Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Langer dan 3 maanden blijven, even over de grens?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
davideuropa
Amerika-newbie

Langer dan 3 maanden blijven, even over de grens?

Bericht door davideuropa »

Ik dacht eraan om met een toeristenpaspoort langer dan 3 maanden te verblijven in de VS door het land even te verlaten (op en af naar Canada). Weet er iemand hoelang je minimum naar het buitenland moet met een Belgisch paspoort vooraleer je terug binnen mag voor 3 maanden? Of is er geen minimum en kan ik bij manier van spreken gewoon eens over de grens 'wippen' met Canada? Zoja zou dit last kunnen opleveren aan de douane? Alvast bedankt!
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Langer dan 3 maanden blijven, even over de grens?

Bericht door USA2004 »

Nee, dat kan niet. Canada en Mexico tellen niet mee "als buitenland":

http://curacao.usconsulate.gov/visa_waiver_program.html

"Under the VWP, time spent in Canada, Mexico, and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program."
Paddy
Amerika-ontdekker

Bericht door Paddy »

Ik kan me niet voorstellen dat ze in Amerika heel veel andere regels hebben dan hier. Met andere woorden; je mag in een periode van totaal van 180 dagen maximaal 90 dagen gebruik maken van een toeristenvisum. Zover ik heb begrepen, moet je buiten de tijd van het touristenvisum ook nog eens terug naar het land van oorsprong. Nou denk ik niet dat ze bijvoorbeeld bij zakenlui heel snel vreselijk moeilijk gaan doen, maar als toerist ben je natuurlijk al gauw aan de beurt...

Wel gaaf trouwens, drie maanden trekken door de V.S. :thumbup:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Paddy schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze in Amerika heel veel andere regels hebben dan hier. Met andere woorden; je mag in een periode van totaal van 180 dagen maximaal 90 dagen gebruik maken van een toeristenvisum.
Dat soort regels zijn in de VS niet opgeschreven. Er is geen max per aantal dagen, maar als een immigrations officer vind dat jij te vaak op het VWP komt, stuurt hij je terug.

Maar het is idd wel zo dat je niet even naar Canada of Mexico kan gaan.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

En let wel op dat je geen 'overstay' op je paspoort krijgt. Want als je dat eenmaal hebt kom je nooit meer op VWP de USA in.
Let er ook op dat het geen 3 maanden maar 90 dagen is. Daarna moet je echt terug!
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Paddy schreef:Met andere woorden; je mag in een periode van totaal van 180 dagen maximaal 90 dagen gebruik maken van een toeristenvisum.
En er is in dit geval geen sprake van een toeristenvisum, maar van het Visa Waiver Program (VWP), waarbij je dus juist zonder visum reist. Een belangrijk onderscheid om te maken... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

USA2004 schreef:"Under the VWP, time spent in Canada, Mexico, and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program."
Ik wil hier niet een US Consulaat tegenspreken, maar de praktijk die ik ken is iets subtieler: normaliter telt een reis naar Canada inderdaad niet als een uitreis als je aangeeft op korte termijn weer terug naar de VS te komen. Dit is voor je eigen gemak. Als je echter verklaart dat dit het einde van je reis is, dan kom je gewoon als vertrokken geregistreerd te staan. Daarna kun je weer terug op een nieuw VWP (moet je alleen wel de beambte aan de grens overtuigen met een goed verhaal).

Gr., Flipje
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Trek zelf jouw conclusies met hulp van tekst hieronder.

If I enter the United States visa free under the Visa Waiver Program, can I then travel to Canada/Mexico/ Bermuda or the islands in the Caribbean?

Yes, provided you have a return or onward ticket. If your return journey will take you back through the United States, even if only in transit, the total trip, including both periods of time spent in the United States/Canada/Mexico Bermuda, or the islands in the Caribbean cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa.

What if I want to stay in Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean?

If your ticket terminates in Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean, you must be a legal resident of the area in order to qualify for visa free travel. If you are not and your stay will extend beyond 90 days from the date on which you first entered the United States, you will require a visa. Legal Permanent residents include diplomats, students or temporary workers at companies located in these areas.

If I am transiting through the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands in the Caribbean under the Visa Waiver Program, does the 90 day period begin on my initial entry into the United States, even though I am there for only a couple of hours?

The regulations are the same as if you entered the United States for a holiday. If you will transit the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean the total trip, including both periods of time spent in the United States, Canada/Mexico, Bermuda, or the Caribbean islands cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa, unless you are a legal permanent resident of the country.

If I fly into the United States and out of Canada or Mexico, do I need a visa?

It will depend on your itinerary. If you have an onward ticket for each stage of your journey, including the journey between the United States and Canada or Mexico, you may travel without a visa. Should you choose to travel this way, you must be in possession of the tickets for each stage of your journey on your initial entry into the United States. You cannot buy the ticket for the journey between the United States and Canada or Mexico on your arrival in the United States. If you will depart the United States for Canada or Mexico by private transport, you will require a visa.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En voor de volledigheid even aanvullen dat deze tekst afkomstig is van de website van de Amerikaanse ambassade in Brussel:
http://belgium.usembassy.gov/visa_waiver_program2.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Ja, die tekst maakt hetzelfde onderscheid tussen vertrek en kort bezoek over de grens. Het stelt alleen wel strengere eisen voordat je inderdaad kunt verklaren dat je vertrekt, dan mij uit de praktijk bekend is.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer