Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Woonplaats bepalen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Woonplaats bepalen

Bericht door Grandu »

ned in MO schreef:Zoniet, wat moet zo'n plaats dan wel hebben? en waarom is dat zo belangrijk? Degene die in de grote stad wil wonen mag het zeggen :wink:
Mocht het punt ''grote stad'' op no. 1 staan (wat bij mij zou kunnen zijn, het ligt volkomen aan de situatie), dan zou voor mij een grote stad in eerste opzicht gróót moeten zijn (lees: 10 miljoen inwoners in agglo >). Er moet goed openbaar vervoer zijn, werkgelegenheid zijn, je moet er een bed kunnen betalen (desnoods zoals eerder genoemd beginnen met een bezemkast), er moet een grote internationale luchthaven zijn, er moet een buzz zijn (het belangrijkste voor mij, samenhangend met de vorige factoren) en het moet een ''stad'' zijn: met slechte, goede, vieze, schone buurten, drukke spitsuren waarbij miljoenen mensen op de been zijn, lang rijden en nog steeds de stad niet uit zijn, grote buitenwijken, vervoersknooppunten, volle snelwegen, vaak een hoge werkdruk en lange dagen, hoge prijzen (weer een nadeel dan, mar het hoort erbij), etc. etc...
Marcel87 schreef:En verder is het voor mij belangrijk dat ik in de stad alles kan vinden wat ik nodig heb! Diversiteit aan winkels, uitgaansgelegenheden, activiteiten en festivals..
Dit ben ik vergeten te vermelden maar ik koppelde dit al automatisch aan een metropool. Een diverse samenleving zie ik ook eigenlijk al automatisch erbij: rijke, armen mensen, zwarte, blanke mensen, buurten met één bevolkingsgroep, etc.

En ik weet zeker dat er hier mensen op het forum zijn die niet gaan kunnen begrijpen dat iemand dit belangrijk kan vinden :)

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Allemaal leuk en aardig maar wat is daar nu allemaal het voordeel aan? Ik zie er alleen maar nadelen aan.
Nutteloos in de file staan (in de smog) of in overvol openbaar vervoer naast naar knoflook stinkende mensen staan.
Leven in een heel duur kippenhokje. Een internationale luchthaven?
een uurtje vliegen naar memphis en hop naar amsterdam. Perfecte vlucht. "s middags weg in Amerika en 's middags weg in nederland.
Buzz? welke buzz. Een buzz in amsterdam kan ik me voorstellen. Dat ademt cultuur en historie uit.
LA? gadver niks bijzonders aan.

Eigenlijk is wat jij beschrijft de "stad" Nederland, alleen dan met veel meer cultuur en historie
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Dan zie je het verkeerd, ik vind ik Nederland geen stad die voldoet aan mijn eisen. Daarbij is dit waarschijnlijk een typisch voorbeeld van iemand die graag in een grote stad woont en iemand die liever in een kleiner(e) dorp/stad woont. Ik zie de voordelen namelijk niet van een dorp of een kleinere stad en ik zou niet weten wat daar leuk aan zou zijn, enkel dat het leven er rustiger en goedkoper is.
Een stad heeft vaak veel meer energie, meer mensen op de been, drukte, etc. etc. Je moet er maar van houden: ik hou er van (ook al hoor ik vaak dat de liefde voor zo'n levenstijl afneemt naar mate men ouder woont en dat men dan vaak de stad uitgaat). Een stad in Europa die aan zoiets zou voldoen voor mij is Parijs - en dan weet ik dat ik het niet vanuit de ogen van een toerist moet bekijken. Ben er ondertussen ieder jaar wel een paar keer geweest dus ik ken ook de nadelen, net zoals iedere stad nadelen heeft. Zo ben ik de vorige keer in Parijs toen ik werd overvallen in Parijs erop gewezen dat het niet altijd leuk en aardig is, maar het hoort er allemaal bij.

Derk
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 27 okt 2010, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Complete quote voorgaand bericht verwijderd voor leesbaarheid

---Mark Twain
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Vroeger woonde ik in het centrum van Utrecht en vond dat echt heerlijk. Nu geniet ik ervan, dat ik binnen het halve uur in het centrum van Washington sta en inderdaad krijg ik ook die "buzz" in DC en andere steden. Ik ben ook meer een stedenmens, al vind ik een dagje natuur ook lekker (gelukkig kan dat hier beiden). Ik zie mezelf later eerder in de condo in Washington wonen, dan in een groot huis verder weg uit het stedelijk gebied. Ja, het verkeer is heel druk, maar het is niet voor niets, dat miljoenen mensen zich in dit of andere stedelijke gebieden vestigen. Je krijgt er ook heel veel voor terug. Kleinere steden hebben toch minder te bieden qua vertier. Wat dat betreft zou ik, moest ik een keuze maken, toch eerder voor NYC of LA kiezen, dan een kleinere stad als Springfield, MO (omdat Ned die toevallig noemt).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

Veel mensen wonen toch graag in een grote stad ( anders zouden ze niet bestaan :lol: ).
Jij ziet er geen voordelen aan. Ik zie weinig voordelen aan het wonen in een kleine dorp/stad. Waar het leven net zo moeilijk kan zijn, maar dan op een andere manier. In grote steden heb je meer werk, maar is het leven ook duurder. In dorpen heb je minder werk, maar is het leven ook goedkoper. Het is maar net wat je liever hebt ;).

Overigens is het misschien een idee om deze discussie over grote steden en kleinere dorpen af te splitsen?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nou nee, Ik heb de voordelen van de stad omdat ik er in 20 min ben. Ik heb alleen geen last van alle drukte omdat ik het verlaat als ik terug naar huis ga.
Qua tijd maakt het niet eens zoveel uit. Mensen die in de stad wonen moeten zich door het verkeer worstelen terwijl ik het van de rondwegen kan benaderen en de stad ik kan duiken daar waar ik wil wezen. Alleen qua kms moet ik iets verder rijden maar zoals gezegd gaat dat veel sneller. ik denk wel dat ik in jouw situatie in de stad wilde wonen.
Ik ben ook een stukje ouder, getrouwd en kinderen en het barleven ligt reeds lange tijd achter mij. Die behoefte heb ik niet meer zo. Ik zit liever met een drankje aan het zwembad dat ik hopelijk komend voorjaar eindelijk kan installeren.
Laatst gewijzigd door ned in MO op 27 okt 2010, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

Tja dat is dan weer een nadeel van in de grote stad wonen. Dan wordt zo'n eigen zwembad toch wat lastiger :lol: :wink:

Voor nu vind ik middenin de grote/ drukke stad heerlijk. Hoe dat over 10 of 20 jaar zal zijn weet ik niet. Misschien wil ik dan wel naar het meest afgelegen plekje.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als 'oudere' kan ik iets zeggen over mijn ervaringen in leven in grote en kleine steden in de VS. Eerst East Village, New York City, prima voor jong en onervaren Amerikagangers. Veilig genoeg om geen problemen te hebben. Zelfs niet in de South Bronx indertijd. Daarna Brooklyn, in een zeer veilige (voor blanken dan) buurt. Daarna de 'verkeerde kant' van Atlantic Avenue in Brooklyn. Wel een politiebureau op de volgende hoek, maar toch een keer aangepakt toen ik om middernacht de krant ging halen, maar dat was eigenlijk niet zoveel.

In New Jersey 10 jaar lang prettig gewoond, goede school, tuinen en kinderen en vlak bij New York, zodat je overal heen kon. Plus het gebied langs de Hudson, groen en stenen, het beste van twee wereldden.

St. Paul, Minnesota was groot genoeg om toch cultuur te hebben en voldoende mensen, maar de Minnsotans zijn een beetje koud. Plus er waren weinig kinderen in de buurt, waardoor je weinig aanspraakpunten had.

Asheville, North Carolina is eigenlijk te klein, hoewel we meer naar het theater hier zijn geweest dan ooit ergens anders, het theater is zeer gevarieerd (keltisch, opera, toneel) en allemaal in 1 zaal . Maar 70.000 mensen en een paar aardige straten in het centrum is toch niet genoeg voor mij. We hebben daarom het huiis verkocht (in 3 dagen!) en wachten nu op een baan voor mijjn vrouw zodat we weer naar NY of DC kunnen voor de laatste jaren voor het pensioen.

Gevolg is wel dat 14 jaar in St. Paul het langste is dat ik ooit in een huis heb gewoond (inclusief het huis waar mijn moeder 48 jaar gewoond heeft). Maar het is niet saai geweest, en is dat nog steeds niet. Maar heb dus gemerkt dat NY toch wel het meeste 'thuis' is. En waar onze beste vrienden (voormalige huisbaas en buren) wonen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

ned in MO schreef:Nou nee, Ik heb de voordelen van de stad omdat ik er in 20 min ben.
Veel mensen trekken als ze een gezin hebben met kinderen etc. etc. de stad uit naar omringende gebieden waar ze in een veilige buurt wonen met een eigen huis met tuin met vaak ook bereikbaarheid tot een edge city (bijv. Tysons Corner in de DC area). Ik zie mezelf dat later ook wel doen, alleen dan enkel bij een hele grote stad (hoewel voorkeuren altijd kunnen veranderen natuurlijk en het toeval/lot ook meespeelt). Petra/VS, bijvoorbeeld, vind ik op een prachtige locatie wonen dicht bij de agglomeratie Washington-Baltimore in een groene suburb met waarschijnlijk alles bij de hand en een goede OV-verbinding met downtown, Dulles airport op een steenworp en nog meer van dat soort voordelen.

Derk

---Mark Twain
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

@Ned in MO; Elk weekend wel 1 of meerdere openingen in (hedendaagse) art-galeries, moderne musea in de buurt waar s'werelds belangrijkste tentoonstellingen op het gebied van moderne kunst te zien zijn, leuke restaurants in alle categorieën (van vegetarisch tot japans of spaans), designershops waar je voor kleding van minder bekende mode-ontwerpers terecht kunt, verschillende wijken met verschillende vibes (zoals de tegenstellingen die je in LA vind tussen onder andere Culver City, Venice Beach, Los Feliz of Downtown). Dat zijn de dingen die ik naast het hebben van een huis en een baan in een woonplek zoek. Steden als NYC, LA of Chicago hébben dat. In Denver vind je dit bijvoorbeeld al nauwelijks meer hoewel het wel een grote stad is met veel inwoners. Er is gewoon een verschil tussen een wereldstad en een grote stad.

Jij vind dit soort zaken in jouw leven wellicht niet belangrijk maar je kunt je toch wel voorstellen dat er mensen zijn die dat wel belangrijk vinden? Ik kan me ook voorstellen dat jij blij bent met de manier waarop jij woont in een rustige wijk nabij een stad (waar je bijvoorbeeld naar de bioscoop kunt, kunt winkelen of naar een game kunt gaan). Maar bovenstaande zaken vind je hoogstwaarschijnlijk niet in Springfield. Voor jou niet belangrijk, voor mij wel. Het heeft ook te maken met ons beiden beroepen. Ik ben Interieur-architect en werk momenteel in een art-gallery, mijn vriend is kunstenaar. Dan ga je niet zo snel op een plek wonen waar de mogelijkheden op deze gebieden beperkt zijn en bovendien vind je in een stad waar dat alles wél aanwezig is ook sneller gelijkgestemden.
Laatst gewijzigd door RiverCola op 27 okt 2010, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Tsja, artgalleries kunnen me gestolen worden, ik draag een spijkerbroek en een tshirt, dus echte mode is aan mij ook niet besteed. Restaurants wel ben ik gek op (is ook aan mij te zien :lol: ) en zijn hier ook genoeg alleen bijv een ethiopisch restaurant om maar een zijstraat te noemen zul je hier niet vinden.
Als je baan van zo'n omgeving afhangt kan ik me dat misschien voorstellen.

Wat ik mij niet kan voorstellen dat je omdat je het museum, de gallery en de rariteitenwinkel om de hoek wilt hebben, bereid bent zoveel op te geven.
Het leven is in het algemeen zo ontzettend veel duurder.
Als je waar ik woon zeg maar een ton of zo per jaar besteed om te leven heb je daar twee ton voor nodig.

Dan zet ik liever die ton opzij, ga daar hele andere dingen mee doen voor op vakantie of voor de oude dag
Ik zou zeggen daar heb je de weekenden voor als je dat wilt.
Ik kan op weekend trips naar veel grote steden zoals, st louis, kansas city, memphis oklahoma city, little rock en als ik flink doorgas ook naar bijv chicago of dallas (7 uur rijden) als ik daar behoefte aan zou hebben
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

John,

Toen wij emigreerden waren 3 dingen van belang:
1. Kans op werk
2. Weer/klimaat
3. standard of living

Mochten we geld zat hebben gehad, dan was het waarschijnlijk iets compleet anders geworden en zou enkel klimaat hebben meegespeeld!

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik kan me wel vinden in de redenering van ned in MO.

Ik heb zelf altijd in steden in Nederland gewoond maar ik denk om te beginnen dat je zeker niet Amerikaanse steden met steden in Nederland moet willen vergelijken. In Nederland zijn er in steden wel plekken waar je liever niet komt maar in Amerika hele wijken. Bovendien, kun je een stad in Nederland makkelijk in 1 dag bezichtigen, in Amerika zal dat hoogstwaarschijnlijk niet lukken.

Wanneer ik naar Amerika verhuis, zal ik gaan wonen in een rustige stad tussen 2 grote steden in. En dat lijkt me perfect omdat ik dan, als ik wil, de drukte van de steden kan opzoeken en verder rustig kan leven zonder daarvoor een hele hoge prijs te hoeven betalen.

Maar het is maar net wat je zelf wilt. Ik vind California (en dus de steden erin ook) niets omdat ik het klimaat echt saai vind (ik hou wel erg van 4 seizoenen) en wat me opviel toen ik er was, de mensen zijn over het algemeen een beetje "te vriendelijk" waardoor ik het gevoel kreeg dat een hoop mensen fake waren (sorry if I offend anyone). Dat gevoel kreeg ik minder in het noorden, midden en zuiden van Amerika maar misschien heb ik ongelijk :)
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Ziva schreef:Ik heb zelf altijd in steden in Nederland gewoond maar ik denk om te beginnen dat je zeker niet Amerikaanse steden met steden in Nederland moet willen vergelijken.
Maar ik denk dat je wereldstad wel met wereldstad kunt vergelijken. Leven in een stad = leven in een stad. Ik denk dat de verschillen tussen Amerikaanse en Europese steden duidelijk zijn, ook al zijn er met sommige steden veel overeenkomsten.
Ziva schreef:In Nederland zijn er in steden wel plekken waar je liever niet komt maar in Amerika hele wijken.
Ja... dus?
Ziva schreef:Bovendien, kun je een stad in Nederland makkelijk in 1 dag bezichtigen, in Amerika zal dat hoogstwaarschijnlijk niet lukken.
En wat heeft dat te maken met het bepalen van een woonplaats? Als je er woont heb je toch tijd zat om het te zien?

Derk

---Mark Twain
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja die mening deel ik dus niet "leven in een stad is leven in een stad". Het maakt voor mij wel degelijk verschil of ik in een stad woon waar ik:

1) overal zonder problemen kan gaan qua veiligheid, ik voel er weing voor om "per ongeluk" in een wijk terecht te komen waar het echt niet ok is
2) alles fietsend of lopend makkelijk zou kunnen doen (ook omdat de wegen zodanig zijn ingericht dat ik er uberhaupt kan lopen of fietsen)
3) lekker alle winkels en gelegenheden op loopafstand heb zonder dat ik voor elke winkel een auto moet pakken

Nu zijn bovenstaande voorbeelden inherent aan Amerika als geheel (dorp of stad) maar vandaar dat ik zeg, als ik dan toch de keus heb, liever een rustigere wijk en de drukte opzoeken als ik dat wil. Maar nogmaals, ieder zijn ding. De discussie is wel leuk maar eruitkomen gaan we niet want iedereen denkt er anders over :)
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

De discussie is zeker leuk omdat blootgelegd wordt hoe anders mensen denken over 'de perfecte leefomgeving'. Door de verschillen tussen Ned in MO, Grandu, jij en ik zie je gewoon hoe verschillend mensen in het leven staan. Dat Ned in MO bijvoorbeeld zegt over mode; 'ik trek een spijkerbroek en een shirt aan' als reactie op het feit dat ik schrijf winkels in de buurt te willen van jonge ontwerpers....ja, ik vind dat leuk om te lezen. Je hoeft het ook niet eens te worden!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is ook wel meteen 1 van de dingen die me aantrekt in Amerika als geheel. Je mag daar meer jezelf zijn en je eigen ding doen dan in Nederland vind ik.

Hier is het al snel "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!" Nu heb ik me daar nooit zoveel van aangetrokken, maar er zijn wel echt momenten dat ik denk "Laat iemand lekker zijn ding doen, dat negatieve gedoe en oordelen altijd". In Amerika kun je (als je die behoefte voelt) veel gemakkelijker lekker over the top gaan dan in Nederland.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde :thumbup: Dan zouden er alleen maar óf dorpen óf steden bestaan, en het bestaan van beide is juist zo fijn!

Derk

---Mark Twain
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je kunt je in de VS overal gedragen zoals je wilt. Ik ben lang geleden eens met een spijkerbroek, geitenwollen sokken en sandalen naar een 'black tie' feestje van het Nederlandse consulaat in New York geweest. Werd niet moeilijk over gedaan. Dus voor de kleding hoef je niet te kiezen tussen stad en dorp.

Later heb ik van Jimmy Carter geleerd, dat je je gewoon wat vaker omkleedt. Maar dat is ook makkelijker in een stad omdat je daar beide soorten kleding. kan gebruiken. In dorpen is men vaak wat stijver en mengen de verschiilende notabelen en niet-notabelen elkaar zich niet zo erg met elkaar (om maar weer eens een andere cliche open te trekken).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

In dorpen is men vaak wat stijver en mengen de verschiilende notabelen en niet-notabelen elkaar zich niet zo erg met elkaar (om maar weer eens een andere cliche open te trekken).
Waar je dat nou weer vandaan haalt? :lol:

ok wilde ik nog even kwijt dat ik een bloedhekel had aan openbaar vervoer. Daar werd ik afgelopen zomer weer aan herinnerd toen in met 30 graden in de trein van enschede naar amsterdam zat waar de ramen niet van open konden en waar de airco het begaf :roll: 10 keer liever in de file met de airco aan.
Daarbij ben ik ook gek op autorijden
Laatst gewijzigd door ned in MO op 28 okt 2010, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer