Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Accent

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bandido
Amerika-expert

Re: Amerikaans Accent

Bericht door Bandido »

Ik ben anders best trots op mijn (kleine beetje) "Southern twang". 8) :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

guinevere schreef:Grappig, mijn docent trak ook een punt af op je mondeling als je met een Amerikaans accent sprak, dus ik had toen nog een mooi Brits accent. :lol:
Dat is slecht zeg.'vroeger' was het wel meer het geval dat iedereen op school Brits moest praten inderdaad.

Ik leer mijn leerlingen net zoveel over Amerika als over Engeland en ze mogen praten met wat voor accent ze willen. Zelf praat ik ook het ene moment Brits en het andere moment Amerikaans, dus ik ben geen goed voorbeeld voor ze eigenlijk ;-)
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Georgie schreef:
guinevere schreef:Grappig, mijn docent trak ook een punt af op je mondeling als je met een Amerikaans accent sprak, dus ik had toen nog een mooi Brits accent. :lol:
Dat is slecht zeg.'vroeger' was het wel meer het geval dat iedereen op school Brits moest praten inderdaad.
Ik heb op 3 verschillende opleidingen een leraar gehad die altijd aftrekpunten gaf voor het praten/schrijven op zijn amerikaans. Jaar van opleidingen: 2000, 2004, 2006
rene_ursula
Amerikafan

Bericht door rene_ursula »

In het visitor center van Arches NP hoorde ik de dame achter de balie praten met een accent wat verdomde veel leek op een Nederlandse tongval.
Ik vroeg het dus, in het Nederlands en ze antwoordde "Neen, ik kom oorspronkelijk uit België" met een dikke knauw erin :D Ze woonde al enkele jaren in Moab en praatte eigenlijk NOOIT meer Nederlands. Een klein babbeltje gemaakt met haar en ze vertelde dat ze het zelf zo raar vond dat ze, ondanks tientallen jaren Nederlands/Belgisch gepraat te hebben, je in slechts een paar jaar fulltime Engels/Amerikaans praten heel snel woorden en zinsopbouw kwijt kon raken.

De volgende ochtend, weer in het visitor center, dezelfde begroeting in het Nederlands en "Fijn dat ik nu toch weer even wat Nederlands praten kan" met een Belgische tongval met daarin Engelse klanken :wink:

Well, g'dnight y'all!! (al komt mijn Texaanse tongval maar niet van de grond door die paar dagen in 2003 en 2005..)
Hoe verder je steeds van huis gaat, hoe dichterbij je steeds komt
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier bij ons om de hoek zit een koffietentje, en enkele maanden terug zijn we daar voor het eerst naar toe geweest, toen mijn ouders hier waren. We hoorden direct dat het een Nederlandse was aan de T en aan de S (en nou ja, de rest eigenlijk ook want ze had een behoorlijk sterk accent).

Mijn moeder vroeg of ze soms Nederlands was, en yep (verrassing - not) ze kwam uit Eindhoven, en woonde al 25 jaar in Amerika. Maar voor iemand die al 25 jaar hier woont klonk ze echt alsof ze gisteren was aangekomen - zo'n vet Nederlands accent nog, ik zou hebben gedacht dat dat na 25 jaar toch wel véél minder zou zijn geweest... :?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

rene_ursula schreef:Een klein babbeltje gemaakt met haar en ze vertelde dat ze het zelf zo raar vond dat ze, ondanks tientallen jaren Nederlands/Belgisch gepraat te hebben, je in slechts een paar jaar fulltime Engels/Amerikaans praten heel snel woorden en zinsopbouw kwijt kon raken. )
Daarom dat ik zo ontzettend blij ben dat mijn Belgische vriendinnetje hier ook woont en dat we het bij kunnen houden! En ik spreek sowieso iedere week met mijn ouders op Skype, helpt ook wel!!
Wil nooit mijn Nederlands verliezen!!!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat het punten aftrekken op een examen betreft. Ik had destijds een keurig Brits accent (ging er iedere zomer een paar weken heen om bij een vriendin te logeren) en kreeg een 9 voor mijn mondeling eindexamen. Een vriendin van mij met Amerikaanse vader sprak foutloos Engels en kreeg een 7 vanwege haar Amerikaanse accent :shock: . Ik was daar zo boos om! Vooral omdat de docent zelf gewoon Nederlands was en een sterk Nederlands accent in haar Engels had. Ik weet nog, dat de vader van die vriendin is gaan protesteren, maar het had geen effect. Blij te lezen, dat dat nu niet meer zo is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Georgie schreef:Dat is slecht zeg.'vroeger' was het wel meer het geval dat iedereen op school Brits moest praten inderdaad.
Petra/VS schreef:Blij te lezen, dat dat nu niet meer zo is.
Nou helaas is het blijkbaar niet overal zo. Mijn broertje en zusje zitten nog op de middelbare school, en mogen alleen Brits-Engels spreken. Elk woord wat in het Amerikaans uitgesproken/geschreven wordt zal worden fout gerekend. Heel jammer!
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

SemJes schreef:
Georgie schreef:Dat is slecht zeg.'vroeger' was het wel meer het geval dat iedereen op school Brits moest praten inderdaad.
Petra/VS schreef:Blij te lezen, dat dat nu niet meer zo is.
Nou helaas is het blijkbaar niet overal zo. Mijn broertje en zusje zitten nog op de middelbare school, en mogen alleen Brits-Engels spreken. Elk woord wat in het Amerikaans uitgesproken/geschreven wordt zal worden fout gerekend. Heel jammer!

Ik vind dat eigenlijk echt schandalig. De taal Engels is (tegenwoordig) zo veel meer dan Brits alleen, denk alleen al aan Amerikaans, Australisch, en alle pidgins en creolen die in Afrika en de Caribbean worden gesproken. Om nog niet eens van de lingua franca (=algemene communicatie taal over de hele wereld) te spreken.

Het tekstboek wat ik gebruikt houdt daar gelukkig rekening mee en het eerste hoofdstuk ging over Australie, het tweede over Engeland en nu komen we aan bij Amerika.

Ik zou misschien zelfs een bonus punt geven wanneer een leerling een perfect Australisch accent kan opzetten, want dat is HEEL erg moeilijk. Ik kan het zelf althans nauwelijks en ze lachten me erg uit toen ik het probeerde in de les over Australie. Ik heb toen ook Finding Nemo met ze gekeken en voor Amerika heb ik dus een Thanksgiving verslag laten maken, en Halloween activiteiten. Ik leer ze wel hoe ze goed Brits kunnen spreken, de 'r' weg laten en de 't' aansterken, maar ik zou het ze nooit verplichten.

En zelf ben ik geen goed voorbeeld: Ik wissel zelf constant tussen Brits en Amerikaans.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Misschien omdat de Britten hun Engels superieur vinden. Net zoals zij vinden dat zij voetbal hebben uitgevonden. :lol:
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Maar dat zegt niets over waarom Nederlandse docenten Brits als enig voer-taal/accent gebruiken.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Je hebt een punt! :geek2:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Sommigen zijn van mening dat er toch echt Engels op het rooster staat, en niet Amerikaans, Australisch, Canadees o.i.d. :mrgreen:

Als (ex)-collega ben ik het echter wel met Georgie eens wat de uitspraak betreft. Engels, Amerikaans of Canadees, het gaat erom dat het duidelijk verstaanbaar en begrijpbaar is.

Ik probeerde leerlingen wel altijd het verschil duidelijk te maken, net als bij het gebruik van verschillende woorden zoals prison - jail, holiday - vacation of verschillende schrijfwijzes zoals colour - color. Ik vond dat allemaal goed, maar ik trok dan wel weer de lijn bij 4sale, 2night, gonna e.d. Het is m.i. wel belangrijk dat voor de leerlingen zo duidelijk mogelijk is wat wel kan en wat niet.

In mijn 40 jarige loopbaan heb ik overigens een duidelijke verschuiving ervaren van nadruk op een juist gebruik van de taal naar nadruk op de communicatieve kant van de taal. Daarom kan ik de lagere cijfers voor een Amerikaanse uitspraak in het verleden wel plaatsen (en nu nog bij wat oudere docenten, ook).
Ik stoor me wel aan het feit dat sommigen dit zien als een vrijbrief voor een slordig gebruik van de taal onder het mom van "uitspraak, spelling en grammatica is toch niet meer belangrijk." Taal is in eerste instantie een communicatiemiddel en als twee mensen elkaar willen verstaan, dan lukt dat meestal ook wel. Dat ontslaat je m.i. echter niet van de plicht om de taal zo zuiver mogelijk te gebruiken. En dat in dit kader "4 sale" over pakweg 10 jaar wel geaccepteerd wordt, so be it. :mrgreen:
Groet,

Old Faithful
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

DejaVu schreef:Misschien omdat de Britten hun Engels superieur vinden.
Dat zeker.. mijn beste vriend is Brits en zeik constant over het feit dat ik vroeger zo goed Engels sprak en dat het nu zo slecht (Amerikaans) is. Lijkt een beetje of ze collectief genetisch nog steeds op hun p*kje zijn getrapt over de Bosten Tea Party en de gevolgen daarvan ;)

Ik zeg meestal maar niets van zijn belabberde Engelse spelling ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Old Faithful schreef: Ik vond dat allemaal goed, maar ik trok dan wel weer de lijn bij 4sale, 2night, gonna e.d. Het is m.i. wel belangrijk dat voor de leerlingen zo duidelijk mogelijk is wat wel kan en wat niet.

En dat in dit kader "4 sale" over pakweg 10 jaar wel geaccepteerd wordt, so be it. :mrgreen:
Maar die manieren van schrijven zijn hier toch ook niet standaard? In hun essays mogen onze kinderen dat soort schrijfwijzes niet gebruiken, hoor. Waarom zou dat voor Engels in Nederland dan wel geaccepteerd moeten worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Petra/VS schreef:
Old Faithful schreef: Ik vond dat allemaal goed, maar ik trok dan wel weer de lijn bij 4sale, 2night, gonna e.d. Het is m.i. wel belangrijk dat voor de leerlingen zo duidelijk mogelijk is wat wel kan en wat niet.

En dat in dit kader "4 sale" over pakweg 10 jaar wel geaccepteerd wordt, so be it. :mrgreen:
Maar die manieren van schrijven zijn hier toch ook niet standaard? In hun essays mogen onze kinderen dat soort schrijfwijzes niet gebruiken, hoor. Waarom zou dat voor Engels in Nederland dan wel geaccepteerd moeten worden.

Net zoals: w8, ff, sgol etc in het hippe (breezer)nederlands :lol:
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

DejaVu schreef: sgol
Daar moest ik nog even over nadenken wat het was :oops:
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

De eerste weken dat ik hier in Londen woonde vonden veel mensen dat ik een behoorlijk Amerikaans accent in mijn Engels had ( goh, geen idee hoe dat komt :roll: :roll: ). En in het begin ( en soms nog ) heb ik wel moeite om een echte Brit te verstaan, maar het gaat wel steeds beter. En het Amerikaans maakt steeds meer plaats voor Brits :mrgreen:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Georgie schreef:Maar dat zegt niets over waarom Nederlandse docenten Brits als enig voer-taal/accent gebruiken.
Misschien is het ook omdat je toch een soort standaard moet hanteren om de taal aan elke leerling te kunnen leren. Niet elke leerling kan bovendien evengoed talen leren. Als je de basis eenmaal onder de knie hebt, of dat nou Brits of Amerikaans Engels is, komen andere accenten ook wel. En er is iets voor te zeggen om voor Amerikaans Engels te kiezen, maar Groot-Brittannie ligt nu eenmaal wel naast NL en we zijn een soort van buren. Maar als je alle schrijfwijzen en accenten zou toelaten (want ook Australie, Ierland, Zuid Afrika etc hebben zo hun eigenaardigheden), dan wordt het lesgeven wel een soort van mengelmoes. En dan zijn er in Groot Brittannie zelf ook nog genoeg accenten (om de dialecten zelf maar even buiten beschouwing te laten). Bij mij op school was de regel dat Brits Engels ook de standaard was, tenzij je om wat voor reden dan ook een andere variant van het Engels al vloeiend sprak.

Overigens geldt dit niet alleen voor het Engels, ook andere talen kiezen voor een standaard als een soort beginpunt. Als je Frans in NL leert krijg je ook de Parijse variant voor de kiezen en niet dat van Wallonie of Zwitserland. En met Duits leer je "Hochdeutsch" en bv geen Oostenrijks Duits. En als je in NL Spaans leert is dat vrijwel altijd de "Castellano" variant uit Spanje en het ligt ook voor de hand dat men in de VS juist het Spaans uit Latijns-Amerika (en dan meer specifiek dat van Mexico/Puerto Rico) leert.
"Keep Georgia On Your Mind"
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Bij ons is het overigens zo dat we van het ministerie het Britse Engels moeten leren. Mijn school vindt dat het Britse Engels even belangrijk is in deze tijd als het Amerikaans Engels en onze leerkrachten geven de keuze dus enigzins aan ons. Wat wel zo is is dat we dan wel consequent één van de twee moeten gebruiken. Eén essay in het Brits en één in het Amerikaans Engels mag, maar ze allebei in één essay is niet de bedoeling.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer