Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs nodig?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Re: Internationaal Rijbewijs nodig ??

Bericht door Katja »

Dento schreef:Die nieuwe leden zouden ook eerst eens de zoekfunctie kunnen gebruiken... :wink:
Maar daarmee ontneem je nieuwe leden de mogelijkheid om hun mening en ervaringen te delen.
Bramster schreef:hahaha, :lol: zat ik op te wachten. Maar ik mag toch aannemen dat de mensen van dit forum allemaal een paspoort hebben. Vertel dat van die ID kaart maar eens aan de duizenden die denken dat hun rijbewijs voldoende is , wordt immers nooit naar gevraagd. :D
Ik vergeet heel vaak mijn paspoort mee te nemen als ik naar Duitsland of België ga. Gelukkig is dat ook iets waar niet naar gevraagd wordt als je aangehouden wordt een rijbewijs volstaat dan.
Neemt niet weg dat ik zou moeten proberen dat ding gewoon mee te nemen.
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Bramster schreef:
Bij de meeste autoverhuurbedrijven staat het wel in de voorwaarden. Maar er word zelden naar gevraagd.
Wij hebben vorig jaar een auto gehuurd bij Alamo. Dit is wat er staat in de algemene voorwaarden.

Het ophalen van de auto
Bij het ophalen van de auto dient men het volgende bij de hand te hebben: geldig legitimatiebewijs, retourvliegticket, een geldig rijbewijs en een door Alamo geaccepteerde creditcard op naam van de hoofdbestuurder (Visa, Mastercard, Diner's Club en American Express). Ook dient u ter plaatse het voucher wat u heeft ontvangen te overhandigen. Een internationaal rijbewijs wordt niet geaccepteerd als vervanging voor het rijbewijs.

Internationaal Rijbewijs
Een internationaal rijbewijs is alleen noodzakelijk indien u reist door de staat Georgia in de USA of niet is vertaald in de Engelse taal..

Het international rijbewijs wordt dan misschien wel genoemd maar er staat niet in dat je het moet hebben.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Katja schreef:
Dento schreef:Die nieuwe leden zouden ook eerst eens de zoekfunctie kunnen gebruiken... :wink:
Maar daarmee ontneem je nieuwe leden de mogelijkheid om hun mening en ervaringen te delen.
Nee hoor, dat kan ook heel goed in bestaande topics. En ervaringen delen is prima, maar hoe vaak komt het niet voor dat er topics worden geopend waarin precies dezelfde vraag wordt gesteld die al -tig keer is gesteld? Waar dan vervolgens precies dezelfde antwoorden en precies dezelfde discussie uit voort komt? :wink: Dat geldt overigens niet alleen voor het internationaal rijbewijs, maar ook voor mobiel bellen in de VS, om maar een voorbeeld te noemen. Uiteraard mag je een nieuw topic openen als je jouw antwoord net niet vindt, maar het kan geen kwaad om eerst eens te zoeken.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Voor dit soort vragen zijn FAQ's uitgevonden. Create once, use many times :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Njit schreef:Overigens voor iedereen die roept dat je in Georgia een IDP nodig hebt: http://www.pacga.org/downloads/newslett ... ue%203.pdf
Dit is altijd het jammere van een onderwerp als dit, want het blijft toch vaak een "klok en klepel" verhaal. En leuk dat je aan het googlen bent geslagen, het is alleen niet volledig. Het is een oudere versie, en deze is geamendeerd per 1 januari 2009 en in die versie staat wel dat een IDP vereist is naast een niet-Engelstalig rijbewijs. Ik heb die artikelen al vaker op dit forum gezet en de geïnteresseerde lezer verwijs ik dan ook graag naar de zoekfunctie. Je had het me trouwens best kunnen vragen, dan had ik dit document met plezier hier neergezet, ik heb inmiddels zo'n 10 cm dossier over dit onderwerp in de kast staan.

En voor de duidelijkheid, ik "roep" dit niet zomaar, ik heb hier zo'n beetje wekelijks mee te maken en weet echt wel waar ik het over heb. Ik heb trouwens met de schrijver van dit betreffende stuk zeer regelmatig contact. Maar doe met deze informatie vooral wat je zelf wilt, maar met name voor de meelezende forummers vind ik enige nuance wel op zijn plaats.

Voor het EU rijbewijs is er trouwens wel enige beweging, want hier is ook eindelijk doorgedrongen dat er helemaal geen taal op staat. Alleen werd dat hier nog steeds beschouwd als niet-Engels en dus als "niet verifieerbaar" voor GA State troopers. Maar dit lijkt binnenkort te veranderen en hopelijk is dan een IDP voor NLers dus niet meer nodig in Georgia. En ik beloof plechtig dat ik de eerste zal zijn om dat hier te melden, want het is een draak van een regel. En ook ik zit er echt niet op te wachten om steeds weer in herhaling te vallen. :wink:
Katja schreef:Wij hadden vorig jaar ook het vodje bij de ANWB gehaald omdat we door Georgia reisden. Uiteindelijk moest mijn man een keer zijn rijbewijs laten zien en wilde die agent niets weten van het internationale rijbewijs. Voor ons de laatste keer dat we hem mee naar Amerika nemen
Dat er niet naar gevraagd werd wil nog niet zeggen dat het niet verplicht is om bij je te hebben, hier althans. Maar waar ik al eerder op wees is dat de regels in alle staten constant veranderen en elders las ik dat het in "het Zuid-Westen in ieder geval niet verplicht is." Nee, nu misschien niet, maar dat kan zomaar veranderen. Er is in alle staten vanalles gaande op dit gebied en voor de gemiddelde toerist is het zo'n beetje onmogelijk om dat allemaal bij te houden.
Coyote schreef:I rest my case... :mrgreen:
Maar ter afsluiting van mijn bijdrage nog even een situatie die we vorige week bij de hand hadden. Een al wat ouder Italiaans koppel reed iets te hard in Noord-Georgia (78 mph waar je 70 mph mocht). Een niet al te erg vergrijp, waar je normaliter met een boete mee wegkomt. Zo niet in dit geval, want ze hadden een verlopen IDP bij zich. Volgens de instructies is het stel meegenomen naar het bureau en zijn ze vastgezet. In de cel dus. En ondertussen werd er druk gebeld met het Italiaanse consulaat, alleen gebeurde dit natuurlijk net op vrijdagmiddag en kon er geen contact gelegd worden. Uiteindelijk zijn ze 's avonds wel "vrijgelaten" en hebben ze de nacht gelukkig in een hotel kunnen doorbrengen. De volgende ochtend kregen ze toestemming om bij wijze van uitzondering door te rijden en ze zijn linea recta naar Tennessee gegaan. Ik kan ze het moeilijk kwalijk nemen.

Als je dus ziet wat er kan gebeuren, dan vind ik zo'n quasi triomfantelijk "I rest my case" toch wel wat naief.
"Keep Georgia On Your Mind"
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Bandido schreef:Als je dus ziet wat er kan gebeuren, dan vind ik zo'n quasi triomfantelijk "I rest my case" toch wel wat naief.
En deze wat oudere Italianen spraken natuurlijk vloeiend Engels.... :wink:

Ik blijf erbij dat je eerst eens met een verhaal van Nederlanders/Belgen op de proppen moet komen waarbij het helemaal mis ging want dat heb ik nog steeds niet gehoord.

Maar misschien ben ik straks zelf wel het haasje in Georgia. Zal de eerste zijn om dan op mijn woorden terug te komen. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Samengevat dus: in Georgia ga je voor het niet hebben van een internationaal rijbewijs de cel in?
ik zou zeggen: "Keep Georgia out of Your Mind"
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Of 'Georgia - Keep an IDP in your pocket' :)
Bushmaster
Amerika-expert

Njit schreef:Of 'Georgia - Keep an IDP in your pocket' :)
Nee een staat waar de Politie een Mug/Olifant cultuur hanteerd, voel ik me al toerist niet welkom.
Wat krijg je er voor door rode licht lopen? 10 jaar met aftrek van voorarrest?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Tja, het staat hier nou eenmaal in de wet en daar heb je je aan te houden als toerist. Hoe onlogisch en onhandig zo'n wet ook moge zijn. Maar goed, je hebt absoluut gelijk, het is een bespottelijke regel en niet bepaald de pr waar de staat met de drukste luchthaven ter wereld in internationaal opzicht op zit te wachten. Hopelijk behoort het snel tot het verleden.
Bushmaster
Amerika-expert

Tja, het staat hier nou eenmaal in de wet
gelukkig staat daar niet in dat ik op een trip naar de US, verplicht Georgia moet bezoeken. :lol:
Laatst gewijzigd door Bushmaster op 11 apr 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Bandido schreef:
Katja schreef:Wij hadden vorig jaar ook het vodje bij de ANWB gehaald omdat we door Georgia reisden. Uiteindelijk moest mijn man een keer zijn rijbewijs laten zien en wilde die agent niets weten van het internationale rijbewijs. Voor ons de laatste keer dat we hem mee naar Amerika nemen
Dat er niet naar gevraagd werd wil nog niet zeggen dat het niet verplicht is om bij je te hebben, hier althans.
Er werd niet naar gevraagd maar mijn man gaf hem direct met zijn rijbewijs maar kreeg hem met dezelfde snelheid weer terug :lol:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

In Nederland kom je nog wel eens weg met het excuus "ja maar dat is een achterlijke regel!" tegen aan politie agent. Zo kan ik me herinneren dat ik een aan het fietsen was in een voetgangersgebied midden in de stad. Twee agenten liepen langs en zeiden, "Je mag hier niet fietsen hoor!", en ik heb vrolijk teruggeroepen, "Ja, dat weet ik. Erg he?", terwijl ik gewoon doorfietste. Ze konden er erg om lachen.

Daar moet je hier dus niet mee aankomen. Regels kunenn nog zo dom, achterhaald, onlogisch of wat dan ook zijn - je hebt je er aan te houden. Klaar. En als dat dus betekent dat je naar de ANWB gaat om zo'n vodje op te halen, dan doe je dat. Het is gewoon een hele andere cultuur ten op zichte van regels en autoriteit.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bushmaster
Amerika-expert

de "regels zijn regels" cultuur ben ik absoluut een voorstander van.
(het gedoog cultuurje in Nederland absoluut niet)
Een chauffeur (+partner) met een geldig buitenlands rijbewijs en een verlopen IR de cel in gooien, kan ik me niet in vinden.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bushmaster schreef:Een chauffeur (+partner) met een geldig buitenlands rijbewijs en een verlopen IR de cel in gooien, kan ik me niet in vinden.
Ja, maar waar het op neerkomt is dat deze persoon dus met een ongeldig rijbewijs rondreed. Wat hij deed was een vrij forse overtreding. Rondrijden zonder geldig rijbewijs zou in NL trouwens ook flink bestraft worden. Alleen is het verschil dat je hier inderdaad wel totdat het geverifieerd is, in de cel gaat. Sterker nog: ze hadden nog geluk dat ze niet de nacht hoefden door te brengen. Dat gebeurde namelijk met een Koreaan in Zuid-Georgia vorig jaar wel. In Amerika doet men dat sowieso een stuk sneller dan in NL, ook voor andere overtredingen. Zo vertelde een collega van me dat een kennis van haar uit Duitsland wijn zat te drinken in een park ergens in SC meen ik. En de politie zag dat en die jongen ging dus ook mee naar het bureau en werd daar een middagje in de cel gezet. Ik denk dat Europeanen en vooral NLers onderschatten hoe streng de straffen hier kunnen zijn en ook denken zich er "wel uit te kunnen praten". Dat werkt hier dus gewoon vaak niet.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ik zou overigens best de laatste stand van zaken als PDF willen hebben..
Joycee
Amerikakenner

Bericht door Joycee »

Weet iemand of er ook gevraagd wordt naar het Internationaal Rijbewijs door Moturis bij het huren van een camper. Bij RB werd het in 2008 niet gevraagd maar als Moturis (Las Vegas) het wel vraagt, moeten we dat nog regelen.
2008: Zuid-West: SF-Yosemite-Sequioa-DV-Zion-Bryce-Moab (Arches)-Mesa Verde-Monument Valley-Page-Grand Canyon NR-Grand Canyon SR-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
Bushmaster
Amerika-expert

Nee Moturis alleen Nederlands rijbewijs (kennen zowel "oude" papieren als creditcard model)
zowel uit eigen ervaring als:

DRIVER'S REQUIREMENTS
Drivers License A national automobile driver's license is required. We recommend customers to carry a translation of the national driver's license or an international driver's license, but under any circumstances, customer must provide a valid national driver's license at pick-up.
Drivers Age
Minimum age is 21 years for all vehicles.
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

DixieChick schreef:In Nederland kom je nog wel eens weg met het excuus "ja maar dat is een achterlijke regel!" tegen aan politie agent. Zo kan ik me herinneren dat ik een aan het fietsen was in een voetgangersgebied midden in de stad. Twee agenten liepen langs en zeiden, "Je mag hier niet fietsen hoor!", en ik heb vrolijk teruggeroepen, "Ja, dat weet ik. Erg he?", terwijl ik gewoon doorfietste. Ze konden er erg om lachen.
Ik ken de situatie niet, en hou er totaal niet van om bonnetjes te schrijven.. maar bij ons in de wijk zou zo'n opmerking denk ik averechts werken. Maar dat kan ook aan de wijk zelf liggen natuurlijk :D
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

> Twee agenten liepen langs en zeiden, "Je mag hier niet fietsen hoor!",
> en ik heb vrolijk teruggeroepen, "Ja, dat weet ik. Erg he?"

:lol:

Ik zie dat veel in Nederland. Men vind dat alleen anderen zich correct in het verkeer moeten gedragen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer