Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Slapen in je auto, veilig?
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Slapen in je auto, veilig?
Sorry hoor. Is dit de moderator police? Vind het wel wat ver gaan.
Genoeg mensen die in de wildernis op een kano tocht op de oever van de rivier hun tent opzetten en in moab waar mensen met hun 4x4 er op uit gaan en 's avonds ergens een tentje neerzetten om maar wat voorbeeldjes te geven.
Niemand die daar ook maar enig probleem van maakt. Wild kamperen is geen enkel probleem. Je moet het alleen niet doen op private property zonder toestemming of op plaatsen waar je om moeilijkheden vraagt etc.
Ruim alleen wel je rotzooi op en houd het leefbaar voor anderen (iets waar amerikanen veel beter in zijn dan Nederlanders)
Genoeg mensen die in de wildernis op een kano tocht op de oever van de rivier hun tent opzetten en in moab waar mensen met hun 4x4 er op uit gaan en 's avonds ergens een tentje neerzetten om maar wat voorbeeldjes te geven.
Niemand die daar ook maar enig probleem van maakt. Wild kamperen is geen enkel probleem. Je moet het alleen niet doen op private property zonder toestemming of op plaatsen waar je om moeilijkheden vraagt etc.
Ruim alleen wel je rotzooi op en houd het leefbaar voor anderen (iets waar amerikanen veel beter in zijn dan Nederlanders)
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bostonlover schreef:Censuur
Nu vraag ik me toch écht af wat dit nu toch weer met censuur te maken heeft, of met moderator police? Kom op, zeg, laten we even realistisch blijven en niet meteen met loze termen gaan smijten hier. Sowieso heeft dit niets met censuur te maken want alles staat er nog gewoon. En moderator police? Waar komt dat vandaan?ned in MO schreef:moderator police
Als je iemand een advies geeft moet je ervoor zorgen dat die persoon alle voors en tegens ervan weet. Dat geldt normaal al, maar in een forum als dit al helemaal. Dat moet je toch hopelijk wel kunnen begrijpen. Als jij alleen maar zegt "oh ja, hoor, slapen op een parkeerplaats bij een hotel is geen probleem" en een onervaren reiziger doet dat "want op het forum zeiden ze dat dat geen probleem was", en die persoon komt vervolgens in de problemen tijdens zijn/haar vakantie, is dat dan wat je wilt? Je kunt dan toch beter ook erbij vermelden dat het in principe gewoon niet toegestaan (oftewel illegaal) is? Die persoon kan dan zelf uitmaken of hij/zij dat risico wilt nemen, maar heeft dan wél álle informatie om een beslissing op te baseren in plaats van de helft.
Als er een dun laagje ijs op een meer ligt en een onervaren iemand die uit een warm klimaat komt en niets van op natuurijs schaatsen weet vraagt jou "kun je op ijs schaatsen?" zeg je dan ook alleen maar "ja dat kan" of zeg je er ook bij "maar ik zou dat hier nu niet doen want het ijs is te dun"? En dat bedoel ik dus: als je advies geeft, geef dan het complete plaatje en dan kan die persoon zelf bepalen wat 'ie doet, maar ga die beslissing hier niet voor anderen maken omdat het bij jou toevallig goed is gegaan, of omdat er "altijd" mensen zijn die het doen.
En hoe is dit anders dan wat wij hiervoor al hebben gezegd? Je zegt het nota bene zelf: je moet het niet doen op private property zonder toestemming. En waarom mag dat niet? Omdat het trespassing is. En bij trespassing kún je in de problemen komen. Hmm... waar heb ik dat eerder gezien... oh ja, in je auto slapen op een parkeerterrein van een hotel zonder toestemming is ook trespassing.ned in MO schreef:Wild kamperen is geen enkel probleem. Je moet het alleen niet doen op private property zonder toestemming of op plaatsen waar je om moeilijkheden vraagt etc.
Maar wij mods mogen dat blijkbaar niet zeggen zonder dat het meteen als censuur of moderator police wordt bestempeld, ook al waren de berichtjes niet als mods geplaatst (want niet in blauwe tekst). Als ik "gewoon" lid was geweest had ik overigens precies hetzelfde geplaatst omdat het hoe je het ook wendt of keert gewoon een feit is, en dan had ik wel eens willen zien of diezelfde reacties van censuur en moderator police ook waren gekomen. Vast niet. Maar goed, het zal wel weer aan mij liggen, ik zal het wel niet snappen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Ik heb het vele jaren geleden ook eens gedaan, in New York State. Ergens een wegje op en uiteindelijk onder de bomen geparkeerd. Dacht op een doodlopend weggetje te staan, maar midden in de nacht stond er wel een politiewagen met groot licht achter me. Die toen nog het excuus accepteerde dat we verdwaalde Nederlanders waren en dat we vroeg weer verder zouden rijden. Dat mocht indertijd. Maar dit toont aan dat er best wel op wild kamperen gelet wordt, zelfs op kleine paadjes.
En, er zijn genoeg misverstanden over de VS. Als ervaren mensen -- zoals moderatoren -- dan waarschuwen voor onderschatting van hoe het hier in werkelijkheid toegaat, dan bewijzen zij onervaren bezoekers alleen maar een dienst die veel onnodige problemen kan voorkomen.
En, er zijn genoeg misverstanden over de VS. Als ervaren mensen -- zoals moderatoren -- dan waarschuwen voor onderschatting van hoe het hier in werkelijkheid toegaat, dan bewijzen zij onervaren bezoekers alleen maar een dienst die veel onnodige problemen kan voorkomen.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 20 mar 2011, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Bandido
- Amerika-expert
Pardon? Dat soort termen moet je niet zomaar gebruiken, want dan impliceer je dat er kennelijk zaken worden gewist door de mods en dat is bepaald niet het geval. We hebben helemaal niks gewist en dus is zo'n opmerking onnodig opruiend wat mij betreft. Ik sprak als "gewoon" forumlid en niet als moderator en dan geef ik gewoon mijn mening, niks meer en niks minder.Bostonlover schreef:Censuur
Ook iets heel anders, daar gaat het hier niet om. En dat eerste stukje over de "moderator police" is vooral heel flauw. Maar goed, hoe dan ook, ik wil er ook verder geen grote issue van maken, maar waar het wat mij betreft omgaat is dat we hier op dit forum zo volledig mogelijk moeten informeren. Er zijn ook genoeg mensen die alleen meelezen en die hun voordeel kunnen doen met de veelheid aan informatie hier. Maar als er dan mensen zijn die zeggen "ja, dit mag eigenlijk niet, maar geen haan die er naar kraait", dan is dat niet helemaal zuiver.ned in MO schreef:Sorry hoor. Is dit de moderator police? Vind het wel wat ver gaan.
Bennogr schreef:En, er zijn genoeg misverstanden over de VS. Als ervaren mensen -- zoals moderatoren -- dan waarschuwen voor onderschatting van hoe het hier in werkelijkheid toegaat, dan bewijzen zij onervaren bezoekers alleen maar een dienst die veel onnodige problemen kan voorkomen.
En dit is een heel goed punt: toevallig hoorde ik laatst dat drie Zwitsers hier laatst zijn opgepakt omdat ze open en bloot een fles wijn dronken in een park hier. Dat was in Zwitserland geen probleem, maar hier wel. En dan ga je dus mee naar het bureau. En dan kun je wel zeggen dat het altijd goed gaat en er nooit iets gebeurt en dat is ook in 99% van de gevallen zo, maar als er wel iets gebeurt is het ook meteen goed raak. En vooral die strengere straffen in Amerika worden in NL als hoogst onrechtvaardig ervaren. Maar het is wel een realiteit als je hier met vakantie gaat.
"Keep Georgia On Your Mind"
Klopt helemaal. Veel toeristen denken in de VS dat het net zo gaat als in hun eigen land.
- Bostonlover
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Vandaar het woordje censuur...Bandido schreef:Nog even ter aanvulling op wat Dento zei, maar als je inderdaad zoiets opvalt, laat dat dan weten. Als mods zie je ook niet altijd alles, maar we willen wel het forum zo zuiver mogelijk houden. En we zullen informatie die tot zoiets oproept corrigeren, dan wel nuanceren. Het is en blijft een forum, maar we willen het wel zo informatief mogelijk houden en niet mensen op het verkeerde been zetten. En als iemand bepaalde beslissingen neemt zijn wij daar niet verantwoordelijk voor, maar we willen wel dat men dat doet op basis van zo juist mogelijke informatie.Texas Boy schreef:lees tientallen berichten hier wat eigenlijk niet mag
Het lijkt er weer op dat we weer een "roomser dan de paus" discussie krijgen. Als iemand lekker wild wil kamperen laat hem of haar dan lekker. Prima dat je een advies geeft dat het verboden is, goed dat is duidelijk, maar overdrijf het nu niet door het streng af te raden etc. Dit valt gewoon onder burgerlijke ongehoorzaamheid, lekker toch af en toe. Als veldwachter Flipsen je betrapt kom je er vast, net als Dik Trom

[/url]
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Daar gaat het toch helemaal niet om? Natuurlijk moet iedereen, die dat wil, maar lekker wild gaan parkeren, in de auto slapen etc. Maar wij, als beheerders en moderators, hebben de taak om het advies, wat op dit forum wordt verstrekt, zo legitiem mogelijk te laten zijn. Wij zijn tenslotte gedeeltelijk verantwoordelijk, als we illegaal advies (wat trespassing op een parkeerplaats van een hotel o.i.d. is) door de beugel laten gaan en een van onze medelezers daardoor in de problemen komt in Amerika. Daarom is deze forumregel:
6. a) Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen. ingesteld. Dat kun jij censuur vinden, maar jij bent niet degene, waar zo iemand dan later bij komt klagen of erger, omdat hij illegaal advies, op dit forum verkregen, heeft opgevolgd. Dit is een prive forum en we streven naar een bepaald niveau van integriteit en dan zal dit soort "censuur" inderdaad weleens plaatsvinden. We kunnen hier eindeloos over discussieren, maar punt is, illegaal advies wordt hier niet toegestaan. Laten we dus weer verder discussieren over waar het wel is toegestaan in je auto te slapen
.
6. a) Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen. ingesteld. Dat kun jij censuur vinden, maar jij bent niet degene, waar zo iemand dan later bij komt klagen of erger, omdat hij illegaal advies, op dit forum verkregen, heeft opgevolgd. Dit is een prive forum en we streven naar een bepaald niveau van integriteit en dan zal dit soort "censuur" inderdaad weleens plaatsvinden. We kunnen hier eindeloos over discussieren, maar punt is, illegaal advies wordt hier niet toegestaan. Laten we dus weer verder discussieren over waar het wel is toegestaan in je auto te slapen

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ik kan prima begrijpen dat jullie als moderators er willen voor zorgen dat dit forum zo betrouwbaar mogelijk is en blijft!
En dat maakt dit forum ook een enorm goede informatiebron voor alles wat met de vs te maken heeft. (waarvoor dank!)
Maar in deze topic hebben (naar mijn gevoel) gewoon enkele mensen hun ervaringen gedeeld en niemand zegt je om die blindelings op te volgen, toch? Het is en blijft ten slotte nog altijd een forum waar iedereen annoniem iets kan posten, dus het lijkt mij normaal dat je alles eerst in vraag stelt voor je advies daadwerkelijk opvolgt.
Als ik een ticket krijg voor wild camping zal ik de ranger zeggen dat ze de mensen van dit forum moeten arresteren die mij 'illegaal advies' hebben gegeven!
En dat maakt dit forum ook een enorm goede informatiebron voor alles wat met de vs te maken heeft. (waarvoor dank!)
Maar in deze topic hebben (naar mijn gevoel) gewoon enkele mensen hun ervaringen gedeeld en niemand zegt je om die blindelings op te volgen, toch? Het is en blijft ten slotte nog altijd een forum waar iedereen annoniem iets kan posten, dus het lijkt mij normaal dat je alles eerst in vraag stelt voor je advies daadwerkelijk opvolgt.
Petra/VS schreef:Dat kun jij censuur vinden, maar jij bent niet degene, waar zo iemand dan later bij komt klagen of erger, omdat hij illegaal advies, op dit forum verkregen, heeft opgevolgd.
Als ik een ticket krijg voor wild camping zal ik de ranger zeggen dat ze de mensen van dit forum moeten arresteren die mij 'illegaal advies' hebben gegeven!

States visited: CA, NV, AZ, UT, MI, NY, FL, MA, CT, ME, NH, NJ, PA, VT, RI, AL, MS, LA, TN, NC, SC and GA
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Klopt, maar die ervaringen werden gedeeld zonder erbij te vermelden dat in je auto slapen op (bijvoorbeeld) de parkeerplaats van een hotel zonder toestemming gewoon niet is toegestaan, en tot problemen zou kunnen leiden. Zodra dit er echter door ons werd bijgemeld - en let wel: als gewoon forumlid, niet als mod - kregen we gelijk een lading modder over ons heen en kwamen de ondoordachte opmerkingen over censuur en moderator police, terwijl we enkel complete informatie wilden verstrekken om zo te voorkomen dat mensen in de problemen raken.L.A. schreef:Maar in deze topic hebben (naar mijn gevoel) gewoon enkele mensen hun ervaringen gedeeld en niemand zegt je om die blindelings op te volgen, toch?
Het is altijd goed om vragen te stellen, maar de ervaring leert nu eenmaal dat niet iedereen dat doet. Er zijn altijd mensen bij die iets als waarheid aannemen omdat ze het nu eenmaal op een forum hebben gelezen. En voor die mensen moet je dus de volledige informatie geven, en niet de helft. Ons doel is dan ook om iedereen het volledige plaatje te geven zodat mensen echt goed geïnformeerd een beslissing kunnen maken, en zonder die vermelding van het zonder toestemming niet toegestaan zijn was dat plaatje nu eenmaal niet compleet. Maar blijkbaar vinden mensen dat te ver gaan.L.A. schreef:Het is en blijft ten slotte nog altijd een forum waar iedereen annoniem iets kan posten, dus het lijkt mij normaal dat je alles eerst in vraag stelt voor je advies daadwerkelijk opvolgt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zoals ik bij Emigratie vaak zeg: je kan gerust buiten de lijntjes gaan, dat is bij velen al gelukt (maar bij velen ook niet). Maar zorg dat je op de hoogte bent van hoe het wettelijk zit, en maak dan een keuze. Zorg dat je weet wat de consequenties zijn wanneer het mis gaat. En pas als je die info hebt, kan jij beslissen wat voor jou de weg is die je wilt bewandelen.
Net zoals met het aankopen van allerlei electronica in Amerika om het dan mee te brengen naar Europa: natuurlijk lukt het heel wat mensen om 5 ipads mee te brengen voor je vrienden en een nieuwe laptop voor jezelf en je broer. Maar als jij dan zegt "doe maar" (want mij is het gelukt), zonder te vermelden wat het je gaat kosten als het niet lukt... Zal jij maar dat schaap zijn dat daar in Schiphol staat en controle krijgt... "Jamaar, op dat forum hebben ze gezegd dat het mag" of "Jamaar, dit is niet eerlijk van huppeldepup van het AA forum heeft dit ook gedaan en die heeft niet moeten betalen" gaat je dan echt niet verder helpen. Je zal een paar honderd euro mogen neertellen om buiten te geraken.
Wat is dus het probleem wanneer een aantal mensen zeggen "Ja, het kan zijn dat het je lukt, maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat het ook mag en als je dus betrapt wordt zijn dit de gevolgen"? Wat is daar nou verkeerd aan?
Die persoon die de vraag stelt kan dan toch gewoon zelf beslissen of hij een bepaald risico wel of niet wenst te nemen?
Net zoals met het aankopen van allerlei electronica in Amerika om het dan mee te brengen naar Europa: natuurlijk lukt het heel wat mensen om 5 ipads mee te brengen voor je vrienden en een nieuwe laptop voor jezelf en je broer. Maar als jij dan zegt "doe maar" (want mij is het gelukt), zonder te vermelden wat het je gaat kosten als het niet lukt... Zal jij maar dat schaap zijn dat daar in Schiphol staat en controle krijgt... "Jamaar, op dat forum hebben ze gezegd dat het mag" of "Jamaar, dit is niet eerlijk van huppeldepup van het AA forum heeft dit ook gedaan en die heeft niet moeten betalen" gaat je dan echt niet verder helpen. Je zal een paar honderd euro mogen neertellen om buiten te geraken.
Wat is dus het probleem wanneer een aantal mensen zeggen "Ja, het kan zijn dat het je lukt, maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat het ook mag en als je dus betrapt wordt zijn dit de gevolgen"? Wat is daar nou verkeerd aan?

Die persoon die de vraag stelt kan dan toch gewoon zelf beslissen of hij een bepaald risico wel of niet wenst te nemen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Vind ik ookkastelke schreef:Die persoon die de vraag stelt kan dan toch gewoon zelf beslissen of hij een bepaald risico wel of niet wenst te nemen?

@ Dento en kastelke: Jullie hebben 100% gelijk! 

States visited: CA, NV, AZ, UT, MI, NY, FL, MA, CT, ME, NH, NJ, PA, VT, RI, AL, MS, LA, TN, NC, SC and GA
- Bostonlover
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Dit soort ondoordachte reacties stoor ik mij dan weer aan....Dento schreef: Klopt, maar die ervaringen werden gedeeld zonder erbij te vermelden dat in je auto slapen op (bijvoorbeeld) de parkeerplaats van een hotel zonder toestemming gewoon niet is toegestaan, en tot problemen zou kunnen leiden. Zodra dit er echter door ons werd bijgemeld - en let wel: als gewoon forumlid, niet als mod - kregen we gelijk een lading modder over ons heen en kwamen de ondoordachte opmerkingen over censuur en moderator police , terwijl we enkel complete informatie wilden verstrekken om zo te voorkomen dat mensen in de problemen raken.
Ik heb duidelijk in mijn vorige post vermeld waarom ik het woord censuur heb gebruikt, wanneer je de onderstreepte regels leest, dan is dit een schoolvoorbeeld van censuur.
Daarnaast is het voor ons niet duidelijk wanneer jullie een pet op hebben van forumlid of van moderator. Ik snap best dat jullie als moderator alles zo zuiver en juist mogelijk proberen te houden, maar in de 4e post van dit topic vermeld je al dat het wildkamperen niet (overal) mag. Dan denk ik ok, dat is duidelijk.
Kastelke geeft het goed weer, er zijn op hoop zaken die niet mogen, maar die we toch doen; importeren zonder aan te geven, te hard rijden etc. Wildkamperen valt daar mijns inziens ook onder. Wanneer je betrapt wordt krijg je een boete, dat is het risico dat je loopt.
Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik ondanks de discussie vind dat jullie als moderatoren uitstekend werk doen en dit een forum is waar ik graag op vertoef, chapeau!

[/url]
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nou, dan "let's agree to disagree"Bostonlover schreef:Dit soort ondoordachte reacties stoor ik mij dan weer aan....
Ik heb duidelijk in mijn vorige post vermeld waarom ik het woord censuur heb gebruikt, wanneer je de onderstreepte regels leest, dan is dit een schoolvoorbeeld van censuur.

Dank je wel - namens alle mods - dat is ook wel eens fijn om te horen!Bostonlover schreef:Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik ondanks de discussie vind dat jullie als moderatoren uitstekend werk doen en dit een forum is waar ik graag op vertoef, chapeau!
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Eigenlijk is dat heel simpel: wanneer wij als moderator spreken, dan doen we dat door onze boodschap in een blauw kleurtje te zetten. Zoals:Bostonlover schreef:Daarnaast is het voor ons niet duidelijk wanneer jullie een pet op hebben van forumlid of van moderator.
** Wanneer we als moderator spreken, doen we dat in deze kleur. **
Elke
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als er over illegale activiteiten gesproken wordt dan denk ik niet aan wildkamperen.
Dan denk ik meer aan waar kan ik mariuana kopen in amerika of hoe vind ik er een prostituee of zo of mag ik van iemand deze dvd copieren of hoe kom ik zonder betalen een pretpark in (waar zit het gat in het hek)
Als je wildkampeert en het is niet toegestaan dan krijg je negen van de 10 keer een waarschuwing (als ze al wat zeggen)met het vriendelijk verzoek om op te krassen en waarschijnlijk geen boete.
Er zijn ook plaatsen waar het absoluut niet mag en dat staat meestal dan ook aangegeven. Er wordt hier een beetje van een mug een olifant gemaakt en dat gaat mij soms een beetje te ver.
In je auto ergens gaan slapen? No big deal. Gewoon wel je verstand gebruiken.
Als iemand bij je thuis de oprit kwam opdraaien en er ging overnachten zou je er ook wat van zeggen. Logisch. Zo denkt men hier ook.
Als je ergens staat waar niemand last van je heeft en je geen rotzooi achterlaat, dan zou ik het gewoon doen. Ik zie daar niks "illegaals " in
(en ja, moderator police was misschien een beetje een groot woord
)
Dan denk ik meer aan waar kan ik mariuana kopen in amerika of hoe vind ik er een prostituee of zo of mag ik van iemand deze dvd copieren of hoe kom ik zonder betalen een pretpark in (waar zit het gat in het hek)
Als je wildkampeert en het is niet toegestaan dan krijg je negen van de 10 keer een waarschuwing (als ze al wat zeggen)met het vriendelijk verzoek om op te krassen en waarschijnlijk geen boete.
Er zijn ook plaatsen waar het absoluut niet mag en dat staat meestal dan ook aangegeven. Er wordt hier een beetje van een mug een olifant gemaakt en dat gaat mij soms een beetje te ver.
In je auto ergens gaan slapen? No big deal. Gewoon wel je verstand gebruiken.
Als iemand bij je thuis de oprit kwam opdraaien en er ging overnachten zou je er ook wat van zeggen. Logisch. Zo denkt men hier ook.
Als je ergens staat waar niemand last van je heeft en je geen rotzooi achterlaat, dan zou ik het gewoon doen. Ik zie daar niks "illegaals " in
(en ja, moderator police was misschien een beetje een groot woord

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 3863 Weergaves
-
Laatste bericht door amersfow
-