Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belgische banken blokkeren Maestro in de VS
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Belgische banken blokkeren Maestro in de VS
Gisteren gehoord op de radio, en het werd ook overgenomen door de geschreven pers: vanaf 17 januari zal Maestro niet meer werken in de VS. De debetkaarten zouden gevoelig zijn voor fraude, en zolang men in de VS niet overstapt op "chipcontrole" in plaats van "magneetcontrole" wordt de functie geblokkeerd.
Link naar het artikel hier: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=TS31UIFF
Test Aankoop heeft alvast geprotesteerd, die zien in de actie een extra promotie voor kredietkaarten, waar banken meer aan zouden verdienen.
Vorig jaar is onze bank (Delta Lloyd) gestopt met het vooraf afhalen van buitenlands geld, "omdat Maestro geld afhalen in het buitenland gemakkelijker maakt dan het afhalen bij de bank". Ook Dexia raadde me aan gewoon geld af te halen ter plaatse.
Spijtig dat we terugkeren in de tijd...
Link naar het artikel hier: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=TS31UIFF
Test Aankoop heeft alvast geprotesteerd, die zien in de actie een extra promotie voor kredietkaarten, waar banken meer aan zouden verdienen.
Vorig jaar is onze bank (Delta Lloyd) gestopt met het vooraf afhalen van buitenlands geld, "omdat Maestro geld afhalen in het buitenland gemakkelijker maakt dan het afhalen bij de bank". Ook Dexia raadde me aan gewoon geld af te halen ter plaatse.
Spijtig dat we terugkeren in de tijd...
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Re: Belgische banken blokkeren Maestro in de VS
Ja, en het brengt een deel extra kosten mee.
Als je alles elke keer betaalt met de cc dan betaal je heel wat kosten. Ik haalde nu en dan een groter bedrag af om die kosten niet elke keer te betalen.
Als je alles elke keer betaalt met de cc dan betaal je heel wat kosten. Ik haalde nu en dan een groter bedrag af om die kosten niet elke keer te betalen.
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Volgens de woordvoerster op de radio was dat niet waar, en zou je vanaf 150 dollar goedkoper af zijn met je kredietkaart dan met je Maestro. Yeah right
.

- pollyblue
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 30
Dit nieuws maakte me ook razend! Het enige doel is idd om zo weer meer geld te verdienen aan het gebruik van de kredietkaarten. Daar betaal je enkele euro's extra voor telkens je er geld mee afhaalt. Ik voel me net een pop aan een koord, ze doen met ons wat ze willen.
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Ehhh...sachasenne schreef:Ja, en het brengt een deel extra kosten mee.

Volgens mij betaal je alleen kosten als je geld opneemt uit de automaat en niet als je ergens aan de kassa betaalt.
Maar misschien kun je het uitleggen
En kosten betaal je ook als je in het buitenland geld opneemt met je maestro kaart (ik in ieder geval wel). Is dat bij jullie anders ?
- Jostravels
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Dat dacht ik nou ook. Is dat in Nederland zo anders dan in Belgie?
Ik moet overigens wel zeggen dat het bij mijn vriend, die een ING-pas heeft altijd lijkt of hij geen kosten betaalt voor het pinnen met de Maestro. Maar dit jaar pinden wij tegelijk (1 min verschil) en kwamen we erachter dat we uiteindelijk totaal hetzelfde kwijt waren, oftewel: bij hem wordt het gewoon niet gespecificeerd.
Blijft natuurlijk wel dat het vaak duurder is om met de cc te pinnen dan met de maestro.
Ik moet overigens wel zeggen dat het bij mijn vriend, die een ING-pas heeft altijd lijkt of hij geen kosten betaalt voor het pinnen met de Maestro. Maar dit jaar pinden wij tegelijk (1 min verschil) en kwamen we erachter dat we uiteindelijk totaal hetzelfde kwijt waren, oftewel: bij hem wordt het gewoon niet gespecificeerd.
Blijft natuurlijk wel dat het vaak duurder is om met de cc te pinnen dan met de maestro.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
- Nati
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Dit is ook weer een maatregel waar duidelijk weer niet over nagedacht is.
Volgens de krant van vandaag zou het 'maar ' gaan over 2% van de Belgische bevolking die geld zou afhalen buiten Europa maar die 2% zou ik erg laag vinden.
En hoeveel (jonge )mensen zijn er niet die geen creditcard hebben zoals oa mijn zoon en zijn vriendin ,die beiden nog student zijn en nog geen vast inkomen hebben ? Voor hen was het juist makkelijk om te betalen in Amerika met maestro.
Op de bank heb ik enkele jaren terug nog naar travellercheques gevraagd maar die waren toen ook al afgeschaft.
Moeten we nu echt terug naar het tijdperk van geld bestellen op de bank en met een dikke portefeullie vertrekken of moet alles in de toekomst betaald worden met een creditcard?

Volgens de krant van vandaag zou het 'maar ' gaan over 2% van de Belgische bevolking die geld zou afhalen buiten Europa maar die 2% zou ik erg laag vinden.
En hoeveel (jonge )mensen zijn er niet die geen creditcard hebben zoals oa mijn zoon en zijn vriendin ,die beiden nog student zijn en nog geen vast inkomen hebben ? Voor hen was het juist makkelijk om te betalen in Amerika met maestro.
Op de bank heb ik enkele jaren terug nog naar travellercheques gevraagd maar die waren toen ook al afgeschaft.
Moeten we nu echt terug naar het tijdperk van geld bestellen op de bank en met een dikke portefeullie vertrekken of moet alles in de toekomst betaald worden met een creditcard?

Wat een belachelijke maatregel zeg, ik vind het zelfs schandalig!
Mensen zonder creditcard kunnen zo zéér lastig nog rondreizen in de VS. Of je moet met duizenden dollars in je portemonnee rondlopen een goed idee vinden. Ik zou erg pissig zijn op mijn bank als ze me dat flikten. Gelukkig heb ik een creditcard, maar betekent dit dan ook dat belgen nu geld uit de muur moeten halen met hun creditcard? Bij mijn bank kosten dat 4,50 per keer + 2% transactiekosten. Of zijn er andere debitcard systemen in gebruik in België?
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe een creditcard veiliger is dan Maestro? Ik heb in de VS nog nooit via de chip hoeven te betalen met mijn Creditcard, dus wat dat betreft lijkt het me even onveilig.
Mensen zonder creditcard kunnen zo zéér lastig nog rondreizen in de VS. Of je moet met duizenden dollars in je portemonnee rondlopen een goed idee vinden. Ik zou erg pissig zijn op mijn bank als ze me dat flikten. Gelukkig heb ik een creditcard, maar betekent dit dan ook dat belgen nu geld uit de muur moeten halen met hun creditcard? Bij mijn bank kosten dat 4,50 per keer + 2% transactiekosten. Of zijn er andere debitcard systemen in gebruik in België?
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe een creditcard veiliger is dan Maestro? Ik heb in de VS nog nooit via de chip hoeven te betalen met mijn Creditcard, dus wat dat betreft lijkt het me even onveilig.
- pollyblue
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 30
dat is bij ons net hetzelfde, waar dit bij een maestrokaart maar 50 cent ofzo bedraagt per keer dat je geld pint. daarom dat ik er zo kwaad om ben. de bank gaat er weer een flinke duit aan verdienen. van discriminatie gesproken! weer een stukje vrijheid weg 

Dit zou inderdaad een belachelijke maatregel zijn. Dan ben je wel erg afhankelijk van je creditcard en moet je er niet aan denken dat die door de bank geblokkeerd wordt of gestolen.
Is er iemand die weet of dit ook door de NL banken wordt overgenomen?
Is er iemand die weet of dit ook door de NL banken wordt overgenomen?
2008: Zuid-West: SF-Yosemite-Sequioa-DV-Zion-Bryce-Moab (Arches)-Mesa Verde-Monument Valley-Page-Grand Canyon NR-Grand Canyon SR-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Inderdaad Joycee, dat was ook mijn reactie.
De kans is zeker niet onbestaande dat je creditkaart geblokkeerd wordt als je in de VS bent. Wat doe je dan als je geen gewone bankkaart meer kan gebruiken om op zijn minst geld af te halen??
Oké, we hebben 2 kredietkaarten, dus het moet al erg tegenvallen, maar je weet maar nooit. 't Is niet dat we zoveel geld cash mee hebben om bvb nog een hoop hotels ter plaatse te gaan betalen.
En geld uit de muur halen met je creditkaart is echt wel duur.
Maar ja, de mensen zullen nu waarschijnlijk meer cash gaan meenemen en daar verdienen de banken natuurlijk ook aan. 
De kans is zeker niet onbestaande dat je creditkaart geblokkeerd wordt als je in de VS bent. Wat doe je dan als je geen gewone bankkaart meer kan gebruiken om op zijn minst geld af te halen??

Oké, we hebben 2 kredietkaarten, dus het moet al erg tegenvallen, maar je weet maar nooit. 't Is niet dat we zoveel geld cash mee hebben om bvb nog een hoop hotels ter plaatse te gaan betalen.

En geld uit de muur halen met je creditkaart is echt wel duur.

Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
- headhunterke
- Amerikakenner
En dat niet alleen. Ik ben een keertje mijn CC verloren (geheel m'n eigen fout) gelukkig had ik nog m'n gewone bankkaart nog mee had, zodat ik (weliswaar met een aardige meerprijs) cash kon afhalen.
Hoe regel je dat dan als je enkel een CC mee hebt?
Hoe regel je dat dan als je enkel een CC mee hebt?
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Afhalen met je CC is duur. Het lijkt er op dat je dan meer cash geld moet meenemen.
Wij hebben ene bankrekening waar we beiden elk een CC van hebben.
Maar ik heb bewust bij een ander ebank ook een rekening geopend zodat we daar ook twee CC's van hebben. Ook al gebeurt er verder met die rekening zo goed als niets.
Als de maatregel ingevoerd is, denk ik dat je best zo'n tweede rekening neemt , alleen al voor de veiligheid.
Op de meeste CC's in Belgie staat ook een limiet. Dwz dat je voor een reis dan ook al naar de bank moet om te vragen je limiet te verhogen. Er moest maar eens iets gebeuren. Ook al ben je rijk, je kan niet aan je geld in Amerika.
Wij hebben ene bankrekening waar we beiden elk een CC van hebben.
Maar ik heb bewust bij een ander ebank ook een rekening geopend zodat we daar ook twee CC's van hebben. Ook al gebeurt er verder met die rekening zo goed als niets.
Als de maatregel ingevoerd is, denk ik dat je best zo'n tweede rekening neemt , alleen al voor de veiligheid.
Op de meeste CC's in Belgie staat ook een limiet. Dwz dat je voor een reis dan ook al naar de bank moet om te vragen je limiet te verhogen. Er moest maar eens iets gebeuren. Ook al ben je rijk, je kan niet aan je geld in Amerika.

Groetjes,
Carine
Carine
- US-fanboy
- Amerikakenner
Als het echt allemaal zo erg is dan open je toch een bankrekening bij de ING. Heb je alle gemakken van een Nederlandse bank tijdens je vakantie in Amerika.
Op dit moment hebben ze meen ik ook nog een actie dat je het eerste jaar de credit card er gratis bij krijgt.
Bovendien snap ik dat systeem van kosten nog steeds niet. Krijg je in Belgie kosten berekend als je in bijv. in een supermarkt of restaurant betaalt met een credit card ?
Je kunt in Amerika echt overal en alles met een creditcard betalen zodat geld opnemen uit de automaat bijna niet nodig is.
Limiet op een credit card ? Heb ik ook nog niet meegemaakt als er genoeg geld op de rekening staat.
Op dit moment hebben ze meen ik ook nog een actie dat je het eerste jaar de credit card er gratis bij krijgt.
Bovendien snap ik dat systeem van kosten nog steeds niet. Krijg je in Belgie kosten berekend als je in bijv. in een supermarkt of restaurant betaalt met een credit card ?
Je kunt in Amerika echt overal en alles met een creditcard betalen zodat geld opnemen uit de automaat bijna niet nodig is.
Limiet op een credit card ? Heb ik ook nog niet meegemaakt als er genoeg geld op de rekening staat.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Precies, dat vond ik ook zo belachelijk aan de uitleg. Mij lijkt het veel makkelijker om met kredietkaarten te frauderen, alsof er ooit al iemand mijn handtekening gecheckt heeft met die op de achterkant van mijn kredietkaart...Chrisp schreef:Kan iemand mij trouwens vertellen hoe een creditcard veiliger is dan Maestro? Ik heb in de VS nog nooit via de chip hoeven te betalen met mijn Creditcard, dus wat dat betreft lijkt het me even onveilig.
Er zouden alvast twee banken zijn die niet meedoen: Citibank en Deutsche Bank. Wij denken er sterk over daar een rekening te openen als dit zo blijft.
Ik moet er niet aan denken dat we enkel met 1 CC op stap zouden gaan, zonder back-up. Dit jaar hebben we zowel met Maestro als met de CC problemen gehad (limietproblemen doordat Dollar blijkbaar een bedrag blokkeerde), maar gelukkig werkte er steeds 1 van de 2.
Nee, in België betalen wij ook niks als je iets betaalt, maar wel bij geld afhalen, daar komt dan sowieso een forfait van 5€ bij per afhaling. Die is er bij Maestro niet.
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_ti ... 4-2218.art
Bij afhaling van €100
Bij afhaling van €100
Bank Debetkaart Kredietkaart
BNP Paribas Fortis 4,79 euro 6,60 euro
Dexia 4,50 euro 6,00 euro
KBC 6,47 euro 6,60 euro
ING 5,89 euro 7,36 euro
Zij benadrukt ook dat de consument aan zijn bank kan vragen om zijn debetkaart buiten Europa te blijven gebruiken.
- SpaceAce
- Amerika-expert
- Partner van: Njit
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Als je CC gekoppeld is aan je betaalrekening, dan heb je een bepaald limiet. Bij de Rabobank is dat met een RaboCard bijvoorbeeld standaard 2.500 euro. Dit kun je ook tijdelijk verhogen.US-fanboy schreef:Limiet op een credit card ? Heb ik ook nog niet meegemaakt als er genoeg geld op de rekening staat.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
DIt zou voor mij een reden zijn om eens om te gaan kijken naar een buitenlandse bank.. belachelijk verhaal dit!
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Dus: geen paniek, gewoon voor je vertrek even bij je bank aangeven om jouw kaart toch toe te laten.Thamar schreef:Zij benadrukt ook dat de consument aan zijn bank kan vragen om zijn debetkaart buiten Europa te blijven gebruiken.
Roel.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Het zou me niet verbazen als ze je dan een verklaring laten tekenen dat je bij misbruik zelf aansprakelijk bent.
Marjon
Marjon
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 3336 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB