Tot twee jaar geleden moest je in Georgia én opnieuw examen doen, én je NL rijbewijs inleveren. De manier om dat te omzeilen was om te zeggen dat je nog geen rijbewijs had. Want het sloeg natuurlijk nergens op. Maar ik kan me voorstellen dat andere staten ook dergelijke regels hebben.oortjes schreef:Als je door het inleveren van je Ned. rijbewijs een US rijbewijs kunt krijgen - dan zou ik dus niet doen denk ik? zo moeilijk is het krijgen van een US rijbewijs toch ook weer niet.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
NL rijbewijs omzetten
- Bandido
- Amerika-expert
Re: NL rijbewijs omzetten
"Keep Georgia On Your Mind"
Wat een vreemde regel, als je dan naar NL terug gaat moet je dan opnieuw je Nederlandse rijbewijs halen??? Dat is ietsjes duurder dan het Amerikaanse...
Had ik ook nog nooit van gehoord inderdaad, dat je je NL rijbewijs in moet leveren.
Maar op zich maakt dat niet uit. Het papiertje is niet echt je "rijbewijs". Je rijbewijs staat geregistreerd bij het RWD in Nederland. Als je een rijbewijs van na 1986 hebt, dan kan je bij terugkomst in Nederland je rijbewijs opnieuw vernieuwen zonder weer examen te hoeven doen. Ookal is je rijbewijs verlopen.
Van de website Rijbewijs.nl
Maar op zich maakt dat niet uit. Het papiertje is niet echt je "rijbewijs". Je rijbewijs staat geregistreerd bij het RWD in Nederland. Als je een rijbewijs van na 1986 hebt, dan kan je bij terugkomst in Nederland je rijbewijs opnieuw vernieuwen zonder weer examen te hoeven doen. Ookal is je rijbewijs verlopen.
Van de website Rijbewijs.nl
Uw rijbewijs is verlopen wanneer de data onder de kopjes "vernieuwen voor" en "geldig tot" zijn verstreken. U kunt uw rijbewijs bij uw gemeente vernieuwen. Opnieuw afrijden is niet meer nodig, behalve als u nog in het bezit bent van een rijbewijs dat vóór 1 juli 1985 is verlopen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Hier in MA mag je niet alleen gaan. Je moet in een verzekerde auto komen die voorzien is van een handrem in het midden en je moet met een begeleider komen die een geldig rijbewijs heeft. Ik ben naar het examen toegereden met mijn vrouw naast me.ned in MO schreef:Ik zakte de eerste keer in amerika voor mijn rijbewijs. Ik zei tot de volgende week en reed weg in mijn eigen auto (had ook ned rijbewijs)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- claudia1970
- Amerikafan
Ik ben op het moment zelf aan het "studeren" in het theorie boek om mijn rijbewijs hier te halen. Ik vind het toch iets moeilijker als ik verwacht had. Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs al 22 jaar en ik heb ook altijd eerlijk gezegd, als ik het opnieuw zou moeten halen weet ik niet of ik het wel zo makkelijk krijg. Ben destijds 2 maal gezakt voor de theorie, slaagde daarin tegen wel in 1 keer voor de praktijk. Ik rijd hier nu stiekem ook wel eens rond dus ook hier maak ik me niet zo heel druk over de praktijk maar ik maak me hier nu best druk over de vragen zoals: automobiles get .....% better milage at 55 MPH then 70 MPH. Dat zijn gewoon dingen die je in je hoofd moet zien te krijgen. Net zoals : at 50 MPh it takes .....feet to stop? Ik merk trouwens ook dat ontzettend veel vragen hier gaan over alcohol en drugs gebruik .
Moving to Maine in 2010
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- DixieChick
- Amerika-expert
Yep, ik was een van die ongelukkigen die -en- examen moest doen, -en-mijn Nederlandse rijbewijs moest inleveren. Wat was ik pissig zeg. Dat had ik nog nooit ergens hoeven doen. En je kan ook geen nieuw NL rijbewijs aanvragen, omdat je dan een oude moet inleveren, en sja, die heb ik dus niet meer.
Nu stelde dat examen werkelijk geen barst voor. Het enige waarop ik moest oefenen was het inparkeren, omdat ik afreed in de truck van manlief, en dat nogal een bakbeest is.
Nu stelde dat examen werkelijk geen barst voor. Het enige waarop ik moest oefenen was het inparkeren, omdat ik afreed in de truck van manlief, en dat nogal een bakbeest is.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Je kan toch gewoon zeggen dat je die bent kwijtgeraakt oid? Zal wat meer ander papierwerk zijn wellicht, maar het moet toch mogelijk zijn.DixieChick schreef:Yep, ik was een van die ongelukkigen die -en- examen moest doen, -en-mijn Nederlandse rijbewijs moest inleveren. Wat was ik pissig zeg. Dat had ik nog nooit ergens hoeven doen. En je kan ook geen nieuw NL rijbewijs aanvragen, omdat je dan een oude moet inleveren, en sja, die heb ik dus niet meer.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je terug in Nederland gaat wonen vanuit het buitenland, met je 'nieuwe' buitenlandse rijbewijs, dan vervangen ze dat daar weer terug door je 'oude' Nederlandse hoor. Je moet daar geen examen voor afleggen of zo.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Nou, het is iets anders. Het is toegestaan om er meerdere te hebben, maar niet om ze tegelijkertijd te gebruiken. Als je bijvoorbeeld voor langer dan 6 maanden in het buitenland woont (buiten NL en buiten Europa), dan is je Nederlandse rijbewijs in Nederland officieel niet meer geldig, omdat je daar je residentie niet meer hebt (overigens is dit alleen voor de duur dat je dus in het buitenland woont, ga je weer in NL wonen en ingeschreven staan, dan is het automatisch weer geldig). In de VS is het net zo, als je langer dan een x aantal weken/maanden in de VS woont is je Nederlandse rijbewijs ook niet meer geldig. In CA is dit (geloof ik) 1 maand, in Hawaii is dit een half jaar, dit is per staat verschillend. Je NL rijbewijs mag je dan officieel niet meer gebruiken en dien je een VS rijbewijs te hebben. Ook is je VS rijbewijs niet meer geldig als je langer dan een aantal maanden in Nederland woont (ik weet even niet meer precies hoeveel, het is of 3 of 6 geloof ik).oortjes schreef:Er wordt me wel iedere keer verteld dat het niet toegestaan is twee rijbewijzen te hebben, maar dat heb ik altijd geinterpreteerd als twee US rijbewijzen.
Dit is niet helemaal waar. Het Amerikaanse rijbewijs kan in Nederland niet omgezet worden naar een Nederlands rijbewijs. Wel kan men, als ze het NL rijbewijs om wat voor reden dan ook kwijt zijn geraakt, opnieuw aanvragen (mits ze na 1986 het Nederlandse rijbewijs) in handen hebben gehad. Als men wel een VS rijbewijs maar nog nooit een NL rijbewijs heeft gehad, dan moet men bij terugkomst in Nederland alsnog opnieuw beginnen (dus lessen volgen en theorie- en praktijkexamen doen).kastelke schreef:Als je terug in Nederland gaat wonen vanuit het buitenland, met je 'nieuwe' buitenlandse rijbewijs, dan vervangen ze dat daar weer terug door je 'oude' Nederlandse hoor. Je moet daar geen examen voor afleggen of zo.
Jiejie, toen ik een paar jaar geleden van WI naar CA ging en (opnieuw) mijn CA rijbewijs haalde - inderdaad alleen theorie - moest ik wel degelijk mijn WI rijbewijs afgeven en dat werd ongeldig gemaakt met een groot gat erdoorheen. Ik heb altijd als ik verhuisde naar een nieuwe staat en voor een rijbewijs van die staat ging (al dan niet de hele rigmarole dan wel alleen theorie, of gewoon inwisselen) het rijbewijs van de vorige staat moeten inleveren.
Aangezien ik dat zo jammer vond - je wilt toch een aandenken aan al dat verkassen - 'verloor' ik mijn rijbewijs vlak voor de verhuizing, haalde een nieuw tegen betaling van een klein bedrag plus de vernedering van de lelijke foto en leverde dat in. Kortom, twee rijbewijzen is niet alleen niet toegestaan, men probeert het ook onmogelijk te maken - lees hierboven ook van deelnemers die zelfs hun Ned. wijbewijs moesten afgeven. Ik denk dat het vooral is om fraude tegen te gaan mn. als je aangehouden wordt.
Er zijn deelnemers die voor 1986 hun rijbewijs behaalden (is dat de datum waarna het niet langer door de prov. werd uitgereikt ?) Ik heb ergens nog de papieren van 'afrijden' en 'geslaagd' want mij werd toen gezegd dat je op basis daarvan een nieuw rijbewijs kon aanvragen mocht je het oude kwijtraken (verlies, diefstal, TX DMV...)
Aangezien ik dat zo jammer vond - je wilt toch een aandenken aan al dat verkassen - 'verloor' ik mijn rijbewijs vlak voor de verhuizing, haalde een nieuw tegen betaling van een klein bedrag plus de vernedering van de lelijke foto en leverde dat in. Kortom, twee rijbewijzen is niet alleen niet toegestaan, men probeert het ook onmogelijk te maken - lees hierboven ook van deelnemers die zelfs hun Ned. wijbewijs moesten afgeven. Ik denk dat het vooral is om fraude tegen te gaan mn. als je aangehouden wordt.
Er zijn deelnemers die voor 1986 hun rijbewijs behaalden (is dat de datum waarna het niet langer door de prov. werd uitgereikt ?) Ik heb ergens nog de papieren van 'afrijden' en 'geslaagd' want mij werd toen gezegd dat je op basis daarvan een nieuw rijbewijs kon aanvragen mocht je het oude kwijtraken (verlies, diefstal, TX DMV...)
Volgens mij gaat het er niet om of je je rijbewijs voor 1986 hebt gehaald, maar of je het na die tijd nog hebt verlengd. Je laatste NL rijbewijs moet dus zijn uitgegeven/verlengd na 1986. Anders moet je opnieuw rijexamen doen volgens mij..
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ach, laat ons gewoon aan deze kant van de plas blijven, dan hebben we dat Nederlandse of Belgische rijbewijs niet meer nodig. 

Elke
Zo te lezen is het meer een zaak van niet in het land van Dixie belanden.....
Ik heb onze rijbewijzen gewoon verlengd, inmiddels al twee keer, er is een speciaal formulier voor Ned. expats. Alleen wat tegenstrijdig dat het rijbewijs alleen naar een adres binnen Ned. opgestuurd kon worden.... En ze gaven m'n oude rijbewijs niet terug - en daar zat nou net een leuke foto in.
Ik heb onze rijbewijzen gewoon verlengd, inmiddels al twee keer, er is een speciaal formulier voor Ned. expats. Alleen wat tegenstrijdig dat het rijbewijs alleen naar een adres binnen Ned. opgestuurd kon worden.... En ze gaven m'n oude rijbewijs niet terug - en daar zat nou net een leuke foto in.
- claudia1970
- Amerikafan
Inderdaad Oortjes, heb toevallig twee weken een nieuw Nederlands rijbewijs aangevraagd en op de een of andere manier had ik het gevoel dat het een heel gedoe zou zijn maar viel me echt 100% mee. Kreeg alleen (inderdaad op mijn opgegeven Nederlandse adres) een brief dat de pasfoto niet helemaal goed was, (zat een piepklein wit vlekje op) en het vinden van een fotograaf hier in Maine die een nederlands formaat pasfoto kon maken was niet zo makkelijk. Ik heb ook met een diepe zucht mijn oude rijbewijs in de envelop gestopt, want tja, op die foto was ik toch nog net geen 30 en dat zag er toch net iets frisser en fruitiger uit als die oude kop op de nieuwe pasfoto
Maar goed, als het goed is krijg ik nu een rijbwijs in het formaat van een bankpasje toch? Dan zal die foto ook wel een stuk kleiner zijn en vallen de rimpels vast niet zo erg op.

Maar goed, als het goed is krijg ik nu een rijbwijs in het formaat van een bankpasje toch? Dan zal die foto ook wel een stuk kleiner zijn en vallen de rimpels vast niet zo erg op.

Moving to Maine in 2010
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En ook niet in Canada.oortjes schreef:Zo te lezen is het meer een zaak van niet in het land van Dixie belanden.....

Elke
Ha die aan Ned. eisen voldoenende pasfoto dat is inderdaad een heel gedoe. Ik heb er vorige week een laten maken voor mijn nieuwe paspoort en ik zie me er toch belachelijk uit - oud ! en dat neutrale kijken - dat heb ik duidelijk nog niet onder de knie. En zo'n raar flupje haar dat uitflupt aan de zijkant van mijn hoofd. Plus ik heb een bril met deels gekleurde glazen en die moest af, wat een bloot hoofd opeens... Kortom ongelukkig, desperaat, enz. tot mijn man het verlossende word sprak: maar niemand ziet die foto toch ? hij zit in je pas !
Later bedacht ik dat we komend jaar de G.K.en moeten laten verlengen - gebruik ik gewoon die lelijke foto - lekker puh Amerika !
Kastelke, dat wist ik niet ! Maar wij kwamen uit de US en konden onze WI rijbewijzen omwisselen voor Ont. ones. Niemand die ons vroeg of we nog andere hadden liggen thuis.
Later bedacht ik dat we komend jaar de G.K.en moeten laten verlengen - gebruik ik gewoon die lelijke foto - lekker puh Amerika !
Kastelke, dat wist ik niet ! Maar wij kwamen uit de US en konden onze WI rijbewijzen omwisselen voor Ont. ones. Niemand die ons vroeg of we nog andere hadden liggen thuis.
- Bandido
- Amerika-expert
Die regel bestaat in Georgia al sinds twee jaar niet meer.oortjes schreef:Zo te lezen is het meer een zaak van niet in het land van Dixie belanden.....
"Keep Georgia On Your Mind"
- DixieChick
- Amerika-expert
Dat klopt...*zucht*. Ik was net een jaartje of wat te vroeg.
Interessant is wel dat om een auto met een USAREUR kenteken te besturen (een kentekenbewijs dat militairen in Europa) krijgen, je een Europees theorie examen moet doen (een eitje voor een Nederlander, maar toch), en dan een USAREUR rijbewijs krijgt. Dat hoefde je dan weer niet in te leveren hier. Erg krom allemaal. En, zoals Kastelke al zei, gewoon hierblijven, dan is dat hele gedoe met rijbewijzen ook geen probleem meer
Interessant is wel dat om een auto met een USAREUR kenteken te besturen (een kentekenbewijs dat militairen in Europa) krijgen, je een Europees theorie examen moet doen (een eitje voor een Nederlander, maar toch), en dan een USAREUR rijbewijs krijgt. Dat hoefde je dan weer niet in te leveren hier. Erg krom allemaal. En, zoals Kastelke al zei, gewoon hierblijven, dan is dat hele gedoe met rijbewijzen ook geen probleem meer

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
In ons geval moesten we ons Nederlandse rijbewijs inleveren bij DMV in Georgia en deze is vervolgens vernietigd. We hebben recentelijk een nieuw Nederlands rijbewijs aangevraagd onder het mom van dat we het oude verloren hadden en op de site van de RDW is heel eenvoudig een aanvraag formulier te downloaden. Er is een speciaal formulier beschikbaar voor mensen die in het buitenland wonen. Helaas worden de nieuwe rijbewijzen alleen naar een Nederlands adres gestuurd dus je zult ze of daar moeten ophalen of aangetekend laten versturen. ik geloof dat de kosten 65 euro bedragen en de hele procedure duurde ongeveer 2 weken.
Overigens is er op het Nederlandse consulaat in Atlanta nog een behoorlijk aantal oude rijbewijzen opgeslagen doordat de DMV ze in het verleden doorstuurde, dit doen ze echter al een jaar of 5 niet meer. Het kan dus zijn dat je oude rijbewijs daar nog te vinden is, ik zou zeggen neem even contact met ze op als je dit wilt verifieren.
Overigens is er op het Nederlandse consulaat in Atlanta nog een behoorlijk aantal oude rijbewijzen opgeslagen doordat de DMV ze in het verleden doorstuurde, dit doen ze echter al een jaar of 5 niet meer. Het kan dus zijn dat je oude rijbewijs daar nog te vinden is, ik zou zeggen neem even contact met ze op als je dit wilt verifieren.
Ik had het over een NL (Nederlands) rijbewijsoortjes schreef:Jiejie, toen ik een paar jaar geleden van WI naar CA ging en (opnieuw) mijn CA rijbewijs haalde - inderdaad alleen theorie - moest ik wel degelijk mijn WI rijbewijs afgeven en dat werd ongeldig gemaakt met een groot gat erdoorheen. Ik heb altijd als ik verhuisde naar een nieuwe staat en voor een rijbewijs van die staat ging (al dan niet de hele rigmarole dan wel alleen theorie, of gewoon inwisselen) het rijbewijs van de vorige staat moeten inleveren.

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1071 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic