Gek genoeg hoef ik als puntje bij paaltje komt eigenlijk niet eens zo sterk naar California. Ik heb er natuurlijk al eens gewoond, en hoe heerlijk ik het toen vond, trekt het me nu niet zo. De hoge leefkosten spelen daarin zeker een rol. Verder heb ik eigenlijk al best een gespecificeerd gebied in gedachten, en de afgelopen dagen heb ik heel kritisch nagedacht over een aantal eisen.
Wat ik eigenlijk wil, en waarom:
- Een kuststaat aan de oostkust. Gevoelsmatig wil ik perse een kuststaat. Kan het niet goed uitleggen waarom, maar ik heb het gevoel alsof ik me mee 'opgesloten' zou voelen in een staat in het midwesten, ondanks de immense ruimte. Ik hoef niet perse dagelijks naar het strand en hoef ook niet in een plaats aan het strand, maar het gevoel van een kuststaat voelt prettig.
- Op maximaal 2 a 3 uur rijden van een groot vliegveld. Vind ik een prettig gevoel, dat wanneer er iets in Nederland gebeurt, ik relatief makkelijk die kant op kan. Ook voor bezoek is dat prettig, en voor mezelf natuurlijk, dat ik niet nog een of twee binnenlandse overstappen moet maken, wat de ticketprijzen weer opschroeft, en tijd kost. Drie uur lijkt me een mooie maximale afstand.
- Goede werkgelegenheid, of in elk geval boven gemiddeld. Lijkt me vanzelfsprekend waarom.
- Middelgrote stad. Grote steden als Washington DC of New York spreken me an sich wel erg aan, maar ik vind de leefkosten te duur. In de middelgrote steden die ik bekeken heb, vallen de leefkosten (huurprijzen bijvoorbeeld) echt best wel mee, en dat is gunstig. Ik hoef ook niet perse in zo'n metropool te wonen, maar wel in een stad. Ik zal zo voorbeelden geven wat ik als 'middelgrote' stad zie, al weet ik niet van elk de exacte populatie.
- Huurprijzen zijn prettig als ze tussen de 400 en 800 dollar liggen voor een kamer/studio/appartement. Dit is in een grote stad niet te halen.
- Universiteitsstad is een pre, dit omdat het een goede eventuele werkgever zou kunnen zijn. En het geeft vaak een extra dimensie aan sfeer in een stad, vind ik, waar ik wel van hou.
- Uiteindelijk trekt het gebied rondom Washington DC en iets ten zuiden daarvan me het meest. Eigenlijk alles onder New York tot aan (zonder dus) Florida. Dus het midden tot zuiden. Noordelijker mag, maar qua klimaat spreekt het zuiden me toch meer aan.
Afijn, dat zijn al best wat concrete eisen dus. Ik heb al flink wat gelezen, en van veel mensen al informatie en tips gekregen, en dit zijn de steden waar ik tot nu toe op gekomen ben. Graag hoor ik ervaringen van mensen die er wonen, of het kennen, en er wat vanaf weten. Mocht iemand een tip hebben voor een andere stad, hoor ik het ook heel graag, want wie weet zie ik wat over het hoofd en kan dat een geweldige tip zijn. Alles is welkom. Ook al het niet helemaal aan m'n eisenlijstje voldoet, is het uiteraard welkom, ik waardeer alle hulp zeer

Nou ben ik intussen op de volgende plekken gekomen, met een top 5:
1. Richmond, Virginia. Deze tip kreeg ik van PetraVS, en hoe meer ik er over lees en zie, hoe meer het me aanspreekt. Het is de hoofdstad van de staat Virginia. Het ligt op slechts 2 uur rijden van Washington DC (zonder traffic), maar is vele malen goedkoper. Er is een kleine universiteit in het midden van de stad, wat voor werkgelegenheid en gezelligheid zorgt. Het heeft een aantal gezellige buurtjes met elk hun eigen karakteristieken (ook wel lekker eigenzinnig, naar wat ik zie), en schijnt heel erg upcoming en booming te zijn. Ziet er leuk uit, en locatie is top, want dichtbij Washington DC (& vliegveld), en ook twee uur rijden van Shenandoah National Park en vlak bij de kust.

2. Asheville, North Carolina. Bennogr kan me hier ongetwijfeld meer over vertellen, maar ik ben hier zelf ook al eens geweest. Toen viel de prettige sfeer mij al op. Het is een vrij liberale, artsy stad, wat mij heel erg aanspreekt. Er hangt dezelfde sfeer als in Marin county waar ik woonde, waar ik zo van hou. Het ligt echt in een prachtige omgeving , kan je nagaan, dat je dat in je achtertuin hebt! Woonkosten zijn relatief laag, en er schijnt op zich voldoende werkgelegenheid te zijn. Het grootste nadeel vind ik dat het best 'afgesloten' ligt van andere grote steden, en het dichtsbijzijnde grote vliegveld is Atlanta, op 3,5 uur rijden. Raleigh is 4 uur, en Memphis en Washington rond de 7 a 8 uur (dan pak je dus eerder een binnenlandse vlucht). Wel weet ik uit ervaring dat ik me zo prettig voelde in die stad, dat is precies een sfeertje waar ik naar op zoek ben.

3. Baltimore, Maryland. Ook een aangename verrassing, ik had verwacht dat deze stad heel suf zou zijn. Maar wat ik er over lees en zie, klinkt echt heel erg leuk. Dichtbij Washington DC, en een flink urban gebied (waardoor je misschien nog wat kunt forenzen?). De staat Maryland spreekt mij ook wel aan, moet ik zeggen. Ook ligt de goede universiteit Johns Hopkins in Baltimore, wat een grote plus is. Annapolis lijkt me overigens ook echt geweldig, maar voor nu nog te duur. Weet verder nog weinig van wijken en woon sfeer af, als iemand dat weet, hoor ik het graag.

4. Atlanta Een wat grotere stad dan de rest. Volgens mij wel redelijk liberaal toch, vergeleken de rest van Georgia? Hopelijk kan Bandido wat meer vertellen over 'zijn stad'. Voordeel van zo'n grote stad is de werkgelegenheid. En de stad is niet bijzonder duur, dus dat is erg prettig. Erg zuidelijk, dus warm!

5. Research Triangle, North Carolina. Niet echt 1 stad, maar drie steden die geagglomereerd zijn en samen de Research Triangle genoemd worden vanwege de grote universiteiten die hier zitten. Upcoming gebied, doet het qua economie volgens mij goed, maar woonlasten zijn laag. Goede werkgelegenheid vanwege de universiteiten en andere bedrijven. Ik kan alleen niet echt een beeld krijgen van de steden zelf. Chapel Hill lijkt wel een echt pittoresk centrum te hebben, maar Raleigh en Durham minder. Mijn Amerikaanse oom heeft in Durham gestudeerd, dus kan ik makkelijk eens om advies vragen. En Staceybeesie natuurlijk!

Overige plaatsen die ik nog overweeg:
Hartford, Connecticut Ik heb de test op http://www.findyourspot.com meerdere malen gedaan en deze plek komt eigenlijk altijd op nummer 1 of iig top 5 voor. Bijzonder, en daarom toch ook zeker in de overweging. Het ligt mij eigenlijk wat noordelijk, en het is ook wel iets duurder. Het is de hoofdstad van de staat Connecticut (ik hou van de hoofdsteden blijkbaar), en ziet er heel erg schattig uit. Wederom weer iets duurder, maar wel goed betaalbaar. Dichtbij andere steden ook voor eventueel forenzen mocht het werk hier niet lukken.
Ithaca, New York Universiteitsstad, want de goede universiteit Cornell ligt hier. Wel een klein stadje en daarom ben ik bang dat Cornell al snel de enige werkgever is, en dat het toch iets te klein is. ANY woont hier, dus kan er hopelijk wat tips over geven. De omgeving oogt echt prachtig.
Princeton, New Jersey Naam zegt het al, Princeton University zit hier. Ziet er prachtig uit, heel Engels ook, maar misschien is zelfs werken op Princeton al iets te hoog gegrepen, en ook wel weer wat duurder. Fisherman woont hier en vertelt altijd positieve verhalen.
Charleston, SC stond ook eerst nog op m'n lijstje, maar heb ik intussen toch wel afgeschreven. Denk dat toch wel een iets te kleine stad is en misschien toch iets te 'Southern' voor mijn gevoel.
Vergeet niet dat dit een plek kan zijn om op te starten, ik kan natuurlijk altijd daarna nog verhuizen. Daarom kies ik inderdaad voor de relatief wat goedkopere plekken in de kuststaten. Maar, ik vind het ook wel belangrijk dat ik er met een goed gevoel heen ga, dus ik doe het niet alleen voor de kosten, en wie weet bevalt het zo goed dat ik langere tijd op die plek wil blijven. Who knows

(mocht iemand nog foto's hebben om deze of andere plaatsen te illusteren, laat ook gerust zien. Ik ben erg visueel ingesteld, en hoewel je lastig echt op plaatjes af kunt gaan, zegt het toch voor een deel echt wel wat over de sfeer).