Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vlaams diploma regentaat in de VS..

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Bjorn006
Amerika-ontdekker

Vlaams diploma regentaat in de VS..

Bericht door Bjorn006 »

Het zijn voor mij nog 2 jaartjes voordat ik mijn echte studiekeuze maak, en voorlopig heb ik veel dingen in mijn hoofd zitten die ik evt zou willen worden. Eén ervan is leerkracht in de vakken Aardrijkskunde, Geschiedenis en Informatica. Maar zoals jullie hier kunnen lezen is het mijn droom om ooit in de VS of Canada te gaan wonen. http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 8&start=20 (beetje scrollen, als iemand me kan vertellen hoe je zo'n link maakt naar een bepaalde post zou handig zijn ;) )

Nu vraag ik me af of je als Vlaamse leraar ook in de VS mag beginnen. Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat je er zomaar aan de slag kan, omdat de leerstof daar waarschijnlijk zeer verschillend is. Maar kan je dan evt een soort bijscholing ofzo gaan doen of wat dan ook, of heb je gewoon pech?

bedankt
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bjorn, voor wat ik heb begrepen is de opleiding tot leerkracht ginder 'zwaarder' dan hier in België.
Voor onze Nederlandse vrienden: 'regentaat' wil zeggen dat hij les mag geven in de eerste 3 jaar van het voortgezet onderwijs (12 tot 15-jarigen).
(of is het ondertussen enkel nog maar 1ste graad voortgezet onderwijs, ik ben zo'n 17 jaar geleden afgestudeerd?)

Een kennis van me gaf les in de lagere school, ook al had ze eerst twee jaar een community college gevolgd, en heeft ze nadien ook nog eens suppelmentair 4 jaar university gedaan...

Misschien dat je hier ook nog wat info kan vinden:
http://www.fullerton.edu/cct/Single_Subj/ssindex.htm

Veel succes nog met je studies! 3de trimester komt er aan!!!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

De kans om als leerkracht de VS binnen te komen is heel laag. Zeg maar nul, denk ik eerlijk gezegd... als professor geld het omgekeerde, lecturers e.d. krijgen bijna altijd een priority case.

Canada lijkt me de beste optie. Ik weet het niet zeker, dus don't pin me down, maar misschien werken ze daar met eenzelfde systeem als in Australie? Met punten dus. Als je aan een criterium voldoet, krijg je die punten. Tel al je punten op, en ze kijken of er voor dat jaar nog vrije visa zijn en zo ja dan krijg je die. In de VS heb je niet zo'n systeem. Het is hier -kort door de bocht- of employer sponsored, via marriage of in een bedrijf investeren. Zomaar naar de VS gaan is voor velen een droom maar het is echt heel moeilijk.
Bjorn006
Amerika-ontdekker

Bericht door Bjorn006 »

kastelke schreef:Bjorn, voor wat ik heb begrepen is de opleiding tot leerkracht ginder 'zwaarder' dan hier in België.
Voor onze Nederlandse vrienden: 'regentaat' wil zeggen dat hij les mag geven in de eerste 3 jaar van het voortgezet onderwijs (12 tot 15-jarigen).
(of is het ondertussen enkel nog maar 1ste graad voortgezet onderwijs, ik ben zo'n 17 jaar geleden afgestudeerd?)

Een kennis van me gaf les in de lagere school, ook al had ze eerst twee jaar een community college gevolgd, en heeft ze nadien ook nog eens suppelmentair 4 jaar university gedaan...

Misschien dat je hier ook nog wat info kan vinden:
http://www.fullerton.edu/cct/Single_Subj/ssindex.htm

Veel succes nog met je studies! 3de trimester komt er aan!!!
Bij ons op school geven tot en met het 4e jaar regentaten les. Dit is dus tot 16 jaar.

Alvast bedankt voor de reacties.

Het zit dus zo dat als ik ooit regentaat ga studeren (nog lang niet zeker, heb nog verschillende dingen waar ik aan denk), en als de kans zich dan zou voordoen om naar de VS te gaan, en zo niet naar Canada, dan zou ik natuurlijk graag daar verder mijn beroep willen uitoefenen dat ik in Belgïe gedaan heb. Ik wil dus eigenlijk gewoon weten of ik daar met mijn Vlaams diploma als leerkracht aan de slag kan gaan, na mss wat bijscholing. Maar als men enkel leerkrachten accepteerd die in het land zelf ervoor hebben gestudeerd, dan is dit natuurlijk iets om zeker rekening mee te houden gezien mijn toekomst plannen. Ik ga geen 3 jaar studeren hier in Belgïe om dan 2 jaar later in de VS of Canada niets te kunnen aanvangen met mijn diploma.
Saartje
Amerika-ontdekker

Bericht door Saartje »

Het is mogelijk nochtans...
Lees dit artikel er maar eens op na: http://vdab.be/magezine/nov05/saltlake.shtml

Ik heb contact gehad met Heidi en zei heeft gewoon een avondcursus moeten volgen om haar leraarscertificaat te krijgen maar mocht ondertussen al beginnen met werken!
Ze vertelde me ook dat wel vraag is naar leerkrachten, voor lager onderwijs dan, maar het is niet onmogelijk!

Ik wil ook graag in het onderwijs gaan, misschien met een Belgisch diploma, misschien als ik de kans krijg, ga ik ineens daar studeren. Ik ben de mogelijkheden nog aan het verkennen. :)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer