Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Accent

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Amerikaans Accent

Bericht door Georgie »

Haha Dennis dat houdt het leven leuk :-)

Ik heb drie jaar samengewoond met twee Nederlandse vriendinnen in Engeland en op een gegeven moment praatten wij altijd voor de grap met een nederlands accent als we onder elkaar waren. Pas toen we het ook per ongeluk tijdens de lessen gingen gebruiken hadden we zoiets van oeps misschien is dit niet zo handig.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik woon er nog niet maar Amerikanen horen nu al niet eens dat ik niet uit Amerika kom. Wel dat ik niet uit het zuidelijke deel van Amerika kom maar niet dat ik uit Europa kom. Ik vrees voor mijn Nederlands :mrgreen:

Geen idee waarom mijn Amerikaanse accent zo doorontwikkeld is. Ik was altijd al goed in Engels maar dat is blijkbaar overgegaan in Amerikaans. Ik ben er wel blij mee. Het enige wat ik nog niet doe is dromen in het Engels maar voor de rest gaat alles prima en maak ik al heel lang geen vertaalslagen meer, gaat vanzelf eigenlijk.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Het "horen" of iemand een accent heeft is eigenlijk een vak apart. Heel veel mensen horen bij iemand bijvoorbeeld geen accent, terwijl ik dat dan overduidelijk hoor. En hoe meer ik dan ga luisteren, hoe meer kleine dingetjes ik ga horen. Dus als iemand tegen mij zegt dat ik geen accent heb, dan hecht ik daar zelf niet zo heel veel waarde aan, want als die mensen nog nooit in het buitenland geweest zijn, of buiten hun eigen staat, of buiten hun regio, dan hebben ze vaak geen idee wat voor een varianten van Engels er bestaan, en dus wat wel als "native" klinkt, en wat niet. (En op zich is de vraag wat "native" is ook weer een verhaal apart natuurlijk).
Ik neem zo nu en dan mijn eigen stem op (voor online colleges, of een radio show), en dan beluister ik mezelf altijd uberkritisch. Zo ben ik er achter dat ik absoluut niet moet proberen om als een echte "redneck" te praten, want dat klinkt echt totaal nep. Voor een yankee misschien niet, maar ik hoor het echt :)

Als ik een radio vak hier geef, dan begin ik altijd met de studenten twee stukjes voorgelezen tekst te laten inspreken, en ze dan met ze te beluisteren, om zo te horen waar de problemen liggen. Nu zijn mijn studenten allemaal "native speakers", maar dan nog zijn er problemen met woorden zoals "ask" (aks) en "library" (libary), en gewoon goede "enunciation" (hoe heet dat in het Nederlands?). Als je echt wilt weten of je geen accent hebt, zou je jezelf dus eigenlijk moeten opnemen en dan een voice expert er naar moeten laten luisteren :) Maar ja, of dat nou alle moeite waard is.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

'Aks' ipv 'ask' is eigenlijk het doorlopen van een heel oude taalontwikkeling. Vergelijk bijvoorbeeld het Nederlandse 'ros' en het Engelse 'horse'. En er zijn meer voorbeelden van dat 'haaasje over' van een medeklinker over een klinker tussen het Nederlands en het Engels, een ontwikkeling die nu dus binnen de taal zelf doorwerkt.

Mij overkomt het nog wel eens, dat mensen gewoon vragen waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Als ik zeg Nederland, dan zeggen ze 'ah, ik dacht al wat te horen', ik zou eens moeten proberen om net te doen of ik uit Illinois, of Oregon kom, kijken of men dat gelooft. Maar ik vind het eigenlijk veel leuker om gewoon Amsterdam te zeggen, heb je veel meer kans om wat aan 'Holland promotion' te doen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik doe dat inmiddels regelmatig.
"Where are you from?"
"North Carolina" (of soms de naam van het dorpje waar wij wonen)
De meest grappige reacties krijg ik vaak.
Noooo way!!!, is de meest gehoorde en een grote lach daarbij.
Ik ben duidelijk geen Southern Belle (yet)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bennogr schreef:Mij overkomt het nog wel eens, dat mensen gewoon vragen waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Als ik zeg Nederland, dan zeggen ze 'ah, ik dacht al wat te horen', ik zou eens moeten proberen om net te doen of ik uit Illinois, of Oregon kom, kijken of men dat gelooft. Maar ik vind het eigenlijk veel leuker om gewoon Amsterdam te zeggen, heb je veel meer kans om wat aan 'Holland promotion' te doen.
Het gebeurt ook regelmatig, dat ik al een tijdje met iemand sta te praten en dan vertel, dat ik oorspronkelijk uit Nederland kom en pas dan komt er "ik dacht al wat te horen". Maar ook onze kinderen krijgen die opmerking, als men hoort, dat ze ook Nederlands spreken, terwijl ik er vrijwel zeker van ben, dat zij toch echt in ieder geval geen Nederlands accent in hun Engels hebben (wel een Amerikaans accent in hun Nederlands, vooral de oudste). Zoals Dixiechick ook schrijft is "accentloos" in dit land al bijna niet mogelijk. Zo heeft Ricks vader bijvoorbeeld een overduidelijk Midwest accent en veel Virginians een zuidelijke "twang". Vrienden van ons komen oorspronkelijk uit Boston en hebben na al die jaren nog duidelijk een Bostonian accent. Ik vind het wel interessant en leuk om proberen uit te vogelen, waar iemand oorspronkelijk vandaan komt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DixieChick schreef:Dus als iemand tegen mij zegt dat ik geen accent heb, dan hecht ik daar zelf niet zo heel veel waarde aan, want als die mensen nog nooit in het buitenland geweest zijn, of buiten hun eigen staat, of buiten hun regio, dan hebben ze vaak geen idee wat voor een varianten van Engels er bestaan, en dus wat wel als "native" klinkt, en wat niet.
Goed punt; ik ben er zelf van overtuigd dat ik ook echt nog wel een accent heb. Het zal niet sterk zijn, en je zal het niet altijd horen, maar ikzelf hoor het redelijk vaak wel. Ik ben wat dat betreft ook erg kritisch, en af en toe dan hoor ik mezelf iets zeggen waarvan ik denk "jeetje dat was wel weer erg Nederlands"... En niet dat daar iets mis mee is, maar ik ben nu eenmaal een beetje een perfectionist, en dus wil ik dat mijn Engels/Amerikaans ook perfect is. Ondanks dat krijg ik regelmatig de vraag hoe het kan dat ik geen enkel accent in mijn Engels heb, terwijl ik het zelf wel hoor, maar wat jij hier zegt, Judith, zou best wel eens waar kunnen zijn.

En wat je zei dat jij wel een accent hoort waar anderen zeggen het niet te horen, dat heb ik ook. Ik vind het dan ook leuk om te proberen te plaatsen waar het accent vandaan komt.

Wij hadden laatst op het werk iemand van een bedrijf waar we mee samenwerken op bezoek, en hij sprak met een accent dat ik in eerste instantie moeite had om te plaatsen. De ene keer klonken woorden welhaast Zuid-Afrikaans, de volgende keer klonk het weer Australisch, maar toch was het dat allebei niet, dacht ik. De "a" was te plat voor Zuid-Afrikaans, en de rest was niet Australisch genoeg om Australisch te kunnen zijn :lol: - het klonk niet zangerig genoeg. Alles was bovendien nog enigszins doorspekt met wat Amerikaanse accenten. Ik kwam voor mezelf tot de conclusie dat hij oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland kwam, maar dat hij al een tijd in de VS woonde en bepaalde uitspraken had overgenomen.

Ik vroeg hem waar hij vandaan kwam, en hij zei "Guess!" - ik vertelde hem wat ik dacht, en hij zei dat in al die jaren in de VS ik de eerste was die het goed had geraden... :lol: Misschien dat dat ook komt doordat wij in Nederland veel meer televisie van over de hele wereld te zien krijgen en daardoor wellicht wat "gevoeliger" voor accenten zijn...?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Ik heb zelfs nauwelijks een accent, maar ik vind toch dat je het soms nog wel eens kan horen hoor.

Maar mijn vriend zegt altijd: Er zijn zoveel verschillende accenten hier in de VS, het is zo'n mengelmoes.. tenzij je echt met een plat-Nederlands Engels accent gaat spreken ja dan valt het heel erg op. Maar verder.. pfft, ze horen het zelden. Teveel varianten van Engels in de US :)
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Goed punt; ik ben er zelf van overtuigd dat ik ook echt nog wel een accent heb. Het zal niet sterk zijn, en je zal het niet altijd horen, maar ikzelf hoor het redelijk vaak wel.
Ja, ik heb hetzelfde, en doe er veel aan om elk Nederlands accent eruit te werken. Maar hoewel me dat al vrij goed is gelukt zal ik niet beweren dat ik 100% accentloos Amerikaans Engels spreek. Zeker als ik moe ben hoor je het af en toe, maar DixieChick heeft gelijk, want Amerikanen herkennen het meestal niet en denken dat het een Midwestern accent is. Al denk ik dat dat een soort van "restcategorie" is als men iets niet kan plaatsen. :lol: :wink: Maar laatst in Boston hoorde iemand wel dat ik in het Zuiden woon. Ik was trots, want kennelijk heb ik toch iets overgenomen. 8)
"Keep Georgia On Your Mind"
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door manja »

Wij wonen natuurlijk pas 3,5 jaar in Amerika, ik krijg dikwijls de vraag of ik uit Duitsland kom :(
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

manja schreef:Wij wonen natuurlijk pas 3,5 jaar in Amerika, ik krijg dikwijls de vraag of ik uit Duitsland kom :(
Mijn vriendinnetje en ik spreken altijd Nederlands met mekaar, wij krijgen altijd de vraag of we Duits spreken. Of "Sprecken see Doyts?" haha.
Als we dan zeggen dan we van Holland en België zijn kijken ze ons vaak een beetje raar aan (vaak weten ze niet waar het is, vooral België niet).
A Dutch girl in Oregon!
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ooit werd me gevraagd door een taxi chauffeur op de Bahama's toen we vertelden uit NL te komen of dat in Texas was??? Flabbergasted was ik ECHT!!! :lol: :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Nou, Corry, zie hier je 'home town': http://en.wikipedia.org/wiki/Nederland,_Texas

:wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Corry schreef:Ooit werd me gevraagd door een taxi chauffeur op de Bahama's toen we vertelden uit NL te komen of dat in Texas was??? Flabbergasted was ik ECHT!!! :lol: :lol:
Iemand vroeg waar ik vandaan kwam, dus ik zei: "Oh, Holland".

Reactie: "Oh Holland is the capitol of Amsterdam right?".

:P
Leuk he, die Amerikanen!

Vind het ook leuk als ze zeggen "Ik ga Europa bezoeken?" "Leuk, naar welk land ga je?" "Paris!" (of een andere stad haha).
A Dutch girl in Oregon!
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

ook meegemaakt
"we're from Belgium"
"is that in Wisconsin?"
:lol:
Bennogr schreef:'Aks' ipv 'ask' is eigenlijk het doorlopen van een heel oude taalontwikkeling. Vergelijk bijvoorbeeld het Nederlandse 'ros' en het Engelse 'horse'. En er zijn meer voorbeelden van dat 'haaasje over' van een medeklinker over een klinker tussen het Nederlands en het Engels, een ontwikkeling die nu dus binnen de taal zelf doorwerkt.
.
Veel Ghanezen zeggen steevast "aks" (met zo'n donker accent) :lol:

Nadat ik een jaar in Londen had gestudeerd, zat ik op het vliegtuig naast iemand die vroeg of ik Brits was. Daar was ik wel trots op maar intussen ben ik het bijna helemaal kwijt vrees ik. Jammer.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Bennogr schreef:Vrouwen en kinderen zijn geen goede bepalers of je accentloos Engels/Amerikaans spreekt
Hier ben ik het volledig mee eens Benno. Heb nog geen enkele Nederlander gehoord die zonder accent Engels spreekt. Zelfs mensen die al 20 jaar of meer in de VS wonen. Het accent is weliswaar vaag, maar m.i. toch altijd te horen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zal ik maar even uit de accentenkast komen?

Ik spreek Engels met een enorm Hollands accent, yeah! :clap: :thumbup: :clap:

En dat mag ik hebben omdat ik er niet woon, yeah! :clap: :thumbup: :clap: :thumbup:

Zo genoeg yeah vandaag gedaan. Weer aan het werk! :D
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Inge: ik woon 'pas' bijna 35 jaar in de VS (30 juni 1976 aangekomen) en heb daarvoor Engels gestudeerd in Amsterdam (acht jaar, dat mocht toen nog, 'gelukkig' zat de militaire dienst toen nog achter ons aan). Heb voor Reuters geschreven, bij een plaatselijk vrijwilligersradiostation gewerkt, een website volgeschreven voor een plaatselijk zakenweekblad in Minnesota en zelfs twee keer een stuk op National Public Radio gehad. Maar dat accent krijg je er niet uit. Hoewel ik nu wel zover ben dat men het 'interessant' vindt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

inge67 schreef:
Bennogr schreef:Vrouwen en kinderen zijn geen goede bepalers of je accentloos Engels/Amerikaans spreekt
Hier ben ik het volledig mee eens Benno. Heb nog geen enkele Nederlander gehoord die zonder accent Engels spreekt. Zelfs mensen die al 20 jaar of meer in de VS wonen. Het accent is weliswaar vaag, maar m.i. toch altijd te horen.
Ik ken ze wel hoor. Ik ben zelf in het buitenland opgegroeid, altijd op Internationale/Amerikaanse scholen gezeten, en dan kom je ze echt tegen; mensen die al vanaf heel jong een taal spreken, en hem daardoor accentloos spreken. Deze mensen zullen mischien geen sterk regionaal accent hebben, maar je hoort echt niet meer dat ze Nederlands zijn. Maar ik denk dat dat veel te maken heeft met de leeftijd, en het taalgevoel.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

DixieChick schreef: Ik ben zelf in het buitenland opgegroeid.
Ik denk dat dat al voor een heel groot deel bepaald dat je geen Nederlands accent hebt. Je hebt dan niet zo lang in Nederland gewoond.
Persoonlijk vind ik dat je altijd toch wel wat accent terug hoort bij een Nederlander. En met Nederlander bedoel ik dan iemand die daar is opgegroeid en bijv. gewerkt heeft. Het wonen in het buiteland als kind veranderd dat natuurlijk al heel snel.
Als ik hier de NL kindertjes hoor, die spreken echt accentloos Amerikaans. (Maar wel weer Nederlands met een Amerikaans accent)
Laatst gewijzigd door Staceybeesie op 07 dec 2010, 22:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer