Ridley schreef:Ik zal dinsdag 1 maart de laatste fase doorlopen voor de greencard lottery waarin ik in 2009 aan heb meegedaan. In mei 2010 ontving ik de formulieren en dezelfde week nog zijn deze nog terug opgestuurd. 28 januari kreeg ik eindelijk de tweede brief! Lang he! met daarop de datum van het interview in Amsterdam, 1 maart 2011.
Voorlopig wil ik me graag gaan vestigen in de omgeving Los Angeles. Ben zelf 21 jaar en heb toch wel wat vragen over het interview. Vooral over opleiding. Ik heb een jaar aan de Universiteit Leiden gestudeerd, maar omdat het me financieel beter af ging dan studeren ben ik afgehaakt. Ik heb gewoon mijn vwo diploma, maar ben wel een jaar blijven zitten. Mijn grootste zorg is of dit een probleem kan opleveren? Ik doe korte termijn investeringen en daarmee verdien ik voldoende om me te kunnen onderhouden, maar zien ze bij het consulaat liever mensen met een afgeronde opleiding in het hoger onderwijs? Ook ben ik nog nooit in de VS geweest. Ja heel raar, maar zal het consulaat dit ook raar vinden en reden kunnen vinden mij af te wijzen omdat ik geen band heb met de VS? Heb wel via Craigslist mijn evt. toekomstige roommate gevonden en zijn adresgegevens doorgegeven op de formulieren. Ook tevens het adres waar ik sowieso de eerste paar maanden zal wonen.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV-2011 gewonnen. Vragen over interview
DV-2011 gewonnen. Vragen over interview
** Bericht bewerkt door moderator.**
Re: DV-2011 gewonnen. Vragen over interview
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over je opleiding. High school is voldoende en jij hebt je vwo diploma + wat universiteits courses. Geen probleem lijkt me. Als jij op papier je inkomen kan aantonen, dan lijkt me dat verder ook geen probleem.
Dat je nooit in de VS bent geweest lijkt me wellicht wel een alarm belletje, maar op zich nog geen reden tot zorgen. Het craigslist verhaal dan weer wel. Dan gaan bij mij in ieder geval de alarmbelletjes rinkelen
Er was laatst in NY nog een vrouw die 9 dagen lang is opgesloten en misbruikt door haar roommate die ze via craigslist had gevonden...
Heb je die persoon wel eens gesproken via de telefoon/webcam?
Dat je nooit in de VS bent geweest lijkt me wellicht wel een alarm belletje, maar op zich nog geen reden tot zorgen. Het craigslist verhaal dan weer wel. Dan gaan bij mij in ieder geval de alarmbelletjes rinkelen

Heb je die persoon wel eens gesproken via de telefoon/webcam?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ah, hier is m'n berichtje. Had deze aanvankelijk ergens anders geplaatst, maargoed. Via Craigslist heb ik zeker wel contact gehad met de jongen. Via webcam en telefoon. Hij heeft zelf in Antwerpen gewoon voor een paar jaar en kan gematigd Nederlands. Ik ben me nu een beetje aan het voorbereiden op het gesprek, maar wat als die man of vrouw van het consulaat vraagt hoe ik deze jongen ken? Ik dacht eerst van zal ik gaan liegen, maar als je door de mand valt heb je helemaal niets!
Trouwens ook weer iets waar ik aan dacht. zal mijn leeftijd een rol spelen? Ben 21 jaar en word 22 in augustus. Kan me voorstellen dat ze daar hun vraagtekens achter zetten of zijn er meerdere twintigers die al eens een green card hebben gewonnen?
Lastige situatie inderdaad. De waarheid vertellen klinkt heel gek en als je liegt, dan kan je door de mand vallen. Maar het is al een stuk beter dat die jongen uit Antwerpen komt, maakt alles al weer iets "normaler"
Tsjah...als jij het met hem af spreekt dat je zegt dat je elkaar al kende toen hij nog in Antwerpen woonde ofzo... Dat interview duurt niet echt lang, dus ze gaan niet alles compleet checken daar. Maar het blijft jouw keuze..
Er zijn meer twintigers die de GC hebben gewonnen, zoals GJK hier op het forum, die heeft dezelfde loterij gewonnen volgens mij.

