Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wel of niet citizenship?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
NLDutchie12
Amerika-ontdekker

Re: wel of niet citizenship?

Bericht door NLDutchie12 »

Is het mogelijk om dubbele nationaliteit te krijgen als je hier solo bent? Dus zonder getrouwd te zijn? Ik krijg als het goed is een GC via m'n bedrijf.

Zou het erg vervelend vinden om m'n NL staatsburgerschap op te geven, maar zou wel graag hier citizen willen worden ooit.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Staatsburger kun je met een groene kaart na vijf jaar worden, maar als je niet getrouwd bent met een Amerikaan(se) verlies je dan wel je Nederlanderschap.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
NLDutchie12
Amerika-ontdekker

Bericht door NLDutchie12 »

Petra/VS schreef:Staatsburger kun je met een groene kaart na vijf jaar worden, maar als je niet getrouwd bent met een Amerikaan(se) verlies je dan wel je Nederlanderschap.
Da's nou weer jammer.
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

Ik ben alle topics over dubbele nationaliteit aan het door speuren en dit:
k moet nog wel even verifieren dat ik geen problemen krijg met Amerikaanse authoriteiten - je moet namelijk zweren bij de aanname van het Amerikaans staatsburgerschap dat je niet loyaal zult zijn aan andere mogendheden. Hoe dat mogelijk rijmt met het terugkrijgen van het Nederlanderschap is me niet geheel duidelijk. Weet iemand hier iets meer van?
vroeg ik mij nu ook af. Bij de ambassade (NL.) vertelden ze mij dat dit geen problemen zou moeten opleveren, maar toch..
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nee, hoor, geen probleem, er zijn legio mensen met dubbele en zelfs drie nationaliteiten hier in de VS.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zoals ik al eerder schreef over de Amerikaanse mening over dubbele nationaliteit:

Zie hier: http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Sunny10, Bennogr heeft gelijk. Ik ben zelf naar de US immigratiedienst hier in Denver geweest om dit mondeling bevestigd te krijgen want ik wilde het helemaal zeker weten voordat ik mijn Nederlandse nationaliteit terug vroeg. Amerikaanse autoriteiten juichen een tweede nationaliteit niet toe, maar het is volgens de wet wel toegestaan. De immigratie officier zei mij dat ik voor de wet als Amerikaanse beschouwd word. Het kan ze niet schelen of je er daarnaast nog 100 andere paspoorten op na houdt. Heb je eenmaal de Amerikaanse nationaliteit, dan blijf je dat voor hen. :thumbup:

In augustus ben ik trouwens officieel weer Nederlandse geworden, heb een ontzettend leuke ceremonie bijgewoond op het Nederlandse consulaat in San Francisco.
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

Bedankt voor de reacties! Het lijkt tegenstrijdig; de inhoud van de eed vs de wet. Maar de wet is de wet inderdaad en als daar wordt gezegd dat het kan, dan kan het.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Voor mij is het wel citizenship.

Ik heb vandaag de papieren voor de aanvraag van Citizenship de deur uit gedaan. Omdat ik niet getrouwd ben met een Amerikaan, zal ik mijn Nederlanderschap verliezen. Beetje raar aan de ene kant want ik ben geboren en getogen in Nederland, maar ja het land waarin ik geboren ben, is juist degene die me voor die keuze stelt. Ik voel dat echt als ik ben niet langer welkom Nederlander te blijven als ik niet getrouwd ben, maar als ik wel trouw mag het in ene wel. Ik ben en blijf hoe dan ook, dezelfde persoon die in Nederland geboren en getogen is...Maar zo ziet de Nederlandse wet dat kennelijk niet, dus de keuze was makkelijk. En buiten dat, ik woon en werk nu al 5 jaar in de VS en dit is nu mijn thuis en ik wil er hier graag nu ook wel officieel bij horen.

En nu wachten op wat allemaal komen gaat.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Jammer dat Nederland zo een goed persoon kwijt raakt. Jammer voor Nederland!

Succes.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Spannend Sue! Ik zou het ook doen hoor als ik in jouw situatie zat. Ik mag eind december mijn papieren voor de citizenship aanvraag insturen en zal zorgen dat ze de eerste dag dat het kan ook meteen verstuurd worden. Mijn "voordeel" is wel dat ik mijn Nederlandse nationaliteit kan terugvragen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je Nederlandse nationaliteit komt alleen in het geding bij het aanvragen van je eerste nieuwe Nederlandse paspoort nadat je Amerikaan bent geworden. Als je een geldig paspoort hebt, blijft dat gewoon geldig tot de vervaldatum. Een nieuw Nederlands paspoort betekent niet dat je je Nederlandse paspoort (of je Nederlanderschap) ooit verloren hebt, het is alleen een bewijs dat je Nederlander gebleven bent. (En vooral niet vergeten om een "Bewijs van behoud Nederlanderschap" aan te vragen als je je Nederlandse paspoort vernieuwt, dat papiertje maakt je toekomst als Nederlander zekerderder dan alleen een paspoort.)
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Bennogr schreef:Jammer dat Nederland zo een goed persoon kwijt raakt. Jammer voor Nederland!

Succes.

Mooi woorden. Dank je ;-)

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Jammer dat Nederland zo een goed persoon kwijt raakt. Jammer voor Nederland!
Doet me denken aan een scene uit Bridget Jones. Waar zij tijdens een kerstfeest te horen krijgt dat haar Mark zich verloofde met Natasha en aankondigt dat ze samen naar New York gaan vertrekken. En zij roept dan plots uit van "Neen", waarop iedereen verbaasd reageert en zij dan al stamelend een uitleg begint te doen over dat het zonde is dat Engeland zulk een getalenteerde mensen gaat verliezen.
(was op Youtube naar die scene aan 't zoeken, maar vind het zo snel niet)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat is nu precies de reden waarom ik Nederlander wil blijven.....(grapje !!!)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor alle zekerheid: Nederland hanteert het woord "gehuwd" nogal ruim: langdurig samenleven, samenlevingscontract, holebi huwelijk, enz.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Bennogr, bedoel je daarmee dat iemand die gehuwd is met een Amerikaan dat niet hoeft te zijn volgens de Amerikaanse wet?
Voorbeeld: Dus als een NL vrouw een partnerschap aangaat met een VS vrouw dan mag ze haar NL nationaliteit behouden omdat ze volgens de Nederlandse regels gehuwd is, ook al is ze dat niet volgens de Amerikaanse regels?
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Is ook niet van mij op toepassing want ik ben nog steeds lekker vrijgezel :-) Maar dat alles maakt het voor anderen misschien wel een stuk handiger.

DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Volgens mij moet je toch echt wel "getrouwd" zijn...als je op de website van de ambassde in Washington DC kijkt, dan staat daar dat je als bewijsmateriaal o.a. een marriage certificate moet kunnen overleggen. Maar, als je dus als homo-stel trouwt in een van de staten waar dat kan, dan wordt dat dus wel goedgekeurd, terwijl de federale US overheid dat niet erkent.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb wellicht lastige vragen hierover. Ik ben hier nu als greencardhouder door het winnen van de DV. Hierdoor zou ik dus in principe over 5 jaar citizenship kunnen aanvragen.

Maar stel nou dat ik volgend jaar trouw met een Amerikaan. Kan ik dan "al" na 3 jaar citizenship aanvragen denken jullie? Of moet ik dan ook 5 jaar wachten? Verder vraag ik me af of ik, nadat ik trouw, uberhaupt wel een keuze heb om voor duale nationaliteit te kiezen. Ik ben tenslotte op de DV binnengekomen en niet op een K1.En, om het nog lastiger te maken, als ik besluit om gewoon 5 jaar te wachten (om problemen te voorkomen), kan ik dan citizenship claimen vanwege dat ik getrouwd ben of moet ik dat doen vanwege de DV?

Gelukkig is het nog ver weg en misschien heb ik tegen die tijd wel helemaal geen optie meer voor duale nationaliteit maar soms vraag ik het me wel af.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer