Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Accent

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Amerikaans Accent

Bericht door Dento »

En de regio in Nederland waar je bent opgegroeid kan ook een rol spelen; tot nu toe heb ik gemerkt dat (uitzonderingen daargelaten) Randstedelingen een veel sterker Nederlands accent in hun Engels hebben dan bijvoorbeeld Limburgers, of in ieder geval veel meer moeite hebben om dat accent eruit te krijgen. Veelal zal dat te maken hebben met het feit dat bepaalde letters in bijvoorbeeld Limburg veel zachter worden aangezet dan bijvoorbeeld in de Randstad - denk hierbij aan de S en aan de T, twee letters waaraan je in het Engels heel vaak de Nederlanders kunt herkennen. Het is bijvoorbeeld voor een Limburger ook veel makkelijker om met een harde G en rollende R te gaan praten dan dat het voor de gemiddelde Randstedeling is om met de zachte G te praten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

@Dento ik merk op mijn school (Brabant) dat men helemaal niet het steenkolen Engels spreekt als sommige Nederlanders doen, het Engels waaraan je meteen herkent dat het een Nederlanders is. Misschien een verband?
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Sommige mensen hebben meer gevoel om accenten op te pikken dan anderen volgens mij. Zet mij een week in Limburg en ik praat met een zachte G en na een week in Twente ga ik de N inslikken. Doordat ik voor een gedeelte in Amerika opgegroeid ben is mijn Amerikaans vrij goed al is het niet zonder accent. Mijn vader heeft daarentegen een vréselijk dik Nederlands accent ondanks dat hij jaren in Amerika gewoond heeft en daarna nog jaren voor een Amerikaans bedrijf gewerkt heeft.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:En de regio in Nederland waar je bent opgegroeid kan ook een rol spelen; tot nu toe heb ik gemerkt dat (uitzonderingen daargelaten) Randstedelingen een veel sterker Nederlands accent in hun Engels hebben dan bijvoorbeeld Limburgers, of in ieder geval veel meer moeite hebben om dat accent eruit te krijgen.
Ik weet het niet, ik hoor juist meestal heel goed aan mensen hier of ze uit het Zuiden van het land komen en kan niet zeggen dat men daar een ander/minder accent heeft. Misschien komt het ook wel doordat je er zelf vandaan komt en het daardoor niet anders aanvoelt. Ik hoor het juist weer minder aan mensen uit de Randstad en Friesland, waar ik heb gewoond. Sterker nog, ik had juist altijd het idee dat men uit die regio een minder sterk accent had in het Engels.
"Keep Georgia On Your Mind"
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Zou het niet zo zijn dat je het accent uit je eigen regio minder herkent?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik kan je in de meeste gevallen vrij nauwkeurig zeggen uit welke regio iemand komt aan het accent in het Engels, of dat nu Limburg is of de Randstad, of ergens in Brabant (met name uit het oosten van Brabant valt het heel erg op). De reeds eerder in dit topic aangehaalde Nederlandse die in de koffiebar bij ons om de hoek werkt was goed te plaatsen ergens aan de oostkant van Brabant, en ze bleek uit Eindhoven te komen.
Bandido schreef:en kan niet zeggen dat men daar een ander/minder accent heeft. Misschien komt het ook wel doordat je er zelf vandaan komt en het daardoor niet anders aanvoelt.
Toch is er wel degelijk een groot verschil, hoor. En ik hoor Limburgs net zo goed in het accent - ik ken er immers vrij veel :lol: en het Limburgse accent is ook goed te horen in het Engels, maar mij gaat het vooral om het "gemak" waarmee je het accent kwijt kunt raken; dat lijkt Randstedelingen som minder goed te lukken vanwege het verschil in uitspraak (het reeds eerder aangehaalde zwaarder aanzetten van bijv. S en T waaraan je Nederlanders altijd kunt herkennen - en niet alleen in het Engels, overigens).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:maar mij gaat het vooral om het "gemak" waarmee je het accent kwijt kunt raken; dat lijkt Randstedelingen som minder goed te lukken vanwege het verschil in uitspraak
Ik snapte wat je bedoelde, maar dat is alleen toch niet mijn ervaring. Tenminste niet met diegenen die ik ken, of misschien hebben de Randstedelingen hier wel meer taalgevoel dan bij jou, wie zal het zeggen. :lol: :wink: Ik denk dat het er toch mee te maken heeft hoe "vertrouwd" je bent met het accent uit je eigen regio. Al werkt het ook aan de andere kant door, want kleine subtiele details zul je voor wat betreft je eigen regio altijd wel horen denk ik. Zo is het Fries de taal die linguistisch gezien het dichtst bij het Engels ligt, en dus zou het voor Friezen (in theorie althans) het makkelijkst moeten zijn om Engels te leren. Maar ik pik ze er toch altijd uit.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mijn zus is op haar elfde hierheen verhuisd en spreekt Nederlands zonder Amerikaans accent en Engels zonder Nederlands accent. Het kan dus echt wel.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik geloof dus ook dat het mogelijk is om als Nederlander accentloos Amerikaans te spreken omdat dit gewoon puur per persoon verschillend is.

Sommige mensen hebben een goed gevoel voor taal en pakken de taal en uitspraak sneller op dan anderen en sommigen kunnen hun leven lang nooit van hun accent afkomen. Ik geloof echter dat het mogelijk is door zelftraining of taallessen wel degelijk van je Nederlandse accent af te komen, het is maar net hoe graag je zelf wilt om van je gewenning af te komen :)
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

ik heb 1x een Française ontmoet die accentloos Engels sprak, terwijl Fransen toch geen klein accentje hebben. Meer zelfs, ik dacht echt dat zij geboren en getogen Brits was. Ik heb maanden niet geweten dat zij Française was tot ik ze opeens in het Frans bezig hoorde.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Een van mijn directe collega's in mijn team zei laatst tegen me (toen we het over "Spanglish" en daardoor over accenten hadden) dat hij er pas na een maand of drie achter was gekomen dat ik niet uit Amerika kwam toen iemand hem dat vertelde; hij had het zelf niet gehoord.

Tja, hoeveel moet je daar nu van geloven, gelet op de discussie op de vorige pagina? Heb ik echt zo weinig accent, of hoorde hij het niet omdat 'ie het niet verwachtte, en omdat er zoveel (regionale) accenten bestaan in de VS viel het hem niet op als buitenlands? Je zult er nooit achter komen, denk ik...

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

We hebben gewoon geen overduidelijk Nederlands accent, dat zal het wel zijn. Dit weekend zat ik ook heel lang met iemand te praten, die mij voor de bruiloft niet kende, en zij was helemaal verbaasd, toen ze me opeens Nederlands hoorde spreken tegen Saskia. Ze had geen accent gehoord in mijn Engels. Misschien pikken sommigen accenten ook makkelijker op of komt ons accent niet altijd naar buiten. Wie zal het zeggen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

It make ook not really out, hè... er is immers niks mis met het hebben van een accent. Persoonlijk vind ik het echter leuk om zo accentloos mogelijk te leren spreken, en niet alleen in het Engels, maar ook in het Duits en Frans. Het is inderdaad iets heel persoonlijks, of je zoiets makkelijk oppikt, en of je er überhaupt iets om geeft.

Onze website | Mijn blog
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Als ik er wat langer over nadenk denk ik dat er zeker mensen met een accent zijn, zeker de meerderheid maar zeggen dat je ''iemand uit een ander land altijd herkent'' gaat denk ik niet op ~ iemand die voor het eerst in Amerika is heeft natuurlijk een accent maar gaandeweg zal dat toch wel weg gaan? ;) Mijn zus bijv. komt uit Nederland en woont nu alweer een tijd in Parijs, bij haar is men ook soms verbaasd over haar ''accentloze'' Frans terwijl andere die er al tien jaar wonen nog steeds een accent hebben dat je vanaf een mijl afstand kunt horen.

Derk
Laatst gewijzigd door Grandu op 08 dec 2010, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

---Mark Twain
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:It make ook not really out, hè... er is immers niks mis met het hebben van een accent. Persoonlijk vind ik het echter leuk om zo accentloos mogelijk te leren spreken, en niet alleen in het Engels, maar ook in het Duits en Frans. Het is inderdaad iets heel persoonlijks, of je zoiets makkelijk oppikt, en of je er überhaupt iets om geeft.
Inderdaad, ik ben net als jij, maar mijn vader bijvoorbeeld kon de uitspraak nooit een moer schelen. Hij sprak grammaticaal perfect Frans en Engels, maar met het sterkste accent, dat je je maar kunt bedenken. Men verstond hem toch wel ;).
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Grandu schreef:Als ik er wat langer over nadenk denk ik dat er zeker mensen met een accent zijn, zeker de meerderheid maar zeggen dat je ''iemand uit een ander land altijd herkent'' gaat denk ik niet op ~ iemand die voor het eerst in Amerika is heeft natuurlijk een accent maar gaandeweg zal dat toch wel weg gaan?
Nee, dat denk ik niet; zie mijn voorbeeld van de koffiejuffrouw bij ons om de hoek. Ze woont hier al 25(+) jaar, maar klinkt alsof ze gisteren is aangekomen. En dat is niet de enige Nederlander die ik ben tegengekomen met een enorm sterk accent na -tig jaar.

Als jij niet de behoefte hebt om dat accent kwijt te raken, d.w.z. er vanuit jezelf actief iets aan doet, dan denk ik niet dat je dan alles vanzelf uiteindelijk kwijtraakt.

Onze website | Mijn blog
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Volgens mij heeft het ook te maken met de hersenen. Niet iedereen spreekt dezelfde gedeelte van de hersenen op dezelfde manier en in dezelfde frequentie aan. Dat veroorzaakt ook het verschil in ieders mogelijkheden en onmogelijkheden. Niet iedereen heeft een goed taalgevoel dat op dezelfde manier ontwikkeld is, en niet iedereen is erop gebrand een accent "af te leren". Daarin zullen altijd verschillen blijven ontstaan, niet alles is maakbaar helaas.

Nederlands is mijn moederstaal, maar zelfs dat spreek ik niet accentloos. Niet alleen heb ik een LImburgs accent, ik spreek het ook met een "foute tongval", wat wordt veroorzaakt doordat ik ernstig slechthorend ben. Sommige mensen horen dat gelijk, anderen horen het nooit. Afleren kan ik het niet, om de simpele reden dat ik zelf het verschil niet kan horen.

Ik wil daarmee alleen maar aangeven dat er volgens mij meerdere facetten een rol spelen in de ontwikkeling van een taal en het al dan niet accentloos een taal kunnen spreken.

Nu is Engels de enige buitenlandse taal die ik spreek, een heel klein beetje Duits ook nog wel (door mijn limburgse roots), maar meer kan ik er echt niet uithalen. Frans leren? Uitgesloten....... Daar hoor ik te slecht voor.

Ik heb veel gewerkt voor Internationale bedrijven, waaronder een Amerikaans bedrijf. Ik heb lange tijd dagelijks en soms alleen maar Engels gesproken en geschreven op het werk. Vooral in de periode dat ik voor het Amerikaans bedrijf werkte, kreeg ik -tijdens een zakenreis naar Ohio- regelmatig de opmerking waar ik uit Amerika vandaag kwam. "UIt Nederland? Waar dan, in Michigan? Nee, echt uit Eruopa? Goh, dat kun je helemaal niet horen." Ja duuuuh........ ik weet zeker dat ik het niet accentloos spreek, om de simpele reden dat het niet mogelijk is in mijn geval.....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Dento schreef:
Grandu schreef:Als jij niet de behoefte hebt om dat accent kwijt te raken, d.w.z. er vanuit jezelf actief iets aan doet, dan denk ik niet dat je dan alles vanzelf uiteindelijk kwijtraakt.
Maar dat ontken ik niet. Wat ik bedoel is dat het naar mijn weten ook de andere kant op kan werken - dat mensen dus ook hun accent zo goed kwijt kunnen raken dat het voor anderen (vrijwel) accentloos klinkt.

Derk

---Mark Twain
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Oh ja, absoluut, maar dat blijkt al uit de reacties van de Nederamerikanen in dit topic, waarbij velen te horen krijgen dat er geen accent te horen is - dat geeft al aan dat het goed genoeg mogelijk is om Amerikanen voor de gek te houden :wink:

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn vader sprak ook Frans, Duits en Engels met afschuwelijke accenten. Maar hij heeft eens een Duitse treinconducteur duidelijk kunnen maken dat als hij (die conducteur) een station verderop belde en vroeg of ze een trein daar even vast konden houden, mijn familie over kon stappen in plaats van op een latere trein te moeten wachten. Als je dat voor elkaar kan krijgen, dan mag je van mij met elk accent spreken, het gaat er immers om om te kunnen communiceren.

En: het kennen van een tweede taal heeft ook nog een ander voordeel naast die communicatie: ik heb een beroerte (heet dat zo? een "TIA") gehad waarbij ze aan mijn hersens hebben moeten zitten knoeien, klontje of zoiets. Ik ben vrij snel hersteld. Volgens de artsen weten ze niet precies waarom, maar als je meer dan 1 taal kent, schijnen er meer verbindingen te lopen in je hersenen, waardoor alle draadjes sneller weer bij elkaar komen, of waardoor de verbindingen sneller omgeleid kunnen worden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer