Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

NL rijbewijs omzetten

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
eagle has landed
Amerika-ontdekker

NL rijbewijs omzetten

Bericht door eagle has landed »

Kan ik mijn nederlands rijbewijs omzetten in een amerikaans rijbewijs ?
Hoewel er waarschijnlijk wel verschillen tussen de staten zijn, wat moet ik daarvoor dan doen/ hebben ?
Hoe snel kan dit na aankomst ?

Onze staat is michigan !
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: NL rijbewijs omzetten

Bericht door kastelke »

http://www.michigan.gov/sos/0,1607,7-12 ... --,00.html

Daar kan je alles vinden. :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Nee, die kan je niet zo maar om zetten. In iedere staat is het net wat anders, maar voor zover ik kan zien moet je in Michigan de theorie en de praktijk opnieuw doen.

Wat je nodig hebt is:
1. Geldig visum wat je al dan niet tijdelijk een inwoner maakt van de VS.
2. Social Security number
3. Documentatie (minimaal 2 documenten) waaruit blijkt dat je in Michigan woont. Vaak is dit bijvoorbeeld een Amerikaans bankafschrift en een gas/electra rekening op jouw adres in Michigan.

Meer info is o.a. te vinden op de link die Kastelke gaf en op de university pagina wordt alles ook zeer helder uit gelegd.

http://internationalcenter.umich.edu/life/license.html
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Hier in Hawaii (en ik vermoed dat het zo in veel andere, zo niet alle, staten net zo is) moet men opnieuw examen doen omdat het rijbewijs niet omgezet kan worden. Op zich stelt het weinig voor hoor, even naar het DMV voor een theorie examen (in Hawaii slechts 20 vragen), als je er genoeg goed heb krijg je een permit mee waarmee je mag rijden onder bepaalde voorwaarden (maar als je je NL rijbewijs hebt hoef je je daar weinig van aan te trekken, mits je NL rijbewijs nog geldig is (je mag in sommige staten niet langer dan een x aantal weken of maanden rijden met je NL rijbewijs als je eenmaal hier resident bent, in HI is dat bijvoorbeeld een half jaar, en ik geloof in CA slechts een maand)). Daarna, als je je permit hebt, kun je voor je praktijk examen gaan, dit was hier slechts 10 minuten rondrijden met een instructeur. Als je het gaat vergelijken met het Nederlandse systeem is het hier bijna alsof men het gratis bij een pak melk krijgt.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Ik moet dit ook nog uitzoeken.

Bedankt voor de vraag. Jiejie volgens mij heb je helemaal gelijk met de gedachten dat je je rijbewijs hier bij een pak melk krijgt. Ik zit weleens bij mijn aanstaande in de auto... Het liefst ben ik dan ver van nuchter want anders zou ik een hard verzakking krijgen. Die heeft haar rijbewijs in een keer gehaald in een kleine dorp naast Lexington. Ik neem aan dat de theorie trouwens bijna het zelfde is als in Nederland?
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

De theorie in Massachusetts was vrij anders dan in Nederland. Die in Nederland is moeilijker. Daar mocht ik maar 5 van de 50 fout hebben voor zover ik me kan herinneren. Hier was het 18 van de 50 fout.
De vragen waren ook anders. Er waren veel vragen over wat je wel en wat je niet mag doen als je 16 bent en leerling driver bent. En als je dan een keer savonds gepakt zou worden, hoe lang je leerling license dan suspended werd. En welke organisaties precies je rijbewijs af mogen pakken enz. Het ging dus veel meer over boetes/wetgevingen dan over "U wilt hier rechtsaf. Mag dit?"

Die laatste had ik met name geleerd, niet het eerste deel, dus daar maakte ik de meeste fouten in. Het is daarom wel handig om in ieder geval een keertje dat boek door te lezen om die regeltjes te weten.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Het verschilt inderdaad per staat, maar voor zover ik weet moet je wel in elke staat opnieuw examen doen. De eisen zijn ook niet helemaal hetzelfde, want de ene staat is een stuk strenger dan de andere. In Georgia is het vrij eenvoudig, maar ik heb begrepen dat het in Massachusetts al een stuk lastiger is. Het kan trouwens aan te bevelen zijn om een paar rijlessen te nemen, want daarmee kun je je verzekeringspremie soms aanzienlijk terugbrengen. Dat zou je eens bij je maatschappij kunnen navragen.
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Er zijn een aantal staten die overeenkomsten hebben, mn. als hun regels en vereisten ong. gelijk zijn. Zo kon ik mijn IL rijbewijs omzetten in een WI rijbewijs zonder meer. Voor de meeste staten geldt dat je in ieder geval de theorie opnieuw moet doen., zoals bv. toen ik van WI naar CA ging.
Echter kom je van buiten de US dan moet je zowel theorie als praktijk examen doen. Ik heb destijds twee rijlessen genomen in CA om zekerder te zijn.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Van staat naar staat is inderdaad weer anders, maar ik doelde meer op het omwisselen van een buitenlands rijbewijs naar dat van een Amerikaanse staat. Overigens hebben individuele landen wel met bepaalde staten overeenkomsten gesloten. Zo kunnen Duitsers in Pennsylvania gewoon hun Duitse rijbewijs omwisselen en vice versa. Maar voor zover ik weet heeft NL dergelijke individuele overeenkomsten (nog) niet.
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Die Dutch in Pennsylviania rijden toch alleen met buggies ?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Daar heb je ook een menbewijs voor nodig hoor :lol:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

oortjes schreef:Die Dutch in Pennsylviania rijden toch alleen met buggies ?
Dat is verbasterd van Deutsch.
Zo snel mogelijk het rijbewijs halen is het advies want na een jaar een amerikaans rijbewijs te hebben gaat je verzekeringspremie een stuk naar beneden. Houd rekening met relatief hoge verzekeringspremies in het begin.
Ook dit is weer grotendeels afhankelijk van waar je woont. Het zal in LA een hoop duurder zijn dan hier in Missouri
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wel even nagaan hoe het zit als beide partners hun rijbewijs moeten halen!
Stel dat je dat 'gemakshalve' ergens samen boekt of toch rond dezelfde tijd, en je slaagt om een of andere reden niet, kijk dan even na wat de gevolgen zijn, of je Nederlandse rijbewijs dan nog wel geldig is (hier in Ontario levert een dergelijke situatie een Groot Probleem op! Immers, je mag dan niet meer rijden zonder toezicht van iemand met een geldig rijbewijs. Maar je partner zijn rijbewijs is dan ook niet meer geldig... Wat moet je dan? De taxi bellen. :lol: ).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Een aanverwante issue: er zijn verzekeraars die willen dat in geval van een echtpaar, beide partners een US rijbewijs hebben om verzekerd te kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door USInsider op 01 mei 2011, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik zakte de eerste keer in amerika voor mijn rijbewijs :roll: . Ik zei tot de volgende week en reed weg in mijn eigen auto (had ook ned rijbewijs)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Leuk !
Overigens, wel bij de les blijven, he - Bandido had het over Duitsers in PA en daarom sloeg ik een kwink vanwege PA Dutch. Ik wist dat het Duitsers zijn van origine, aangezien ik destijds bijkans ademloos (op het einde) in de bios Witness meemaakte - Kelly McGillis zo jong en mooi, H. Ford zo jong en soepel, alleen Lucas Haas heeft nog steeds dezelfde oren....
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Echter kom je van buiten de US dan moet je zowel theorie als praktijk examen doen.
Ik hoefde hier in New Jersey alleen maar een theorie examen te doen ,praktijk was niet nodig en ik hoefde mijn nederlandse rijbewijs ook niet in te leveren!
Ik moest wel een praktijk examen afleggen (+ 5 verschillende theorie examens) voor mijn CDL Class A (tractor-trailer) ondanks dat ik een nederlands C-E rijbewijs heb.
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

He, dat heb ik nog niet eerder gehoord, dat het Ned. rijbewijs op die manier 'erkend' wordt door bepaalde staten ? Is dat nieuw ?
Is NJ de enige staat die dat doet of zijn er meer ? Iemand ?

Als je door het inleveren van je Ned. rijbewijs een US rijbewijs kunt krijgen - dan zou ik dus niet doen denk ik ? zo moeilijk is het krijgen van een US rijbewijs toch ook weer niet. Aan de andere kant, je kunt in Ned. gewoon een nieuw aanvragen ?
Er wordt me wel iedere keer verteld dat het niet toegestaan is twee rijbewijzen te hebben, maar dat heb ik altijd geinterpreteerd als twee US rijbewijzen.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Ik moest toen ook Theorie en praktijk doen ...en dat geintje koste me 11 dollar :lol: ...en voor m'n motor was het maar 3 Dollar. :clap:
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Wij moeten deze week voor ons examen gaan, eind van de maand gaan we onze eerste auto hier kopen (huren nu de auto van onze landlady) en dan is dat Amerikaanse rijbewijs toch wel makkelijk...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer