RiverCola schreef:Dat is zeker aan de orde Derk; waar voel je 'het'.
Ik heb Denver overwogen, vanwege de ligging (groene omgeving nabij de Rockie's), huurhuizen die ik zag in de downtown gelegen area's (aantrekkelijk zowel uiterlijk als qua prijs) en het klimaat. Maar eenmaal in Denver 'voelde' ik het niet, ik was er vrij kort maar voelde absoluut geen klik. En dat heeft ook te maken met de manier waarop ik wil dat mijn dagelijks leven (alles rondom de uren dat je werkt) eruit ziet.
Ik denk dat dat een heel belangrijk aspect is, ik begrijp precies wat je bedoeld. Zo ervaar ik het namelijk ook. Al die andere zaken als, klimaat, werkgelegenheid, huizenmarkt enz. zijn ook belangrijk en tellen ook zwaar mee in de keuze, maar die klik is voor mij toch wel net zo belangrijk. In Florida had ik die klik niet.. In VA richting Richmond ook absoluut niet. Ik zou daar niet willen wonen. Maar die klik heb ik wel heel sterk in de omgeving van Washington DC (zoals: Alexandria, Vienna enz.). Maar dat heeft ook te maken dat ik niet veel gezien heb in Amerika (als volwassene dan). Daarom denk ik weleens, misschien heb ik die klik ook wel in Seattle of Chicago, North Carolina (noem maar wat), maar het is onmogelijk om Amerika even uitgebreid te bezoeken waar je allemaal die klik kunt hebben
ned in MO schreef:ok wilde ik nog even kwijt dat ik een bloedhekel had aan openbaar vervoer. Daar werd ik afgelopen zomer weer aan herinnerd toen in met 30 graden van enschede naar amsterdam zat waar de ramen niet van open konden en waar de airco het begaf 10 keer liever in de file met de airco aan.
Daarbij ben ik ook gek op autorijden
Ik hou ook niet zo heel erg van openbaar vervoer hoor! Maar in de grote stad (waar ik graag woon) is een auto nou eenmaal niet praktisch. En tevens nog veel duurder ook. Daarom is het voor mij belangrijk dat als ik in een andere grote stad ga wonen dat het openbaar vervoer goed is.
Ik daarentegen vind openbaar vervoer weer schitterend, onlangs reisde ik naar New York af voor het maken van een werkstuk over openbaar vervoer (niet met de intentie om er daar hard aan te werken hoor ). Het is toch schitterend om om 8 uur 's ochtends samen met miljoenen de metro, trein, bus, weetikveelwat in te duiken om naar werk, school, huis te gaan en dan in een stampvolle metro te stappen. Een auto is leuk, maar voor mij is openbaar vervoer op het moment no. 1 in grote steden
Hier in Londen is het openbaar vervoer in de spits echt geen pretje.
Het is vrij normaal om 5 of 6 metro's voorbij te laten gaan omdat er gewoon geen plek is.
En dan bedoel ik ook echt geen plek.
Grandu schreef:Ik daarentegen vind openbaar vervoer weer schitterend, onlangs reisde ik naar New York af voor het maken van een werkstuk over openbaar vervoer (niet met de intentie om er daar hard aan te werken hoor ). Het is toch schitterend om om 8 uur 's ochtends samen met miljoenen de metro, trein, bus, weetikveelwat in te duiken om naar werk, school, huis te gaan en dan in een stampvolle metro te stappen. Een auto is leuk, maar voor mij is openbaar vervoer op het moment no. 1 in grote steden
Derk
Ben het deels met je eens. Auto in een grote stad is niet te doen, zelfs niet in de 'grote' steden in Nederland (naar mijn mening).
Alhoewel ik vind dat de londonse en parijse metro-lijnen goed geregeld zijn, vind ik het openbare vervoer in Amerika (vooral in NYC) beter te doen. Daarentegen is het openbaar vervoer in ons land zodanig dat je hier in principe 'overal' kunt komen in Nederland, daar schort het dan wel weer aan in de US maar dat stond ook niet ter discussie natuurlijk .
Ben het deels met je eens. Auto in een grote stad is niet te doen, zelfs niet in de 'grote' steden in Nederland (naar mijn mening).
Alhoewel ik vind dat de londonse en parijse metro-lijnen goed geregeld zijn, vind ik het openbare vervoer in Amerika (vooral in NYC) beter te doen.
Waar ben je geweest dan? Het meerendeel van de steden kent geen eens openbaar vervoer. New York, Washington, Boston, Chicago en San Francisco zijn steden waar je waarschijnlijk zonder auto kunt (ook al staat New York ver boven de rest) maar verder denk ik dat je overal een auto nodig hebt. Europa kent enorm veel openbaar vervoer, iedere stad van een beetje formaat heeft het: Parijs, Londen, Berlijn, Amsterdam, Madrid, Rome... zelfs tweederangssteden hebben hier vaak nog uitgebreid OV (Antwerpen, Lyon, Düsseldorf), dat zie je daar niet (kijk bijvoorbeeld naar Minneapolis, Los Angeles en Phoenix).
Alhoewel ik vind dat de londonse en parijse metro-lijnen goed geregeld zijn, vind ik het openbare vervoer in Amerika (vooral in NYC) beter te doen.
Waar ben je geweest dan? Het meerendeel van de steden kent geen eens openbaar vervoer. New York, Washington, Boston, Chicago en San Francisco zijn steden waar je waarschijnlijk zonder auto kunt (ook al staat New York ver boven de rest) maar verder denk ik dat je overal een auto nodig hebt. Europa kent enorm veel openbaar vervoer, iedere stad van een beetje formaat heeft het: Parijs, Londen, Berlijn, Amsterdam, Madrid, Rome... zelfs tweederangssteden hebben hier vaak nog uitgebreid OV (Antwerpen, Lyon, Düsseldorf), dat zie je daar niet (kijk bijvoorbeeld naar Minneapolis, Los Angeles en Phoenix).
Derk
NYC, Austin ('2de rangs' stad zonder metro, maar qua bussen goede breikbaarheid) en Chicago waar ik het ervaren heb inderdaad. I stand corrected.
Europa heeft natuurlijk een hogere populatie tot grondoppervlakte ratio wat vanzelfsprekend resulteert in een betere bereikbaarheid daar de afstand tussen steden onderling niet te vergelijken zijn met die van de amerikaanse.
Ik zou ook niet met openbaar vervoer naar de stad kunnen ook al zou ik willen. Fietsen is ook geen optie want :
A veel te gevaarlijk
B veel te heuvelachtig
C niet leuk met 35 graden
D te ver
Ik heb destijds besloten om naar Los Angeles te vertrekken. Ik heb daar familie zitten die me een baan konden aanbieden, mocht het nodig zijn als beheerder van hun investment woningen die ze in de verhuur deden. Uiteindelijk heb ik zelf een baan gevonden. Maar Los Angeles was nou niet de goedkoopste stad om als emigrant te beginnen. Ik had een lekker salaris maar met een huur van $1200 per maand voor een studio en al mijn andere kosten erbij hield ik ook niet echt iets over. En niet alleen dat, de muren kwamen op me af in mijn kleine studio apartment.
Ik ben toen een week naar Orlando gegaan omdat ik daar ooit stage heb gelopen voor bijna een jaar en het me daar wel beviel. Ik heb gedurende die week apartementen bekeken en heb met werkgevers gepraat en besloot dat het misschien beter was terug te gaan naar Orlando. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb in Orlando een 1 slaapkamer apartment dat twee keer zo groot is als mijn studio in Los Angeles en dat voor slechts $700. En toen ik bij Wendys als manager werkte in Orlando was mijn salaris maar iets minder dan wat ik in Los Angeles had. Per saldo hield ik nu dus wel stukken meer over.
Waarschijnlijk was het handiger geweest als ik eerst naar Orlando was gegaan. Het was in elk geval goedkoper geweest.
Los Angeles bracht voor mij hoge opstartkosten met zich mee. Ipv dat ik bij familie kon intrekken zat ik door een verzakte vloer in hun logeer kamer nu voor $90 per nacht de eerste maand in een hotel (hotel in Orlando voor die periode zou voor dezelfde keten slechts $30 per nacht geweest zijn), mijn deposit voor een woning was anderhalve maand huur in Los Angeles omdat ik geen credit had en kwam dus meer op $1800, in Orlando is de hoogste deposit een maand huur als je geen credit hebt want dan $700 geweest zou zijn en ga zo maar door...
Mijn advies:
Ga op zoek naar een stad en/of staat waar er werkgelegenheid is, en het betaalbaar wonen is, en waar je je thuis kan voelen. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk kwijt bent aan opstartkosten want emigreren is al duur genoeg. Waar je ook zit zullen er hogere deposits zijn omdat je geen credit history hebt, maar een deposit van een of twee maanden huur als de huur $1200 is of als de huur $700 is scheelt wel.
Verhuizen naar je droomstad of staat kan altijd nog maar zorg ervoor dat je je kan redden, waar je ook zit.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)
ha mijn eerste huur was $250 per maand en die deelde ik ook nog eens met een room mate. Alleen was bellen naar nederland toen nog wel een stuk duurder.
Vanuit nederland kostte bellen toen nog Fl 1.75 per minuut
Vanuit amerika was het 32 dollarcent
ned in MO schreef:Ik zou ook niet met openbaar vervoer naar de stad kunnen ook al zou ik willen. Fietsen is ook geen optie want :
A veel te gevaarlijk
B veel te heuvelachtig
C niet leuk met 35 graden
D te ver
Mijn nieuwe baas in Bethesda doet dat dus wel elke middag voor de lol, weer of geen weer (zal wel komen omdat hij in NL geboren is!)
Maar daar is alleen B niet van toepassing!
Van Bethesda naar Washington is niet zo ver, hoor, in verhouding. Ik neem aan, dat je het over Bethesda, Maryland hebt? In dit gebied fietsen heel veel mensen naar hun werk of naar de metro en waar wij wonen is het wel flink heuvelachtig. Goed voor je beenspieren .
Hehe, eindelijk heb ik tijd gehad om dit topic te lezen en nu te reageren. Erg interessante discussie waar ik toch ook nog even mijn steentje aan wil bijdragen, aangezien het iets is, waar ik ook veel mee bezig ben. Niet dat ik al ga emigreren, maar de DV Lottery geeft toch hoop en ik denk er toch over na.
Als eerste zal ik even mijn eigen keuze toelichten.
Mijn lijstje van dingen waar ik op zou letten zou zijn:
- Openbaar Vervoer. Ik heb geen rijbewijs dus dit is voor mij essentieel. Mocht ik deze eerste keer al de DV winnen zou ik denk ik m'n rijbewijs pas in de US gaan halen, mocht ik later winnen, is er grotere kans dat ik 'm al heb. Bluemoon gaf al aan dat je het relatief goedkoper en makkelijker in de US kan halen, maar voor de eerste weken is het toch handig om op een plek te zitten waar het OV goed geregeld is, aangezien je pas een rijbewijs mag halen als je een SSN hebt en dat duurt even. Ik weet uit ervaring hoe onhandig het is als er weinig OV in een gebied is. Daarom zou mijn voorkeur dus ook zijn voor een grotere stad.
- Grotere stad. Niet om uiteindelijk te wonen, maar wel om te beginnen. Om bovenstaande reden, maar ook vanwege de werkgelegenheid. De metropolen die genoemd zijn spreken mij wel aan, met name San Francisco en Washington DC.
- International Airport in de buurt. Dat speelt voor mij zeker mee.
- Het liefst aan de Eastcoast vanwege de afstand met Europa.
- In elk geval een kuststaat. Ik zou me denk ik opgesloten voelen in een staat in de Midwest. Ook al is daar juist oneindig veel ruimte, m'n gevoel roept heel hard 'kuststaat, kuststaat'.
- Politieke standpunt van de regio speelt ook wel mee. Er zijn plekken die overtuigend republikein zijn en ik zou dat best lastig vinden. Dat merkte ik toen ik bij mensen in NC logeerde waarbij Fox prominent aan staat. Dit speelt wel minder mee dan de rest, maar toch wel een beetje.
Maar aan dit lijstje zitten ook haken en ogen en genoeg andere argumenten die ik nog even zal toelichten. Als ik de DV Lottery zou winnen, zou ik in mijn eentje gaan en dus helemaal vrij zijn in waar ik heen zou gaan. Mijn gevoel (wat niet geheel onbelangrijk is bij zo'n keuze) zegt de midden/zuidelijke eastcoast, zoals New Jersey, Maryland, Delaware, Washington DC, Virginia en North Carolina. Met een voorkeur voor DC area en vicinities. Denk hierbij ook aan Alexandria. Goede OV verbinding ook. Wel weer een duurder gebied. Dat is wat velen hier al schreven een nadeel van zo'n rural gebied.
Maar, waarschijnlijk zou ik toch eerst beginnen in California en daar misschien wel blijven hangen. Ik zou altijd terecht kunnen bij mijn hostmom in Marin County, Northern California (direct boven San Francisco). Ze verhuurt zelfs kamers in haar huis, dus ik zou het daar best een tijdje uithouden. Maar ook daar is alles erg duur. En Marin is niet ideaal qua OV, bij haar thuis moet je zelfs 3kwartier lopen tot je bij een bushalte komt. Southern California heb ik persoonlijk helemaal niets mee, maar de open down to earth eco sfeer van Marin/NorCal spreekt me wel heel erg aan. Als het niet aan de financieen ligt, zou ik daar behoorlijk goed kunnen aarden (en heb ik al eens gewoond dus is toch wel een beetje m'n thuis). Nadeel is wel weer dat ik het eigenlijk te ver van Europa vind.
En dan is er nog een derde mogelijkheid die ik zo direct al weet. Een vriendin van mij heeft in Oklahoma gewoond en vond het daar heerlijk. Zij gaat daar waarschijnlijk over een jaar of 2 weer wonen, dus ik zou ook in eerste instantie bij haar terecht kunnen. Helemaal niet ideaal qua mijn wensen (niet bepaald een kuststaat), maar wel goedkoop om te starten. Vanuit zoiets kan je altijd nog naar een andere plek.
Dus genoeg mogelijkheden zo nu al direct.
Wat ik verder nog even wilde zeggen was:
Soms vind je je geluk op plekken waar je het nooit verwacht. Die metropolen kunnen voor sommigen inderdaad fantastisch zijn, maar er zijn genoeg andere plekken waar je waarschijnlijk ook kunt aarden waar je in eerste instantie niet aan denkt. Kijk naar mijn ervaring in Sofia, Bulgarije. Wie had nou verwacht dat ik het zo geweldig zou vinden daar? Ik ben verliefd geworden op de stad, op het land, op de taal, op de cultuur. Nooit verwacht, en toch heeft het een plekje in m'n hart gekregen. Ik heb zelfs overwogen om voor langere tijd er te gaan wonen. Uiteindelijk zou ik daar ook genoeg nadelen aan zien, maar ik wilde even een concreet voorbeeld geven van zo'n ervaring. You never know where life takes you.
Tot slot denk ik dat je goed voor ogen moet houden dat niets definitief is. Je kunt op een relatief goedkope plek starten en altijd verhuizen naar een plek wat meer aan jouw wensenlijstje voldoet. Bovendien komt het uiteindelijk denk ik voornamelijk aan op de klik die RiverCola en Sandy omschreven. Het moet goed voelen. Het is sowieso slim om van te voren zodra je weet dat je gewonnen hebt en die kant op gaat emigreren, om naar de plek toe te gaan om te orienteren en te kijken hoe het 'voelt' en vanuit emigrant-ogen te bekijken ipv toeristen-ogen. Dit zou je bijvoorbeeld goed kunnen doen tijdens de reis waarbij je je greencard moet activeren.
Zo, dat was geloof ik alles wat ik wilde zeggen. Leuk topic!
Dit is misschien ook wel een goede amerikaanse site om ervaringen te lezen en uit te wisselen over een woonplaats, stad of staat. http://www.city-data.com/forum/#u-s-forums
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.