Er zijn meer twintigers die de GC hebben gewonnen, zoals GJK hier op het forum, die heeft dezelfde loterij gewonnen volgens mij.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je hier wat leest op het forum, zal je zien dat we inderdaad al twintigers gehad hebben die de green card gewonnen hebben.
Je opleiding is geen probleem.
Waar jij gaat wonen is ook hun zorg niet.
Dat je nog nooit in de VS geweest bent, dat is ook hun probleem niet.
Wel moet je kunnen aantonen dat je wat centen hebt om jezelf die eerste maanden in leven te houden. Neem die bewijzen dus mee tijdens je interview.
Je opleiding is geen probleem.
Waar jij gaat wonen is ook hun zorg niet.
Dat je nog nooit in de VS geweest bent, dat is ook hun probleem niet.
Wel moet je kunnen aantonen dat je wat centen hebt om jezelf die eerste maanden in leven te houden. Neem die bewijzen dus mee tijdens je interview.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ridley, ik ben toch benieuwd. Allereerst gefeliciteerd met het winnen van de DV. Maar waarom wil je in de VS wonen als je er nog nooit geweest bent?
Ha, op die vraag zat ik al te wachten. Allereerst, ik heb vele vakanties in Canada doorgebracht. Dat vond ik een geweldig land. De natuur, uitgestrekte ligging, etc. zijn wat betreft de VS (denk ik) hetzelfde. Daarnaast veel films en docus gezien over de VS. Nu is dat natuurlijk niet echt een goed antwoord en de vraag heerst natuurlijk meteen in hoeverre deze de realiteit laten zien. Daarnaast zegt mijn gevoel altijd al dat ik in de VS een nieuw leven wil opstarten. Het zou misschien logischer zijn in Canada daar ik daar al drie keer ben geweest, maar toch zegt mijn gevoel de VS. Ik voel dat ik daar meer kansen heb om me zelf verder te ontwikkelen dan deze hier in nederland zijn.
beetje een vaag antwoord, maar de VS trekt me op zo'n bepaalde manier dat ik er de rest van mijn leven wil wonen. Mocht ik het toch niet leuk vinden, is er altijd nog de mogelijk terug naar Europa te gaan, maar dat zit er denk ik niet in hoor.
overigens deze jongen komt niet uit Antwerpen, gewoon pure Amerikaan. Hij heeft er ook niet gewoond, ik bedoelde Leuven (wist niet eens dat Leuven een universiteit had!). Hij had daar anderhalf jaar coschappen gedaan. Hij studeert namelijk medicijnen. Zonet belde hij me nog op om te vragen hoe alles verder gaat. Meteen situatie voorgelegt wat ik moet vertellen. We zijn er over uit dat ik gewoon vertel dat ik hem ken via een universitair seminar in Leuven. Ook is hij volledig te vertrouwen. Anders zegt mijn gevoel wel anders. Heel vriendelijk en hij kijkt uit naar mijn aankomst.
beetje een vaag antwoord, maar de VS trekt me op zo'n bepaalde manier dat ik er de rest van mijn leven wil wonen. Mocht ik het toch niet leuk vinden, is er altijd nog de mogelijk terug naar Europa te gaan, maar dat zit er denk ik niet in hoor.
overigens deze jongen komt niet uit Antwerpen, gewoon pure Amerikaan. Hij heeft er ook niet gewoond, ik bedoelde Leuven (wist niet eens dat Leuven een universiteit had!). Hij had daar anderhalf jaar coschappen gedaan. Hij studeert namelijk medicijnen. Zonet belde hij me nog op om te vragen hoe alles verder gaat. Meteen situatie voorgelegt wat ik moet vertellen. We zijn er over uit dat ik gewoon vertel dat ik hem ken via een universitair seminar in Leuven. Ook is hij volledig te vertrouwen. Anders zegt mijn gevoel wel anders. Heel vriendelijk en hij kijkt uit naar mijn aankomst.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vertel dat maar nooit aan een Amerikaan! Of aan een Canadees. Canada en Amerika verschillen in hun ogen nog veel veel meer dan wat Nederland en Belgie volgens die inwoners verschillen!Ridley schreef:Ha, op die vraag zat ik al te wachten. Allereerst, ik heb vele vakanties in Canada doorgebracht. Dat vond ik een geweldig land. De natuur, uitgestrekte ligging, etc. zijn wat betreft de VS (denk ik) hetzelfde.

Ach, wat weet je van een land als je er 3 keer bent geweest? Je bent daar als toerist en dat is heel anders dan er wonen.Ridley schreef: Het zou misschien logischer zijn in Canada daar ik daar al drie keer ben geweest
Mij maakt het niet uit dat mensen verhuizen naar een land waar ze nooit eerder waren, is zowat hetzelfde als verhuizen naar een land waar je 5 keer 2 weken op vakantie ging.
Een goede voorbereiding, dat is veel belangrijker! Dus die plek kiezen die voor jou op dat moment als nieuwkomer de beste kansen geeft om te slagen! Ik ken de cijfers voor Amerika niet, maar in Canada komt meer dan de helft van de immigranten binnen in de streek rond Toronto. Binnen het jaar is >50% van hen daar al weer verhuisd omdat ze er geen job kunnen vinden. Zal in Amerika niet anders zijn. Iedereen wilt naar New York of LA of zo. Maar volgens mij zijn dat zelden de beste plaatsen om als nieuwe immigrant (zonder zeer specifieke opleiding en werkervaring die daar erg gewild is) te vestigen.
Die dingen uitvinden, dat is veel belangrijker dan er al op vakantie geweest zijn.
Euh... ik wist niet dat je dat als Amerikaan doen, tijdens je medische opleiding stage lopen in Belgische ziekenhuizen. Temeer dat je niet eens als dokter hier aan de slag mag met je Amerikaanse diploma. Tenminste, dat is mij ooit zo verteld...Ridley schreef: overigens deze jongen komt niet uit Antwerpen, gewoon pure Amerikaan. Hij heeft er ook niet gewoond, ik bedoelde Leuven (wist niet eens dat Leuven een universiteit had!). Hij had daar anderhalf jaar coschappen gedaan. Hij studeert namelijk medicijnen. Zonet belde hij me nog op om te vragen hoe alles verder gaat.
Zorg in ieder geval dat je pas geld aan die kerel geeft nadat je er daadwerkelijk de sleutel van je woning gekregen hebt!!! En zorg dat je een plan B hebt voor het geval het allemaal maar nep blijkt te zijn.
Elke
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Oh ja, als ik op het consulaat zou zitten, dan zou ik me wel afvragen of jouw opleiding in Leiden compatibel is met een medische opleiding in Leuven. Want als jij voor Burgerlijk Ingenieur Werktuigkunde studeerde, bijvoorbeeld, dan ga je niet naar medisch seminar. 
Dus voorzichtig zijn als je wilt liegen!
Je kan hem toch ook gewoon via gemeenschappelijke vrienden ontmoet hebben? Dat roept veel minder vragen op.

Dus voorzichtig zijn als je wilt liegen!
Je kan hem toch ook gewoon via gemeenschappelijke vrienden ontmoet hebben? Dat roept veel minder vragen op.
Elke
Haha, ik zal het onthouden. Ik zal het dan maar niet bij het consulaat zeggen. Straks zijn ze beledigd en krijg ik niets
Ik heb zelf wel een plan B. Mocht dit een scam zijn, wat ik niet zozeer geloof maar stel, dan ga ik de eerste paar weken wel naar een goedkope motel en daarna ergens een appartement regelen / kamer. Maar dat zie ik wel als ik er eenmaal ben. Ik weet eigenlijk niet of het coschappen zijn wat ie gedaan heeft. In zijn intro mail had hij het over medical school wat geneeskunde is, en dat hij international electives heeft gedaan aan de Catholic University of Leuven. Ik weet niet wat een international elective is, dus gokte ik het maar op internationale coschappen
Scherp gezien kastelke! Ik deed zelf de opleiding Economie, Bestuur & Management. Geen enkele raakvlakken met medicijnen. Begin nu wel echt zenuwachtig te worden als ik er langer over nadenk. Zeg wel dat het een goede vriend is die ik ontmoet heb hier in Nederland en ten alle tijde goed contact hebben gehad.

Ik heb zelf wel een plan B. Mocht dit een scam zijn, wat ik niet zozeer geloof maar stel, dan ga ik de eerste paar weken wel naar een goedkope motel en daarna ergens een appartement regelen / kamer. Maar dat zie ik wel als ik er eenmaal ben. Ik weet eigenlijk niet of het coschappen zijn wat ie gedaan heeft. In zijn intro mail had hij het over medical school wat geneeskunde is, en dat hij international electives heeft gedaan aan de Catholic University of Leuven. Ik weet niet wat een international elective is, dus gokte ik het maar op internationale coschappen

Scherp gezien kastelke! Ik deed zelf de opleiding Economie, Bestuur & Management. Geen enkele raakvlakken met medicijnen. Begin nu wel echt zenuwachtig te worden als ik er langer over nadenk. Zeg wel dat het een goede vriend is die ik ontmoet heb hier in Nederland en ten alle tijde goed contact hebben gehad.
Laatst gewijzigd door Ridley op 25 feb 2011, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- DixieChick
- Amerika-expert
Waarom kan je niet gewoon eerlijk zijn? Het enige waar ze bij het interview werkelijk in geinteresserd zijn is of je a) aan de opleidingseisen voldoet, en b) of je voldoende geld op de bank hebt staan. Het is geen visum gebaseerd op een relatie, dus ze zullen waarschijnlijk niet eens vragen hoe je deze roommate kent. Maar als ze dat wel doen, waarom is het zo raar te zeggen dat je een ad op craigslist hebt gezien/gezet? Is niks achterdochtigs aan, vind ik..en eerlijkheid duurt echt het langst.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is waar.
Elke
Ik denk dat je wel gelijk hebt DixieChick. Ik ben gewoon echt zenuwachtig dat ik me allerlei scenarios in mijn hoofd aan het afspelen ben. Stel dit, stel zus, wat als ze dit vragen, wat als zus, etc. Gezonde spanning of overdreven nervositeit?
- DixieChick
- Amerika-expert
Dank je 
Altijd eerlijk zijn, is mijn motto. Helemaal wat betreft immigratie, want als ze erachter komen dat je gelogen hebt, zijn de consequenties vele malen groter. En, zoals ik al zei, wie je roommate is, en hoe je hem/haar kent is geen doorslaggevende factor in jouw interview.

Altijd eerlijk zijn, is mijn motto. Helemaal wat betreft immigratie, want als ze erachter komen dat je gelogen hebt, zijn de consequenties vele malen groter. En, zoals ik al zei, wie je roommate is, en hoe je hem/haar kent is geen doorslaggevende factor in jouw interview.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ik blijf ook gewoon eerlijk. Eerlijkheid duurt inderdaad altijd het langst en ik wil niet door een leugen dat dit allemaal verprutst wordt. Ik kijk ook heel erg uit naar dinsdag en als alles definitief is valt er een last van m'n schouder. Anderhalf jaar afwachten en afwachten wordt dan eindelijk beloond. Maar te vroeg juichen, want dinsdag is nog een eind weg.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vind ik ook. Legio mensen vinden een roommate via Craig's List, da's niks bijzonders.DixieChick schreef:...dus ze zullen waarschijnlijk niet eens vragen hoe je deze roommate kent. Maar als ze dat wel doen, waarom is het zo raar te zeggen dat je een ad op craigslist hebt gezien/gezet? Is niks achterdochtigs aan, vind ik..en eerlijkheid duurt echt het langst.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
Je hebt gelijk dutch_in_seattle, het vinden van woonruimte via Internet is natuurlijk iets van de 21e eeuw en het consulaat zou zich daar ook in moeten vinden. We'll see how it goes!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zorg dat je al de documenten nodig hebt die er op het lijstje staan dat je bij moet hebben. Alles netjes in volgorde en zo.
En neem vooral geen laptop en gsm mee!
Vertrek ook tijdig, want uit de verhalen die ik hier gelezen heb, krijgt zowat iedereen een afspraak om bv. 14u, maar die afspraak geven ze aan iedereen die ze die namiddag verwachten. Dus het is eerst komt, eerst maalt! Des te later je bent, des te langer je in de rij zal moeten wachten.
En ondertussen: blijf vooral ademen!
En neem vooral geen laptop en gsm mee!
Vertrek ook tijdig, want uit de verhalen die ik hier gelezen heb, krijgt zowat iedereen een afspraak om bv. 14u, maar die afspraak geven ze aan iedereen die ze die namiddag verwachten. Dus het is eerst komt, eerst maalt! Des te later je bent, des te langer je in de rij zal moeten wachten.
En ondertussen: blijf vooral ademen!

Elke
Ah, dankje dat is zeker een goede tip! Ik kom niet zo vaak bij Amsterdam, maar het Museumplein is toch tegenover het concertgebouw? En als ik me niet vergis kun je je auto parkeren onder het concertgebouw? Ik zorg er wel voor dat ik minimaal een uur van tevoren op het museumplein ben, en dan ga ik wel ergens lunchen. O, en ik heb gehoord dat ze geen toilet hebben in het consulaat, dus het lijkt me verstandig al mijn behoeftes daarvoor te doen 

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3465 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 1 Reacties