Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Mijn financiele plaatje
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Mijn financiele plaatje
Ik had toen ik bericht kreeg een paar honderd gulden op de banken, woonde na mijn amerika jaar bij mijn ouders en kreeg een uitkering als schoolverlater en thuiswonend van 120 gulden per maand. Ik heb later nog een baantje als taxi chauffeur gevonden en verdiende toen iets van 800 gulden per maand(hoefde ik mijn hand niet op te houden) en zoals je weet is het mij toch gelukt, zelfs nadat ik in mijn eerste jaar ook nog eens ontslagen werd en nog $500 op de bank had.
Als je een droom hebt dan kun je die waarmaken. Enige voordeel dat ik had was dat ik geen studieschuld had (toen was het nog gratis om te studeren)
Als je een droom hebt dan kun je die waarmaken. Enige voordeel dat ik had was dat ik geen studieschuld had (toen was het nog gratis om te studeren)
Ik zou inderdaad dat 'cambridge-geld' lekker op een spaarrekening zetten tot na je interview. Er is geen haast om die schuld af te betalen (als in een deadline), en het helpt je case alleen maar als je het op je rekening hebt staan.
Wat betreft de affadavit of support. Regel is dat diegene die je support minimaal 125% van de armoedegrens moet verdienen. Dit verschilt dan weer hoe groot het gezin + jou is. Mijn vrouw (toen verloofde), moest dus rekening houden met een gezin van twee personen (zij en ik). Jouw hostmom zou dus haar eigen gezin moeten nemen en jou.
De poverty guidlines van USCIS zijn hier te vinden, maar ter overzicht.
Voor binnen de 48 vaste land staten geldt:
# gezin - 125% van armoede grens
2 - $18,387
3 - $23,162
4 - $27,937
5 - $32,712
6 - $37,487
7 - $42,262
8 - $47,037
voor meer dan 8 personen, reken $4,775 extra per persoon.
Meerdere sponsoren om aan dat bedrag te komen, mag over het algemeen ook.
Voor mijn K1 was het natuurlijk allemaal iets anders, omdat ik sowieso een sponsor moest hebben (tenzij ik echt veel geld zou hebben). Maar tijdens mijn interview, keek de dame die mijn papierwerk in ontvangst nam even snel naar de affadavit en gaf aan dat dat op zich voldoende zou moeten zijn. Toen ik ook nog zo'n $5000 (=€3383) in eigen spaargeld aan kon tonen kreeg ik van haar al te horen dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken.
Met die 1700 van de belastingdienst en die 500 cambridge fund zit je al aan de ~$3250. Dan je vakantiegeld nog en wat je verder nog bij elkaar kan sprokkelen en dan kom je al een heel eind. Als dan sommige mensen je inderdaad nog creatief iets kunnen 'lenen', moet je een heel eind komen. Vergeet niet dat je ook een tijdje hebt tussen goedkeuring van het consulaat en tot wanneer je echt 'moet'. Dat geeft je nog genoeg tijd om te sparen. Enne, voor je weggaat, zijn er genoeg mensen die met cadeautjes komen e.d. Gewoon hinten dat je maar een paar koffers mee kan nemen en dat cash om meubels te kopen, altijd enorm gewaardeerd wordt
Begreep ik trouwens goed dat je bovenop de kosten voor het 'visum' rekent, nog eens rekening houdt met $1000? Als je daar de ticketprijs bij rekent, dan zeker, maar anders is het erg hoog denk ik. Ik was zo'n 10 euro kwijt aan post naar het consulaat, nog eens 7.50 voor aangetekende post om je paspoort terug te sturen. zo'n $50 euro aan trein en tram van Den Haag naar Amsterdam. Ik was nog 35-50 kwijt aan extra vaccinaties en 12.50 aan foto's (in Den Haag raad ik Foto Americain aan in de Wagenstraat (naast de HTM Klantenservice)). Ik heb ook nog een nieuw paspoort genomen, tis een stuk duuder om het in de VS te doen, dus hoe langer ik dat kan uitstellen hoe beter. Al met al zo'n 350 euro aan 'bijkomende kosten'.
Wat betreft de affadavit of support. Regel is dat diegene die je support minimaal 125% van de armoedegrens moet verdienen. Dit verschilt dan weer hoe groot het gezin + jou is. Mijn vrouw (toen verloofde), moest dus rekening houden met een gezin van twee personen (zij en ik). Jouw hostmom zou dus haar eigen gezin moeten nemen en jou.
De poverty guidlines van USCIS zijn hier te vinden, maar ter overzicht.
Voor binnen de 48 vaste land staten geldt:
# gezin - 125% van armoede grens
2 - $18,387
3 - $23,162
4 - $27,937
5 - $32,712
6 - $37,487
7 - $42,262
8 - $47,037
voor meer dan 8 personen, reken $4,775 extra per persoon.
Meerdere sponsoren om aan dat bedrag te komen, mag over het algemeen ook.
Voor mijn K1 was het natuurlijk allemaal iets anders, omdat ik sowieso een sponsor moest hebben (tenzij ik echt veel geld zou hebben). Maar tijdens mijn interview, keek de dame die mijn papierwerk in ontvangst nam even snel naar de affadavit en gaf aan dat dat op zich voldoende zou moeten zijn. Toen ik ook nog zo'n $5000 (=€3383) in eigen spaargeld aan kon tonen kreeg ik van haar al te horen dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken.
Met die 1700 van de belastingdienst en die 500 cambridge fund zit je al aan de ~$3250. Dan je vakantiegeld nog en wat je verder nog bij elkaar kan sprokkelen en dan kom je al een heel eind. Als dan sommige mensen je inderdaad nog creatief iets kunnen 'lenen', moet je een heel eind komen. Vergeet niet dat je ook een tijdje hebt tussen goedkeuring van het consulaat en tot wanneer je echt 'moet'. Dat geeft je nog genoeg tijd om te sparen. Enne, voor je weggaat, zijn er genoeg mensen die met cadeautjes komen e.d. Gewoon hinten dat je maar een paar koffers mee kan nemen en dat cash om meubels te kopen, altijd enorm gewaardeerd wordt

Begreep ik trouwens goed dat je bovenop de kosten voor het 'visum' rekent, nog eens rekening houdt met $1000? Als je daar de ticketprijs bij rekent, dan zeker, maar anders is het erg hoog denk ik. Ik was zo'n 10 euro kwijt aan post naar het consulaat, nog eens 7.50 voor aangetekende post om je paspoort terug te sturen. zo'n $50 euro aan trein en tram van Den Haag naar Amsterdam. Ik was nog 35-50 kwijt aan extra vaccinaties en 12.50 aan foto's (in Den Haag raad ik Foto Americain aan in de Wagenstraat (naast de HTM Klantenservice)). Ik heb ook nog een nieuw paspoort genomen, tis een stuk duuder om het in de VS te doen, dus hoe langer ik dat kan uitstellen hoe beter. Al met al zo'n 350 euro aan 'bijkomende kosten'.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Vlgs. mij bedoelde ze E 1000 om de gewonnen groene kaart ook daadwerkelijk te verkrijgen..... en niet nog eens E 1000 daar bovenop.
Hey Georgie,
De zorgen die jij hebt komen hier ook omhoog. Toevallig werk ik momenteel ook in het onderwijs en loopt mijn contract ook af per augustus. Of ik weer in 't onderwijs verder wil weet ik ook zo net nog niet. Al is het qua geld verdienen en vastigheid momenteel misschien wel zo verstandig. Maar voor hoe lang zou ik dan nog werken? Die tijdslijn is mij nog niet helemaal helder. Spannend allemaal hoor! Wij zitten momenteel nog met een woning die we moeten verkopen en een al aangekochte woning (die we gelukkig wel snel weer kwijt kunnen zodra dit nodig zal zijn). Misschien is het leuk om eens af te spreken ergens in centraal in Nederland met alle winnaars die dat willen?
De zorgen die jij hebt komen hier ook omhoog. Toevallig werk ik momenteel ook in het onderwijs en loopt mijn contract ook af per augustus. Of ik weer in 't onderwijs verder wil weet ik ook zo net nog niet. Al is het qua geld verdienen en vastigheid momenteel misschien wel zo verstandig. Maar voor hoe lang zou ik dan nog werken? Die tijdslijn is mij nog niet helemaal helder. Spannend allemaal hoor! Wij zitten momenteel nog met een woning die we moeten verkopen en een al aangekochte woning (die we gelukkig wel snel weer kwijt kunnen zodra dit nodig zal zijn). Misschien is het leuk om eens af te spreken ergens in centraal in Nederland met alle winnaars die dat willen?
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Dat jurkje is erg goed voor je zelfvertrouwen en gewoon super mooi. Weg met dat schuldgevoel hoor!Heb nu alweer een enorm schuldgevoel daarover natuurlijk, dus 't is maar goed dat ik het kaartje er al uit heb geknipt en het niet terug kan brengen
Meiske, wat een zorgen allemaal en wat jammer dat je ouders je niet kunnen helpen. Ik hoop voor je dat er toch mogelijkheden zijn om je droom waar te maken.
Ik zou nooit m'n rijbewijs in NL nog halen.
Het is namelijk vele malen goedkoper om het in de US te doen, en je moet je rijbewijs anders toch na 180 dagen omzetten in een US rijbewijs (en dat is dus gewoon opnieuw je rijbewijs halen).
Ik zelf zou na het interview met het consulaat zo snel mogelijk de studieschuld bij Cambridge aflossen, dan heb je namelijk een Masters degree
.
Kan je misschien alvast naar een baan gaan zoeken via het internet, misschien als je een hele mooie baan tegenkomt dat je ook in die regio kan gaan wonen.
Eventueel misschien onderzoek voor een universiteit gaan doen, ik dacht dat zoiets ook één van jouw dromen was.
Daarnaast wens ik je heel veel sterkte om alle financiën op een rijtje te krijgen.
Het is namelijk vele malen goedkoper om het in de US te doen, en je moet je rijbewijs anders toch na 180 dagen omzetten in een US rijbewijs (en dat is dus gewoon opnieuw je rijbewijs halen).
Ik zelf zou na het interview met het consulaat zo snel mogelijk de studieschuld bij Cambridge aflossen, dan heb je namelijk een Masters degree

Kan je misschien alvast naar een baan gaan zoeken via het internet, misschien als je een hele mooie baan tegenkomt dat je ook in die regio kan gaan wonen.
Eventueel misschien onderzoek voor een universiteit gaan doen, ik dacht dat zoiets ook één van jouw dromen was.
Daarnaast wens ik je heel veel sterkte om alle financiën op een rijtje te krijgen.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Kun je niet met de rijschool in overleg of je de resterende lessen kunt annuleren? Je geeft namelijk best veel geld uit voor iets wat je eigenlijk niet gaat gebruiken. Je moet het ook maar zien te halen binnen de gestelde aantal lesuren en anders komen er nog extra kosten bij.Georgie schreef:M'n oma weet nu nog van niets, en ik vind dat erg moeilijk om te vragen. We hebben onlangs een gift gekregen van haar, wat we perse moesten gebruiken voor leuke dingen (dus ik mocht het niet gebruiken voor m'n Cambridge schuld, mocht iemand dat opperenned in MO schreef:wil je oma niet financieel helpen of garant staan?
Ikdenk wel dat je host mom een bepaalt inkomen moet hebben maar weet niet hoeveel) en daar heb ik rijles van gekocht. Ben nog midden in de rijlessen, dus die heb ik hopelijk sowieso binnen voor ik naar Amerika ga. Het is allemaal al betaald, dus helaas ga ik het hier wel afmaken en kan het niet goedkoper in Amerika.
Ik denk dat je oma dit ook best een goed doel gaat vinden. Dit is je droom en dus een 'leuk' ding.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Misschien iets voor een nieuwe sticky. Maar met alleen een auto ben je er nog niet. Verzekering voor de auto, medische verzekering en aansprakelijkheidsverzekering. Dit lijkt me wel het minimum. Evt. de medische verzekering weglaten als je jong of gezond bent.ned in MO schreef:Zonder rijbewijs naar amerika is ook vrij moeilijk, want waarschijnlijk moet alles per auto. Een auto is een van de eerste dingen die je moet regelen denk ik
- cadarora
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Ik zou zelf mijn kosten proberen te verlagen, maar vooral mijn inkomsten proberen te verhogen. Kijk je moeder lief aan en probeer bij haar in te trekken, scheelt een hoop aan allerlei kosten ook al draag je zelf wat bij.
Inkomsten moet je zien te verhogen dit jaar. Waar ben je goed in?
Je geeft les, zou je dan geen bijlessen kunnen gaan geven, of cursussen Engels. Oppassen in de avonduren, schoonmaken op zaterdag. Ik weet niet wat je allemaal zou kunnen verzinnen. Bied jezelf aan door folders, marktplaats, advertentie supermarkt ..................
en dan alles oppotten.
Succes
Ramona
Inkomsten moet je zien te verhogen dit jaar. Waar ben je goed in?
Je geeft les, zou je dan geen bijlessen kunnen gaan geven, of cursussen Engels. Oppassen in de avonduren, schoonmaken op zaterdag. Ik weet niet wat je allemaal zou kunnen verzinnen. Bied jezelf aan door folders, marktplaats, advertentie supermarkt ..................
en dan alles oppotten.
Succes
Ramona
Leer van andermans fouten, het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
http://www.cadarora.com
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
'Georgie schreef:. Elke kwam al met de suggestie of ik niet thuis kon wonen. Ik zou dat zelf zo doen, maar denk niet dat mijn moeder er op zit te wachten.
Heb je het al aan haar gevraagd? Misschien reageert ze wel heel anders dan je denkt.
Als je mijn dochter was zou ik het heerlijk vinden om je voor je vertrekt naar de andere kant van de wereld nog een aantal maanden dicht bij me in de buurt te hebben.
Bovendien zou het voor jou een heel stuk schelen in kosten van huur en levensonderhoud en misschien wil je moeder je daar wel heel graag mee helpen.
Marjon
- Georgie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ja ik ga het denk ik wel vragen, maar vind ik wel moeilijk. Lastige is dat m'n stiefvader kostwinner is en ook al kunnen hij en ik het goed vinden, ik ben niet z'n dochter natuurlijk en vind het wel lastig om dan zoiets te moeten vragen. Maar het is zeker een idee, en zou veel geld besparen. Zelfs al zou ik wat kost en inwoning betalen, dan nog scheelt het!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Kom op, gewoon zo snel mogelijk vragen. Die mensen houden toch van je?
Als je nu al weet dat je bij hen terechtkunt geeft dat je al een stukje opluchting en hoef je je om een woning niet meer druk te maken.
Marjon
Als je nu al weet dat je bij hen terechtkunt geeft dat je al een stukje opluchting en hoef je je om een woning niet meer druk te maken.
Marjon
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik zou het gewoon vragen Georgie, wie weet vinden ze het inderdaad super fijn om je nog even thuis te hebben voordat je emigreert
Op het nibud kan je ook erg veel besparingstips vinden en je kan via excel natuurlijk altijd makkelijk een inkomsten/uitgaven plaatje opzetten!

Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En als het niet bij je moeder kan, dan bij een ander familielid?
Als je een het eten betaald, en je geeft een bijdrage voor water, gas, elektriciteit en zo? Of je biedt hulp in natura aan door te poetsen/strijken/op te passen/koken (ja, daar ben je goed in!!!).
Vertel tegen iedereen wat je gaat doen, en dat je dus nog heel veel centjes nodig hebt. Zeg dat je dus dolgraag klusjes voor ze wil doen, of dinners wil koken en zo. Ik zou, als ik zo'n vriendin had die goed kon koken, haar best een handje willen helpen door haar in te huren voor het eten als ik dan andere vrienden zou uitnodigen!
Enkel bij je sollicitatie zeg je niets over dat je na een jaar weg bent! Dat is hun probleem en nu even niet het jouwe.
Behalve als je gaat solliciteren voor een job onder je niveau, dan speel je dat wel uit: 'ik kan nu geen vast werk nemen omdat ik naar het buitenland ga vertrekken, maar ik heb wel heel hard die centjes nodig.' Geen gemotiveerder personeel dat dit soort mensen.
Als je een het eten betaald, en je geeft een bijdrage voor water, gas, elektriciteit en zo? Of je biedt hulp in natura aan door te poetsen/strijken/op te passen/koken (ja, daar ben je goed in!!!).
Vertel tegen iedereen wat je gaat doen, en dat je dus nog heel veel centjes nodig hebt. Zeg dat je dus dolgraag klusjes voor ze wil doen, of dinners wil koken en zo. Ik zou, als ik zo'n vriendin had die goed kon koken, haar best een handje willen helpen door haar in te huren voor het eten als ik dan andere vrienden zou uitnodigen!
Enkel bij je sollicitatie zeg je niets over dat je na een jaar weg bent! Dat is hun probleem en nu even niet het jouwe.

Behalve als je gaat solliciteren voor een job onder je niveau, dan speel je dat wel uit: 'ik kan nu geen vast werk nemen omdat ik naar het buitenland ga vertrekken, maar ik heb wel heel hard die centjes nodig.' Geen gemotiveerder personeel dat dit soort mensen.

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- cadarora
- Amerikafan
Ik zou het ook geweldig vinden om mijn dochter dat laatste jaar in huis te hebben.
Ik zou het zeker vragen en je stiefvader hoeft er niet bij in te schieten als jij kost en inwoning betaalt.
Gewoon vragen, en.................... NEE, heb je al................. de rest mag je zelf aanvullen.
Ramona
Ik zou het zeker vragen en je stiefvader hoeft er niet bij in te schieten als jij kost en inwoning betaalt.
Gewoon vragen, en.................... NEE, heb je al................. de rest mag je zelf aanvullen.
Ramona
Leer van andermans fouten, het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
-
- Amerikakenner
Ik kan mij inderdaad ook wel indenken dat je moeder het juist fijn zal vinden om jou voor een periode nog veel om haar heen te hebben. Ik zou inderdaad ook direct aangeven dat je gewoon kost en inwoning wilt betalen en uiteraard ook mee zult helpen met met huishouden en dat je moeder eerlijk tegen je moet zijn als zij (of je stiefvader) je 'zat is'.
En uiteraard ben je bij mij ook welkom voor een tijdje! (al moet dat wel goed gaan met Mitzi en Djiepie dan)
En uiteraard ben je bij mij ook welkom voor een tijdje! (al moet dat wel goed gaan met Mitzi en Djiepie dan)
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Gewoon vragen natuurlijk.. Misschien vinden ze het inderdaad heel fijn als je bij ze woont nu je nog in Nederland bent (misschien, omdat ik niet weet hoe de verhoudingen liggen etc.). Je moet straks op eigen benen kunnen staan in Amerika dus iedere kans om dat goed voor te bereiden zou ik aangrijpen.
Derk
Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
- Georgie
- Amerika-expert
Wat een goede inventieve tips Elke 
Ik was al op zoek naar een baan per 1 augustus, maar eigenlijk zou ik dat moeten versnellen. Ik mag belastingtechnisch toch ook gewoon nu werken, ook al heb ik een ander contract? Het is niet netjes naar de school toe, omdat ik feitelijk thuis zit, maar als ik een paar maanden dubbel salaris kan vangen zou dat heel mooi zijn. Of mag dat niet en moet ik dan zelf ontslag nemen bij de school? Mijn contract eindigt daar per 1 aug.
Eventueel zou ik ook aan m'n oom en tante kunnen vragen of ik bij hen zou kunnen wonen, zij hebben een soort appartementje boven hun huis, hier in DH. Ik kan het erg goed met hen vinden, dus het zou misschien wel voor een paar maanden mogen. Een jaar is denk ik wel te lang. Dat is het lastige, het duurt misschien toch nog wel een half jaar tot jaar voordat ik echt weg kan, dat is toch wel heel lang.

Ik was al op zoek naar een baan per 1 augustus, maar eigenlijk zou ik dat moeten versnellen. Ik mag belastingtechnisch toch ook gewoon nu werken, ook al heb ik een ander contract? Het is niet netjes naar de school toe, omdat ik feitelijk thuis zit, maar als ik een paar maanden dubbel salaris kan vangen zou dat heel mooi zijn. Of mag dat niet en moet ik dan zelf ontslag nemen bij de school? Mijn contract eindigt daar per 1 aug.
Eventueel zou ik ook aan m'n oom en tante kunnen vragen of ik bij hen zou kunnen wonen, zij hebben een soort appartementje boven hun huis, hier in DH. Ik kan het erg goed met hen vinden, dus het zou misschien wel voor een paar maanden mogen. Een jaar is denk ik wel te lang. Dat is het lastige, het duurt misschien toch nog wel een half jaar tot jaar voordat ik echt weg kan, dat is toch wel heel lang.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
- Georgie
- Amerika-expert
Trouwens, misschien kan ik een dealtje sluiten met m'n zusje of haar vriend, als zij naar New York gaan, of ik niet in hun kamer mag! Is wel duurder, maar misschien kunnen we een soort dealtje sluiten.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb er ook al aan gedacht om samen met je zus en schoonbroer een oplossing te zoeken. Zij staan er ginder financieel ook niet goed voor, maar als je een woning kan vinden die je met je 3-tjes kan delen, al is het dan maar voor bv. een jaar om gestart te geraken... Je gaat echt niet veel meer elektriciteiten en gas en zo verbruiken omdat je er met 3 woont ipv met 2. Eten kan je delen (vaak zijn verpakkingen zo groot dat het goed is om er een extra eter bij te hebben, dan moet je geen overschot wegsmijten). En je deelt gewoon alles door 3!
Ook kan je van hun netwerk gebruik maken. Zo leer jij ook weer andere mensen kennen via hun vrienden en kennissen en collega's en misschien kunnen die je dan wel aan een job helpen.
Het is zeker een piste die jullie eens samen moeten bekijken...
Ook kan je van hun netwerk gebruik maken. Zo leer jij ook weer andere mensen kennen via hun vrienden en kennissen en collega's en misschien kunnen die je dan wel aan een job helpen.
Het is zeker een piste die jullie eens samen moeten bekijken...
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht