Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bedrijf starten op E2 visum / Bankrekening openen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Golden Eagle
Amerika-ontdekker

Bedrijf starten op E2 visum / Bankrekening openen

Bericht door Golden Eagle »

Hi allemaal,

Na wat gegoogle kwam ik op dit forum en heb me meteen aangemeld. Op dit moment ben ik in Los Angeles op een B-2 visum dat geldig is tot 15 oktober (ik heb dus nog wel even). Het plan is om binnen dit tijdsbestek een bedrijf te starten in LA en daarna te gaan voor een E2 visum. Ik ben nu twee weken hier en om verder te komen heb ik toch echt een Amerikaanse zakelijke rekening nodig. Punt is echter dat dit maar niet wil lukken. Ik heb mijn EIN, maar ik word overal geweigerd als non-resident. Bij Citibank kreeg ik te horen dat ik wel een rekening kan openen, maar dat ik geen debit card erbij krijg. Dat is dus een 'no go'. Bij Bank of America willen ze een SSN; nu kom ik net terug van de Social Security Office om een SSN aan te vragen met als ondersteunend stuk een brief van Bank of America, maar een SSN krijg ik niet. Bank of America valt dus ook af. Bij Chase wilden ze me wel helpen, maar moest ik toch echt een zakelijk adres hebben in de VS anders dan mijn appartement; kantoor heb ik (nog) niet en idem. voor Wells Fargo...

Ik ben nu twee weken in de VS en schiet nu al in de stress. Is er iemand op dit forum die me een goede bank kan aanbevelen wat betreft een business checkings account?
Texas Boy
Amerika-expert

Re: Bedrijf starten op E2 visum / Bankrekening openen

Bericht door Texas Boy »

Wij hebben bij de Bank of America in California gewoon een rekening kunnen openen zonder SSN, was wel niet zakelijk en we woonden in Nederland, maar je kan ook tijdelijk zaken doen met een privé rekening
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb jaren geleden ooit ook eens een bankrekening geopend bij een bank in de US zonder SS# - men voerde 000-00-0000 in.
Maar zo'n rekening kostte wel een service fee alle maanden en dat liep toch leuk op.
Ik denk dat je een debit card kunt vergeten zolang je geen maandelijks direct deposit hebt vanwege een baan oid. Je zult denk ik wel een aantal cheques kunnen krijgen na openen van de rekening, want cheques hier zijn niet gedekt door de bank. Maar die cheques worden in de meeste winkels niet geaccepteerd zonder een US rijbewijs.
Geen debit card is overigens niet zoveel anders dan in Ned., waar ik jaren geleden geen betaalcheques meer kreeg van de ABN/AMRO toen ik even niet een vast inkomen alle maanden had.
Het is wel zo dat de regels bij de banken in de USA het afgelopen jaar beduidend strenger zijn geworden.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Wij hebben een paar weken geleden een rekening bij HSBC geopend, toen nog zonder SSN. Het duurde misschien ietwat langer dan normaal om geaccepteerd te worden, maar het lukte wel.

Edit: hmm een zakelijke rekening zal misschien weer anders liggen.
Golden Eagle
Amerika-ontdekker

Dank! Ik ga morgen dan een personal checkings account openen als dat lukt. I'll keep you guys posted!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Aangezien je met een B1/2 visum niet mag werken, heb je geen 'recht' op een SS nummer. Ik zou wat voorzichtig zijn met akties als met een brief van een bank (! wat weten die van immigration ?) naar een overheidsinstantie als de ss adm. stappen. Voor je het weet sta je geregistreerd als illegaal werk zoekend. Je had zo op het internet kunnen vinden dat je geen kans had, en wij hadden het je ook kunnen vertellen desgevraagd.

Ik zou maar niet in de stress gaan van dit minor event. Je zult nog wel vervelender situaties voor je kiezen krijgen voor je plannen rond zijn - vooral als je hier en daar de 'verkeerde' ambtenaar treft. CA staat bekend als de staat waar zakendoen aan een groot aantal regels en regeltjes gebonden is.
Misschien dat een lokale, kleinere bank een betere oplossing is, of een zg. credit union. Het nadeel van de grote banken is dat op lokaal niveau weinig beslissingen genomen mogen worden.

