Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Grand Canyon Rim to Rim Hike

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Emiel
Amerika-ontdekker

Grand Canyon Rim to Rim Hike

Bericht door Emiel »

Hallo allemaal,

zijn er hier mensen die ervaring hebben met een rim to rim hike in de Grand Canyon. Ik wil samen met mijn vriendin zo'n hike gaan ondernemen. Ondanks alle informatie die ik op internet heb gevonden, zou ik graag ervaringen van andere mensen hier op het forum willen weten.

Het blijkt namelijk heel zwaar te zijn en niet zonder gevaar voor uitdroging, watervergiftiging e.d.

Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaring met hiken in de Grand Canyon, al dan niet van Rim tot Rim willen delen.

Groetjes Emiel
Bart40
Amerikakenner

Re: Grand Canyon Rim to Rim Hike

Bericht door Bart40 »

Het record staat op iets minder dan 4 uur geloof ik en dat was iemand van in de 40. Dan praat je wel over extremen natuurlijk.
Watervergiftiging loop je op als je teveel water drinkt en te weinig of niets eet. Uitdroging als je te weinig drinkt.
Ik heb een aantal dagwandelingen in de Grand Canyon gemaakt, 1 x de Bright Angel trail en 2 x de North Kaibab trail.
North Kaibab is een steile zware trail maar je loopt wel een gedeelte in de schaduw, Bright Angel is ook wel steil maar minder zwaar maar je loopt onbeschermd. De paden zijn goed en daal je in de North Kaibab af (dat zou ik wel doen) dan ben je wel binnen acht uur beneden, de Bright Angel trail kost je ook wel 8 uur om naar boven te komen als je het rustig aan doet.
Het hangt er natuurlijk vanaf wanneer je gaat lopen en hoe lang je erover wilt doen. Wil in hartje zomer dan wordt het zwaar.
Mijn ervaring is dat je de oven inloopt. In 2004 hebben we een groot gedeelte van de North Kaibab gelopen. Boven was het 15-16 graden toen we begonnen maar naar beneden lopende voelde je de temperatuur oplopen. En aangezien je dat echt niet in 1 dag kan lopen heb je een overnachting nodig. Hoe wil je dat doen? Kamperen? Of in de Phantom Ranch en in dat laatste geval zeker 11 maanden van te voren reserveren.
Wij liepen met een rugzakkie met twee flessen water en wat te eten en een fototoestel dus dat scheelt. Aangezien je bij zowel de North Kaibab als bij de Bright Angel waterpunten hebt hoef je niet zoveel water mee te zeulen. Je moet ook een shuttle regelen tenzij je weer terug wilt lopen.
De canyon is inmens en intimiderend als je erin gaat lopen. Je ziet de bodem pas na een paar uur en als je beneden staat lijkt de rand heel ver weg.
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Ook voor kamperen in de Canyon heb je een backcoutry permit nodig en het is aan te raden deze ook van te voren te verkrijgen. Deze kunnen namelijk ook allemaal al weg zijn als je niet vroeg genoeg bent (was bij ons het geval) en voor de Phantom Ranch moet je helemaal vroeg zijn. Wel is er een wachtlijst voor de volgende dag (inschrijven in de Bright Angel lodge op de South Rim, ik weet niet of er op de North Rim ook een mogelijkheid is), als er dan annuleringen zijn kan de 1e persoon op de wachtlijst toch naar beneden (en meer als er meer annuleringen zijn). Ik ben vorige maand naar beneden gelopen en weer terug (geen rim to rim, de north rim was nog dicht). Ik vond het meevallen, minder zwaar dan overal wordt gezegd, maar daarbij moet ik wel zeggen dat het zeker scheelt als je in Maart gaat t.o.v. de zomer. Neem in ieder geval genoeg water mee (in de zomer minstens 4 liter p.p.), eten en dingen om je zoutniveau op peil te houden. Ik heb van mijn hike een verslagje gemaakt en die is hier te lezen.
Heb nog steeds geen foto's en reisverslag online van maart/april '06 *schaam*
Emiel
Amerika-ontdekker

Bericht door Emiel »

Hallo,

hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik zat er een beetje mee in mijn maag, maar nu denk ik wel dat ik het in mijn reis ga opnemen. Wij gaan waarschijnlijk 23 september 2006 de afdaling beginnen en willen de 25e weer terug boven zijn aan de andere kant van de canyon. Ik wil denk ik aan de noordkant afdalen en naar de zuidkant lopen. Dit omdat we dan met een bus terug kunnen naar de noordkant, waar onze auto staat en dan kunnen we onze reis makkelijker vervolgen, aangezien we nog verder naar het Noorden gaan.

Waar ik me toch een beetje zorgen over maak is; het risico op "blessures". Deze hike doen we na 11 dagen in de USA te zijn en dan hebben we er nog 18 voor de boeg. Dus daar moet ik even goed over nadenken.

Voor de zekerheid gaat er op 1 mei een fax naar het backcountry permit gebeuren met de aanvraag om in de Canyon te mogen overnachten. ( dit is zo vroeg mogelijk) We willen gewoon een tentje meenemen en daarin slapen. Verder heb ik tot nu toe nog niet echt iets kunnen vinden over die Phantom Ranch op internet. Heeft iemand daar een website van?? En hoe zou je daar eventueel kunnen reserveren en wat kost dat?

Groetjes Emiel
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Deze tijd van het jaar is het niet te warm en je doet er zeg maar 3 dagen over (2 overnachtingen) . Dat moet te doen zijn.
Blessures? Tja kan altijd gebeuren. Mijn vrouw brak haar enkel door van een lullig heuveltje af te glijden in Bryce Canyon beneden. Moest door 5 man eruit gehaald worden en einde vakantie.
Maar dat had ook kunnen gebeuren als je de deur uitstapt.
Phantom Ranch moet je bellen maar dan ben je waarschijnlijk al te laat voor. Volgens mij staat het nummer op de site van Xanterra.
Maar met een tentje is perfekt, regen zal je wel niet hebben en koud zal het ook niet zijn.
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Hier kun je de Phantom Ranch reserveren en meer informatie vinden.

Ook hier staat veel informatie.

En over blessures, zorg dat je in ieder geval goede (hoge!) wandelschoenen hebt.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Emiel schreef: Voor de zekerheid gaat er op 1 mei een fax naar het backcountry permit gebeuren met de aanvraag om in de Canyon te mogen overnachten. ( dit is zo vroeg mogelijk) We willen gewoon een tentje meenemen en daarin slapen. Verder heb ik tot nu toe nog niet echt iets kunnen vinden over die Phantom Ranch op internet. Heeft iemand daar een website van?? En hoe zou je daar eventueel kunnen reserveren en wat kost dat?

Groetjes Emiel
Ik denk dat je het beste naar de officiële site kunt gaan, via http://www.nps.gov. Bij elk park vind je een "plan your visit" deel waar je alles over lodging, hiking etc kunt vinden.
Voor de Grand Canyon zie deze link.

Marianne
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Jullie gaan hopelijk wel een verslag maken over de rim-to-rim hike? Lijkt me helemaal fantastisch om te doen, maar helaas is het niet voor ons weggelegd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Emiel
Amerika-ontdekker

Bericht door Emiel »

Hartelijk bedankt allemaal voor de hulpzame reacties.

Het was juist de site van nps.gov, wat me zorgen deed maken. :shock: Je wordt daar heel veel gewaarschuwd. Maar met een goede planning en gezond verstand, goed eten en rusten, moet het wel lukken. Ik ben net 21 dus hoop dat ik me daar niet zo druk om hoef te maken (het blessure gedeelte dan). Verder om blessures uit te sluiten zal ik inderdaad hoge wandelschoenen aan gaan schaffen. Zijn er mensen die ervaring hebben met een bepaald merk, wat niet tè duur is. :)

Verder kijk ik of het mogelijk is om nog een plekje bij de Phantom Ranch te regelen, zowieso alleen voor het eten is het misschien handig en lekker. Slaapplek hoeft niet perse, kan net zo goed in een tentje.

We gaan hier zeker een verslag van maken. Van onze hele reis trouwens. Ik ben druk bezig met plannen. Zit nu bij dag 10 en heb het tot in de puntjes gepland en heb al 9 a4tjes vol geschreven. Dus wordt flink uitgebreid. Zodra hij klaar is, zal ik hem wel online zetten, voor de geïnteresseerde.

Groetjes Emiel
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Er wordt zoveel gewaarschuwd omdat veel mensen geen ideeee hebben waar ze aan beginnen. Wij kwamen bijvoorbeeld iemand tegen die aan mij vroeg, wijzend naar een huisje: 'Is there a restaurant down there?', ik verstond 'restroom' ipv 'restaurant' en zei vervolgens ja. Toen ik later doorhad dat hij echt een restaurant bedoelde, dacht ik bij mezelf wel OMG, OMG. Hij was er nog erg serieus over ook. En als je dan mensen met schoenen met super gladde zolen en zelfs hakschoenen over het pad naar beneden ziet komen (er lag nog ijs op de trail) dan schrik je toch wel even. Blijkbaar zijn er dus mensen die ondanks alle waarschuwingen nog nergens vanaf weten of gewoon heel erg naïef zijn.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Emiel schreef:Hartelijk bedankt allemaal voor de hulpzame reacties.

Het was juist de site van nps.gov, wat me zorgen deed maken. :shock: Je wordt daar heel veel gewaarschuwd. Maar met een goede planning en gezond verstand, goed eten en rusten, moet het wel lukken. Ik ben net 21 dus hoop dat ik me daar niet zo druk om hoef te maken (het blessure gedeelte dan). Verder om blessures uit te sluiten zal ik inderdaad hoge wandelschoenen aan gaan schaffen. Zijn er mensen die ervaring hebben met een bepaald merk, wat niet tè duur is. :)

Verder kijk ik of het mogelijk is om nog een plekje bij de Phantom Ranch te regelen, zowieso alleen voor het eten is het misschien handig en lekker. Slaapplek hoeft niet perse, kan net zo goed in een tentje.

We gaan hier zeker een verslag van maken. Van onze hele reis trouwens. Ik ben druk bezig met plannen. Zit nu bij dag 10 en heb het tot in de puntjes gepland en heb al 9 a4tjes vol geschreven. Dus wordt flink uitgebreid. Zodra hij klaar is, zal ik hem wel online zetten, voor de geïnteresseerde.

Groetjes Emiel
Je kan het ook in twee dagen doen met 1 overnachting maar zoals je het nu doet is het makkelijk te doen.
Ik ben ook wel benieuwd naar je verslag want het is iets wat ik zelf ook wel zou willen doen.
Wandelschoenen zou ik niet op bezuinigen. Bij Bever kan je het beste terecht denk ik. 1 van die Duitse merken is volgens mij het beste hoewel ik zelf op Danner's loop maar die zijn hier niet te koop.
Ze moeten in in ieder geval in 1 keer goed zitten en "inlopen" moet niet nodig zijn.
Emiel
Amerika-ontdekker

Bericht door Emiel »

Wij kwamen bijvoorbeeld iemand tegen die aan mij vroeg, wijzend naar een huisje: 'Is there a restaurant down there?', ik verstond 'restroom' ipv 'restaurant' en zei vervolgens ja. Toen ik later doorhad dat hij echt een restaurant bedoelde, dacht ik bij mezelf wel OMG, OMG. Hij was er nog erg serieus over ook.
Dat is echt niet te geloven, maarja, geeft idd aan dat er mensen zijn die zich niet voorbereiden...

Nu ben ik al weer een paar stapjes verder, maar zit ik weer met een probleempje. Mijn auto komt aan de Noordkant te staan, maar wij komen de Canyon aan de zuidkant eruit. Dus moeten we per shuttle service terug komen naar de North Rim. Het probleem is dat die bus om 13.30 vertrekt en dat is te vroeg om de laatste dag het Bright Angel trail te lopen. Toch??? Dus worden we gedwongen om of 4 dagen te besteden in en om de Canyon of flink doorstappen en minder "chillen".

Zoals ik het nu gepland had is alsvolgt:

Dag 1: om 12uur beginnen we de afdaling aan de North Rim.
's middags komen we aan in de Cottonwood campground, waar we dan uitrusten en een aantal korte routes wandelen naar o.a. Roaring Springs en Ribbon Falls. We overnachten hier.

Dag 2: 's Ochtends trekken we door naar de bodem van de Canyon en 's middags komen we aan bij de Bright Angel Campground. Hier overnachten we.

Dag 3: Vandaag lopen we richting de Indian Garden Campground. Hier overnachten we. Dit in verband met de vertrektijd van de Shuttle service terug naar de North Rim en onze auto. De Shuttle vertrekt om 13.30.
We overnachten op de Indian Garden Campground.

Dag 4: We vertrekken om ongeveer 6/7 uur in de ochtend, zodat we voor 13.30 de South Rim van de Canyon hebben bereikt en mooi op tijd zijn voor de bus.

Wat een andere optie was die ik in gedachte had:

Dag 1: Vandaag beginnen we vroeg aan de North Kaibab Trail. Aan het eind van de dag komen we aan bij de Bright Angel Campground aan en overnachten hier. (Is dit haalbaar indien ik ook nog de routes die je bij de Cottonwood Campground kunt lopen wil doen?)

Dag2: Vandaag lopen we het eerste gedeelte van de Bright Angel Trail en overnachten bij de Indian Garden Campground.

Dag3: Vandaag vertrekken we vroeg ivm de bus die om 13.30 vertrekt en lopen naar de South Rim.

Nu is mijn vraag aan de experts :D; Welk programma zou het beste zijn en kan ik die hikes nog maken bij Cottonwood Campground?

Alvast bedankt iedereen.

Groetjes Emiel
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Ik weet niet hoe geoefende lopers jullie zijn. Wij liepen vanaf de bodem naar de South Rim in 6,5 uur. Als je erg vroeg weggaat, zou je in principe 13u30 kunnen halen. De vraag is alleen of je dat wil, er kan dan niks tegenzitten (hoewel wij ook wel sneller hadden gekund, we hadden last van ijs op de trail en op het laatst kon ik niet meer goed doorlopen vanwege een kleine blessure). Ook hadden wij geen zware bepakking (wel voedsel, water en kleding, + kleine spulletjes) omdat wij niet hebben gekampeerd.

De North Kaibab trail is (volgens mij) 14 mijl. Dat is opzich best pittig. Ik weet ook niet of jullie omlaag goed kunnen doorlopen. Wij waren vanaf de South Rim best snel beneden en hadden denk ik die 14 mijl wel in 1 dag kunnen doen. Maar of je er dan nog korte hikes bij moet doen. Dat lijkt mij iets teveel van het goede. Aan de andere kant is de route van Bright Angel Campground naar Indian Garden Campground best kort, wij deden hier 1u45 over. Je hebt dan nog veel over van je dag. Je zou dan eventueel naar Plateau Point kunnen lopen. Een eventuele andere optie is, de 1e dag naar beneden lopen, de 2e dag weer omhoog, op de South Rim overnachten en dan de dag erna de shuttle pakken. Je kan dan 's ochtends nog wat standaard viewpoints op de South Rim afgaan.
Emiel
Amerika-ontdekker

Bericht door Emiel »

Ik weet ook niet hoe geoefende lopers wij zijn. :oops: Ik weet wel dat ik makkelijk 8/10 km per dag kan lopen. Verder ben ik vorig jaar naar Curacao op vakantie geweest met mijn vriendin en hebben we daar de hoogste berg beklommen, dit was maar ongeveer 370 meter, maar we hadden het wel midden op de dag gedaan in de volle zon van 35 graden. Zonder water... :oops: Heeeeel stom van ons, maar na 6 uur hebben we het toch gehaald, boven en weer beneden. Maar beneden toch in nog geen minuut 1.5 liter water gedronken. Nu zal ik nooit meer zo'n stomme fout maken door je te verkijken op de lengte van een route en geen water meenemen. :) Verder werkt mijn vriendin in de zorg, die loopt dus de hele dag al en ik heb lang in de horeca gewerkt, dus qua lopen op de normale manier ben ik wel wat gewend. Dit is niet echt te vergelijken natuurlijk, maar een goede conditie hebben we wel.

Toch denk ik dat we maar gewoon de 1e route nemen en er 4 dagen over doen. Dan kun je tenminste iets van vertraging oplopen elke dag. Ik kan helaas achteraf pas zien of ik goed uitkom met mijn route qua tijd. Dat is wel jammer. Dat was namelijk de enige reden waarom ik het sneller zou willen doen, omdat we maar 4 weken hebben.

Groetjes Emiel
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Emiel, heb je inmiddels de rim-to-rim hike gemaakt? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Emiel
Amerika-ontdekker

eeeh

Bericht door Emiel »

Nou om eerlijk te zijn....

Ik zou met mijn vriendin op vakantie gaan, maar onze relatie is over gegaan, dus zijn we niet meer op reis gegaan samen. Wel erg balen...

Maar ik ga hem zeker nog een andere keer doen.

Groetjes Emiel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer