Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Voogdijschap kinderen
-
- Amerika-ontdekker
Voogdijschap kinderen
Hallo allemaal,
Mijn naam is Chantal, ik ben intussen een jaar getrouwd met mijn Amerikaan, woon in de States en ben in verwachting van onze eerste.
Mijn vraag gaat over voogdijschap.
Ik heb begrepen, dat ons kind automatisch dubbele nationaliteit krijgt, Amerikaans en Nederlands.
Wij willen mijn moeder, wonende in België, middels een testament aanwijzen als voogd in geval wij beiden zouden overlijden.
Een Amerikaanse advocaat vertelde mijn man vandaag dat we dit wel in een testament vast kunnen leggen, maar dat de Amerikaanse rechter bevoegd is om te beslissen wie voogdij krijgt, o.a. gebaseerd op waar het kind woont.
Een Nederlandse notaris heeft ons eerder geadviseerd voogdij ook in een Nederlands testament vast te leggen, om e.e.a. makkelijker te laten verlopen mocht het in werking treden.
Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe het precies zit? Is het zo dat een Amerikaanse rechter het uiteindelijke besluit mag maken? Het kind heeft 2 nationaliteiten, dus waarom niet de Nederlandse rechter?
Bedankt alvast!!
Mijn naam is Chantal, ik ben intussen een jaar getrouwd met mijn Amerikaan, woon in de States en ben in verwachting van onze eerste.
Mijn vraag gaat over voogdijschap.
Ik heb begrepen, dat ons kind automatisch dubbele nationaliteit krijgt, Amerikaans en Nederlands.
Wij willen mijn moeder, wonende in België, middels een testament aanwijzen als voogd in geval wij beiden zouden overlijden.
Een Amerikaanse advocaat vertelde mijn man vandaag dat we dit wel in een testament vast kunnen leggen, maar dat de Amerikaanse rechter bevoegd is om te beslissen wie voogdij krijgt, o.a. gebaseerd op waar het kind woont.
Een Nederlandse notaris heeft ons eerder geadviseerd voogdij ook in een Nederlands testament vast te leggen, om e.e.a. makkelijker te laten verlopen mocht het in werking treden.
Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe het precies zit? Is het zo dat een Amerikaanse rechter het uiteindelijke besluit mag maken? Het kind heeft 2 nationaliteiten, dus waarom niet de Nederlandse rechter?
Bedankt alvast!!
Laatst gewijzigd door Chantal1981 op 18 nov 2010, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: Voogdijschap kinderen
Wij hebben iets soortgelijks voorhanden gehad, toen we mijn broer en schoonzus in Canada voogd over onze kinderen wilden maken. Dat werd ons toen sterk afgeraden, inderdaad, omdat een rechter kan besluiten, dat de kinderen het land niet uit mogen. Gelukkig hadden wij hier in de VS nog een aantal mogelijkheden. Maar dat is dus inderdaad ook, wat wij te horen kregen. Een Nederlandse rechter heeft niets te zeggen over kinderen, die in Amerika wonen, ook al zijn ze ook Nederlands.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-ontdekker
Het probleem voor ons is, dat mijn man enig kind is en zijn ouders niet geschikt zijn als voogd. Zowel financieel als qua gezondheid.
Aan wie zou een rechter ons kind dan toe moeten wijzen in de VS? Het is toch hopelijk niet zo, dat een overheidsinstantie vóór mijn ouders gaat?
Aan wie zou een rechter ons kind dan toe moeten wijzen in de VS? Het is toch hopelijk niet zo, dat een overheidsinstantie vóór mijn ouders gaat?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hopelijk niet, maar zekerheid is er helaas niet, is ons toen verteld. Vastleggen in een testament is in ieder geval al een heel goed iets, want zonder wordt het nog moeilijker.
We hebben het zo'n 18 jaar geleden vast laten leggen dat mijn ouders in Nederland voogdijschap over de kinderen zouden krijgen door een advocaat van het Amerikaanse leger. Die heeft toen niks gezegd over hoe moeilijk het zou zijn om ze het land uit te krijgen. Dit was voor als we allebei zouden overlijden. Er waren geen goede alternatieven.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Zo zie je weer eens verschil in ervaringen. Eigenlijk kan niemand je op het forum zekerheid geven, Chantal. Een goede advocaat, die bekend is met internationaal recht, is de enige, die je hier echt over kan adviseren.
-
- Amerika-ontdekker
Dat klopt, vrijdag hebben we een afspraak. De opmerking waar mijn man mee thuis kwam zorgde ervoor dat ik hier toch meer van wilde weten voordat ik naar die afspraak ga!
Wat betreft de advocaat van de US Army, mijn man is ook militair en hij wilde zelf naar een zelfstandige advocaat omdat die van JAG nou niet echt bekend staan om hun kennis, hier tenminste. Ze hebben eerder een Power of Attorney voor ons gemaakt die ook helemaal niet bleek te kloppen, kwamen we zelf achter....
Wat betreft de advocaat van de US Army, mijn man is ook militair en hij wilde zelf naar een zelfstandige advocaat omdat die van JAG nou niet echt bekend staan om hun kennis, hier tenminste. Ze hebben eerder een Power of Attorney voor ons gemaakt die ook helemaal niet bleek te kloppen, kwamen we zelf achter....
Het is natuurlijk hopen dat het nooit gebeurt, maar zeg dat je kinderen geen baby's zijn als jullie overlijden, en dan naar oma en opa in Belgie gaan, een land waar ze nog nooit hebben gewoond, met mensen die ze eigenlijk niet kennen, dat klinkt niet echt aantrekkelijk. Ik zou eerder denken aan vrienden die je vertrouwt en die de kinderen goed kennen.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
- Bandido
- Amerika-expert
Dat heeft geen zin, want in principe geldt bij een testament alleen de laatste versie; immers: het is je "laatste wil". Dus als je na je Amerikaanse testament ook nog een NL testament laat vastleggen, wordt daarmee automatisch het eerste overruled.Chantal1981 schreef:Een Nederlandse notaris heeft ons eerder geadviseerd voogdij ook in een Nederlands testament vast te leggen, om e.e.a. makkelijker te laten verlopen mocht het in werking treden.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hoe gaat men in Amerika weten, dat er ook nog een Nederlands testament is? Wat Joke schrijft is dus precies, wat ik bedoelde. Ouders als voogden is een goed idee met babies of peuters, maar in onze ervaring voor oudere kinderen niet zo'n goed idee (kijkend naar gezondheid e.d. van ouders). Zelfs nu onze kinderen bijna allemaal volwassen zijn, vraag ik me nog af, of wij ons testament niet moeten veranderen voor de jongste. Haar uit haar sociale omgeving halen hier zou zo ingrijpend zijn. En zou ze zich bij mijn zus en haar gezin zo fijn voelen? Ik heb het eerlijk gezegd sinds meeschrijvend in dit topic weer eens zitten bedenken. Waarschijnlijk gaan wij ons testament aanpassen en goede vrienden of zelfs onze oudste dochter als voogd toewijzen, zodat de jongste mocht het ergste met ons gebeuren in haar eigen omgeving kan blijven.
- Bandido
- Amerika-expert
Natuurlijk, het kan best zijn dat dat nooit uitkomt, maar als puntje bij paaltje komt en er om de kinderen gestreden wordt, bv door nabestaanden aan weerszijden van de oceaan, die allebei menen het beste met de kinderen voor te hebben. En de twee testamenten komen vervolgens op tafel, dan is het dus ineens wel relevant. En dan is het goed om vantevoren te weten waar je juridisch aan toe bent.Petra/VS schreef:Hoe gaat men in Amerika weten, dat er ook nog een Nederlands testament is?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Familie van beide kanten kan heel hard strijden, maar mijn ervaring is, dat, als de kinderen in de VS wonen, dat heel zwaar telt. Ik heb schrijnende situaties gezien, voornamelijk in scheidingssituaties, dus wel wat anders, maar daardoor weet ik wel, dat Amerikaanse rechters meedogenloos zijn, als het erop aankomt kinderen naar het buitenland te sturen. Chantal en haar man moeten dat zeker niet onderschatten. Zo te lezen doen ze dat ook niet en een goede advocaat op de hoogte met internationaal recht (die hadden wij eerst ook niet, waardoor wij wel buitenlandse voogden hadden aangesteld om te beginnen) moet kunnen helpen. Ik vind het gewoon belangrijk, dat er niet makkelijk wordt gedaan over iets, dat dat eigenlijk helemaal niet is. Je weet wel hoe Amerikanen al gauw denken, dat je "wel even" het land binnenkomt. Dit heeft ook zo'n gevoel. "Natuurlijk" moet een rechter een weeskindje naar de grootouders in het buitenland laten gaan. Voor ons gevoel allemaal wel, maar de praktijk is helaas vaak anders.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Er hoeft natuurlijk niet sprake te zijn van een strijd om de kinderen en voor zover ik het begrepen heb is dat bij Chantal1981 ook niet zo. Desondanks is het natuurlijk belangrijk om zaken goed te regelen. Ik vind het heel positief dat je daar nu al over nadenkt
De opmerkingen over de verschillende situaties die kunnen ontstaan lijken me wel zeer relevant. Het maakt bijvoorbeeld nogal verschil of het kind 17 weken of 17 jaar oud is.
Volgens mij is het niet persé noodzakelijk dat iemand die voogd is ook het kind daadwerkelijk zelf opvoedt. De voogd is verantwoordelijk en bevoegd om noodzakelijke beslissingen te nemen. Je zou kunnen checken of dat inderdaad zo is en dan een vertrouwd persoon vragen om voogd te worden. Met hem, haar of hen kunnen jullie dan jullie wensen m.b.t. de toekomst van het kind bespreken. Mocht onverhoopt de nood aan de man komen, dan is er iemand die kan kiezen voor opvoeding door jouw ouders of voor een andere oplossing, afhankelijk van de situatie.
Ik wens je veel wijsheid. Laten we hopen dat het pure theorie blijft.

De opmerkingen over de verschillende situaties die kunnen ontstaan lijken me wel zeer relevant. Het maakt bijvoorbeeld nogal verschil of het kind 17 weken of 17 jaar oud is.
Volgens mij is het niet persé noodzakelijk dat iemand die voogd is ook het kind daadwerkelijk zelf opvoedt. De voogd is verantwoordelijk en bevoegd om noodzakelijke beslissingen te nemen. Je zou kunnen checken of dat inderdaad zo is en dan een vertrouwd persoon vragen om voogd te worden. Met hem, haar of hen kunnen jullie dan jullie wensen m.b.t. de toekomst van het kind bespreken. Mocht onverhoopt de nood aan de man komen, dan is er iemand die kan kiezen voor opvoeding door jouw ouders of voor een andere oplossing, afhankelijk van de situatie.
Ik wens je veel wijsheid. Laten we hopen dat het pure theorie blijft.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Bandido
- Amerika-expert
Nee, maar het was ook alleen maar een voorbeeld van een situatie die kan ontstaan. En mijn opmerking over het hebben van twee testamenten was alleen bedoeld om aan te geven dat je twee keer moet nadenken voordat je voor die optie wilt gaan.Old Faithful schreef:Er hoeft natuurlijk niet sprake te zijn van een strijd om de kinderen en voor zover ik het begrepen heb is dat bij Chantal1981 ook niet zo.
-
- Amerika-ontdekker
In onze situatie is het zo, dat er op dit moment niemand in Amerika is die wij als voogd aan zouden willen stellen. Mijn man zit bij de National Guard en heeft op veel verschillende plaatsen gewoond. Momenteel wonen we voor twee jaar in Alabama, waar hij een opleiding tot Apache piloot volgt. Daarna verhuizen we waarschijnlijk naar Missouri.
Zoals gezegd is mijn man enig kind en zijn zijn ouders voor ons niet geschikt als opvoeder van ons kind. We hebben natuurlijk wel vrienden, maar door het ''reizende'' bestaan, ook van de mensen die je ontmoet, want 99% van hen is militair, bouw je geen relaties op die aanleiding geven om de toekomst van ons kind aan toe te vertrouwen.
Vandaar de keuze voor mijn ouders, zij zijn momenteel nog jong genoeg (in de 50), zijn financieel goed af en zijn heel reeel in de verantwoording die ze op zich nemen. Ik denk dat voogdijschap altijd een dynamische zaak is, mochten mijn ouders ziek worden, slecht ter been of wat dan ook, dan zal het testament natuurlijk aangepast moeten worden, eveneens als het kind opgroeit en mijn ouders niet meer de juiste beslissing lijken.
Wat betreft de 2 testamenten heeft de NL'se notaris ons het volgende uitgelegd:
In principe regelen we alles in een Amerikaans testament. Alleen voor wat betreft de voogdij over het kind, is het volgens haar verstandig een algemeen artikel op te nemen in een NL document, dat overeenkomt met wat in het Amerikaans testament staat. Dit wordt in NL gedeponeerd en op die manier heeft een NL'se rechter hier direct inzage in. Dit is alleen een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat er een hoop onduidelijkheid in NL ontstaat over het al dan niet bestaan van een testament in de VS.
Zoals gezegd is mijn man enig kind en zijn zijn ouders voor ons niet geschikt als opvoeder van ons kind. We hebben natuurlijk wel vrienden, maar door het ''reizende'' bestaan, ook van de mensen die je ontmoet, want 99% van hen is militair, bouw je geen relaties op die aanleiding geven om de toekomst van ons kind aan toe te vertrouwen.
Vandaar de keuze voor mijn ouders, zij zijn momenteel nog jong genoeg (in de 50), zijn financieel goed af en zijn heel reeel in de verantwoording die ze op zich nemen. Ik denk dat voogdijschap altijd een dynamische zaak is, mochten mijn ouders ziek worden, slecht ter been of wat dan ook, dan zal het testament natuurlijk aangepast moeten worden, eveneens als het kind opgroeit en mijn ouders niet meer de juiste beslissing lijken.
Wat betreft de 2 testamenten heeft de NL'se notaris ons het volgende uitgelegd:
In principe regelen we alles in een Amerikaans testament. Alleen voor wat betreft de voogdij over het kind, is het volgens haar verstandig een algemeen artikel op te nemen in een NL document, dat overeenkomt met wat in het Amerikaans testament staat. Dit wordt in NL gedeponeerd en op die manier heeft een NL'se rechter hier direct inzage in. Dit is alleen een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat er een hoop onduidelijkheid in NL ontstaat over het al dan niet bestaan van een testament in de VS.
-
- Amerika-ontdekker
Vandaag zijn we bij de US lawyer geweest en volgens hem werkt het als volgt:
In je testament geef je aan wie, in geval van overlijden beide ouders, de erfenis beheert totdat je kinderen volwassen zijn.
Daarnaast kun je aangeven wie je prefereert als voogd, maar de rechter zal inderdaad uiteindelijk beslissen of het kind ook daadwerkelijk naar deze persoon toe gaat.
In de praktijk zal de rechter in de meeste gevallen het testament volgen, tenzij iemand anders de voogdij aan wil vechten.
De bewijslast ligt dan bij degene die de zaak aanvecht, hij of zij zal aan moeten tonen waarom hij/zij een betere voogd zou zijn dan degene die door de ouders werd geprefereerd. De rechter beslist dan uiteindelijk waar de beste kansen voor het kind liggen.
Volgens hem is het niet direct nodig dit ook in NL te regelen, omdat de Amerikaanse rechter bevoegd is zolang we in Amerika wonen. Mochten we terug naar Europa verhuizen, wat in ons geval best denkbaar is, dan raadt hij aan het Amerikaanse testament dan wellicht compleet te laten vervallen en een nieuw Europees document op te laten stellen. Op zich is het geen probleem nu hetzelfde in NL op te laten nemen, het is wel extra bewijs dat dit overduidelijk onze laatste wens was.
Ik heb deze info weer doorgespeeld naar onze NL notaris, nu even afwachten wat zij erover te zeggen heeft!
In je testament geef je aan wie, in geval van overlijden beide ouders, de erfenis beheert totdat je kinderen volwassen zijn.
Daarnaast kun je aangeven wie je prefereert als voogd, maar de rechter zal inderdaad uiteindelijk beslissen of het kind ook daadwerkelijk naar deze persoon toe gaat.
In de praktijk zal de rechter in de meeste gevallen het testament volgen, tenzij iemand anders de voogdij aan wil vechten.
De bewijslast ligt dan bij degene die de zaak aanvecht, hij of zij zal aan moeten tonen waarom hij/zij een betere voogd zou zijn dan degene die door de ouders werd geprefereerd. De rechter beslist dan uiteindelijk waar de beste kansen voor het kind liggen.
Volgens hem is het niet direct nodig dit ook in NL te regelen, omdat de Amerikaanse rechter bevoegd is zolang we in Amerika wonen. Mochten we terug naar Europa verhuizen, wat in ons geval best denkbaar is, dan raadt hij aan het Amerikaanse testament dan wellicht compleet te laten vervallen en een nieuw Europees document op te laten stellen. Op zich is het geen probleem nu hetzelfde in NL op te laten nemen, het is wel extra bewijs dat dit overduidelijk onze laatste wens was.
Ik heb deze info weer doorgespeeld naar onze NL notaris, nu even afwachten wat zij erover te zeggen heeft!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Chantal, bedankt voor deze terugkoppeling! Ik ben er van overtuigd dat dit voor heel wat mensen zeer nuttige info is. Het zijn dingen waar we soms niet bij stil staan, maar die toch belangrijk zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Erg nuttige informatie, Chantal. Dank daarvoor!
Onze tweeling zit eraan te komen, dus wij moeten ook over dat soort (hopelijk strict hypothetische) zaken nadenken.
Onze tweeling zit eraan te komen, dus wij moeten ook over dat soort (hopelijk strict hypothetische) zaken nadenken.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
-
- Amerika-expert
Wij hadden indertijd onze buren aangewezen als voogd. Hun zoon was 2 weken jonger dan onze zoon en ze waren beste vrienden. Plus aardige mensen. Een betere combinatie dan we ergens anders (inclusief bij de familie) konden vinden. Gelukkig nooit nodig gehad, maar wel een geruststellend idee.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 3763 Weergaves
-
Laatste bericht door Lilala13
-