Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Maestro (België) niet meer buiten Europa bruikbaar?
-
- Amerika-newbie
Maestro (België) niet meer buiten Europa bruikbaar?
http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/ ... 068799.htm
Ik kwam dit net tegen toen ik op internet bezig was, is dit waar? Lijkt me redelijk sterk dat mensen maestro niet meer kunnen gebruiken op vakantie in Amerika. Hoe moeten mensen zonder creditcard nu betalen in Amerika?
Ik kwam dit net tegen toen ik op internet bezig was, is dit waar? Lijkt me redelijk sterk dat mensen maestro niet meer kunnen gebruiken op vakantie in Amerika. Hoe moeten mensen zonder creditcard nu betalen in Amerika?
Re: Maestro niet meer bruikbaar
Bij de ABN Amro is voor gebruikers van de wereldpas volgens mij niets veranderd:
http://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/ ... matie.html

Of ze lopen gewoon achter
Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk daar het genoemde Belgische bericht al uit Januarie stamt.
http://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/ ... matie.html
Of ze lopen gewoon achter

Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk daar het genoemde Belgische bericht al uit Januarie stamt.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Dit is hier toch al vaker besproken? Meende dat het specifiek voor Belgische kaarthouders was. Weet niet meer hoe het destijds afgelopen is. Wellicht kunnen de Belgische forumleden hier iets over zeggen?
Roland
Roland
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb het even opgezocht:
Wat me niet helemaal duidelijk is:
eerst zeggen ze dat deblokkering mogelijk is (zodat je de kaart dus wel in het buitenland kan gebruiken),
maar in de volgende zin staat dat 22 baken de kaart op verzoek blokkeren... Bedoelen ze dat ze de kaart enkel blokkeren als jij daar als kaarthouder om vraagt? Om is het een schrijffout, en bedoelen ze dat 22 banken de kaart op verzoek DEblokkeren als jij daar om vraagt? ...
bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110112_097BRUSSEL - De meeste Belgische banken blokkeren vanaf maandag het gebruik van Maestro-kaarten buiten Europa. Maar ondertussen zijn bijna alle banken overeengekomen dat een tijdelijke deblokkering mogelijk is.
In totaal 22 banken zullen de debetkaarten op verzoek blokkeren. Daarbij onder andere alle grootbanken, maar niet Citibank en Deutsche Bank.
De Maestro-kaarten worden standaard geblokkeerd om fraude te vermijden.
Banken wilden het gebruik van Maestro aanvankelijk beperken tot de 56 vooral Europese landen die chip op de bankkaart zelf gebruiken.
Wat me niet helemaal duidelijk is:
eerst zeggen ze dat deblokkering mogelijk is (zodat je de kaart dus wel in het buitenland kan gebruiken),
maar in de volgende zin staat dat 22 baken de kaart op verzoek blokkeren... Bedoelen ze dat ze de kaart enkel blokkeren als jij daar als kaarthouder om vraagt? Om is het een schrijffout, en bedoelen ze dat 22 banken de kaart op verzoek DEblokkeren als jij daar om vraagt? ...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Knabbeltje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Je moet bij je bank het maestro laten activeren en dan kan je je bancontact wel gebruiken in Amerika
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 7-3095.art
Gr,
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 7-3095.art
Gr,
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nog even verder gezocht:
het hangt af van bank tot bank, blijkaar. Dus, Belgen: ga tijdig langs bij je bank en informeer hoe het daar zit!
het hangt af van bank tot bank, blijkaar. Dus, Belgen: ga tijdig langs bij je bank en informeer hoe het daar zit!
http://www.filippijnen.org/index.php?topic=468.45;wap2Betalen en geld afhalen met Maestro buiten Europa zal bij meerdere banken ook na januari 2011 nog mogelijk zijn. Dat blijkt uit een bevraging door spaargids.be.
We vroegen enkele Belgische banken hoe ze in de praktijk omgaan met de blokkering van de debetkaarten. We zetten de resultaten op een rijtje:
Bij Dexia Bank en BNP Paribas Fortis kunnen klanten toch gebruik maken van hun debetkaart buiten Europa. Hilde Juniuis van BNP Paribas Fortis: "Onze klanten kunnen de betaalkaart gratis laten deblokkeren tijdens hun verblijf of vakantie buiten Europa. Dit moet wel op voorhand aanvraagd worden."
Ook Dexia Bank laat de mogelijkheid open: "Wij zoeken altijd naar de beste oplossing voor onze klanten en in een aantal gevallen is dit dus het activeren van de debetkaart buiten Europa.", aldus Ulrike Pommee van Dexia.
Maar ook dan vindt Dexia de kredietkaart een beter alternatief: "Bij ons zijn betalingen met een kredietkaart buiten Europa goedkoper. De kaart op zich is duurder, maar iemand die effectief zijn kredietkaart buiten Europa gebruikt, recupereert snel de meerkost die hij voor de kredietkaart betaalt.", aldus nog mevrouw Pommee.
KBC raadt klanten aan om buiten Europa de kredietkaart te gebruiken. "Toch gaan we onze klanten niet in de kou laten staan. Wie vast zit in het buitenland of die door omstandigheden geen kredietkaart kan krijgen, zal kunnen beroep doen op een noodprocedure waardoor we de kaart tijdelijk kunnen openstellen. Dit is echter alleen voor uitzonderlijke gevallen."
ING Bank zal geen debetkaarten op voorhand deblokkeren. De bank werkt naar eigen zeggen samen met AWL (Atos Worldline) aan een meer structurele oplossing die in de loop van 2011 ingevoerd zal worden.
Argenta stelt de Mastercard voor als beste betaalmiddel: "Argenta heeft op dit moment geen plannen om betaalkaarten op aanvraag te deblokkeren. Bij ons is er geen jaarlijkse bijdrage voor de kredietkaart, dus het probleem stelt zich minder bij ons.", aldus Dirk De Moor, directeur bij Argenta.
Klanten van Bank van de Post kunnen terecht op een speciaal nummer. "Wie in het buitenland vastzit, of wie zijn kaart op voorhand wenst te deblokkeren, kan bellen naar dit nummer. Alle klanten zijn hiervan op de hoogte gebracht.", aldus Xavier Dumon van Bank van De Post. De bank benadrukt dat voor hun klanten het probleem zich slechts zeer uitzonderlijk voordoet. "Minder dan 1% van onze klanten heeft ooit gebruik gemaakt van de maestro kaart in een land waar maestro zal geblokkeerd worden.
Ook Delta Lloyd Bank kan de debetkaart op voorhand deblokkeren. De maximum periode is 3 maanden. Wie hiervan gebruik wil maken moet een aanvraag indienen bij een Delta Lloyd Bank-kantoor. Aanvragen per telefoon of brief worden niet aanvaard.
We stelden de vraag ook aan Axa Bank, maar daar was niemand beschikbaar om een toelichting te geven.
Conclusie: Wie dat wenst kan in vele gevallen toch gebruik maken van de maestro functionaliteit buiten Europa. Echter, tot op heden is er geen éénduidige aanpak vastgelegd voor alle banken. U kan zich dus best grondig informeren vooraleer u naar het buitenland vertrekt.
Elke
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Misschien moet de topictitel even verduidelijkt worden dat het om België gaat?
In Nederland hebben we ook Maestro maar gelden de beperkingen niet.
Roland
Note mod (Marjan):
Titel van het onderwerp is aangepast.
In Nederland hebben we ook Maestro maar gelden de beperkingen niet.
Roland
Note mod (Marjan):
Titel van het onderwerp is aangepast.
- pollyblue
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 30
Re: Maestro (België) niet meer buiten Europa bruikbaar?
Ik heb dit laten doen bij mijn bank, geen enkel probleem. Ik schrok wel van de afhaalkosten van dollars met de maestro: +-10 euro ! Ik betwijfel of het dan nog voordeliger is dan geld af te halen met de kredietkaart?
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Het klopt wel degelijk. Je kan een Belgische Maestro niet meer gebruiken buiten Europa. Ik heb het echter laten deblokkeren voor mijn 18-jarige zoon die in Februari zijn tweelingbroer ging bezoeken in Santa Barbara. Dat ging zonder probleem (bij ING). Ik denk dat ze mensen echter liever 'onwetend' houden hierover en ze het alleen doen als je er specifiek om vraagt.
Inge
Inge
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Bij mij werden door argenta en axa de maestro functie automatisch geblokkeerd.
Je moet m dus echt expliciet laten deblokkeren of het werkt niet.
Je moet m dus echt expliciet laten deblokkeren of het werkt niet.
Groetjes,
Carine
Carine
Vanaf 17 januari 2011 is het gebruik van maestro op de betaalkaart buiten Europa geblokkeerd.
Voor 22 Belgische banken die aan de extra veiligheidsmaatregelen deelnemen is het dus zo dat je maestro standaard enkel nog binnen Europa kan gebruiken.
Indien je op reis gaat buiten Europa moet je uw bank tijdig contacteren. Elke bank heeft immers zijn eigen oplossingen achter de hand, zo bieden sommige banken een tijdelijke opheffing van de blokkage aan. Hoewel ik aanneem dat de meeste een kredietkaart zullen promoten.
In elk geval, elke bank moet normaal gezien zijn klanten hebben ingelicht (per brief, een extra blaadje tussen de rekeninguitreksels,...).
Voor degene die zich afvragen waarom België de maatregelen heeft genomen..
Het is om skimming tegen te gaan. Bij skimming worden de gegevens op de magneetstrip van de betaalkaart gekopieerd, en dat wanneer de geheime code wordt geobserveerd. Op basis hiervan wordt een valse kaart aangemaakt. Deze valse kaart kan enkel gebruikt worden aan geldautomaten die transacties verwerken op basis van een magneetstrip, en niet op basis van de chip in je betaalkaart. In Europa worden de meeste transacties verwerkt op basis van de chip. Buiten Europa op basis van de magneetstrip, waardoor de meeste fraude buiten Europa gebeurd.
Kredietkaarten vallen niet onder de extra veiligheidsmaatregelen omwille van het feit dat er in België weinig geld wordt afgehaald met een kredietkaart.
Voor 22 Belgische banken die aan de extra veiligheidsmaatregelen deelnemen is het dus zo dat je maestro standaard enkel nog binnen Europa kan gebruiken.
Indien je op reis gaat buiten Europa moet je uw bank tijdig contacteren. Elke bank heeft immers zijn eigen oplossingen achter de hand, zo bieden sommige banken een tijdelijke opheffing van de blokkage aan. Hoewel ik aanneem dat de meeste een kredietkaart zullen promoten.
In elk geval, elke bank moet normaal gezien zijn klanten hebben ingelicht (per brief, een extra blaadje tussen de rekeninguitreksels,...).
Voor degene die zich afvragen waarom België de maatregelen heeft genomen..
Het is om skimming tegen te gaan. Bij skimming worden de gegevens op de magneetstrip van de betaalkaart gekopieerd, en dat wanneer de geheime code wordt geobserveerd. Op basis hiervan wordt een valse kaart aangemaakt. Deze valse kaart kan enkel gebruikt worden aan geldautomaten die transacties verwerken op basis van een magneetstrip, en niet op basis van de chip in je betaalkaart. In Europa worden de meeste transacties verwerkt op basis van de chip. Buiten Europa op basis van de magneetstrip, waardoor de meeste fraude buiten Europa gebeurd.
Kredietkaarten vallen niet onder de extra veiligheidsmaatregelen omwille van het feit dat er in België weinig geld wordt afgehaald met een kredietkaart.
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
België
BNP Fortis Parisbas, op aanvraag deblokkering mogelijk voor 3 maanden
Argenta, op aanvraag deblokkering mogelijk voor 1 maand
BNP Fortis Parisbas, op aanvraag deblokkering mogelijk voor 3 maanden
Argenta, op aanvraag deblokkering mogelijk voor 1 maand
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
- jmvdc
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Heb met "onze" bank-BNP Paribas- tijdje geleden gebeld: Visa geen probleem, Maestro: even langs de bank gaan en laten "déblokkeren"
Twee jaar geleden hebben we een probleem gehad met onze kaart: men zou de nummers 'waarschijnlijk' gekopieerd hadden, wij wisten van niks, maar de bank contacteerde ons en vroeg of we nieuwe -tijdelijke- bankkaarten wilden komen afhalen. Er waren 'verdachte bewegingen' met onze nummers gemeld. Hier niets van gemerkt op onze rekening. Blijkbaar houden ze het toch in 't oog.
Twee jaar geleden hebben we een probleem gehad met onze kaart: men zou de nummers 'waarschijnlijk' gekopieerd hadden, wij wisten van niks, maar de bank contacteerde ons en vroeg of we nieuwe -tijdelijke- bankkaarten wilden komen afhalen. Er waren 'verdachte bewegingen' met onze nummers gemeld. Hier niets van gemerkt op onze rekening. Blijkbaar houden ze het toch in 't oog.
Heb van 4 tot 11 maart nog gewoon met mijn Deutsche Bank maestro pinpas in NYC kunnen betalen. DB heeft toch wel wat voordelen: gratis rekeningen, gratis mastercard en dus een maestro pinpas waar je wel buiten Europa mee kan betalen.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 10
En die moest niet van te voren gedeblokeerd worden??
(wij hebben nl ook DB in Belgie)
(wij hebben nl ook DB in Belgie)
Wij gaan binnen een tweetal weken naar NY. Gelukkig hebben we tijdig geinformeerd bij onze bank (KBC), en dit probleempje snel geregeld. Gewoon even telefoneren naar het nummer dat de bank ons gaf, en onze kaarten waren gedeblokkeerd voor de periode dat we in NY zijn. We hebben wel een extra dagje ingecalculeerd, je weet maar nooit of je ze nog nodig zal hebben. 

**Go Yankees!!**
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Ik heb een kredietkaart maar zal toch ook de bankkaart met maestro functie laten deblokkeren. Je zal op reis maar tegenslag hebben met je kredietkaart (verlies, diefstal, limiet bereikt - door bv reserveringen van bepaalde bedragen voor autohuur of waarborg in hotels).
Ik zie de maestro bankkaart als reserve en noodoplossing.
Ik zie de maestro bankkaart als reserve en noodoplossing.
- henriette
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wij gaan onze bankkaarten ook laten deblokkeren.
Vorige keer toen we in Amerika waren hebben ze één van onze kredietkaarten gecopieert en konden we ze niet meer gebruiken.
dus nemen we maar het zekere voor het onzekere, je weet maar nooit. Al hoop ik niet dat het deze keer weer gebeurt.
Henriette
Vorige keer toen we in Amerika waren hebben ze één van onze kredietkaarten gecopieert en konden we ze niet meer gebruiken.
dus nemen we maar het zekere voor het onzekere, je weet maar nooit. Al hoop ik niet dat het deze keer weer gebeurt.
Henriette
Rondreizen https://usazuidwest.wordpress.com/
-
- Amerika-expert
Mijn Nederlandse Maestrokaart van ING gaat nog steeds zonder problemen door de meeste betaalautomaten in winkels en ATM machines in de muren. En ik heb nooit om deblokkering of zo hoeven vragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Nee onze nl ING kaarten ook niet, maar het gaat ook om de belgiese kaarten.Bennogr schreef:Mijn Nederlandse Maestrokaart van ING gaat nog steeds zonder problemen door de meeste betaalautomaten in winkels en ATM machines in de muren. En ik heb nooit om deblokkering of zo hoeven vragen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht