Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
south kaibab + bright angel
-
- Amerika-ontdekker
south kaibab + bright angel
Hi
Heeft iemand ervaring met de combinatie south kaibab + bright angel trail in de GC? Overal wordt afgeraden dat je best niet naar beneden én terug naar boven keert op dezelfde dag...
Echter, vele verslagen zijn te vinden van mensen die het toch doen zonder het minste probleem, met een duur van 6 tot 8 uur...
Uiteraard weet ik ook wel dat dat knap lastig is in de hitte (al moet die hitte eind september reuze meevallen me dunkt) maar het lijkt me dus wel zeker zonder veel problemen te doen als je bv om 8u start aan de tocht..
Probleem bij een 2daagse tocht is uiteraard dat je 2 dagen kwijt bent (al is dat op zich geen echt probleem) maar dat je ook een permit nodig hebt en campeergerief mee moet sleuren naar de kloof beneden. Dus liefst in 1 dag dus...
iemand ervaring?
Heeft iemand ervaring met de combinatie south kaibab + bright angel trail in de GC? Overal wordt afgeraden dat je best niet naar beneden én terug naar boven keert op dezelfde dag...
Echter, vele verslagen zijn te vinden van mensen die het toch doen zonder het minste probleem, met een duur van 6 tot 8 uur...
Uiteraard weet ik ook wel dat dat knap lastig is in de hitte (al moet die hitte eind september reuze meevallen me dunkt) maar het lijkt me dus wel zeker zonder veel problemen te doen als je bv om 8u start aan de tocht..
Probleem bij een 2daagse tocht is uiteraard dat je 2 dagen kwijt bent (al is dat op zich geen echt probleem) maar dat je ook een permit nodig hebt en campeergerief mee moet sleuren naar de kloof beneden. Dus liefst in 1 dag dus...
iemand ervaring?
Re: south kaibab + bright angel
Ik heb geen ervaring met het lopen van de hele trail. Zelf heb ik wel er wel een stukje gedaan. Je zou ook een deel van de trail kunnen lopen. Eerst een x aantal uren omlaag en dan weer omhoog. Maar volgens mij loop je dan wel over dezelfde route heen en terug.
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Het wordt (ook door de parkrangers zelf) niet voor niets afgeraden, vergis je niet in de temperaturen zeker in de canyon kan het ook in september nog ruim boven de 40 graden worden.
-
- Amerika-ontdekker
ja, dat wordt natuurlijk afgeraden door die mensen, als je ziet welk volk daar allemaal bij de GC aankomt...
Stel je voor dat die allemaal naar beneden dalen en dan tot de conclusie komen dat ze niet meer boven raken, ze zitten dan als ratten in de val...
Maar als hiker is dat denk ik wat anders, ik ben niet de doorsnee toerist met slippers aan m'n voeten
8 uur hiken bij 30-35° is een beproeving, maar nu ook weer niet onoverkomelijk voor een doorsnee hiker die al 3 weken aan het hiken is (de GC komt op het einde van de reis)..
Enfin, ik kijk nog even de kat uit de boom en zie nog wat verder...
Stel je voor dat die allemaal naar beneden dalen en dan tot de conclusie komen dat ze niet meer boven raken, ze zitten dan als ratten in de val...
Maar als hiker is dat denk ik wat anders, ik ben niet de doorsnee toerist met slippers aan m'n voeten

8 uur hiken bij 30-35° is een beproeving, maar nu ook weer niet onoverkomelijk voor een doorsnee hiker die al 3 weken aan het hiken is (de GC komt op het einde van de reis)..
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Lees het mooie, interessante en geestige verslag van Gene Hanson uit Phoenix eens, of misschien heb je dat al gelezen?
Ook een aanrader voor wie slechts een deel van een van beide trails wil lopen.
Deze meneer doet het inderdaad in één dag, maar hij doet heeft het in februari en april gedaan - koelere maanden dan september, en hij heeft ervaring met klimmen en de hitte in deze omgeving. Jij kunt dan wel 3 weken hikes hebben gedaan, maar dan heb je echt nog niet de klimervaring van een Gene Hanson.
Lees vooral zijn disclaimer!
Hier een klein stukje daaruit:
Ook een aanrader voor wie slechts een deel van een van beide trails wil lopen.
Deze meneer doet het inderdaad in één dag, maar hij doet heeft het in februari en april gedaan - koelere maanden dan september, en hij heeft ervaring met klimmen en de hitte in deze omgeving. Jij kunt dan wel 3 weken hikes hebben gedaan, maar dan heb je echt nog niet de klimervaring van een Gene Hanson.
Lees vooral zijn disclaimer!
Hier een klein stukje daaruit:
MarianneNow I can hear some people cry, "Hey, Gene, you're absolutely crazy, suicidal, positively no common sense, a menace to yourself and everyone you encounter! How come it's okay for you to do this as a day hike?" Why have I been able to get away with the myriad of rim to river to rim in one day hikes? One simple word: training. But it goes well beyond that. Since I live in Phoenix I get to experience the kind of heat encountered in the inner gorge of the canyon which is a significant part of these hikes. Then we have local mountains with hiking trails with both the grade and the look and feel of what you encounter on the SK and BA trails. I have 3 different trails I can train on which offer about 1200 feet of elevation over about 1.25 miles. So 4 trips up and down these trails equals the 4750 feet of the South Kaibab Trail. But even then, it's still not the same, is it? The canyon is one straight shot whereas I have to do this in "laps" to get the same. Then, in the canyon you go down first. The local trails here all go up first so if you get tired, you just let gravity pull you back down.
But 4 trips is a good measure and I have to not only work myself up to being able to do 4 of these successively, I need to do it without getting spent. And I have to be able to do this drinking less than 20 ounces of water. Then and only then am I ready for this extremely demanding hike.
Finally, here's one last very important thing: I will never attempt this hike from June 1st through September 15th. During the day the heat in the inner gorge can rise to over 115 degrees. At that temperature you almost can't drink enough water to keep yourself hydrated. Naturally you could get around this problem by hiking during the dark, but what fun would that be?
- gleuknie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Ik blijf deze topic zeker volgen, want dit is ook de trail die ik graag wil doen.
Nou lijkt het me voor mij ook geen probleem om dit in 1 dag te doen, maar dat wil ik mijn vriendin niet aan doen haha.
Ik kan erg goed tegen extreme hitte. Nou drink ik ook liters water weg, zoals ik in Death Valley ook deed in 2009. Mocht je die trail doen, lijkt het me geen overbodige luxe om 2 gallon water per persoon bij je te hebben, wat het natuurlijk extra zwaar maakt om dit mee te dragen.
Nou lijkt het me voor mij ook geen probleem om dit in 1 dag te doen, maar dat wil ik mijn vriendin niet aan doen haha.
Ik kan erg goed tegen extreme hitte. Nou drink ik ook liters water weg, zoals ik in Death Valley ook deed in 2009. Mocht je die trail doen, lijkt het me geen overbodige luxe om 2 gallon water per persoon bij je te hebben, wat het natuurlijk extra zwaar maakt om dit mee te dragen.
Groetjes René
2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n vriendin haar neef heeft't gedaan in juni, nooit meer zegt hij.
Op een gegeven moment zijn ze ergens in een klein stukje schaduw dat ze gevonden hebben bijna 2u blijven zitten.
Als het niet te warm is, en je in een redelijke conditie verkeert met goed schoeisel en voldoende eten/water dan moet dat perfect te doen zijn.
Hou er ook rekening mee dat de amerikanen overvoorzichtig zijn en voor het minste een "warning" nodig hebben...
Zijn er ook velen die rim-to-rim-to-rim running doen. Maar dan hebt ge wel een wree goede conditie nodig en geluk met't weer.
Op een gegeven moment zijn ze ergens in een klein stukje schaduw dat ze gevonden hebben bijna 2u blijven zitten.
Als het niet te warm is, en je in een redelijke conditie verkeert met goed schoeisel en voldoende eten/water dan moet dat perfect te doen zijn.
Hou er ook rekening mee dat de amerikanen overvoorzichtig zijn en voor het minste een "warning" nodig hebben...
Zijn er ook velen die rim-to-rim-to-rim running doen. Maar dan hebt ge wel een wree goede conditie nodig en geluk met't weer.
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Veel drinken is prima maar wat net zo belangrijk is zijn de zouten.Nou drink ik ook liters water weg, zoals ik in Death Valley ook deed in 2009.
Zeker als je veel drinkt is het van belang dat je ook iets zoutigs eet, dit kunnen een paar chipjes zijn ,maar ook een payday reep, dat zijn pinda's met honing en is gezout.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Grappig genoeg (of eigenlijk niet) vallen in die categorie de meeste doden, en de kans is nog wat groter als je een man onder de 35 bent.ericdelares schreef: Maar als hiker is dat denk ik wat anders, ik ben niet de doorsnee toerist met slippers aan m'n voeten![]()
Zelfoverschatting is gevaarlijker dan de Canyon.
Los daarvan, je gaat weinig zien op die manier, het is puur een kwestie van gaan en overleven, met weinig genieten.
- gleuknie
- Amerika-expert
- Contacteer:
Een filmpje van een stel die deze trails ook op 1 dag deden.:
Groetjes René
Het overgrote deel van reddingsacties binnen de Grand Canyon betreft juist 18-40 jarige mannen in goede conditie, niet de doorsnee toerist. Het kan overigens wel, maar als je toch 3 weken hebt zou ik gewoon een extra dag bij de Grand Canyon inplannen.ericdelares schreef:Maar als hiker is dat denk ik wat anders, ik ben niet de doorsnee toerist met slippers aan m'n voeten![]()
Volgens mij is het wel te doen mits een heel goede conditie. Wij hebben het 2 j. geleden gedaan met 1 nacht phantom ranch en gaan volgend jaar een poging doen om in mei in 1X te gaan.
Belangrijk is volgens mij:
-afdaling via south kaibab, terug via bright angel
-veel water en energy drinks
-zoute snacks en trail mix
-genoeg eten
-een nat t-shirt
-goede stapschoenen
-een pet en zonnecrème
-en een super goede conditie.
Ik vind 8u al wat laat om te vertrekken. Ik geloof dat de eerste shuttlebus vertrekt rond 6u15. Ik zou die proberen te halen. De tijd die je erover doet lijkt mij met 6u toch wat scherp. Als je in 10u terug boven bent heb je denk ik een super prestatie achter de rug. Het is ook niet de bedoeling dat je zo snel mogelijk probeert te gaan, maar je wil toch ook af en toe eens rondkijken en foto's maken. Wij zijn geoefende hikers en stappen het hele jaar door, een stevige basisconditie is absoluut nodig en liefst nog wat meer!
Lilo
Belangrijk is volgens mij:
-afdaling via south kaibab, terug via bright angel
-veel water en energy drinks
-zoute snacks en trail mix
-genoeg eten
-een nat t-shirt
-goede stapschoenen
-een pet en zonnecrème
-en een super goede conditie.
Ik vind 8u al wat laat om te vertrekken. Ik geloof dat de eerste shuttlebus vertrekt rond 6u15. Ik zou die proberen te halen. De tijd die je erover doet lijkt mij met 6u toch wat scherp. Als je in 10u terug boven bent heb je denk ik een super prestatie achter de rug. Het is ook niet de bedoeling dat je zo snel mogelijk probeert te gaan, maar je wil toch ook af en toe eens rondkijken en foto's maken. Wij zijn geoefende hikers en stappen het hele jaar door, een stevige basisconditie is absoluut nodig en liefst nog wat meer!
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Wij hebben eind maart een deel van de route gedaan. De hele route lijkt mij niet makkelijk te doen op 1 dag.
Zeker niet als je ook af en toe een wil stoppen om te genieten van alles wat je ziet.
Toen wij er waren lag er zelfs nog wat sneeuw. Qua temperatuur dus prima, maar met de afdaling enorm link omdat
de paden een en al modder / smeltwater waren wat enorm glad was.
Al met al zijn wij zo'n 4 uur (langzaam/voorzichtig) naar beneden gelopen en in 2,5 uur terug omhoog (zelfde route maar met die gladde ondergrond op een of andere manier toch minder eng dan naar beneden).
Zeker niet als je ook af en toe een wil stoppen om te genieten van alles wat je ziet.
Toen wij er waren lag er zelfs nog wat sneeuw. Qua temperatuur dus prima, maar met de afdaling enorm link omdat
de paden een en al modder / smeltwater waren wat enorm glad was.
Al met al zijn wij zo'n 4 uur (langzaam/voorzichtig) naar beneden gelopen en in 2,5 uur terug omhoog (zelfde route maar met die gladde ondergrond op een of andere manier toch minder eng dan naar beneden).
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Wij hebben ooit een klein deel van de south kaibab trail gedaan
Als je binnen een paar uur toch mooie views in de canyon wilt hebben maar niet 8 uur wilt wandelen raad ik je deze aan
Wij zijn gewoon 1,5 uur afgedaald en daarna weer omgekeerd. Terug is wel écht heel veel zwaarder dus hou daar rekening mee
1 uur naar beneden is 1,5 uur omhoog
Als je binnen een paar uur toch mooie views in de canyon wilt hebben maar niet 8 uur wilt wandelen raad ik je deze aan
Wij zijn gewoon 1,5 uur afgedaald en daarna weer omgekeerd. Terug is wel écht heel veel zwaarder dus hou daar rekening mee
1 uur naar beneden is 1,5 uur omhoog
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- gleuknie
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik had ergens gelezen dat je voor de zekerheid rekening moet houden met 1 uur naar beneden is 2 uur omhoog. Niet dat je na zonsondergang nog onderweg bent, want dan wordt de Bright Angel Trail ineens een Dark Devil Trail. 

Groetjes René
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Advice on a 1 day Rim to Floor and Back Grand Canyon Hike
1) It's do-able, but is REALLY hard, even if you're fit. Start at 5:30am, go down down the South Kaibab trail (takes 4 hours), spend maybe 1 hour at Phantom Ranch (where you can get lemonade, snacks, etc.) then hike back up the Bright Angel Trail for 8.5 hours and get to the top at 7:30pm.
2) Bring lots of water and salty snacks. There is NO water on South Kaibab trail. There is a bathroom halfway though, at Tonto Junction. It's surprisingly clean. But you should bring Purell. There is water on Bright Angel at Indian Gardens (halfway) as well as the 3 mile and 1.5 mile resthouse.
3) Advice: Rent the hiking poles from the general store. They help so much. It's $2 per day per pole. You'll need them for 2 days cause you'll have to start the hike before the general store opens. Also, get snacks and gatorade from the general store. Gatorade tends to be much better than water, but a mix is the right idea.
4) The hardest part is from the bottom to Indian Gardens. Make sure you have enough water to last you. It's longer than you'd ever think. This is the only portion where you really have to worry about running out of water. Also, make sure you drink continuously, not just when you're thirsty.
5) You may get cloud cover, but it's usually sunny, so have a hat, sunglasses, sunscreen, etc.
6) Bring ziploc bags (you have to carry all your own garbage out).
7) Bring purell or some hand sanitizer type of thing.
It's worth it to go down South Kaibab rather than Bright Angel. It's steeper and shorter (so harder the knees but faster), and also a totally different view.
9) You don't need to carry a ton of stuff because you can buy fruit, snacks, gatorade, water, etc. at Phantom Ranch.
10) Good hiking shoes are key. There are a lot of rocks and good footing is key. You'll also have to cross some small streams.
11) Views are awesome! You'll see the canyon from all angles.
12) If you don't think you can do it, don't try. There are tons of signs about people dying, getting dehydrated, etc. Not everyone can do this, but if you're fit, it's possible if you do it right.
BTW er zijn zelfs gekken die south Rim to north Rim To south rim doen in 1 dag tijd : http://www.dayhiker.com/directory/Grand ... -hike3.htm
1) It's do-able, but is REALLY hard, even if you're fit. Start at 5:30am, go down down the South Kaibab trail (takes 4 hours), spend maybe 1 hour at Phantom Ranch (where you can get lemonade, snacks, etc.) then hike back up the Bright Angel Trail for 8.5 hours and get to the top at 7:30pm.
2) Bring lots of water and salty snacks. There is NO water on South Kaibab trail. There is a bathroom halfway though, at Tonto Junction. It's surprisingly clean. But you should bring Purell. There is water on Bright Angel at Indian Gardens (halfway) as well as the 3 mile and 1.5 mile resthouse.
3) Advice: Rent the hiking poles from the general store. They help so much. It's $2 per day per pole. You'll need them for 2 days cause you'll have to start the hike before the general store opens. Also, get snacks and gatorade from the general store. Gatorade tends to be much better than water, but a mix is the right idea.
4) The hardest part is from the bottom to Indian Gardens. Make sure you have enough water to last you. It's longer than you'd ever think. This is the only portion where you really have to worry about running out of water. Also, make sure you drink continuously, not just when you're thirsty.
5) You may get cloud cover, but it's usually sunny, so have a hat, sunglasses, sunscreen, etc.
6) Bring ziploc bags (you have to carry all your own garbage out).
7) Bring purell or some hand sanitizer type of thing.

9) You don't need to carry a ton of stuff because you can buy fruit, snacks, gatorade, water, etc. at Phantom Ranch.
10) Good hiking shoes are key. There are a lot of rocks and good footing is key. You'll also have to cross some small streams.
11) Views are awesome! You'll see the canyon from all angles.
12) If you don't think you can do it, don't try. There are tons of signs about people dying, getting dehydrated, etc. Not everyone can do this, but if you're fit, it's possible if you do it right.
BTW er zijn zelfs gekken die south Rim to north Rim To south rim doen in 1 dag tijd : http://www.dayhiker.com/directory/Grand ... -hike3.htm
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Laat je niet wijsmaken dat dit kan. Ik heb, samen met een vriendin, deze trails gedaan eind april en het was al heet. We zijn de eerste dag langs de South Kaibab trail naar beneden gegaan. Deze trail is korter, maar wel steiler dan de Bright Angel, dus beter geschikt om naar de rivier te wandelen. Wij zijn nu beide wel rustige wandelaars, die graag genieten van de omgeving, maar deze trail nam toch al gauw 5 uur in beslag (en naar beneden gaat altijd vlugger). De tweede dag zijn we, via de Bright Angel naar Indian Garden gewandeld, waar we hebben overnacht. De derde dag hebben we de canyon verlaten. Eerlijk is eerlijk: in 2 dagen is het ook te doen, maar in ene dag... Wij zijn zo'n zotten tegengekomen en hebben met enkele van hen gepraat. De meeste vertrekken al in het donker naar beneden. What's the fun in that??? South Kaibab is de mooiste van de 2 hikes en dan mis je alles. Tegen dat de meeste mensen op de campground nabij de Bright Angel lodge nog maar pas vertrekken, wandelen zij al snel voorbij.Onverantwoord noem ik dat en behalve het feit dat je dan kunt zeggen dat je naar de Colorado en terug hebt gewandeld, denk ik niet dat je er veel hebt van genoten en nog veel minder iets van de mooie omgeving hebt gezien.
Wij hebben onze permits voor die nachten in de canyon ter plaatse nog bekomen (we moesten maar 1 dag wachten om te vertrekken)
Wij hebben onze permits voor die nachten in de canyon ter plaatse nog bekomen (we moesten maar 1 dag wachten om te vertrekken)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1719 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 7 Reacties