Dit is altijd het jammere van een onderwerp als dit, want het blijft toch vaak een "klok en klepel" verhaal. En leuk dat je aan het googlen bent geslagen, het is alleen niet volledig. Het is een oudere versie, en deze is geamendeerd per 1 januari 2009 en in die versie staat wel dat een IDP vereist is naast een niet-Engelstalig rijbewijs. Ik heb die artikelen al vaker op dit forum gezet en de geïnteresseerde lezer verwijs ik dan ook graag naar de zoekfunctie. Je had het me trouwens best kunnen vragen, dan had ik dit document met plezier hier neergezet, ik heb inmiddels zo'n 10 cm dossier over dit onderwerp in de kast staan.
En voor de duidelijkheid, ik "roep" dit niet zomaar, ik heb hier zo'n beetje wekelijks mee te maken en weet echt wel waar ik het over heb. Ik heb trouwens met de schrijver van dit betreffende stuk zeer regelmatig contact. Maar doe met deze informatie vooral wat je zelf wilt, maar met name voor de meelezende forummers vind ik enige nuance wel op zijn plaats.
Voor het EU rijbewijs is er trouwens wel enige beweging, want hier is ook eindelijk doorgedrongen dat er helemaal geen taal op staat. Alleen werd dat hier nog steeds beschouwd als niet-Engels en dus als "niet verifieerbaar" voor GA State troopers. Maar dit lijkt binnenkort te veranderen en hopelijk is dan een IDP voor NLers dus niet meer nodig in Georgia. En ik beloof plechtig dat ik de eerste zal zijn om dat hier te melden, want het is een draak van een regel. En ook ik zit er echt niet op te wachten om steeds weer in herhaling te vallen.
Katja schreef:Wij hadden vorig jaar ook het vodje bij de ANWB gehaald omdat we door Georgia reisden. Uiteindelijk moest mijn man een keer zijn rijbewijs laten zien en wilde die agent niets weten van het internationale rijbewijs. Voor ons de laatste keer dat we hem mee naar Amerika nemen
Dat er niet naar gevraagd werd wil nog niet zeggen dat het niet verplicht is om bij je te hebben, hier althans. Maar waar ik al eerder op wees is dat de regels in alle staten constant veranderen en elders las ik dat het in "het Zuid-Westen in ieder geval niet verplicht is." Nee, nu misschien niet, maar dat kan zomaar veranderen. Er is in alle staten vanalles gaande op dit gebied en voor de gemiddelde toerist is het zo'n beetje onmogelijk om dat allemaal bij te houden.
Coyote schreef:I rest my case...
Maar ter afsluiting van mijn bijdrage nog even een situatie die we vorige week bij de hand hadden. Een al wat ouder Italiaans koppel reed iets te hard in Noord-Georgia (78 mph waar je 70 mph mocht). Een niet al te erg vergrijp, waar je normaliter met een boete mee wegkomt. Zo niet in dit geval, want ze hadden een verlopen IDP bij zich. Volgens de instructies is het stel meegenomen naar het bureau en zijn ze vastgezet. In de cel dus. En ondertussen werd er druk gebeld met het Italiaanse consulaat, alleen gebeurde dit natuurlijk net op vrijdagmiddag en kon er geen contact gelegd worden. Uiteindelijk zijn ze 's avonds wel "vrijgelaten" en hebben ze de nacht gelukkig in een hotel kunnen doorbrengen. De volgende ochtend kregen ze toestemming om bij wijze van uitzondering door te rijden en ze zijn linea recta naar Tennessee gegaan. Ik kan ze het moeilijk kwalijk nemen.
Als je dus ziet wat er
kan gebeuren, dan vind ik zo'n quasi triomfantelijk "I rest my case" toch wel wat naief.