Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wassen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
The West
Amerika-ontdekker

Wassen

Bericht door The West »

Hoi.. Ik ga deze zomer naar Amerika. en ik verblijf elke dag wel in een ander hotel. Nou zag ik dat elk hotel een wasserette heeft.. En hoewel ik altijd alles smerig maak, is zo'n wasserette voor mij heel ideaal :roll:

Heeft iemand daar welis gebruik van gemaakt? en qua gebruik
beetje t zelfde als hier in nederland?

Groetjes Alice
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Wassen

Bericht door Jasmino »

The West schreef:Hoi.. Ik ga deze zomer naar Amerika. en ik verblijf elke dag wel in een ander hotel. Nou zag ik dat elk hotel een wasserette heeft.. En hoewel ik altijd alles smerig maak, is zo'n wasserette voor mij heel ideaal :roll:

Heeft iemand daar welis gebruik van gemaakt? en qua gebruik
beetje t zelfde als hier in nederland?

Groetjes Alice
Ik heb de wasserettes in Amerika vaak gebruikt, want ook wij nemen niet altijd genoeg kleding mee voor 3 of 4 weken. Het is toch wel fijn om je favoriete stukken dan regelmatig even te wassen.

Het gebruik is anders dan in NL, de Amerikaanse wasmachines en wasdrogers zijn veel eenvoudiger in gebruik, maar alles wijst zich vanzelf. De meeste apparaten gaan aan de bovenkant open. je gooit de was erin, en je kiept het wasmiddel bovenop de was (als je een volle machine hebt, kun je het wasmiddel ook een beetje verdelen door op verschillende laagjes was een beetje te strooien). Daarna zet je het apparaat aan, je kunt vaak maar kiezen uit 3 of 4 standen: koud, lauw, warm of heet. Je kiest dan het programma dat je wil gebruiken et voilà. De wasprogramma's duren niet zo lang als in NL, maar de Amerikaanse machines wassen ook niet zo schoon als wij gewend zijn, dat is mijn ervaring tenminste. Als je vlekken hebt in de kleding, is het beter om die toch vooraf te behandelen in een handwasje, anders krijg je het er vaak niet uit.

De wasdrogers werken ook heel eenvoudig, gaan ook aan de bovenkant open (vaak) en je kunt kiezen uit een paar standen (koud, warm of heet). Controleer je kleding wel regelmatig in de droger, want mijn ervaring is dat de wasdrogers warmer zijn dan hier en dat kan natuurlijk krimp tot gevolg hebben. Beter is het nog om een waslijntje mee te nemen en wat opblaasbare kledinghaakjes, die kun je dan gebruiken om je meer delicate kledingstukken zo uit de wasmachine op te hangen in plaats van te drogen in de wasdroger. De opblaasbare haakjes zijn heel handig in de auto, dus zelfs als je onderweg bent hang je het gewoon op en dan droogt het vanzelf!

De apparaten werken altijd op quarters, dus zorg dat je daarvan genoeg hebt. Ik heb al apparaten gebruikt voor $0,75 , maar sommigen kosten zelfs $1,50 of $2,00. Voor de wasdroger ben je meestal eenzelfde bedrag kwijt.

Wasmiddel kun je soms (heel vaak niet!) kopen in de wasserette bij het hotel, dus je kunt maar beter in de supermarkt een pakje kopen. Mijn ervaring is wel dat de Amerikaanse pakken wasmiddel heel groot zijn, maar je haalt het geld er al snel uit, omdat een klein pakje wasmiddel dat je soms in het hotel kunt kopen ook minimaal $1,00 kost.

Ik heb al een aantal keren gewoon wasmiddel meegenomen uit NL. Vooral die "vloeibare tabletten" zijn heel erg handig! Je gooit ze gewoon in de wasmachine, het omhulsel lost vanzelf op en het wasmiddel verdeelt zich goed in de machine. In mijn ervaring wast het ook nog beter dan het poeder dat de Amerikanen gebruiken. Vloeibaar wasmiddel in een Amerikaanse bovenlader is wat lastiger, omdat je het wasmiddel vaak gewoon bovenop de was moet kiepen, en vloeibaar wasmiddel verdeelt zich dan dus niet automatisch over alle was.......Dan zijn die "Vloeibare tabletten" (ik weet niet hoe ze heten, maar ik vind ze verdomd handig) heel wat makkelijker in gebruik.

Succes met wassen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Jasmino schreef: Dan zijn die "Vloeibare tabletten" (ik weet niet hoe ze heten, maar ik vind ze verdomd handig) heel wat makkelijker in gebruik.
capsules?? (in water oplosbare ‘zakjes’ met daarin een vloeibaar wasmiddel)
Sandy
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

:rockon: dat is zeker handig om te weten.
Had je die vroeger in Nederland ook niet? Die bovenladers?

Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Zelf vond ik wassen in Amerika ook veel makkelijker dan hier thuis. Als ik de wasmachine van mijn moeder gebruik ben ik eerst 10 minuten bezig om uit te pluizen welk knopje wat doet.
In Amerika was het knop draaien en indrukken(of trekken, weet ik niet meer).
En tja... de droger kon aan, kort of uit. Meer opties waren er niet, nou dan kan zelfs een 17 jarige gozer zoals ik het nog :-P.
- Mike
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Sandy schreef:
Jasmino schreef: Dan zijn die "Vloeibare tabletten" (ik weet niet hoe ze heten, maar ik vind ze verdomd handig) heel wat makkelijker in gebruik.
capsules?? (in water oplosbare ‘zakjes’ met daarin een vloeibaar wasmiddel)
Precies! Dat bedoel ik! Bedankt, Sandy.

Ik gebruik ze overigens nooit in NL, dan gebruik ik een gewoon vloeibaar wasmiddel in het doseerbakje. Maar op vakantie vind ik ze enorm handig. Let wel op dat je ze in een afgesloten bakje meeneemt, want als er 1 stukgaat zit anders je hele bagage onder het wasmiddel.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
The West
Amerika-ontdekker

Bericht door The West »

Bedankt allemaal voor snelle reacties.. :D

wasmachines leven langer met CALGON!!! haha 8)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Tip

Bericht door nieuwenoord »

Wat een gouden tip! Ik was van plan om weinig mee te nemen, maar dit vind ik wel een super idee. Ik ben nogal een muts met wassen, moet allemaal toch wel netjes blijven ... Ik heb een keer bijna al mijn donkere spullen weg kunnen gooien omdat ze na een vakantie helemaal grijs waren.

Ik ga een tupperwarebakje met gelcapsules Dreft of Robijn(piep!) op mijn lijst zetten!
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Hier een tip wat NIET te doen. En dat is zo'n wasnetje met tablets in een Amerikaanse wasmachine te doen. Dat had ik gedaan en toen ik mijn was uit de trommel wilde halen had het netje de schroef v/d machine compleet vernield...was eromheen gedraaid. :shock:
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Wat WEL een aanrader is, is voor de wasdroger Downy of Bouncy wasdroger doekjes gebruiken. Die ruiken zó lekker! Was in de droger plaatsen, doekje erop en klaar is klara.
The West
Amerika-ontdekker

Bericht door The West »

boeffie schreef:Wat WEL een aanrader is, is voor de wasdroger Downy of Bouncy wasdroger doekjes gebruiken. Die ruiken zó lekker! Was in de droger plaatsen, doekje erop en klaar is klara.
Bedankt voor de tip.. die gaat op me lijstje.. :D
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

The West schreef:
boeffie schreef:Wat WEL een aanrader is, is voor de wasdroger Downy of Bouncy wasdroger doekjes gebruiken. Die ruiken zó lekker! Was in de droger plaatsen, doekje erop en klaar is klara.
Bedankt voor de tip.. die gaat op me lijstje.. :D
Ik wil niet moeilijk doen, maar waarom zou je wasmiddelen en zo vanuit Nederland meezeulen?? Dat spul hebben ze hier in de V.S. ook, hoor! ;-)
Je stapt de eerste de beste supermarkt binnen en ze hebben een hele wand van dat spul.

Ron (in Seattle)
http://www.dutchavenue.com
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Je stapt de eerste de beste supermarkt binnen en ze hebben een hele wand van dat spul
Ook van dat vloeibare in capsules? Want ik wil inderdaad niéts meenemen wat ik daar ook kan kopen :lol: Maar anderzijds: ik ben ook zuinig op mijn kleurtjes.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

nieuwenoord schreef:
Je stapt de eerste de beste supermarkt binnen en ze hebben een hele wand van dat spul
Ook van dat vloeibare in capsules? Want ik wil inderdaad niéts meenemen wat ik daar ook kan kopen :lol: Maar anderzijds: ik ben ook zuinig op mijn kleurtjes.
Ik heb ze nog nooit gezien in Amerika. Alleen de poeder is volop verkrijgbaar, en vorig jaar heb ik ook het vloeibare wasmiddel zien opkomen. Maar nogmaals, in de wasserettes heb je bijna altijd bovenladers, waarbij je het wasmiddel en de was in dezelfde trommel gooit. Dan is vloeibaar wasmiddel niet echt handig, en het poeder krijg je alleen in grote verpakkingen. Daarnaast vind ik het poeder niet echt goed, maar dat is een kwestie van persoonlijke ervaring. De capsules zijn dan een uitkomst, want je hebt toch een goed vloeibaar wasmiddel (ook beter voor je spulletjes), maar in een hanteerbare vorm.
Winston Churchill

CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

Ook ik draai regelmatig een wasje tijdens de vakantie. De eerste keer kocht ik in de VS de kleine zakjes waspoeder maar mijn was werd niet schoon. Vorige keer heb ik ook een Tupperware bakje met vloeibaar wasmiddel (de capsules van Ariel voor witte en bonte was) meegenomen en dat werkte perfect. Bij mij staan ze in ieder geval weer op het lijstje.
Carola
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

en ook ik draai regelmatig een wasje .... de laatste jaren heb ik steeds vanuit NL een paar van die wastabletten (?) meegenomen. Gewoon even verkruimelen en dan zo in de machine.
Natuurlijk kun je ook in Amerika wasspul kopen, maar niet in kleine hoeveelheden, dus vandaar dat ik altijd 4 van die wastabletten meeneem.

Wat ik overigens wel moeilijk vind, is om in te schatten hoe lang de machine bezig is, half uur, 3 kwartier? Ik loop altijd een paar keer heen en weer om te kijken of 't al klaar is, idem dito voor de droger.

Zo'n wasruimte mis ik echt als we een rondreis in Europa maken, dan is het altijd dat getuttel in de wasbak en zie maar hoe het droog te krijgen bij nat weer.
Of.... ook gebeurd, paar slipjes op de balkonstoel drogen en dan begint het te waaien :oops:

gr, Ineke
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Jasmino schreef:De wasdrogers werken ook heel eenvoudig, gaan ook aan de bovenkant open (vaak) en je kunt kiezen uit een paar standen (koud, warm of heet). Controleer je kleding wel regelmatig in de droger, want mijn ervaring is dat de wasdrogers warmer zijn dan hier en dat kan natuurlijk krimp tot gevolg hebben.
Op welke stand zet jij de droger meestal voor de gewone kleding (t-shirts en broeken e.d.) Vorige keer was er bij mij toch wel veel kleding gekrompen, maar als je hem koud zet duurt het denk ik veel te lang voor het goed droog is.
Beter is het nog om een waslijntje mee te nemen en wat opblaasbare kledinghaakjes, die kun je dan gebruiken om je meer delicate kledingstukken zo uit de wasmachine op te hangen in plaats van te drogen in de wasdroger. De opblaasbare haakjes zijn heel handig in de auto, dus zelfs als je onderweg bent hang je het gewoon op en dan droogt het vanzelf!
Kun je die opblaasbare kledinghaakjes in Nederland kopen? Ik heb ze nog nooit ergens gezien.
Alle was op een waslijntje laten drogen wordt voor ons een beetje lastig omdat we met zijn vieren zijn en op een hotelkamer zitten, maar af en toe is zo'n hangertje wel handig denk ik.

Marjon

Marjon
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

vana schreef:Op welke stand zet jij de droger meestal voor de gewone kleding (t-shirts en broeken e.d.) Vorige keer was er bij mij toch wel veel kleding gekrompen, maar als je hem koud zet duurt het denk ik veel te lang voor het goed droog is.
Ik zet hem meestal gewoon op warm, maar ga wel elke 10-15 minuten de droge was eruit halen. Als ik een syntethische was heb, dan droog ik meestal koud. Delicate was laat ik niet helemaal droog worden, maar alleen aandrogen. Daarna hang ik het op een hangertje op de hotelkamer en dan is het meestal de volgende morgen wel droog. Tja, ik ben ook zuinig op mijn kleding.
vana schreef:
Beter is het nog om een waslijntje mee te nemen en wat opblaasbare kledinghaakjes, die kun je dan gebruiken om je meer delicate kledingstukken zo uit de wasmachine op te hangen in plaats van te drogen in de wasdroger. De opblaasbare haakjes zijn heel handig in de auto, dus zelfs als je onderweg bent hang je het gewoon op en dan droogt het vanzelf!
Kun je die opblaasbare kledinghaakjes in Nederland kopen? Ik heb ze nog nooit ergens gezien.
Alle was op een waslijntje laten drogen wordt voor ons een beetje lastig omdat we met zijn vieren zijn en op een hotelkamer zitten, maar af en toe is zo'n hangertje wel handig denk ik.
Uuhhmm.... dat is een goede vraag.....Volgens mij heb ik die inderdaad gekocht in Amerika, in een winkel waar ze allerlei reisspulletjes verkopen, in 1 of andere shoppingmall. Ik weet het niet meer precies, want ik heb ze al heel lang. In de shopping malls kom je vaak winkels tegen die allerlei reisgadgets verkopen, zoals Discovery Channel Store en Brookstone. Daar kom je ze wellicht tegen.

Op deze site zie je ze halverwege de pagina (inflatable hangers). Dat zijn ze precies.
Winston Churchill

CaroLine
Amerika-expert

Bericht door CaroLine »

Ik stel de droger in op koud. Hier thuis droog ik alleen de handdoeken en het beddegoed in de droger want bij de rest ben ik ben dat het krimpt.
Instellen op koud betekent dat het iets langer duurt maar dan loop je wel niet het risico dat het krimpt.
Carola
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Ik ben ook altijd blij terug thuis mijne was over te kunnen doen.Net als jullie krijg ik de vlekken er niet uit en uit ervaring weet ik als het op drogen aankomt ,dat ik alle delicate stukken eruit neem of ik heb ook niets anders meer over dan gekrompen was.Ik heb steeds gedacht dat dit door mij kwam omdat ik dat machine niet onder de knie had .

Groetjes :wink:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Hier thuis droog ik alleen de handdoeken en het beddegoed in de droger want bij de rest ben ik ben dat het krimpt.
Dat doe ik thuis ook precies zo. Maar als je op rondreis bent kan dat natuurlijk niet (daar heb je juist geen beddegoed en handdoeken :D )
Ik vond het vorige keer best zonde dat er zoveel t-shirts gekrompen waren.

Marjon
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer