Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Betalen met 100 dollar biljet
Re: Betalen met 100 dollar biljet
Het grote voordeel van redelijk wat cash mee te nemen is dat je de kosten van jouw reis beter kan spreiden, door regelmatig wat dollars te kopen tussen de beslissing om naar de VS te gaan en het eigenlijke vertrek. Als je alles pint of met CC betaalt kan de rekening van de reis wel tegenvallen.
Ten andere nog nooit een biljet van 100 dollar geweigerd gekregen. Je moet erdan wel geen soda of iets kleins mee kopen in een kleine winkel.
Ten andere nog nooit een biljet van 100 dollar geweigerd gekregen. Je moet erdan wel geen soda of iets kleins mee kopen in een kleine winkel.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Plus je hebt niet elke keer de transactiekosten.
Wij konden elke keer max 300 dollar afhalen. Dan telt het wel op qua kosten. Idem dito om elke keer met je cc te betalen.
Onze eerste reis hebben we veel cash meegenomen. De volgende drie niet meer, maar als we nog eens gaan ga ik terug meer cash meenemen.
Wij konden elke keer max 300 dollar afhalen. Dan telt het wel op qua kosten. Idem dito om elke keer met je cc te betalen.
Onze eerste reis hebben we veel cash meegenomen. De volgende drie niet meer, maar als we nog eens gaan ga ik terug meer cash meenemen.
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Je kan toch gewoon cash vragen in de winkel als je niet met CC betaald?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tja, in de meeste winkels kun je ook gewoon met een pinpas betalen. De transactiekosten die nam ik wel voor lief voor de zekerheid die je ervoor terug krijgt. En het spreiden van je kosten heb je zelf helemaal in de hand; cash kun je net zo snel uitgeven als geld via een pinpas of credit card.
Maar zoals gezegd, het heeft eigenlijk geen zin om de hele discussie weer eens een keer opnieuw te gaan voeren omdat het er een is waar je toch niet uitkomt. Iemand die graag cash mee wil nemen zal niet overtuigd worden door de credit card/pinpas aanhangers, en andersom ook niet. En dat is ook prima; iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Maar zoals gezegd, het heeft eigenlijk geen zin om de hele discussie weer eens een keer opnieuw te gaan voeren omdat het er een is waar je toch niet uitkomt. Iemand die graag cash mee wil nemen zal niet overtuigd worden door de credit card/pinpas aanhangers, en andersom ook niet. En dat is ook prima; iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Zo redeneer ik ook. Neem daarom regelmatig extra geld op bij de Walmart. Kost het mij € 0,15 voor de transactie i.p.v. € 2,25 voor een opname uit 'de muur' (nog afgezien van de event. extra kosten die de US bank rekent).Dento schreef:Tja, in de meeste winkels kun je ook gewoon met een pinpas betalen. De transactiekosten die nam ik wel voor lief voor de zekerheid die je ervoor terug krijgt.
Tja...zo worden er hier zoveel discussies altijd opnieuw gevoerd...Maar zoals gezegd, het heeft eigenlijk geen zin om de hele discussie weer eens een keer opnieuw te gaan voeren omdat het er een is waar je toch niet uitkomt.

Roland
> het heeft eigenlijk geen zin om de hele discussie weer eens een keer
> opnieuw te gaan voeren omdat het er een is waar je toch niet uitkomt.
Bij een discussie gaat het er toch vaak gewoon niet om dat iedereen het uiteindelijk met elkaar eens is en er "uit komt" ?
> opnieuw te gaan voeren omdat het er een is waar je toch niet uitkomt.
Bij een discussie gaat het er toch vaak gewoon niet om dat iedereen het uiteindelijk met elkaar eens is en er "uit komt" ?
- Jasmino
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik heb een rekening bij de rabobank, en ik heb ook even opgezocht wat het mij kost om geld op te nemen in het buitenland, of te betalen in het buitenland:

Aangezien wij een RaboTotaalpakket hebben met beiden een creditcard en wereldpas, kost het pinnen ons buiten de koersopslag niets extra. De koersopslag bij de betaling met de pinpas is het laagst, die gebruiken we dan ook het meest. Daarnaast nemen we altijd contact geld op bij het pinnen van boodschappen en dergelijke, daar waar het mogelijk is. Maar contant geld opnemen bij een automaat kost ons dus ook niets extra.
Misschien een tip voor diegenen die ook een raborekening hebben?

Aangezien wij een RaboTotaalpakket hebben met beiden een creditcard en wereldpas, kost het pinnen ons buiten de koersopslag niets extra. De koersopslag bij de betaling met de pinpas is het laagst, die gebruiken we dan ook het meest. Daarnaast nemen we altijd contact geld op bij het pinnen van boodschappen en dergelijke, daar waar het mogelijk is. Maar contant geld opnemen bij een automaat kost ons dus ook niets extra.
Misschien een tip voor diegenen die ook een raborekening hebben?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
- sachasenne
- Amerika-expert
- Contacteer:
AXA bankkaarten
Betaling in winkels, hotels, ...
0,50 EUR
Geldopvragingen aan geldautomaten
(1,74 EUR + 1%) minimum 2,48 EUR**
+ 0,15 EUR per verrichting***
Kredietkaarten
0 EUR
(1,74 EUR + 1%) minimum 5 EUR**
Geldopvragingen aan loketten
(2,48 EUR + 2%) minimum 5 EUR**
* voor verrichtingen buiten de eurozone wordt de wisselkoers verhoogd met 2% wisselprovisie
** per geldopvraging (tussenpersonen kunnen ook commissie afhouden)
*** aangerekend op het einde van het kalenderjaar
Als ik geld opneem met de cc (want de maestro werkt in principe niet meer in de USA) kost mij dat minstens vijf euro (naargelang het bedrag) plus 2% wisselprovisie.
Bij mijn maximum opname van 300 dollar is dat even omgerekend 216 euro.
Op 216 euro is dat minimum vijf euro plus wisselkosten van 4,32 euro. Tel daarbij de waarschijnlijk niet meest gunstige wisselkoers, dan kom je bij een afhaling van 216 euro aan 10 euro aan kosten. Zelfs als Belg vind ik dat heel veel
(grapjeuuuh)
Moest ik een rekenfout gemaakt hebben, wijs me er op
0,50 EUR
(1,74 EUR + 1%) minimum 2,48 EUR**
+ 0,15 EUR per verrichting***
Kredietkaarten
0 EUR
(1,74 EUR + 1%) minimum 5 EUR**
Geldopvragingen aan loketten
(2,48 EUR + 2%) minimum 5 EUR**
* voor verrichtingen buiten de eurozone wordt de wisselkoers verhoogd met 2% wisselprovisie
** per geldopvraging (tussenpersonen kunnen ook commissie afhouden)
*** aangerekend op het einde van het kalenderjaar
Als ik geld opneem met de cc (want de maestro werkt in principe niet meer in de USA) kost mij dat minstens vijf euro (naargelang het bedrag) plus 2% wisselprovisie.
Bij mijn maximum opname van 300 dollar is dat even omgerekend 216 euro.
Op 216 euro is dat minimum vijf euro plus wisselkosten van 4,32 euro. Tel daarbij de waarschijnlijk niet meest gunstige wisselkoers, dan kom je bij een afhaling van 216 euro aan 10 euro aan kosten. Zelfs als Belg vind ik dat heel veel

Moest ik een rekenfout gemaakt hebben, wijs me er op

Groetjes,
Carine
Carine
Maar je gaat toch Dollars halen en geen Euros ?!?!
Ik denk dat er met die minimum 5 euro bedoelt wordt dat als die (1,74 EUR + 1%) lager uitvalt dan 5 euro, je dus als minimum 5 euro moet betalen. En dus niet dat die 5 euro er nog extra bij komt.sachasenne schreef:Moest ik een rekenfout gemaakt hebben, wijs me er op
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar als je ergens bij een geldautomaat pint betaal je nog steeds de "fee" die die bank rekent voor pinnen met een pas die niet van die bank is (of bij bijvoorbeeld zo'n losstaande ATM). Die brengt die bank namelijk in rekening, en daar heeft jouw bank niets over te zeggen. Je betaalt dan niets extra aan de Rabobank, maar je betaalt wel nog steeds die twee of drie dollar voor het gebruik van de ATM van die Amerikaanse bank. (Behalve bij Chase, die rekenen blijkbaar niets voor pinnen met een buitenlandse pas).Jasmino schreef:Maar contant geld opnemen bij een automaat kost ons dus ook niets extra.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat heb ik nog nooit betaald, Dennis. De meeste banken die het maestro logo presenteren rekenen niets daarvoor. Behalve soms losstaande automaten in tankstations en supermarkten. Bij een drive-thru bij de bank dus niet.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Winston Churchill
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb het laatst nog moeten betalen toen ik met mijn ING pas geld opnam bij een drive through bank: $3 per transactie. Maar misschien dat de Rabobank er anders mee om gaat?
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Wij moesten vorig jaar ook altijd betalen als we geld pinden. Wij heb ook wel ING. Het stond dan gewoon in het scherm vermeld erbij.
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien komt dat doordat wij het Rabo Totaalpakket hebben? Als je die niet hebt, betaal je bij de Rabo ook per opname, hoewel dat een bedrag in Euro is, die je volgens mij niet ziet in je opnamescherm.......
Ik zal er tijdens onze volgende reis nog eens extra op letten, maar ik kan me niet herinneren dat we die ooit betaald hebben. Ik kan me wel herinneren dat bij sommige automaten het wel werd berekend, maar dan lieten we die gewoon links liggen.
Ik zal er tijdens onze volgende reis nog eens extra op letten, maar ik kan me niet herinneren dat we die ooit betaald hebben. Ik kan me wel herinneren dat bij sommige automaten het wel werd berekend, maar dan lieten we die gewoon links liggen.
Winston Churchill
Winston Churchill
- sachasenne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb er even mijn visa uitreksels van december bijgenomen.
Blijkbaar kon ik daar 500 dollar afhalen.
Op de afrekening staat 503 dollar. Die drie dollar zal vermoedelijk de kost van de ATM aanbieder zijn.
De geldopname van 500 dollar kostte mij toen 3 dollar voor de ATM en de kost van de bank is 5,65 euro.
Hoe die 5,65 euro berekend wordt is me een raadsel.
Als ik alles optel kost 500 dollar afhalen me dan een dikke 10 dollar.
Valt uiteindelijk nog mee .
Ik dacht dat het meer was.
@bramster : ik heb de dollars omgezet in euro's.
@ Jasmino : ik heb ook steeds die 3% kost moeten betalen bij het pinnen.
Blijkbaar kon ik daar 500 dollar afhalen.
Op de afrekening staat 503 dollar. Die drie dollar zal vermoedelijk de kost van de ATM aanbieder zijn.
De geldopname van 500 dollar kostte mij toen 3 dollar voor de ATM en de kost van de bank is 5,65 euro.
Hoe die 5,65 euro berekend wordt is me een raadsel.
Als ik alles optel kost 500 dollar afhalen me dan een dikke 10 dollar.
Valt uiteindelijk nog mee .
Ik dacht dat het meer was.
@bramster : ik heb de dollars omgezet in euro's.
@ Jasmino : ik heb ook steeds die 3% kost moeten betalen bij het pinnen.
Groetjes,
Carine
Carine
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Net als Jacqueline hebben wij het Rabo Totaalpakket en krijgen geen kosten aangerekend bij geld opname, maken er niet zo veel gebruik van omdat we meestal een cashback vragen bij het boodschappen doen.
Veel betalingen worden met de pinpas gedaan maar brandstof tanken en campground- en hotelovernachtingen betaal ik altijd met de C-C.
Veel betalingen worden met de pinpas gedaan maar brandstof tanken en campground- en hotelovernachtingen betaal ik altijd met de C-C.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Het is heel verschillend of de kosten van de buitenlandse geldautomaat doorberekend worden. Ik heb meegemaakt dat er stond dat er kosten in rekening gebracht werden en dan gebeurde dat niet. Ook meegemaakt dat je bijv. $ 200 opnam en dat op de bon $ 202 stond. Dus $ 2 extra zijnde de kosten. En ook vaak genoeg meegemaakt dat er helemaal niets vermeld werd en ook niets in rekening gebracht werd (uitgezonderd de kosten van mijn eigen bank).
Roland
Roland
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Het is in de VS niet wettelijk verplicht om contant geld aan te nemen - welke denominatie dan ook. Chartale betaalmiddelen zijn met name bedoeld voor het aflossen van een schuld; dit is wettelijk vastgelegd. Met andere woorden, een 'schuldeiser' moet alle biljetten accepteren.
Als je een schuld hebt bij een bedrijf kunnen ze biljetten niet weigeren. Met andere woorden, als je de goederen of service al hebt geconsumeerd kun je altijd met biljetten betalen. Te denken valt aan overnachtingen, maaltijden, kappers, reparaties, benzine, etc.
Bij aankopen in een winkel daarentegen is er nog geen sprake van schuld; de goederen zijn nog steeds eigendom van het bedrijf tot er is betaald.
Nu het leuke: als je snel een hap uit het fruit neemt of iets breekt dan heb je technisch gezien een schuld en kunnen biljetten niet geweigerd worden. Echter, dit is niet aan te raden...
Een ander probleem is dat al kunnen service-bedrijven wettelijk gezien geen biljetten weigeren het over het algemeen zeer moeilijk zal zijn om hen daarvan te overtuigen.
Ik raad aan om geen biljetten van meer dat $20 te gebruiken.
Ten slotte een anecdote. Een collega van mij bestelde wat bij Burger King en vroeg of ze ook "Federal Reserve Notes" (de officiële benaming voor bankbiljetten) accepteerden als betaalmiddel. Nee, dat deden ze niet - hadden ze nog nooit van gehoord. Mijn college zei dat dit vreemd was en dat andere bedrijven ze wel accepteerden. De chef werd erbij geroepen. Die wilde ze ook niet accepteren, maar hij vroeg of hij er één kon zien. Tot z'n verbazing haalde mijn collega een bankbiljet uit z'n zak...
Als je een schuld hebt bij een bedrijf kunnen ze biljetten niet weigeren. Met andere woorden, als je de goederen of service al hebt geconsumeerd kun je altijd met biljetten betalen. Te denken valt aan overnachtingen, maaltijden, kappers, reparaties, benzine, etc.
Bij aankopen in een winkel daarentegen is er nog geen sprake van schuld; de goederen zijn nog steeds eigendom van het bedrijf tot er is betaald.
Nu het leuke: als je snel een hap uit het fruit neemt of iets breekt dan heb je technisch gezien een schuld en kunnen biljetten niet geweigerd worden. Echter, dit is niet aan te raden...
Een ander probleem is dat al kunnen service-bedrijven wettelijk gezien geen biljetten weigeren het over het algemeen zeer moeilijk zal zijn om hen daarvan te overtuigen.
Ik raad aan om geen biljetten van meer dat $20 te gebruiken.
Ten slotte een anecdote. Een collega van mij bestelde wat bij Burger King en vroeg of ze ook "Federal Reserve Notes" (de officiële benaming voor bankbiljetten) accepteerden als betaalmiddel. Nee, dat deden ze niet - hadden ze nog nooit van gehoord. Mijn college zei dat dit vreemd was en dat andere bedrijven ze wel accepteerden. De chef werd erbij geroepen. Die wilde ze ook niet accepteren, maar hij vroeg of hij er één kon zien. Tot z'n verbazing haalde mijn collega een bankbiljet uit z'n zak...
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 838 Weergaves
-
Laatste bericht door Nagini
-
- 5 Reacties