Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Opzoek naar een boek
Opzoek naar een boek
Ben al een tijdje opzoek naar een boek wat mij/ons werd voorgelezen in groep 8 van de basisschool.
Als ik nog precies wist hoe het ging dan was het zoeken wat makkelijker gegaan maar dat weet ik dus niet.
Het ging over een familie of een groep die de oversteek ging maken van oost Amerika naar west Amerika in de 19e eeuw.
"The Donner Party" is zeer bekend in de Amerikaanse geschiedenis en ik heb even gedacht dat het boek daar over ging maar ik kan me niet herinneren dat er gruwelijke dingen werden voorgelezen. Is volgens mij ook niet echt een verhaal wat je aan groep 8 van de basisschool voorleest.
Dus ik hoop dat iemand hier een ideetje heeft.
Misschien wat weinig informatie verder, ik weet jammer genoeg niet veel meer te vertellen.
Volgens mij is het verhaal vanuit een jongen gezien, de jongen is de ik persoon, maar ook dat weet ik niet zeker.
Lekker duidelijk hé
Een oud klasgenoot was er heel toevallig ook al naar opzoek maar kan het dus ook niet vinden.
De leraar die het voorlas is er helaas niet meer, dat is trouwens de man die mij het Amerika virus bezorgd heeft, hij wist enorm veel te vertellen over Amerika en heeft er ook flink wat lesuren aan besteed.
Als ik nog precies wist hoe het ging dan was het zoeken wat makkelijker gegaan maar dat weet ik dus niet.
Het ging over een familie of een groep die de oversteek ging maken van oost Amerika naar west Amerika in de 19e eeuw.
"The Donner Party" is zeer bekend in de Amerikaanse geschiedenis en ik heb even gedacht dat het boek daar over ging maar ik kan me niet herinneren dat er gruwelijke dingen werden voorgelezen. Is volgens mij ook niet echt een verhaal wat je aan groep 8 van de basisschool voorleest.
Dus ik hoop dat iemand hier een ideetje heeft.
Misschien wat weinig informatie verder, ik weet jammer genoeg niet veel meer te vertellen.
Volgens mij is het verhaal vanuit een jongen gezien, de jongen is de ik persoon, maar ook dat weet ik niet zeker.
Lekker duidelijk hé
Een oud klasgenoot was er heel toevallig ook al naar opzoek maar kan het dus ook niet vinden.
De leraar die het voorlas is er helaas niet meer, dat is trouwens de man die mij het Amerika virus bezorgd heeft, hij wist enorm veel te vertellen over Amerika en heeft er ook flink wat lesuren aan besteed.
Re: Opzoek naar een boek
Groep 8 ? Dat betekent dat het niet zeer lang geleden is, want toen ik op de lagere school zat had je no geen groepen
. In welk jaar was dit ?

Laatst gewijzigd door Bramster op 29 nov 2010, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Georgie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Zou je niet de Kleine Huis serie bedoelen? Dat gaat dan wel niet over een jongen maar een meisje (en haar zusjes en ouders) die van Wisconsin naar t westen trekken. Dat is wel echt een kinderboek geschikt voor groep 8. Vermoedelijk bedoel jij dan deel twee (het kleine huis op de prairie) of deel drie (het kleine huis bij de rivier) want daarin trekt het gezin naar t westen, door 'indianenland'.
Deel vier gaat wel over een jongen maar daar wordt het leven op een boerderij beschreven en niet gereist.
Omdat je zegt dat het over een jongen gaat en het vanuit de eerste persoon beschreven wordt, betwijfel ik dat dit het is, maar je weet maar nooit, wie weet is je kinderlijke herinnering wel vervormd.
Deel vier gaat wel over een jongen maar daar wordt het leven op een boerderij beschreven en niet gereist.
Omdat je zegt dat het over een jongen gaat en het vanuit de eerste persoon beschreven wordt, betwijfel ik dat dit het is, maar je weet maar nooit, wie weet is je kinderlijke herinnering wel vervormd.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Het was in 1994.
Het is idd nog niet zo heel lang geleden, toch laat mijn geheugen me een beetje in de staak (nu al
)
Het is idd nog niet zo heel lang geleden, toch laat mijn geheugen me een beetje in de staak (nu al

Heb ik ook al naar gekeken, dit is het niet.Georgie schreef:Zou je niet de Kleine Huis serie bedoelen?.
Ik kan je niet helpen met het boek maar ik zie dat uit NH komt, ik weet niet of je bekend bent met het programma de Hulplijn? Elke dag tussen 14-16 op Radio Noord Holland, daar kun je een oproep doen. Misschien een optie als je er niet achter kunt komen.
Laat je nog even weten of je het uiteindelijk vindt, ik ben nieuwsgierig geworden
Laat je nog even weten of je het uiteindelijk vindt, ik ben nieuwsgierig geworden

Naar de gehele boekenserie gekeken? Let op: Tv-serie wijkt enorm af van het boek.USAfan schreef:Het was in 1994.
Het is idd nog niet zo heel lang geleden, toch laat mijn geheugen me een beetje in de staak (nu al)
Heb ik ook al naar gekeken, dit is het niet.Georgie schreef:Zou je niet de Kleine Huis serie bedoelen?.
Klinkt in ieder geval als "Little house in the big woods"
-
- Amerika-expert
Ging het verhaal wellicht over de Lewis en Clark expeditie? Daar zijn ook een paar doden bij gevallen, maar tenminste geen mensen die elkaar opaten.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tijdens de Lewis & Clark expeditie is slechts één expeditielid om het leven gekomen, en dat was door een blindedarmontsteking...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Sorry dat ik in mijn naiviteit een paar dode inboorlingen meetelde ...
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Mijn collega hier begint hard te roepen :
Far and away
of
Little house on the praire
of
Johhny Appleseed
Nu word ik ook wel erg benieuwd wat het word/is
Far and away
of
Little house on the praire
of
Johhny Appleseed
Nu word ik ook wel erg benieuwd wat het word/is

Ja! Weer netwerken, maar dan anders.... http://www.sky-match.net/
Blog http://baragoesusa.blogspot.com/
Blog http://baragoesusa.blogspot.com/
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het is je deze keer vergeven; ik dacht iemand die zo detailbewust is als jij kan het wellicht wel waarderen.FlipjeBTiel schreef:Sorry dat ik in mijn naiviteit een paar dode inboorlingen meetelde ...
Gr., Flipje

Overigens zijn de inboorlingen enkel uit zelfverdediging door de expeditieleden om het leven gekomen; er is geen onuitgelokte aanval op de inboorlingen vanuit de (uit intentie vreedzame) expeditie gekomen... (tenzij je natuurlijk de expeditie zelf als "aanval" ziet (of als uitlokking, vanuit het inboorlingen perspectief) en de inboorlingen zich dus verdedigden... Maar dat is weer een hele andere discussie en heeft niets meer met het gezochte boek te maken... )
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Johnny Appleseed kwam ook bij mij op. Dat is toch ook wel een heel bekend verhaal, maar waarschijnlijk zou je je de appelzaden dan wel herinneren. Hier staat een hele lijst met Amerikaanse historische kinderboeken, misschien staat het daar tussen?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Vandaag die klasgenoot van mij weer gesproken.
Hij wist me te vertellen dat er wel degelijk mensen dood gingen in het verhaal, iets anders dus dan ik me herinner.
Merk wel dat ik moet oppassen om niet verschillende verhalen door elkaar te halen.
Die klasgenoot vertelde ook dat er in het verhaal een keuze gemaakt moet worden over de route die ze nemen en dat daar dan grote problemen door ontstaan.
Toen ik dat hoorde moest ik gelijk aan "The Donner Party" denken, dan misschien dus toch.
Zijn daar goeie Nederlandse boeken over?
Wij hebben toen na dat boek de film "Dancing With Wolves" gezien, heb een beetje het idee dat ik het door elkaar haal.
In dat boek gaat het ook over bizons, weet het zo niet te vertellen omdat ik meer het stukje uit de film in mijn hoofd heb.
Iig geweldig dat er mensen zijn die mee denken, kom er wel achter hoor, heb het gevoel dat ik er redelijk dichtbij ben nu.
Nog dat laatste zetje
Hij wist me te vertellen dat er wel degelijk mensen dood gingen in het verhaal, iets anders dus dan ik me herinner.
Merk wel dat ik moet oppassen om niet verschillende verhalen door elkaar te halen.
Die klasgenoot vertelde ook dat er in het verhaal een keuze gemaakt moet worden over de route die ze nemen en dat daar dan grote problemen door ontstaan.
Toen ik dat hoorde moest ik gelijk aan "The Donner Party" denken, dan misschien dus toch.
Zijn daar goeie Nederlandse boeken over?
Wij hebben toen na dat boek de film "Dancing With Wolves" gezien, heb een beetje het idee dat ik het door elkaar haal.
In dat boek gaat het ook over bizons, weet het zo niet te vertellen omdat ik meer het stukje uit de film in mijn hoofd heb.
Iig geweldig dat er mensen zijn die mee denken, kom er wel achter hoor, heb het gevoel dat ik er redelijk dichtbij ben nu.
Nog dat laatste zetje
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik moet hier toch even heel eerlijk bekennen dat ik nog nooit van de Donner Party gehoord had (ik weet 't, vast en zeker een enorm gebrek aan culterele en historische kennis van mijn kant, hoewel ook diverse collega's die ik ernaar gevraagd had het me niet konden vertellen), maar ik heb eens even snel op Wikipedia gelezen, en het is wel een bijzonder interessant stukje geschiedenis. Toch eens een boek daarover gaan zoeken (en dan geen kinderboek, hè...
)

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
*geeft een zetje*
- Georgie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Nee bij de Big Woods gaan ze nog niet weg, pas helemaal aan het einde. Dat boek beschrijft het leven in Wisconsin. Pas in het tweede boek gaan ze echt trekken richting Kansas.DejaVu schreef: Naar de gehele boekenserie gekeken? Let op: Tv-serie wijkt enorm af van het boek.
Jammer dat dit het niet is, ik ken verder geen kinderverhalen hierover en zeker niet waarin mensen dood gaan.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Het is dus blijkbaar niet een kinderverhaal.Georgie schreef:Jammer dat dit het niet is, ik ken verder geen kinderverhalen hierover en zeker niet waarin mensen dood gaan.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Kan het misschien "de kinderkaravaan" van An Rutgers van der Loeff zijn?
Hier vind je nog een beschrijving van het verhaal
Marjon
Hier vind je nog een beschrijving van het verhaal
Marjon
Ah ja, klopt...Georgie schreef:Nee bij de Big Woods gaan ze nog niet weg, pas helemaal aan het einde. Dat boek beschrijft het leven in Wisconsin. Pas in het tweede boek gaan ze echt trekken richting Kansas.DejaVu schreef: Naar de gehele boekenserie gekeken? Let op: Tv-serie wijkt enorm af van het boek.
Jammer dat dit het niet is, ik ken verder geen kinderverhalen hierover en zeker niet waarin mensen dood gaan.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
De suggestie van Marjon benadrukt eigenlijk iets wat ik sinds gisteren in mijn hoofd heb: weet je wel heel zeker dat het iets Amerikaans was?
Vanwege het feit dat de Donner Party wel bekend is in de VS maar ook weer niet zó heel erg bekend (niet zoals bijvoorbeeld de Lewis & Clark expeditie), en het feit dat de Donner Party op heel veel scholen in de VS ook niet echt onderwerp van studie is (mijn vrouw heeft het op de lagere school nooit gehad, maar weet ervan omdat ze geschiedenis heeft gestudeerd, zowel Europees Middeleeuwse alsook een deel VS geschiedenis, en mijn collega's zeiden dat ze ervan wisten door de documentaire "The Story of Us" vorig jaar op The History Channel maar niet van op school) lijkt het mij zo sterk dat zoiets dan in groep 8 van een Nederlandse basisschool wordt voorgelezen. Begrijp me goed, ik zeg niet dat het niet zo is, het lijkt me alleen zo ongebruikelijk... maar misschien had de leraar/lerares wel iets met Amerikaanse geschiedenis...
Vanwege het feit dat de Donner Party wel bekend is in de VS maar ook weer niet zó heel erg bekend (niet zoals bijvoorbeeld de Lewis & Clark expeditie), en het feit dat de Donner Party op heel veel scholen in de VS ook niet echt onderwerp van studie is (mijn vrouw heeft het op de lagere school nooit gehad, maar weet ervan omdat ze geschiedenis heeft gestudeerd, zowel Europees Middeleeuwse alsook een deel VS geschiedenis, en mijn collega's zeiden dat ze ervan wisten door de documentaire "The Story of Us" vorig jaar op The History Channel maar niet van op school) lijkt het mij zo sterk dat zoiets dan in groep 8 van een Nederlandse basisschool wordt voorgelezen. Begrijp me goed, ik zeg niet dat het niet zo is, het lijkt me alleen zo ongebruikelijk... maar misschien had de leraar/lerares wel iets met Amerikaanse geschiedenis...
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 6093 Weergaves
-
Laatste bericht door jaap1