Wat betreft een zakenadres, het is mij eens gelukt een apart 'adres' te hebben door een postbus te openen bij een Mailboxes etc. winkel. Ik kreeg daardoor een straatadres en een nummer. Dat schreef ik gewoon als #..., dezelfde aanduiding die wordt gebruikt voor suite (kantoorruimte). (Je hebt wel een probleempje als de persoon bij de bank die je helpt, met het adres bekend is.)
Golden Eagle
Amerika-ontdekker

Ik begrijp je punt oortjes, maar op een B2 visum ben ik hier slechts voor zaken. Ik verdien geen geld hier in Amerika, ik zoek slechts mogelijkheden om een bedrijf te starten en om dan vervolgens in NL de E2 procedure in gang te zetten. Het is hier nu half 12, maar ik ga zo eens naar HSBC om naar de mogelijkheden te vragen om een personal checkings account te openen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi - Je begreep me denk ik verkeerd - ik gaf alleen de reden aan waarom de SS adm. geen nummer aan je mocht geven. De regels zijn nl. midden 90er jaren beduidend verscherpt. Zo mogen H4 visum houders ook geen SS# meer - en geen SS# is het best lastig in de US.
Aangezien een SS# hier zo ongeveer overal gevraagd wordt, bij oa. bank, mobiele telefoon, en veel administraties (denk dokter, ziekenhuis, etc.) gebaseerd zijn op SS##, werden ze in het verleden gegeven aan bijkans alle legal temporary residents. Nu mogen ze alleen uitgegeven worden aan USCs en aan legal aliens die een visa hebben waarop werken is toegestaan (en daarom vallen oa. H4 visa houdsters buiten de boot.)
Het kwam geen moment in me op dat je hier iets zou doen dat de condities van je visum te buiten ging. Ik waarschuwde alleen niet de indruk te wekken bij een overheidsinstantie.
Ik hoop dat je inmiddels succesvol bent geweest bij een bank. Maar ga (nog) geen credit cards aanvragen, ga ook niet in op 'pre approved' offers, want daarmee veroorzaak je problemen wat betreft je credit-ratings en je FICO score. (Daar zijn al de nodige topics over geweest hier.)

Oh en wat ik de eerste keer helemaal vergat: welkom op dit forum !
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Die credit score zal hij niet krijgen zolang hij geen SSN heeft. De score is daar namelijk aan gekoppeld. De meeste mensen hebben wel succes met het openen van een persoonlijke bankrekening zonder SSN, maar een creditcard lukt volgens mij nooit. En als die al wel lukt, dan bouw je nog geen score op zonder de SSN.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je hebt deels gelijk. Maar ik heb gevonden dat sommige banken (en HSBC zou er een van zijn) bepaalde info bewaren en inzenden naar de ratingsagencies nadat hun client later zijn SS# is komen melden.
Het ging me ook niet om het opbouwen van positieve score -waarvoor inderdaad een SS# vereist is - maar om de negatieve gevolgen van het ingaan op 'pre approved' credit card offers enz.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Hmmm..ja, dat zou de zaak veranderen als bedrijven met terugwerkende kracht data rapporteren aan credit bureaus. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Bij een pre-approved offer (wat al gek is aangezien er geen credit report is), zou het dan dus zijn dat zodra je er op in gaat, je niet-bestaande credit report wordt opgevraagd en de aanvraag denied is. Deze aanvraag komt niet op je report te staan..maar zou eventueel een jaar later bijvoorbeeld wel gerapporteerd kunnen worden als je een SSN hebt?

Ik heb zelf ook wel wat inquiries gehad van credit card maatschappijen / banken / autodealers toen ik al wel mijn SSN had, maar nog geen credit report. Deze zijn later nooit verschenen op het report.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ben altijd verbaasd hoeveel info er over me rondzwerft, ondanks dat ik altijd opt-out doe als ik de kans krijg.

Je laatste zin: bedoel je dat je om credit card/bankrek./autofin. gevraagd hebt, of heb je het over aanbiedingen ?
Wat je zelf vraagt dat zijn de zg. hard inquiries en die komen op je openbare credit report, de aanbieders doe de zg. soft inquiries en die worden op je open credit report niet genoemd, maar zouden wel verantwoord moeten worden op de credit reports die je zelf kunt opvragen. Maar dan moet je ze wel alle drie hebben want meestal vragen ze maar bij een van de drie info, dus de andere twee hebben daar geen weet van. De harde inquiries worden bij alle drie de agencies gedaan.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik bedoelde in dit geval 1 hard inquiry en enkele soft inquiries van wat ik me herinner. Ik heb ze toen ook bij alle drie opgevraagd. Alleen deed ik dit een week of 3 nadat ik mijn SSN had gekregen en toen was ik nog niet bekend bij geen van de drie credit bureaus. De inquiries kwamen dus negatief terug als in: Sorry, u hebt geen credit history, maar die inquiries zijn nooit op de rapporten verschenen omdat die rapporten op dat moment nog niet bestonden.

Maar het blijven wazige bedrijven, die credit bureaus. Ik probeer nog steeds om mijn American Express account op mijn Experian report te krijgen. American Express rapporteert aan Experian, je kan zelfs een Experian credit report opvragen met je AMEX card...en toch lukt het ze blijkbaar niet om mijn account op mijn rapport te laten plaatsen. AMEX stuurt dan alle gegevens weer op naar Experian, dan moet ik 30-60 dagen wachten om te kijken of het is gelukt en dan maar weer bellen. Ben nu bij de 3e ronde..
Golden Eagle
Amerika-ontdekker

Het is gelukt een persoonlijke checkings account te openen bij HSBC. Wel is het zo dat mijn debit card verloopt op de datum dat ik de VS hoor te verlaten volgens mijn I-94. Dat is dus 15 oktober 2011.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi, goed dat het gelukt is ! Nu verder veel succes gewenst met het opzetten van je bedrijf. And be no stranger here.....
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

Hallo,

Wij zijn net terug van 3 weken Florida (Miami, Orlando, Disney, Sarasota, Daytona, Shuttle launch enz)
Ik heb er even tijd gemaakt om een rekening (Chase Premier Platinum checkings account) te openen in Miami.
Ben binnen gestapt bij Chase na vergelijk van een aantal andere banken (SunTrust, Bank of America, Wells Fargo Bank).
Na 15 minuten werden we geholpen.
Copie van ons Belgisch paspoort + reispaspoort.
Ze vragen ook nog een copie van een factuur met een duidelijke vermelding van de naam en adres.
Dat hadden we spijtig genoeg niet mee.
Voorbije dinsdag (19 juli) waren we terug thuis en heb ik een scan doorgemaild.
Een uurtje later had ik al antwoord.
Chase moest ook nog een scan hebben van beide indentificatiedocumenten hebben om dat de copies die ze maakten niet duidelijk genoeg waren.
Dag erna kreeg ik de bevestiging dat ze bezig waren met het openen van de bankrekening.
Normaal gaat morgen alles vertrekken met Fedex.
Debit card + checks volgen.

Zodra ik meer nieuws heb post ik het hier even.

Dus het kan nog wel een rekening openen zonder SSN.
Maar het zal wel iets makkelijker gaan als je even binnenwipt in de VS als je er toch bent.

Groeten,

Kingair
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Misschien stomme vraag maar waarom open je een rekening als toerist?

Hoef je geen antwoord op te geven hoor maar ik ben gewoon benieuwd waarom je dat zou willen ;)
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

Tja om verschillende redenen.
Om bv te sparen voor de volgende vakantie.
Omdat ik regelmatig betalingen moet doen in de VS (kost toch redelijk wat geld vanuit Belgie) en gaat tevens een heel stuk sneller op deze manier.
Om aankopen te doen die niet lukken met onze Europese Kaart (iTunes, Ebay, whatever).

All the benefits of Chase Premier Plus CheckingSM, plus:

Earns interest
FREE Personal Style checks
No Chase fee for non-Chase ATM transactions
No Overdraft Protection Transfer Fee
No Incoming Wire Transfer Fee
FREE Safe Deposit Box
No Stop Payment Fee
Chase Plus SavingsSM with no Monthly Service Fee and higher interest rates
Two additional Chase Premier Platinum Checking accounts with no Monthly Service Fee
Chase BusinessSelect CheckingSM account with no Monthly Service Fee
Debitcard

Toch heel wat voordelen, tenminste toch voor ons.

Kingair
Gast

Bericht door Gast »

Niet voor de gewone spaarder denk ik zo'n Chase Premier Platinum checkings account. Zo'n rekening kost je 25 dollar per maand als je geen 75.000 dollar hebt staan:

No Monthly Service Fee With an average daily balance of $75,000 or more in linked deposits/investments

Otherwise a $25 monthly Service Fee applies
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Oud topic, maar toch nog even een korte bijdrage: Rekening openen zonder social security nummer kan inderdaad prima, heb het zelf ook gedaan een aantal jaar geleden. Voor social security nummer hebben ze gewoon 333-3333-333 ofzo ingevuld. Rekening kostte niks (studentenrekening), en was bij de Bank of America. Hoefde enkel $25 te storten als activatie. Ow, en ze moesten een paspoort zien maar dat was het dan ook wel.

Wil het bij het enie filiaal niet lukken, loop dan gewoon een andere binnen. Soms willen ze je bij de ene wel helpen en bij de andere niet, zelfs als het dezelfde bank is. Zelfs bij een top-down bank als Bank of America maakte dat nog enorm uit.

Als je een rekening opent voor je bedrijf dan zijn er nog legio andere mogelijkheden. Als je een bedrijf opent in de VS krijg je een EIN nummer, en met dat nummer + documentatie bedrijf kun je zonder probleem een zakelijk rekening openen bij vrijwel elke bank. Het oprichten van een bedrijf in de VS kan voor enkele honderden dollars bij een advocaat (kostte ons $600 maar kan volgens mij goedkoper), en kan vermoed ik zelfs vanuit Nederland geregeld worden.
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer