Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Accent

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Amerikaans Accent

Bericht door Dento »

Qua spelling kan ik daar wel enigszins inkomen, maar ik moet (en moest dat op de middelbare school ook al) echt moeite doen om Brits Engels te spreken, terwijl Amerikaans Engels er heel natuurlijk zo uitrolt (en uitrolde), zonder moeite, en zonder erover na te hoeven denken.

Mijn docent zei letterlijk dat mijn woordenschat uitstekend was, mijn grammatica was uitstekend, ik sprak vloeiend zonder hakken of stoten maar toch kreeg ik punten afgetrokken vanwege het feit dat ik een Amerikaans accent had - ik vond en vind dat nog steeds niet terecht, en erg bekrompen.

Als je het heel zeikerig wilt bekijken: nergens stond dat we "Brits Engels" onderwezen kregen, alleen maar "Engels" - en dat spreken ze in Amerika ook. Niet Amerikaans, maar Engels... :wink:

En wat de mengelmoes betreft: zeker tegenwoordig komen kinderen veel meer met Amerikaans Engels in aanraking dan Brits Engels, en is het dan ook niet verwonderlijk dat er meer Amerikaanse kenmerken van de taal worden opgepikt dan Britse kenmerken. Ik vind het dan ook persoonlijk niet meer van deze tijd dat het ministerie gebiedt om (uitsluitend) Brits Engels te onderwijzen (al verklaart dat nu achteraf waarschijnlijk wel de puntenaftrek).

Beiden zouden wat mij betreft dan ook goedgekeurd moeten worden, zolang maar duidelijk wordt gemaakt dat er een verschil is. En inderdaad, niet mengen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Bij ons op school waren ze heel wat soepeler: je mocht alle soorten officieel Engels spreken en schrijven, zolang je maar consequent was. Met een Brits accent 'aluminum' uitspreken was dus een fout... Met de mengelmoes aan Britse, Amerikaanse, Canadese en Australische series die ik als tiener in Nederland binnenkreeg had ik dus niet zoveel aan die soepelheid. :cry:
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

Bij mij op school was het ook consequent Brits Engels.

Wat ik mij nog goed kan herinneren is dat we geen movie maar film moesten zeggen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Kijk, en dat laatste vind ik dus echt belachelijk...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

Het heeft ook niet geholpen bij mij :mrgreen: , ik zeg altijd movie. Of als ik naar de bioscoop ga zeg ik cinema.

Veel kan ik me niet van die leraar meer herinneren, maar dat movie/film gedoe is me wel bijgebleven.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Marcel87 schreef:Of als ik naar de bioscoop ga zeg ik cinema.
Cinema? Echt waar? Da's voor mij 'movie theater'...

Onze website | Mijn blog
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

Interessant... Ik weet niet beter dan cinema. Kan me ook niet herinneren dat mijn ex ooit movie theater heeft gezegd.
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Dento schreef:
Marcel87 schreef:Of als ik naar de bioscoop ga zeg ik cinema.
Cinema? Echt waar? Da's voor mij 'movie theater'...
Wij zeggen meestel gewoon the theater... :P
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier heb ik nog nooit iemand cinema horen zeggen. Movie theater of (vroeger ;)) drive in zegt iedereen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Eigenlijk is het wel verwarrend als je Brits Engels op school leert. Want dat krijg je dan ongeveer 2 uur(ongeveer) in de week op school.

Kom je thuis en dan ga je tv kijken en een beetje serievolger kijkt dan voor 30% Amerikaans gesproken TV. Ook één van de redenen waarom Noord-Europeanen beter Engels spreken dan Fransen(die zijn wel heel erg), Spanjaarden etc.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

DejaVu schreef:
Kom je thuis en dan ga je tv kijken en een beetje serievolger kijkt dan voor 30% Amerikaans gesproken TV.
30% maar?
De enige Nederlands gesproken TV die ik tegenwoordig nog kijk is het nieuws en het weer ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Super interessant gesprek ontstaat hier. Ik neem t allemaal even in gedachten op en zal uitgebreider reageren wanneer ik achter een echte computer zit en niet m'n telefoon. Dat geeft iets meer overzicht ;-)
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Clint schreef:
DejaVu schreef:
Kom je thuis en dan ga je tv kijken en een beetje serievolger kijkt dan voor 30% Amerikaans gesproken TV.
30% maar?
De enige Nederlands gesproken TV die ik tegenwoordig nog kijk is het nieuws en het weer ;)

Ik wilde eerst 75% tikken maar was bang dat ik dan de enige was die zoveel keek 8)
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Petra/VS schreef:
Old Faithful schreef: Ik vond dat allemaal goed, maar ik trok dan wel weer de lijn bij 4sale, 2night, gonna e.d. Het is m.i. wel belangrijk dat voor de leerlingen zo duidelijk mogelijk is wat wel kan en wat niet.

En dat in dit kader "4 sale" over pakweg 10 jaar wel geaccepteerd wordt, so be it. :mrgreen:
Maar die manieren van schrijven zijn hier toch ook niet standaard? In hun essays mogen onze kinderen dat soort schrijfwijzes niet gebruiken, hoor. Waarom zou dat voor Engels in Nederland dan wel geaccepteerd moeten worden.
Daarom trok ik daar ook de grens.

Maar een taal evolueert en de officiële regels worden steeds weer aangepast aan het dagelijks gebruik. Vandaar dat ik het niet uitgesloten acht dat in de toekomst "4 sale" wel de standaard is.

In Nederland hoor je bijvoorbeeld steeds vaker zinnen als "hun kennen de Nederlandse taal niet zo goed". Grote kans dat dit in de toekomst als goed Nederlands gezien wordt.
Groet,

Old Faithful
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Toen ik van '83 tot '88 Engelse taal- en letterkunde studeerde aan de Universiteit van Nijmegen, was alles volledig gericht op Brits Engels en was er geen enkele ruimte voor Amerikaans. Er werd wat Amerikaanse literatuur behandeld, maar taalverwerving, grammatica, fonetiek e.d. draaide helemaal om Brits Engels. Er was geen enkele Amerikaanse docent. Het waren allemaal Britten of Nederlanders met een (soms ongelofelijk beroerd) Brits accent. Het leek wel alsof Amerikaans helemaal niet bestond. Als ik het wel heb, heeft de Universiteit van Nijmegen nu een afdeling Amerikanistiek, zodat je nu dus wel bewust voor Amerikaanse taalverwerving, fonetiek e.d. kunt kiezen. Ik weet niet sinds wanneer die afdeling bestaat, maar volgens mij is dat een vrij recente ontwikkeling.

Toen ik afstudeerde, sprak ik "the Queen's English". Ik woonde toen vlak bij de vliegbasis Volkel, waar toentertijd veel Amerikanen waren gestationeerd. Ik ging toen veel met Amerikanen daar om en die vonden het altijd erg amusant om mij Engels met een heel Brits accent te horen praten. Nu is het als niet-moedertaalspreker lastig om een bepaald accent aan te houden wanneer je constant wordt blootgesteld aan een andere taalvariant en ik wilde niet dat ik op den duur noch Brits noch Amerikaans sprak, maar iets er tussen in. Daarom heb ik toen op een gegeven moment bewust gekozen voor een Amerikaans accent. Nu spreek ik accentloos Amerikaans, al kan ik desgewenst nog wel mijn Britse accent tevoorschijn toveren.
Ik woon nu alweer tien jaar in de V.S., maar toen ik hier nog maar net woonde, had ik in eerste instantie de neiging om Amerikaanse plaatsnamen op z'n Brits uit te spreken, zoals St. Paul en Bellingham, en soms gebruikte ik ook een Brits woord i.p.v. het Amerikaanse equivalent.

Mijn vrouw vindt het altijd zo jammer dat ik geen Nederlands accent in mijn Amerikaans heb. Nu is het wel zo dat een buitenlands accent in je Amerikaans soms ook best nuttig kan zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde sociale gewoonte niet volgt omdat je die als buitenlander (aanvankelijk) niet kent of een culturele verwijzing niet begrijpt omdat je niet in het land bent opgegroeid, dan zal men je dat minder zwaar aanrekenen wanneer men een buitenlands accent in je stem hoort. Wanneer je geen accent hebt, kom je gewoon over als een a-hole.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Old Faithful schreef:In Nederland hoor je bijvoorbeeld steeds vaker zinnen als "hun kennen de Nederlandse taal niet zo goed". Grote kans dat dit in de toekomst als goed Nederlands gezien wordt.
Laten we hopen van niet. Verschrikkelijk vind ik dat...
dutch_in_seattle schreef:Mijn vrouw vindt het altijd zo jammer dat ik geen Nederlands accent in mijn Amerikaans heb. Nu is het wel zo dat een buitenlands accent in je Amerikaans soms ook best nuttig kan zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde sociale gewoonte niet volgt omdat je die als buitenlander (aanvankelijk) niet kent of een culturele verwijzing niet begrijpt omdat je niet in het land bent opgegroeid, dan zal men je dat minder zwaar aanrekenen wanneer men een buitenlands accent in je stem hoort. Wanneer je geen accent hebt, kom je gewoon over als een a-hole.
Inderdaad, ik heb precies hetzelfde. Mijn vrouw zegt ook altijd dat ik in sommige situaties mijn Nederlands accent erin moet leggen want dat kan soms wel handig zijn om niet de blik te krijgen van "and in which remote cave did you grow up?"

Onze website | Mijn blog
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

dutch_in_seattle schreef:Mijn vrouw vindt het altijd zo jammer dat ik geen Nederlands accent in mijn Amerikaans heb. Nu is het wel zo dat een buitenlands accent in je Amerikaans soms ook best nuttig kan zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde sociale gewoonte niet volgt omdat je die als buitenlander (aanvankelijk) niet kent of een culturele verwijzing niet begrijpt omdat je niet in het land bent opgegroeid, dan zal men je dat minder zwaar aanrekenen wanneer men een buitenlands accent in je stem hoort. Wanneer je geen accent hebt, kom je gewoon over als een a-hole.
Ik heb dat probleem ook wel vaak. Zeker als ik bepaalde dingen niet weet van hoe het hier gaat of hoe bepaalde dingen heten. Dan krijg ik echt zo'n blik van "Are you stupid or something?!".. Als ik dan uitleg dat ik NIET van Amerika ben en Engels NIET mijn moedertaal is krijg ik wel alles lief uitgelegd.
Soms is het wel lastig, omdat mensen te veel van me verwachten omdat mijn Engels goed is. Die gaan er van uit dat ik alles wel weet van hoe en wat en hoe je dingen zegt.. Niet altijd even gemakkelijk u-u;
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

dutch_in_seattle schreef: Mijn vrouw vindt het altijd zo jammer dat ik geen Nederlands accent in mijn Amerikaans heb.
Dan fake je die toch gewoon? ;) Dingen "hou joe doeing" of "Yes, I tink so toe"

Overigens moet ik zeggen dat ik op mijn master alleen maar Amerikaanse artikelen moet lezen. Zal wel moeten want veel academische journals worden in de USA gemaakt.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Vrouwen en kinderen zijn geen goede bepalers of je accentloos Engels/Amerikaans spreekt. Ik weet zeker dat ik een accent heb, maar mijn vrouw en zoon merken dat niet meer terwijl vreemdelingen vaak nog wel iets van een accent horen.

En dat 4sale en 2day en be4 is volgens mij overgenomen van de ouderwetse telegrafisten. Dat scheelt een aantal puntjes en strepen in morscode. Net zoals vroeger journalisten vaak dingen tikten als 'soonest', scheelt weer een paar woorden in een tijd dat (letterlijk) doorseinen per woord betaald werd.

Jay Leno heeft overigens eens een demonstratie laten zien waarbij de kampioen 'texten' langzamer was dan een ouderwedse morscode telegrafist.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 06 dec 2010, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DejaVu schreef:Dan fake je die toch gewoon?
Als ik een accent fake dan begint mijn vrouw ongecontroleerd te lachen en vraagt me of ik asjeblieft op kan houden want "it is so not a sexy accent"... Als ze een keer een mindere dag heeft hoef ik alleen maar geaccentueerd te gaan praten en dan komt de lach vanzelf...

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer