En dat alles ook nog eens in de veronderstelling dat alles vannacht echt zo gebeurd is als nu naar voren komt. Er zitten toch wel een aantal aspecten aan het verhaal die wel erg toevallig zijn, en wel heel goed uitkomen, ook qua timing...
Dat was ook mijn gedachte. Eerst hoorde ik dat ze hem gedood hadden, toen dacht ik 'ok, tijd onderhand'. Daarna dat ze hem in zee gedumpt hadden. Toen fronste ik toch ook wel even mn wenkbrauwen. Klusje voor Wikileaks?
ook ik heb gemengde gevoelens. It is a good day and it is a sad day, hoorde ik vanmiddag en zo voelt het voor mij ook. Toen ik de beelden van Boston College (of was het University?) feestvierders zag, dacht ik ‘moet dat nu zo?’, net of de Boston Bruins een kampioenschap hadden gewonnen. De memorial vanmiddag was ingetogen, dus zo kan het ook. Het is me hier te publiek om er verder op in te gaan, maar velen hebben mensen verloren in 9/11 en de oorlog die daarop volgde. Het is natuurlijk absoluut niet goed te praten wat Bin Laden & Co. hebben gedaan, maar bij sommige akties van beide kanten moest ik wel denken ‘one man’s terrorist is another man’s freedom fighter.’
Ik zag vanochtend op het treinstation en vliegveld dat er nog meer beveiliging met grote wapens rondsjouwt. Ik vraag me af, en maak me zorgen, wat de volgende zet zal zijn.
LeenG schreef:
Ik vind het dan weer kortzichtig om te feesten voor iets wat een kleine zet is in een veel grotere en complexe oorlogssituatie die al heel veel onschuldige mensenlevens heeft gekost, niet alleen de 3000+ slachtoffers van 9/11, maar ook de vele militaire en burgerslachtoffers (Amerikaans, Afghaans, Pakistaans,...)
Dit soort volksfeesten brengt niemand niet dichter bij een duurzame oplossing, integendeel, het vergroot volgens mij de martelarenstatus van Osama alleen maar bij zijn achterban, het gooit alleen maar olie op het vuur. Daarom vind ik zo'n feesten niet gepast.
Inderdaad, maar kan je het de Amerikanen kwalijk nemen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje hetzelfde vreugdig gevoel had toen ik het nieuws hoorde. Uiteindelijk heeft hij gekregen wat hij verdiende he (misschien zelfs te weinig). Dat ze feesten, heeft denk ik ook voornamelijk te maken met het feit dat ze er al zoooo lang op wachten. Niet zozeer dát hij dood is, maar wel dat hij éindelijk dood is. Mocht zoiets in België gebeuren, zou ik denk ik dezelfde reactie krijgen dan veel Amerikanen.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
-Berechtiging voor intnl tribunaal
-Doodstraf nooit
Ik begrijp heel goed waar de sentimenten (vreugde over dood OBL, de juichende menigte) vandaan komen, vind het echter niet tonen van respekt en begrip voor het leven.
Het is een oneindige spiraal die je niet doorbreekt met gevoelens van vergelding en haat. Hoe moeilijk dat soms ook is.
De uiterlijke wereld is een reflektie van de innerlijke wereld (zowel op individueel als wereld level). De verandering kan dus alleen vanuit ieders individu komen. Ook al is het moeilijk, echt sterk ben je als je vergeving en liefde kunt aanvaarden en voelen.
Life is One!
Encinitas
Foei Osama, dat mag je niet weer doen. Het is niet goed wat je hebt gedaan, maar hier heb je een knuffel. Stil maar Osama, we vergeven je.
Wauw, wat ben ik sterk!
Encinitas schreef:Ik begrijp heel goed waar de sentimenten (vreugde over dood OBL, de juichende menigte) vandaan komen, vind het echter niet tonen van respekt en begrip voor het leven.
Want Bin Laden had dat respect voor het leven duidelijk wel, natuurlijk, vandaar ook 9/11.
Encinitas schreef:De uiterlijke wereld is een reflektie van de innerlijke wereld
Kunnen we blij zijn dat de uiterlijke wereld niet een reflectie is/was van Bin Laden's innerlijke wereld want dat zou pas een feest zijn geweest.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Mijn oudste zoon was drie dagen oud en samen met mijn vrouw net thuis gekomen uit het ziekenhuis.
Wij waren volop aan het genieten van het nieuwe leven om ons een. Je zet vervolgens de TV en je ziet voor je ogen de levens van 10 duizenden mensen verwoest worden en je hoort 9 1/2 jaar later dat de maniak die daarvoor verantwoordelijk was eindelijk gestraft is. Dood en op de bodem van de oceaan.
ned in MO schreef:?............Dood en op de bodem van de oceaan.
Het de vissen nog wat te knabbelen alleen is een zeemansgraf niet volgens de regels van de islam.
Alleen wanneer er geen andere mogelijkheden zijn, schip midden op de oceaan maar dan zijn er
tegenwoordig nog mogelijkheden genoeg om iemand volgens te regels in de aarde te begraven.
En mogelijkheden om dit te doen waren er nu ook.
Dit is natuurlijk weer olie op de molen van zijn fanatieke aanhangers.
ongelooflijk hoeveel conspiracy theories er al circuleren!
- hij is niet dood
- hij is al jaren dood
- hij is gevangen genomen in een geheime gevangenis
- ...
ook al een mop gehoord:
- Donald trump wil zijn death certificate zien voor hij het gelooft
Ik kan het nog stees niet snappen waarom Amerikanen staan te feesten bij de dood van OBL. Hij was al lang geen leider meer, echter meer een inspirator. Zijn dood zal de sympathie voor de splintergroeperingen nog meer aanmoedigen. Het feit al dat de "war on terror" nu nog steeds niet is overwonnen, zegt genoeg.
OBL wist al lang dat hij een dag de dood tegemoet kon zien. Zij zullen vast wel slim zijn geweest om dit alvast in te calculeren in hun snode plannen.
Het is toch logisch waarom de Amerikanen feest vieren? Bin Laden was de grote man achter 9/11, verantwoordelijk voor en het gezicht van de aanslagen waarbij niet alleen duizenden Amerikanen om het leven zijn gekomen, en waarbij nog eens veel meer duizenden Amerikanen familieleden hebben verloren, maar waarbij voor vrijwel alle Amerikanen hun wereld in één keer is veranderd.
Vanaf dag 1 is er jacht op Bin Laden gemaakt, en bijna 10 jaar lang hebben de Amerikanen zitten wachten op het nieuws dat nu is gekomen. Het voelt dus als een overwinning, en vandaar dat er feest wordt gevierd.
Dat het met de dood van Bin Laden niet is afgelopen, tja, daar hoef je geen helderziende voor te zijn, dat weet iedereen. Dat er vergeldingsacties komen is ook duidelijk, daarvan zijn er al verschillende aangekondigd. Voor nu echter telt dat even niet: Bin Laden is dood, en dat is de overwinning die nu even gevierd wordt. En daar is m.i. niets mis mee.
Wat de uiteindelijke impact zal zijn van de dood van Bin Laden, daar zijn de deskundigen het niet over eens. Sommigen zeggen dat dit alleen maar olie op het vuur is, en het erger zal worden. Anderen (en die lijken in de meerderheid te zijn, of dat nu echt zo is of dat alleen de positieve berichten nu worden getoond) zeggen dat door de kop van de slang eraf te hakken de rest van het lichaam niet meer weet wat het moet doen en een langzame dood zal sterven. Ook wordt er gezegd dat met alle bewijzen die in het huis van Bin Laden zijn gevonden er mogelijk veel aanwijzingen bij zitten die kunnen leiden naar andere kopstukken, die dan ook uitgeschakeld kunnen worden. En zo kan de hoogste leiding van Al Qaeda een voor een worden uitgeschakeld, waarna er alleen nog kleine splintergroeperingen overblijven die zonder een overkoepelende organisatie, en - nog veel belangrijker - zonder boegbeeld met het imago, de macht en het kapitaal van Bin Laden nooit de mate van organisatie meer zullen kunnen bereiken als Al Qaeda onder Bin Laden had.
Laten we het hopen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Misschien is de hoop wel de vader van de gedachte, maar ik denk ook dat die tweede theorie wel eens zou kunnen kloppen. Bin Laden was een vreselijke terrorist, maar wat niemand kan ontkennen, is dat deze man zeer intelligent was en er werd ontzettend tegen hem opgekeken in het midden-oosten. Ik vraag me dus ook ten zeerste af of ze iemand als Bin Laden weer zullen vinden. Laten we hopen van niet.
Nog even over zijn intelligentie: Zijn IQ was zeer hoog, maar zijn EQ was 0,0. Niet dat er verwarring ontstaat.
suriboy777 schreef:Hij was al lang geen leider meer, echter meer een inspirator.
En zelfs dat niet meer, tot gisteren althans. Hoorde diverse commentaren uit het midden-oosten die erop neer kwamen dat eigenlijk niemand het meer over Bin Laden had, maar dat hij sinds gisteren weer springlevend is.
Maar al met al doet dat er allemaal niet toe. Belangrijkste is dat hij niet met zijn misdaden weggekomen is.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.