Als je gewoon voor de lol op vakantie een keer met een vrachtwagen wil rijden, denk ik niet dat je veel verder komt dan een bakwagen van een verhuurbedrijf als Penske ofzo. Ik heb zelf op mijn Nederlandse rijbewijs twee jaar geleden met een 14-tonner (zie foto hieronder) van Austin TX naar Provindence RI gereden, en volgens het verhuurbedrijf was dat rijbewijstechnisch geen probleem. Ik denk als je echter met een "semi" wil gaan rijden, dat je toch wel problemen gaat krijgen om een grotere bak te huren (en als dat lukt, zal dat flink prijzig zijn). Maargoed, nee heb je. Stuur eens een mailtje naar Penske, die weten wel van de hoed en de rand.nickkessels schreef:Ik ben van plan om mijn vrachtwagen rijbewijs te halen.
Nu is mijn vraag mag ik met mijn nederlands vrachtwagen rijbewijs ook in america rijden of moet ik dan weer een heel nieuw rijbewijs halen ?
Wat een volledig Amerikaans vrachtwagenrijbewijs betreft: ik ben zelf al een tijdje bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden om professioneel te gaan rijden in de US, voor als we (mijn US aanstaande en ik) naar Amerika gaan verhuizen met een paar jaar. Zover ik begrepen heb, moet je eerst je "gewone" B-rijbewijs halen (Class 3). Daarna heb ik verschillende keren gezien dat je deze minimaal 12 maanden in bezit moet hebben (maar misschien verschilt dat per staat) alvorens je voor een groter rijbewijs op gaat. Er zijn voor trekker-oplegger twee soorten rijbewijzen: CDL1 - binnen de staatsgrens en CDL2 - OTR (Over The Road - alle staten). De eerste kost ongeveer $1200, de tweede ongeveer $2500.
Succes ermee!