pasfoto's kon leveren enz. enz. enz. Andersom is het dus ook niet altijd even makkelijk! Voor degene die in New York hun paspoort vernieuwen, inderdaad is er een fotostudio op de 51e straat tussen 5 en 6 Aves (naast de 3 west club) die ruime ervaring heeft met het maken van 'Nederlandse' pasfoto's.
Dan heb je het jezelf moeilijker gemaakt dan nodig was. Ik heb de Amerikaanse formaat foto's voor ons visum in de Ebbingestraat laten maken, net voorbij de brug.
Deze fotograaf doet dit al heel lang.
ik ben aan het afwegen of ik het Amerikaans staatsburgerschap ga aanvragen, nu ik er bijna 10 jaar woon, en ik er recentelijk achter ben gekomen dat dat niet langer betekent dat je je Nederlanderschap verliest (althans, in mijn situatie). Het verkrijgen van de Verklaring waar dit discussie onderwerp over gaat, is blijkbaar niet zo makkelijk als ik van te voren dacht, maar goed, daar kom ik met genoeg tijd nog wel uit. Wat ik me wel afvraag, en nog geen antwoord op heb kunnen vinden is het volgende:
Als ik eenmaal het Amerikaans staatsburgerschap, en die Verklaring Behoud Nederlanderschap heb, plus een nieuw Nederlands paspoort, moet ik dan toch steeds elke 5 jaar die lange reis naar een consulaat blijven maken om m'n paspoort te verlengen, of kan ik dan mijn Nederlandse paspoort steeds een aantal jaren laten verlopen? Ik heb dan immers een US passport om mee te reizen en om me mee te identificeren.
Als ik het goed heb begrepen vervalt je Nederlanderschap de dag nadat je paspoort tien jaar niet is vernieuwd. Dat zou dus theoretisch betekenen, dat je goed zit, zolang je je paspoort niet ouder dan tien jaar laat worden. Dit lijkt me echter toch een riskant iets, dus ik vernieuw het liever iedere vijf jaar gewoon. Let wel, zo heb ik het begrepen, het beste is om het consulaat zelf om het antwoord te vragen.
Heb hetzelfde ervaren als Petra. Heb zelfs een keer een papiertje van het consulaat bijgesloten gehad waarin werd aangeraden om het Nederlandse paspoort toch maar elke vijf jaar te vernieuwen voor alle zekerheid.
Hoewel Wilders (of in ieder geval de meerderheid van de Tweede Kamer) dat dubbele paspoort toch niet zo erg vindt, blijkbaar. Als Zweden geen problemen hebben (blijkbaar, met die staatssecretaris van onderwijs), dan zouden Amerikanen ook minder problemen moeten hebben dan sommige anders uitziende immigranten.
Hoe doen jullie dat eigenlijk met je paspoorten, als je op reis naar Nederland gaat? Want tegenwoordig wordt al bij het kopen van een ticket naar je nationaliteit en paspoort nummer gevraagd. Gebruik je dan je Amerikaanse paspoort (en dus ook bij het inchecken), en laat je alleen bij aankomst in NL je Nederlandse paspoort zien (misschien om minder lang in de rij te staan)? En hoe gaat het op de terugreis bij Schiphol? Ik snap dat je je Amerikaanse paspoort gebruikt bij aankomst in de VS, anders kom je er niet in
Ik zet mijn kaartje altijd op mijn Amerikaanse paspoort (je moet tegenwoordig dat paspoortnummer opgeven, of ik doe het altijd gewoon voor alle zekerheid). In Nederland (of elders in Europa) gebruik ik altijd mijn Nederlandse paspoort en probeer dan mijn Amerikaanse vrouw mee te nemen, scheelt inderdaad met wachten.
Terug laat ik bij de luchtvaartmaatschappijbalie altijd mijn Amerikaanse paspoort zien (en praat dan in het Nederlands, lekker verwarrend) en het Nederlandse paspoort bij de marechaussee bij de grenscontrole. De luchtvaartmaatsschappij heeft dan de zekerheid dat ze me niet terug hoeven te brengen en de grenscontrole hoeft dan niet te zien dat ik geen stempeltje heb voor het binnenkomen.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat de grenscontrole terug naar de VS, in IJsland, vroeg waarom ik geen inreisstempeltje had voor Europa. Maar die vonden het al best toen ik zei dat ik ook een Nederlands paspoort had, ik hoefde het niet eens te laten zien. Amerikanen hebben altijd alleen gevraagd of ik voor zaken of plezier naar Europa was geweest.
Bennogr schreef:
Terug laat ik bij de luchtvaartmaatschappijbalie altijd mijn Amerikaanse paspoort zien (en praat dan in het Nederlands, lekker verwarrend) en het Nederlandse paspoort bij de marechaussee bij de grenscontrole.
Ja ha ha dat doe ik ook, meestal toch even een vreemde blik
Overigens, ik heb wel eens mijn Amerikaanse paspoort gegeven bij de grenscontrole Nederland in, begon de beambte een heel verhaal over dat ik in de verkeerde rij stond. Ik 'oh sorry, verkeerde paspoort' en gaf mijn Nederlandse. Ja, toen moest ik dus even mee maar na het controleren van beide paspoorten en uitleg dat ik van geboorte twee nationaliteiten heb mocht ik het land binnen.
HOERA! Ik kreeg een telefoontje van het consulaat dat mijn verklaring klaar ligt om opgehaald te worden! Straks maar even heenlopen, voordat de sneeuw te erg wordt.
Even nog als extra vraag, kun je als Nederlander ook al vooraf zo'n verklaring aanvragen (dus voordat je daadwerkelijk emigreert)? Of kan dat alleen nadat je geemigreerd bent? Zo ja, waar vraag je dat aan in Nederland?
Ziva, ik ben even vergeten of jij één of meerdere nationaliteiten hebt? Als je alleen de nederlandse hebt, dan kun je deze verklaring niet aanvragen totdat je ook de amerikaanse hebt. De verklaring is een 'verklaring omtrent behoud van het nederlanderschap bij vrijwillige verkrijging van een vreemde nationaliteit' waarbij de ambassadeur in Washington heeft geconcludeerd dat ik op een bepaalde datum vrijwillig de amerikaanse nationaliteit heb verkregen en dat ik, op basis van de door mij overgelegde stukken, het nederlanderschap niet kwijt raak. Geen idee waar je deze verklaring in NL kan aanvragen, waarschijnlijk bij dezelfde instantie waar je je NLs paspoort haalt?
Je bent een engel dat je me antwoord geeft! Heel erg bedankt daarvoor dutchie Ik heb iets meer dan 1 maand voor ik definitief vertrek dus ik ben echt zwaar gestressed als ik dingen hoor die ik wellicht ook zou moeten hebben/regelen voor ik ga.
Ik wist niet precies of je dat sowieso al kan aanvragen maar ik ga gewoon wachten tot ik genaturaliseerd ben dus dat duurt nog een paar jaar
Maar dan pas Amerikaan worden als je met een Amerikaan getrouwd bent, of op een voor Nederland voldoende wijze kunt aantonen dat je een langdurige relatie hebt met iemand met de Amerikaanse nationaliteit.
Benno wat was nou ook alweer de tip voor kinderen (ouders beide NL geboren en NL nationaliteit, idem voor kids) die naar USA gaan emigeren. Vraag je nu al zo'n verklaring aan? dus voor vertrek? Dat dacht ik, en lijkt me ook wel handig
En voor ons niet dus. Ik ga me tzt wel verdiepen in Amerikaan worden ene partner en andere dan dubbele nationaliteit... als dat kan (of dan kan) liefst heb ik natuurlijk dat we beide dubbele nationaliteit mogen hebben...
Voor zover ik weet: Kinderen uit Nederlandse ouders in Nederland geboren kunnen alleen op de traditionele wijze Amerikaan worden: door een groene kaart te winnen, door een Amerikaan bedrijf aangenomen te worden, of door trouwen met een Amerikaan(se) (van het andere geslacht dan zij zijn). Als 1 van jullie Amerikaan wordt, kan hij/zij mogelijk de kinderen 'meenemen' maar ik zou in dat geval dat eerst heel duidelijk uitzoeken bij de Amerikaanse immigratiedienst en Nederlandse diplomaten (de consulaire afdeling van de ambassade in Washington DC bijvoorbeeld) of dat wel kan (soms zijn kinderen te oud, of zijn er andere beperkingen. Mijn zoon is in de VS geboren, en dus Amerikaan, en door mijn aangifte van zijn geboorte (en mijn vaderschap) bij het Nederlandse consulaat ter plekke. Trouw alle vijf jaar zijn Nederlandse paspoort verlengen en mijn nog steeds Nederlander zijn op zijn 18e verjaardag en hij kreeg zonder problemen net een nieuw (met maar een kleine berisping dat hij alleen maar "een klain baitje" Nederlands sprak. (Binnen een week overigens, sommige dingen gaan snel!)
Worden ze op die manieren geen Amerikaan, dan blijven ze altijd Nederlander en kunnen ze gewoon hun Nederlandse paspoort houden, zonder bewijs van behoud Nederlanderschap, want dat hebben ze immers nooit verloren. Dat bewijs speelt alleen als je naast je Nederlanderschap een andere nationaliteit aannement, als je dat niet mag/kan/wil, dan is je paspoort voldoende bewijs.
Dubbele nationaliteit voor iedereen zou natuurlijk prachtig zijn (en een wereldburgerschap natuurlijk NOG mooier). Maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren.
Oke voorlopig is het groene kaarthouder en Nederlands paspoort, die blijven we natuurlijk verlengen dus tegen de tijd dat ze 18 worden maar eens kijken of we allemaal wereldburgen kunnen worden
Bedankt benno voor de snelle reaktie!
weer iets van mn lijstje af
Hoe werkt het precies je nlse nationaliteit behouden?
Ik heb een nls paspoort en woon momenteel nog in nederland en ga op een k1visum naar amerika aanvraag loopt nog. Als we stras getrouwd zijn, wat moet ik dan doen om ook mijn nls paspoort te behouden?
Voorlopig nog niets, behalve zorgen dat je NL paspoort niet verloopt. Zolang je nog een groene kaart hebt, behoud je je Nederlanderschap. Pas als je je naturaliseert tot Amerikaans staatsburger moet je extra stappen ondernemen om je NLschap te behouden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.