Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs nodig?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Internationaal Rijbewijs nodig ??

Bericht door RNA »

Bramster, het internationaal rijbewijs heeft geen enkele juridische waarde. Bovendien wordt het uitgegeven door een commerciele organisatie en bevat het geen andere informatie dan die op je eigen rijbewijs.
Tevens is het niet geldig zonder je eigen rijbewijs.

Ik weet niet of je uit Nederland of Belgie komt, maar in Nederland is inderdaad een vertaling van je eigen rijbewijs.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

In 2006 heb ik van iemand ooit zo'n Internationaal Rijbewijs toegestuurd gekregen. Ik heb hier een digitale versie van gemaakt.
Uitprinten, meenemen op vakantie en je hebt gewoon gratis een Internationaal Rijbewijs bij je :)

Zie onderstaand plaatje, zo ziet éxact het Internationaal Rijbewijs eruit (althans, toendertijd in 2006). Meer dan deze vertaling bestaat het Internationaal Rijbewijs niet.
(En aangezien er op je eigen echte rijbewijs ook gewoon alles in het Engels staat, snap ik niet waarom men per sé een vertaling zou moeten hebben???)

Afbeelding
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
dirkD
Amerika-ontdekker

Bericht door dirkD »

In België kan je een internationaal rijbewijs halen bij de gemeente..

Dat is echt een officiëel document met foto, handtekening, stempels van de gemeente e.d.
Aangezien mijn rijbewijs enkel in het Nederlands is, leek me dit wel nuttig. Misschien overbodig, maar gezien het mijn eerste keer naar de States is, neem ik geen risico's :P
Afbeelding
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Bramster, het internationaal rijbewijs heeft geen enkele juridische waarde. B

Alles wat een verzekeringsmaatschappij in haar voorwaarden verlangt heeft naar mijn mening natuurlijk wel degelijk een juridische waarde.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Bramster schreef:Alles wat een verzekeringsmaatschappij in haar voorwaarden verlangt heeft naar mijn mening natuurlijk wel degelijk een juridische waarde.
Dat heeft juridische waarde tussen jou en de maatschappij, jij hebt immers dat contract gesloten waarbij je akkoord gaat met de voorwaarden.
Dat doet niks af aan het feit dat het internationaal rijbewijs (in Nederland) geen juridische waarde heeft. De verzekeringsmaatschappij kan in de voorwaarden wel verlangen dat jij over een veterstrik diploma beschikt. Dat zegt niet dat dit veterstrikdiploma juridische waarde heeft. Snap je? :)

Nu maar weer ontopic lijkt me!
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Tja, wat moet je van het IRB zeggen? Heb ik in het verleden al genoeg gedaan... :wink: Dus laat ik er maar niet teveel van zeggen. :silent:

Ik moet de persoon nog tegenkomen die in Amerika de huurauto geweigerd is of in zware problemen is gekomen omdat hij/zij geen IRB bij zich had.

Wie 'm denkt nodig te hebben koopt er een.... :roll:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Dat heeft juridische waarde tussen jou en de maatschappij,

Inderdaad, en juridisch dus 200% noodzakelijk in dat geval.

> Dat doet niks af aan het feit dat het internationaal rijbewijs (in Nederland) geen juridische waarde heeft.

Klopt, niet geldig in Nederland. Maar dat staat er ook duidelijk in dat het niet geldig is in de verdrag staat waar het is uit gegeven.

Een ieder die nog nooit zo'n rijbewijs heeft gezien kan het hier bekijken:
http://www.dropbox.com/gallery/2287968/ ... h?h=c3c521

Deze komt van de Nederlandse ANWB.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Het heeft in de gehele europese unie geen waarde.

Afbeelding
vtveen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door vtveen »

Ik heb nog wat verder gekeken en wat dan wel heel 'vervelend' is, is hetgeen Hertz op z'n bevestiging van de reservering vermeld:
RIJBEWIJS
Alle bestuurders (d.w.z. inclusief eventuele extra bestuurders) dienen in het bezit te zijn van een volledig en geldig rijbewijs bij aanvang van de huur, zij dienen dit rijbewijs in het bezit te hebben gedurende minstens een jaar. Huurders van de UK moeten beide gedeeltes van hun rijbewijs tonen. Voor het huren buiten de EU is een internationaal rijbewijs verplicht (voor verdere inlichtingen kunt u het onderstaand Hertz nummer bellen).
Foto's Arizona/Utah: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set" onclick="window.open(this.href);return false; ... 054762958/
Foto's Californië: http://www.flickr.com/photos/vtveen/set ... 964833115/" onclick="window.open(this.href);return false;
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Klopt. Maar het is wat Roland zegt... volgensmij is er nog nooit iemand geweest zonder internationaal rijbewijs die geen auto heeft meegekregen. Ik heb ook nog nooit een internationaal rijbewijs gehaald en heb altijd de auto meegekregen!
Er is zelfs nog nooit naar gevraagd...

Afbeelding
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Nooit zal ik niet durven te beweren. Héééél af en toe hoor ik verhalen van verhuurbedrijven die moeilijk doen.
Maar voor 99.9999% zeker durf ik wel te beweren dat je hem niet nodig hebt ;)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Hieronder even de kleine lettertjes die ik van het www heb geplukt.

Hertz:
. . . Voor het huren buiten de EU is een internationaal rijbewijs verplicht . . . . (deze quote komt uit deze draad)

Hertz:
. . . .If the drivers license can be translated by a Hertz representative, then yes, you would be able to drive in the US. If not, then a International driving permit will be strongly recommended, . . .

Avis:
. . . . If you intend to rent outside your home country, you may also be required to present an International Driver's Permit. International Driver's Permits are valid only if presented with the original local license. . . .

Alamo:
. . . . . If the driver's license is in a language other than English, an International Driver's Permit is required in conjunction with the country of residence driver's license. . . .

Budget:
. . . If the information on your driver’s license is not written in the classic Latin Alphabet, you must also present an International Driving Permit. . . .

National:
. . . . If the driver's license is in a language other than English, an International Driver's Permit is required in conjunction with the country of residence driver's license. . . .

Dollar:
. . . . If the drivers license in not in English, the renter and drivers will be required to present both the foreign issued drivers license and a current International Drivers Permit . . .

Enterprise:
. . . . In the US an International Drivers Permit is required if a drivers license is not in English. . . . .
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

dirkD schreef:In België kan je een internationaal rijbewijs halen bij de gemeente..

Dat is echt een officiëel document met foto, handtekening, stempels van de gemeente e.d.
Aangezien mijn rijbewijs enkel in het Nederlands is, leek me dit wel nuttig. Misschien overbodig, maar gezien het mijn eerste keer naar de States is, neem ik geen risico's :P
Groot gelijk dirkD, een Belgisch IRB heeft een andere waarde dan een NLse.
Njit schreef:Nooit zal ik niet durven te beweren. Héééél af en toe hoor ik verhalen van verhuurbedrijven die moeilijk doen.
Maar voor 99.9999% zeker durf ik wel te beweren dat je hem niet nodig hebt ;)
Je zal het maar meemaken in die 0.0001% en je auto niet meekrijgen. En dat voor 10+ € (!?)
RNA schreef:Het heeft in de gehele europese unie geen waarde.
Daarom is je gewoon rijbewijs ook wel Europees rijbewijs genaamd...
Coyote schreef:Tja, wat moet je van het IRB zeggen? Heb ik in het verleden al genoeg gedaan... :wink: Dus laat ik er maar niet teveel van zeggen. :silent:
Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Slotje misschien? :mrgreen:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Artikel 24
1 De Verdragsluitende Staten staan een tot hun grondgebied toegelaten bestuurder, die aan de in Bijlage 8 omschreven voorwaarden voldoet, zonder verder examen toe op zijn wegen motorrijtuigen te besturen van de in de Bijlagen 9 en 10 bedoelde categorie of categorieën, indien hij in het bezit is van een geldig rijbewijs, hem daarvoor, nadat hij een rijvaardigheidsproef heeft afgelegd, uitgereikt door het bevoegde gezag van een andere Verdragsluitende Staat of van een van deszelfs samenstellende delen dan wel door een naar behoren door het gezag gemachtigde vereniging.
2 Niettemin kunnen de Verdragsluitende Staten van een tot hun grondgebied toegelaten bestuurder vorderen, dat hij in het bezit is van een internationaal rijbewijs overeenkomstig het in Bijlage 10 vervatte model, in het bijzonder, wanneer het betreft een bestuurder uit een land, waar geen nationaal rijbewijs is vereist of waar het hem uitgereikte rijbewijs niet overeenstemt met het in Bijlage 9 vervatte model.
Rode tekst van Old Faithful.
Bron

Het lijkt dus alsof landen een internationaal rijbewijs kunnen maar niet moeten verlangen. Met eerdere discussies op dit forum in herinnering lijkt het alsof slechts enkele staten in de V.S. daartoe besloten hebben. Als ik me goed herinner is Georgia volgens Bandido er daar eentje van. Voor zover ik weet hoorde daar geen enkele staat in het westen bij.
Vast staat wel dat het internationaal rijbewijs hier al vaak onderwerp van discussie is geweest en ik heb nog nooit gelezen dat iemand een internationaal rijbewijs nodig had.
Dat laat onverlet dat verhuurbedrijven wel een internationaal rijbewijs verplicht kunnen stellen. Maar ik heb het nog nooit nodig gehad.
Groet,

Old Faithful
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> en ik heb nog nooit gelezen dat iemand een internationaal rijbewijs nodig had.

Ik wel, en dat heb ik ook in deze draad geschreven. Was echter niet bij het huren van een auto.
Mjölnir
Amerikafan

Bericht door Mjölnir »

Ik heb nog zo'n papieren rijbewijs. Is dit geldig in de VS of dien ik een nieuw rijbewijs aan te vragen (pasvorm)?

Verder weet ik niet zo goed wat ik aan moet met dat zogenaamde internationale rijbewijs. Dit zegt mijn verhuurder erover: "valid national drivers license; International drivers license is strongly recommended(DDR- Drivers license not accepted."

Bij de gemeente keken ze me i.i.g. aan alsof ik Arabisch praatte toen ik er naar vroeg en lid van de ANWB ben ik ook niet. Is dat nodig om het aan te kunnen vragen?
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Als je je zekerder voelt met een internationaal rijbewijs dan gewoon een meenemen, je hoeft geen lid te zijn van de ANWB om er een te krijgen, er moet wel een pasfoto op dacht ik.
Je hoeft niet om een ander rijbewijs het oude model is ook goed.

Wij zijn een aantal jaar geleden aangehouden en moesten het rijbewijs laten zien, oud model, het werd gewoon geaccepteerd.
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Inderdaad gewoon met je rijbewijs en pasfoto naar de ANWB gaan. Wij hebben er vorig jaar nog 1 laten maken toen we naar Japan gingen. Daar mag je zonder IRB (en die moet dan ook nog van het juiste type zijn, er zijn er 2) niet eens een auto reserveren, laat staan afhalen bij de verhuurder. Bij de reservering moet je het IRB-nummer al kunnen invullen.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

In Japan kan ik het me ook wel voorstellen. Daar kan lang niet iedereen Engels lezen..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Klopt, maar ik vond het wel opvallend dat je bij de reservering van de auto het nummer van je IRB al moest invullen, anders kon je niet eens een auto reserveren. Dat had ik nog nooit gezien. Volgens mij het enige land waar ik ooit geweest ben waar het IRB echt verplicht was. In landen als Marokko en Nicaragua was het wel 'aangeraden' maar niet verplicht.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer