Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Woonplaats bepalen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Woonplaats bepalen

Bericht door kastelke »

Het blijft altijd ergens een gok. Stel: laten we even doen alsof overal in Europa dezelfde taal gesproken wordt. En een Amerikaan wil naar Europa verhuizen. Denk je dat er dan maar echt 1 ideaal plekje bestaat voor die persoon?
En wonen in een middelgroot stadje in Oost-Europa is niet te vergelijken met wonen in Kopenhagen of Rome. Maar toch wonen op die plaatsen allemaal wel immigranten die daar gelukkig zijn.
Zelfs als je je beperkt tot Nederland of Belgie kan je niet zeggen waar je exact moet gaan wonen als je "op den buiten" of "in een grote stad" wilt gaan wonen.

Wij waren voor onze emigratie 2 keer in Canada geweest: 1 keer zowat anderhalve week in de omgeving van Vancouver, BC. En 1 keer bijna 3 weken in Toronto en omgeving. En wij hebben voor Toronto gekozen,en dit op basis van een jaar research waarbij we keken naar:
- tewerkstellingskansen voor mijn echtgenoot
- studiemogelijkheden voor onze zoon
- cultureel aanbod
- mentaliteit van de mensen
We zijn daarbij vertrokken van heel Canada (zonder de Terretories natuurlijk!). En steeds vielen daar delen af. Ik ben er van overtuigd dat er delen afgevallen zijn waar we ook heel erg gelukkig hadden kunnen zijn! Maar ach, uiteindelijk moet je ergens een keuze maken.

Dus zoals de meesten al gezegd hebben: dit is een zeer persoonlijke keuze, en wij kennen jou niet (opleiding, ervaring, werk dat je zoekt, gezinssamenstelling, de waardes in jouw leven, jouw eigen mentaliteit, ...).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

De bekende toeristen steden worden hier wel genoemd, maar als je een plek zoekt om te wonen en werk te vinden moet je misschien "out-of-the-box" denken. Er zijn genoeg andere steden gebieden waar forumleden momenteel wonen, maar die worden niet of nauwelijks genoemd: St Louis, Denver, Atlanta, Boston, Seattle bijvoorbeeld. Ga bijvoorbeeld eens kijken op Monster.com waar het meest, of meest gevarieerde werk wordt geboden. Soms zijn dat de minder voor de hand liggende steden: Des Moines, Cincinatti, Dallas, Houston, Portland (zowel Maine als Oregon), Milwaukee, Little Rock enz. Ik ben in de meeste van deze steden weleens geweest. Ook al zijn het geen toeristen bestemmingen, ik zou in de meeste best wel kunnen wonen. Er zijn echter ook wel steden waar ik beslist niet wil wonen zoals Lincoln, Nebraska om maar een uithoek te noemen...
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dat valt mij ook wel eens op dat de meest wannabe en gonnabe emigranten het allemaal zoeken in de populaire plaatsen terwijl dat lang niet altijd het beste idee is.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Ik denk dat wat Elke zegt een goed idee is; maak een lijstje en kijk wat je wil. Bij mij zou de grootte van een stad een belangrijk punt zijn, voor een ander staat dat onderaan. Voor mij zou de aanwezigheid van een grote internationale luchthaven belangrijk terwijl dat voor een ander waarschijnlijk niets kan schelen. Voor mij zal werkgelegenheid waarschijnlijk belangrijk zijn, voor een ander weer niet. Maak inderdaad eens een lijst en kijk dan welke plaatsen aan jouw voorkeuren voldoen.

Overigens heb ik iets wat ik zeker belangrijk zou vinden als ik mij later ergens moet gaan vestigen, iets waar misschien niet iedereen aan denkt en niet iedereen kent: buzz. Misschien wel leuk om even te laten zien hoe Time Out het beschrijft: ''What is 'buzz'? This is a quality peculiar to cities, one that cannot be quantified or analysed but just is. It's the feeling you get as your train pulls into the station, or when you return home after a trip. Sometimes called 'edge', it's the butterflies in your stomach that announce that this is a place of possibiility where anything might happen. Some of this frisson may come from less salubrious aspects of the city, making 'buzz' inversely proportional to the oft-tabulated 'quality of life'. But equeally, it may be generated by creativity (London, Barcelona) or wild nightlife (Bangkok, Tel Aviv), party spirit (Buenos Aires, Naples) or streetlife (Paris, Tokyo, New York, Shanghai, Mumbai, Istanbul, Marrakech).''

Dit is ook eigenlijk de reden waarom ik vasthield aan grote steden, maar dat kan voor een ander - zoals al vaker gezegd - compleet anders liggen.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dat is zeker aan de orde Derk; waar voel je 'het'.

Ik heb Denver overwogen, vanwege de ligging (groene omgeving nabij de Rockie's), huurhuizen die ik zag in de downtown gelegen area's (aantrekkelijk zowel uiterlijk als qua prijs) en het klimaat. Maar eenmaal in Denver 'voelde' ik het niet, ik was er vrij kort maar voelde absoluut geen klik. En dat heeft ook te maken met de manier waarop ik wil dat mijn dagelijks leven (alles rondom de uren dat je werkt) eruit ziet.

Nu kan ik me voorstellen dat er forumleden zijn die daar met heel veel plezier wonen maar dat zijn mensen die op een manier wonen zoals ik niet zou willen wonen. Loek woont waarschijnlijk geweldig in die groene buitenwijk, half in de countryside en dichtbij allerhande voorzieningen maar persoonlijk zou ik niet zo willen leven. Daarmee ondermijn ik niet de keuze die hij (of Dento) gemaakt heeft, het betekent alleen dat ik een andere keuze zou maken op basis van andere, voor mij belangrijke, waarden.

Misschien is Seatlle voor mij een goede optie, als ik foto's zie vind ik het er waanzinnig uitzien. Maar ik ben er nog nooit geweest dus is het voor mij geen keuze. Wellicht als ik er eenmaal geweest ben dat de stad dan in aanmerking zou komen.

Er zijn steden die er qua prijzen bovenuit steken, NYC en SF (over Chicago heb ik hetzelfde gehoord). Maar toch heb ik een vriendin die in SF woont in een waanzinnige loft zo'n 10 minuten lopen van Market Street. Het is haar eerste echte betaalde baan sinds ze in de VS woont en ze huurde het ook al voordat haar man een vaste full-time job had. Het is dus niet zo dat je als beginnende migrant niet kunt wonen in een dure stad. Als je eenmaal aan de gang bent en een beetje baan op niveau hebt dan is het allemaal heel haalbaar (zij woonde het eerste half jaar van haar baan in SF trouwens in een buitenwijk in de bay-area, San Mateo, van waaruit ze opzoek ging naar een woning midden in de stad).
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

RiverCola schreef:Het is dus niet zo dat je als beginnende migrant niet kunt wonen in een dure stad.
Nee, dat is ook niet zo. Maar ik denk dat het wel een stuk lastiger kan zijn als je net "begint" en dus als het goed is nog weinig geld hebt en nog geen baan. In zo'n geval kan ik me voorstellen dat je liever ergens wilt zitten waar de kosten voor het levensonderhoud wat lager zijn, maar waar er wel voldoende mogelijkheden voor (passend) werk zijn. Daarna kun je altijd nog ergens heen gaan waar je "het" voelt. Maar inderdaad is het zeker voor iedereen anders en heeft iedereen zijn eigen wensen en belangen.

Maar waar ik wel sterk in geloof is dat je dit niet teveel door de bril van een toerist moet bekijken, maar door de bril van iemand die er gaat wonen. Als toerist was ik bv misschien echt niet op mijn eerste trip naar de VS naar Atlanta gegaan, maar eerder naar NYC, Boston of SF. Maar daar wonen zou ik om verschillende redenen niet willen. En ik denk wel dat veel mensen die hier alleen op vakantie zijn geweest, die steden wat idealiseren. Zo gemakkelijk is het niet om daar te wonen en werk te vinden. Vooral in NYC kan het leven echt hard zijn. Ik hecht zelf veel waarde aan mijn "quality of life" en wat dat is, is natuurlijk voor iedereen anders. De een wil ruim wonen, de ander is meer dan gelukkig in een bezemkast in Manhattan. En dat is maar goed ook.
"Keep Georgia On Your Mind"
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Bandido schreef:Zo gemakkelijk is het niet om daar te wonen en werk te vinden. Vooral in NYC kan het leven echt hard zijn.
Ik denk dat als je overweegt om je te vestigen in New York je op de hoogte bent van de prijzen, de gigantische werkdruk, de drukte waar je niet aan ontsnapt etc. etc. - een deel van de voorbereiding voordat je een beslissing kunt maken. Voor sommigen kan het zo'n stad zelfs aantrekkelijker maken, voor de ander niet :)

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Waar je bij het wonen in een stad, denk ik, ook rekening mee moet houden is het sociale aspect. RiverCola haalde dat in een ander topic aan en ik denk (afgaand op verhalen van mensen, die ik ken, die in NYC en DC hebben gewoond en er nu bewust buiten zijn gaan wonen), dat het in de stad weleens een stuk moeilijker kan zijn blijvende sociale contacten op te bouwen. In Washington helemaal, omdat zoveel mensen daar tijdelijk wonen, maar ook in New York en LA lijkt me dat niet makkelijk. Het leven is er zo gehaast en mensen hebben maar weinig vrije tijd. Maar misschien speelt dat wel helemaal niet voor jullie, kan ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Het is trouwens wel grappig om zo te filosoferen over waar je zou willen wonen. Heel vaak worden dit soort beslissingen namelijk helemaal niet zo analytisch genomen, maar meer door het toeval bepaald. In mijn eigen geval doordat mijn partner hier al woonde en het dus logischer was dat ik eerst hier naartoe kwam dan dat we allebei ergens naartoe verhuisd waren. En toen bleek het prima te bevallen en was het ineens toch leuker om NYC vaak te bezoeken, ipv er zelf te wonen. :lol:

En dat geldt ook voor veel loterijwinnaars die toch vaak ergens heen gaan waar ze bv al iemand kennen en dan daar ergens blijven hangen. Of je krijgt op een gegeven moment een baanaanbod ergens waar je misschien niet eens over na had gedacht. Zo belandde een kennis van mij ineens in Minneapolis, niet een stad die nou direct hoog het lijstje stond (met alle respect), maar toch bevalt het uitstekend. En zo werkt het toeval vaak mee aan dit soort beslissingen, hoe graag we dit ook zelf in de hand zouden willen houden. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, mijn vader ging in DC werken, dus wij kwamen hier terecht. Ik wist niet eens, dat de staten Virginia of Maryland bestonden destijds :lol:. Ik denk, dat het ook anders oordelen is, als je ergens al met plezier woont of mensen kent, die er met plezier wonen. RiverCola noemt bijvoorbeeld Seattle, waar ik meerdere malen ben geweest en waar ik weet, dat ik goed zou kunnen wonen, als het klimaat anders was. Hetzelfde geldt voor San Francisco, ik vind het een leuke stad, maar in de zomer bijna iedere ochtend met mist wakker worden lijkt me niets. Voor mij is klimaat ook erg belangrijk, dus.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Voor mij is het dus zo dat ik familie in de buurt van LA heb. Dat speelt zeker een rol. Toevallig voel ik 'het' daar, maar je kunt wel nog zoveel voelen, ergens mensen kennen is nog belangrijker omdat het je kan helpen in je opstart. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen om een poosje bij hun te logeren totdat we een baan(tje) en huurwoning hebben gevonden. Dat scheelt toch behoorlijk in de kosten die je de eerste maanden hebt en het maakt het begin wat prettiger.

@Petra; Ik denk dat je er qua levensstijl in LA een beetje naast zit. Natuurlijk werken de mensen in LA ook hard, net als in NYC. Maar de sfeer is beduidend anders. Alles is er veel meer laidback, terwijl ik de kilheid in NYC vond overwegen. Dit is ook de reden dat NYC mij een stuk minder aantrekt. Hoe levendig, interessant, mooi en cultureel aantrekkelijk ik NYC ook vond...qua sfeer vond ik het iets te koud. LA is wat dat betreft totaal anders!

@Bandido; het is best mooi dat in feite de keuze voor jou gemaakt is maar dat je zo goed op je plek bent in Atlanta! De wereld zit vol verrassingen :)
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

net als bandido, was voor mij de eerste keuze ook gemaakt met een partner uit Boston. Ik voel 'het' op heel veel plekken in deze wereld. Zolang mijn man in de buurt is: wherever I lay my hat, that's my home.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Helemaal eens met dutchie-in-boston - where I lay my hat is home. Ik heb in veel plaatsen in de VS gewoond, en ook in andere landen. Bijna overal heb ik het enorm naar m'n zin gehad, en heb er veel vrienden aan overgehouden. New York was DE plek toen ik jonger was, en het niet erg vond om een piepklein apartment te hebben met de badkuip in de keuken, maar heb daar een hele fijne jaren gehad. Vail, CO was waar ik het meest heb genoten, voor mij omdat ik nog nooit buiten een grote stad had gewoond, en het een heel ander leven was. De rest waren ook altijd grote steden, tot ik nu in een klein plaatsje in Arizona woon, waar ik niet meer weg wil omdat het prima past bij deze fase van m'n leven.

Vergeet niet dat het heel makkelijk is om te verhuizen in de VS, en als het na een paar jaar niet bevalt, ga je ergens anders naartoe.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

Bij mij komt als eerste Washington DC in me op. Ik ken de stad aardig, ik ken er mensen, en ik vind het een fijne omgeving om te zijn.
Het hoeft dan niet eens persee in Washington DC zelf te zijn, Arlington of Alexandria, VA zou ik ook prima vinden!

New York City zou ik ook niet erg vinden, maar wetende dat het daar wel heel erg duur is zou ik het mezelf , vooral in het begin, niet al te moeilijk willen maken.
Atlanta ben ik nog nooit geweest ( behalve 4 keer op het vliegveld haha ) , maar denk dat Atlanta wel een optie zou zijn.

Zowiezo zou ik toch in een grote stad willen wonen, of op korte afstand van een grote stad.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

De vraag is dus wat is een grote stad en waar moet deze aan voldoen?
ik woon vlakbij de op drie na grootste plaats in Missouri met 200000. Is dat groot?
Zoniet, wat moet zo'n plaats dan wel hebben? en waarom is dat zo belangrijk?
Degene die in de grote stad wil wonen mag het zeggen :wink:
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

Goeie vraag!

Het gaat mij niet zo zeer om het aantal inwoners.
Voor mij is openbaar vervoer bijvoorbeeld erg belangrijk, omdat ik geen rijbewijs heb. En verder is het voor mij belangrijk dat ik in de stad alles kan vinden wat ik nodig heb! Diversiteit aan winkels, uitgaansgelegenheden, activiteiten en festivals. Verder vind ik diversiteit aan mensen/nationaliteiten ook erg leuk, als is dat geen must.

Verder is het in een grote stad makkelijker om een baan te vinden dan in een kleinere stad of dorp.

En ja, om heel eerlijk te zijn, vind ik het ook wel belangrijk dat homo's in een stad veilig kunnen leven en een plek hebben om naar toe te kunnen gaan. Zoals een homobar of club. Nu hang ik niet alleen maar in bars en clubs uit voor homo's, maar met regelmaat is het toch wel fijn naar zo'n plek te kunnen gaan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat men hier in Toronto heel veel ziet: de meeste immigranten komen in de grote steden terecht, waarvan de meerderheid blijkbaar in Toronto. Maar na een jaar blijkt dat meer dan de helft van die nieuwe immigranten inmiddels weggetrokken is uit Toronto. De reden: te grote concurrentie om een job te pakken te krijgen, waardoor er grotere werkloosheid onder de immigranten is, veel immigranten komen ook in de minimumjobs terecht, waardoor ze zich het niet kunnen verloorloven om in Toronto te overleven.
Dus ik denk dat je heel goed moet bekijken welk soort job jij hebt, en of het wel strikt noodzakelijk is voor die job om op de duurste plaatsen te gaan wonen. Zeker als je geen six figure job hebt. OK, als jij voor je functie aangewezen bent op bijvoorbeeld de hoofdkantoren van financiele instellingen, dan moet je natuurlijk niet ergens op 3 uur rijden van een grote stad gaan wonen, want daar heb je dat soort bedrijven niet. Maar als je bv. verpleegkundige bent, dan kan je op zoveel andere plaatsen een job vinden, waar je dus een pak goedkoper kan leven (en vaak ook nog wat meer quality of life hebt omdat je niet eindeloos veel tijd spendeert aan commuten).
Of, om het op zijn Hollands te zeggen: elk voordeel heb z'n nadeel.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wauw, Elke, je bent al helemaal verNederlandst ;). Maar ik ben het helemaal met je eens! In die gebied wonen ontzettend veel immigranten en dat zien we hier ook. Het is hier veel moeilijker om bijvoorbeeld bij McDonald's te werken, dan bijvoorbeeld in het zuidwesten van de staat, want er is een enorme concurrentie voor die laagstbetaalde banen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Marcel87 schreef:Goeie vraag!

Het gaat mij niet zo zeer om het aantal inwoners.
Voor mij is openbaar vervoer bijvoorbeeld erg belangrijk, omdat ik geen rijbewijs heb. En verder is het voor mij belangrijk dat ik in de stad alles kan vinden wat ik nodig heb! Diversiteit aan winkels, uitgaansgelegenheden, activiteiten en festivals. Verder vind ik diversiteit aan mensen/nationaliteiten ook erg leuk, als is dat geen must.

Verder is het in een grote stad makkelijker om een baan te vinden dan in een kleinere stad of dorp.

En ja, om heel eerlijk te zijn, vind ik het ook wel belangrijk dat homo's in een stad veilig kunnen leven en een plek hebben om naar toe te kunnen gaan. Zoals een homobar of club. Nu hang ik niet alleen maar in bars en clubs uit voor homo's, maar met regelmaat is het toch wel fijn naar zo'n plek te kunnen gaan.
Dan zou jij je dus uitstekend op zijn plaats voelen hier in Springfield. De stad heeft een openbaar vervoersysteem maar een goed alternatief hier in de stad is een bromscooter. Uitgaangelegenheden genoeg (springfield is een grote studenten stad) en als homo heb je het hier ook niet meer of minder moeilijk dan in andere steden. Ook is er een diversiteit aan culturen alhoewel het merendeel caucasian.
Een aantal maanden geleden hadden wij hier 2 studentes voor 6 weken. Het ene meisje was half Ghanees en maakte zich zorgen om haar huidskleur. Het hoofdkwartier van de KKK zit hier tenslotte niet zover vandaan.
Wat echter bleek dat ze ervoer dat men zich hier veel toleranter opstelden tegenover haar. Ze voeld zich hier vrijer dan in Nederland
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Marcel87 schreef:Voor mij is openbaar vervoer bijvoorbeeld erg belangrijk, omdat ik geen rijbewijs heb.
Waarschijnlijk zul je vast wel een rijbewijs gaan halen als je in de VS woont, de exameneisen en de kosten zijn tenslotte een stuk lager dan in Nederland
Crisis ? What Crisis ?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer