Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

2012 Canada trip Edmonton - hyder- inside passage- Vancouver

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

2012 Canada trip Edmonton - hyder- inside passage- Vancouver

Bericht door Tipsy_1 »

Tja, ik kan het niet laten. Nu we onze 2011 verre trip al achter de rug hebben ben ik al maar aan het plannen voor 2O12 geslagen. Zo hoop ik ook goed op tijd naar hopelijk niet al te dure vliegtickets te kunnen uitkijken.

Graag willen we nog eens terug naar Canada waar we in 2004 ook al een prachtige trip naar Vancouver en de Rockies maakten.
nu willen we weer die kant uit en dit zijn onze voornaamste wensen:
- wat stad (vooral op vraag van mijn man)
- zou supergraag orka's zien
- beren en wildlife zoeken vinden we een toffe bezigheid
- grizzly's van hyder willen we niet missen
- inside passage (of discovery coast passage of...)
- rijden over eenzame wegen met veel natuur

Mijn eerste route was een one way whitehorse - vancouver via bella coola; zie hier
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 16&t=33540
Hiervoor blijkt autohuur helaas niet mogelijk.

'k heb mijn route dan ook als volgt aangepast:

DAG 1: Aankomst in Edmonton

DAG 2: Edmonton (hopelijk is die stad de moeite? Ik zelf heb hier niet echt behoefte aan maar mijn man heeft graag ook wat stad in een trip)

DAG 3: rit naar the Crossing (Icefields Parkway) – hier waren we al eerder (of ev. Jasper)

DAG 4: stukje Icefields Parkway (ook weer herinneringen ophalen) tot in Jasper – Maligne Lake & Canyon

DAG 5: Jasper – Burns Lake (rijdag maar dat doen we graag)

DAG 6: Burns Lake – Stewart (langs totempalen dorpen Kitwancool, Kitwanga en Kispiox t, ksan historic village) – weer een flinke rit

DAG 7: Stewart – Hyder inclusief de mooie gletsjers – Stewart

DAG 8: Stewart – Prince Rupert via lavabed park (met die ingewikkelde naam ;-)Nsiga of zo iets )

DAG 9: Inside passage

DAG 10: Port McNeil: orka tocht en eventueel naar Cape Scott

DAG 11: Port McNeil – Campbell River via stratcona park

DAG 12: Campbell River(nog een boottocht?) – Tofino

DAG 13: Tofino en omgeving

DAG 14: Tofino – Victoria

DAG 15: Victoria – Vancouver

DAG 16: Vancouver

DAG 17: terugvlucht

Wij reizen met twee personen (ikke + ventje), allicht met een SUV en logeren in hotels/cabins.
Allicht zullen we in augustus gaan (beren in Hyder vanaf augustus, en orka's zijn er vooral in juli en augustus,... vandaar). 'k zou liever buiten het hoofdseizoen gaan maar ja ;-)

alle tips en opmerkingen zijn dus welkom!

Enkele specifieke vragen:
- edmonton: de moeite? Ken iemand Elk Island NP? dat is daar vlakbij... Of zouden we beter op calgary vliegen?
- autohuur lijkt mij helaas heel wat duurder dan in de US. Iemand tips...?
- Niet te veel of te weinig tijd voor Vancouver Island? Is tijdsverdeling zo'n beetje OK?
- Tips voor leuke stops onderweg? Wandelingen? en "off the beaten track" plekjes?
- Of weet iemand toch een manier voor een huurwagen Vancouver-Whitehorse (zodat ik discovery coast passage en bella coola kan inpassen?)

PS ik heb deze route ook geplaatst op een ander forum dus ja het zou kunnen dat je ze al kent :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 28 apr 2011, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Contacteer:

Re: 2012 Canada trip Edmonton - Vancouver

Bericht door hekkie »

Als je aan mij vraagt is Edmonton de moeite waard, dan zeg ik volmondig "nee". En dan bedoel ik de stad zelf. Er is een State Capitol waar je even heen kunt gaan maar voor de rest vond ik persoonlijk geen sfeer of iets aantrekkelijks daar.
De reden waarom wij er heen gingen is de West Edmonton Mall. Dat is de grootste mall van Noord Amerika met honderden shop, vele attracties zoals een indoor ijsbaan, zwemparadijs, achtbanen, restaurant etc.
We hebben ons daar een dag uitstekend vermaakt. Maar om daar nou een grote omweg voor te maken. Bekijk de site eens dan krijg je een idee.
Calgary vond ik wel een leuke stad waar het e.e.a. te doen en te zien is. Ik heb hier echter ook andere geluiden gehoord. Het is natuurlijk ook iets persoonlijks.

Succes met je planning!

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

wij zouden op edmonton vliegen, vandaar...
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Waarom dan niet naar Calgary? en dan de Stampede meenemen. Alleen dan is Calgary leuk trouwens :-)
Edmonton is echt niet de moeite waard.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

owv de afstand??? maar als calgary echt leuker is...
wat wanneer en hoe is de stampede?
Tipsy_1
Amerika-expert

Re: 2012 Canada trip Edmonton - hyder- inside passage- Vanco

Bericht door Tipsy_1 »

Ondertussen beetje meer ingelezn en het schema zou ik als volgt kunnen aanpassen:

1) aankomst in Calgary (vlucht KLM landt al om 13u3O :thumbup: )
2) bijna hele dag in Calgary, daarna naar Ranch (working ranch) B&B ten noorden van Calgary , ongeveer 150 km
3) halve dag op ranch blijven, daarna naar the crossing halfweg icefields park way , 262 km
4) ... idem als hierboven

Wat denken jullie?

Zo hebben wat stad in Calgary, maar ook een ranch bezoek, iets waar mijn man ook al lang over praat.
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Heb je keuze tussen Calgary en Edmonton al gemaakt? Ik zou ook Calgary kiezen. Nu is Edmonton echt geen verkeerde stad, aanraders zijn in ieder geval het Royal Alberta Museum, de West Edmonton Mall en Churchill Square met City Hall (prachtig stadhuis), maar Calgary is iets leuker en ligt veel dichter bij de Rockies. De Stampede viert in 2012 z'n 100-jarig bestaan en is van 6 - 15 juli.

De Inside Passage hebben wij in 2002 gedaan, met wooi weer (wat al uitzonderlijk is) en we waren niet zo enthousiast. Beetje saai zelfs, zeker als je al verwend bent met de mooie fjorden van Noorwegen. Grizzlies kun je in de Rocky Mountains ook zeker tegenkomen (zie de pagina Tips op onze site) en voor orka's zijn twee toplocaties: Telegraph Cove en Campbell River.

Zie onze website, daar kun je veel vinden over wat jullie graag willen zien.

http://home.kpn.nl/marqu042/index.html

Groet,
Ferry
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

hoi Ferry! thx voor je reactie. Jullie website had ik al een tijdje bij mijn favourites staan :thumbup:

Ik ben er op voorbereid dat de inside passage niet het hoogtepunt van de vakantie is, maar het lijkt me al bij al wel de moeite deze legendarische tocht te ondernemen om de afstand tussen het "noorden" en vancouver island te overbruggen en om uit te rusten.

Ik vermoed dat we voor calgary gaan gaan... rechstreekse vlucht (hopelijk, afhankelijk van prijs), en eigenlijk niet eens zo heel veel extra km in vgl met edmonton... (en hele mooie kilometers).
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Wat leuk dat onze site bij jullie favorieten staat. Las ook jullie reisverslagen, mooi en uitgebreid. Door de foto's werd mijn website ook groter dan de server aankon (van Planet). Ik heb ervoor gekozen om de foto's op flickr.com te zetten, zeg maar als backup voor de PC en de mogelijkheid om de foto's door te linken naar m'n website. Hierdoor blijft de site alleen beperkt met tekst en de foto's pakt ie van flickr. Werkt handig. Zo te zien plakken jullie de foto's in de tekst.

Nou, veel plezier met de voorpret 2012. Ik ga weer verder lezen in jullie verslag van 2011, heerlijk enthousiast geschreven over Death Valley! ("Om half 6 mocht ik er eindelijk uit." Hahaha).

Groet,
Ferry
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

hekkie schreef:Als je aan mij vraagt is Edmonton de moeite waard, dan zeg ik volmondig "nee". En dan bedoel ik de stad zelf. Er is een State Capitol waar je even heen kunt gaan maar voor de rest vond ik persoonlijk geen sfeer of iets aantrekkelijks daar.
De reden waarom wij er heen gingen is de West Edmonton Mall. Dat is de grootste mall van Noord Amerika met honderden shop, vele attracties zoals een indoor ijsbaan, zwemparadijs, achtbanen, restaurant etc.
We hebben ons daar een dag uitstekend vermaakt. Maar om daar nou een grote omweg voor te maken. Bekijk de site eens dan krijg je een idee.
Calgary vond ik wel een leuke stad waar het e.e.a. te doen en te zien is. Ik heb hier echter ook andere geluiden gehoord. Het is natuurlijk ook iets persoonlijks.
Helemaal mee eens; wij wilden destijds de drie grote steden van BC en Alberta (Vancoucer, Calgary en Edmonton) in onze reis hebben, en dan in elke stad vier nachten. Bij nader inzien hadden we aan twee nachten Edmonton genoeg gehad, en in Calgary en/of Vancouver nog extra nachten kunnen blijven. Zoals Marjan zegt, de West Edmonton Mall is wel de moeite waard als je in de buurt bent - en indrukwekkend groot.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ess
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door ess »

Hoi Hoi,
Wij zijn net terug vandaag terug gekomen van onze geweldige reis in Canada.
We hebben 50 beren gezien waarvan 4 grizzly.

Wij zijn niet in alle delen geweest die jij noemt maar wel een aantal.

Zo hebben we bv de meeste beren in Whistler gezien 19 op een dag.
http://www.esthervanderzouw.com/2011/dag12.html

De mooiste Grizzly hebben we gezien op de icefields parkway in Jasper
http://www.esthervanderzouw.com/2011/dag16.html

We hebben in Victoiria en tofino Whalwatching gedaan.
In Victoria heb je alijd orca's daar heb je de recendents.
* Victoria http://www.esthervanderzouw.com/2011/dag11.html
* Tofino http://www.esthervanderzouw.com/2011/dag09.html
Hoe het verder met de jaargetijde zit daarvoor weet ik niet precies, maar in Tofino waren het Greywhales die er zaten.
In Victoria hebben we ook een bultrug gezien maar dat was echt heel bijzonder voor deze tijd van het jaar.

Calgary vonden we niet bijzonder maar ze hebben net even buiten Calgary wel een outlet. Niet zo uitgereid als in Amerika maar je kan er goed terecht. De bekende outletts zijn er.

Groetjes Esther
Onze Amerika Site
Web-Log van 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011(canada, 50 beren gespot!!), 2012, 2013, 2014 (florida&Caribbean Cruise), 2014 Christmas in NY, 2015, 2016 Feb: Florida en Juni: Canada en 2017
Blog tijdens onze reizen
Facebook
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Bedankt voor de reactie! Ik kijk al uit naar het boeken van mijn vliegticket, dan kan ik echt beginnen plannen...
nog een paar maandjes geduld...
Désirée
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Désirée »

Wat is de bete reistijd voor west canada eigenlijk?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas (Death Valley NP, red rock SP, grand canyon NP)
2025 Las Vegas( Valley of Fire, Hooverdam, Ice age fossil SP)
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

:clap: het is eindelijk zover dat ik kan beginnen kijken voor het boeken van vliegtickets!!!
ik zie dat de prijzen scherp dalen vanaf 20 augustus dus ik ga deze week eens lief naar mijn baas kijken voor toestemming van de reisperiode.
Ik wil graag eens met KLM vliegen; heel gek is dat die veel goedkoper zijn als je een treinticket vanaf antwerpen er bij neemt (prima voor ons hoor, wij wonen 20 km van antwerpen)

Ivm de periode denk ik er aan om ons rondje om te draaien, dwz starten in vanvouver en eindigen in cagary;
zo zijn we eind augustus op vancouver island (orka's tot eind augustus daar?) en hyder komt dan wat later (zalmtrek-> grizly's)

Route is gebouwd rond onze must-do's van de reis: vancouver (op herhaling) - vancouver island met orka's - stewart/hyder - ranche bezoek

dit zou het schema zijn met vertrek op 20 aug

20 aug: aankomst vancouver (in de namiddag)
21 aug: vancouver (met watervliegtuig vlucht maken???) - in vancouver waren we al, en vinden we een mooie stad
22 aug : vancouver: stad of een rondje rijden in de omgeving
23 aug: vancouver-victoria
24 aug: victoria-toffino
25 aug: toffino (pacific rim)
26 aug: toffino- campbell river (had graag ook een orka tocht ondernomen vanuit campbell river maar dat zal dan allicht niet lukken- die tochten zijn meestal 's ochtends)
27 aug: campbel river - via dirt road gold river sthtatcona park naar telegrap cove - port mc neil
28 aug: dag in port mc neil en omgeving met oa een orka tocht
29 aug :inside passage (zonder hoge verwachtingen - maar maakt het ons mogelijk om vancouver & hyder in één route te steken)
30 aug: prince rupert - stewart
31 aug : stewart - hyder GRIZZLY DAG!
1 sept : stewart - burns lake (flinke rit!)
2 sept : burns lake - jasper (opnieuw: een flink rit)
3 sept : jasper - the crossing (bezoek maligne lake) (dit stuk hebben we al eens gedaan)
4 sept : the crossing - ranche (we willen graag een nacht op een gues ranche doorbrengen!)
5 sept : ranche - calgary
6 sept: vertrek uit calgary

voila...
(en dat ik weinig tijd neem voor de rockies is bewust; we "passeren" hier eerder toevallig, al is dat geen straf )
-> Kan iemand mij uit ervaring vertellen hoe Tofino bevallen is? Is dit de moeite? of haal ik het beter uit de route? Maw toegevoegde waarde tov de rest van vancouver island?
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 11 okt 2011, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Ik ben afgelopen augustus geweest en vond Tofino de moeite waard vanwege het regenwoud. Mooie wandelingen en mooie strandjes.

Ben verder bij PortMcNeill en Telegraph cove geweest en heb daar 2 succesvolle whalewatchtochten gedaan. Ben alleen door Campbell river heen gereden, maar vond dat er vooral druk uit zien. Zou dan eerder dat laten vervallen voor 'n extra dag bij Port McNeill dan Tofino.

Bij Telegraph Cove heb je trouwens ook avond whalewatch.
Wasp
Amerika-ontdekker

Bericht door Wasp »

KLM heeft tot en met morgen 10/10 een promotie voor Vancouver (9 dagen, autohuur inc) voor 650€. Misschien wel net te kort voor een beslissing. Maar ik begrijp niet helemaal waarom je via Edmonton of Calgary zou willen gaan. Je kan een perfecte lus maken (ca 3 weken nodig): Vancouver - Vancouver Island (Victoria, Tofino, Telegraph Cove) - Inside Passage van Port Hardt naar Prince Rupert - via de 16 weer inland richting Jasper (al dan niet met detour voor Hyder)(prachtige eenzame weg met veel wildlife)- Icefields Highway naar Banff - en dan van daar kan je kiezen om via Clearwater (prachtige kayak meren = zalm spotting)-Whistler of via de mooie Okanagan terug te rijden naar Vancouver. Volgens mij is September beste periode. Minder volk en zalmtrek (je kan vissende zwarte beren zien, oa op de weg naar Tofino) en al prachtige herfstkleuren in het noorden (stralend geel en rood van berken en esdoorns). Ik weet niet of de steden in Alberta een meerwaarde bieden, tenzij je de Stampede wil zien.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

ja, aan een lus vancouver zit ik ook te denken.
maar we zouden het leuk vinden om calgary te zien (of edmonton, maar uiteindelijk valt de keuze obv adviezen van dit forum op calgary) omdat we hier de vorige keer voorbij reden maar echt enkel de stad van heel ver zagen liggen. Plus ik vond al een aantal guest ranches in de buurt van calgary. En het stuk vancouver-jasper hebben we de vorige keer vrij uitgebreid bezocht, vandaar...
maar voor een lus is zeker ook iets te zeggen. dan zou ik wel beginnen met een nacht minder vancouver en op het einde een overnachting bij whistler toevoegen.

... moeilijk hoor, keuzes maken! west canada is zo mooi! :thumbup:
allicht is de autohuur goedkeuper bij een lus...

Reden om de route niet volledig in september te leggen is om meer kans te hebben op orka's... die wil ik echt niet missen! We hebben hele mooie herinneringen aan de humpbacks op new foundland, en hoop nu op hetzelfde met de orka's op vancouver...
Wasp
Amerika-ontdekker

Bericht door Wasp »

Bepaalde groepen Orka's (de resident pods) zitten het hele jaar door rond Vancouver Island. Vanuit Tofino zou ik ze niet gaan bekijken. Telegraph Cove heb je het meeste kans, Victoria ook wel. Ik ben al 3 keer gaan whalewatchen, en zowel vanuit Telegraph Cove als vanuit Victoria tot heel dicht bij de Orka's geweest. En op de Inside Passage veel porpoises gezien, en een humpback die omhoogsprong in de surf van de ferry.
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Springlake Ranch bij 100 Mile House is 'n leuke ranch én heel goedkoop!
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

momenteel heb ik mijn planning whalewatch touren staan bij Campbell river en Port McNeill.
Vanuit Tofino was ik graag naar dat eilandje "smears island" gevaren, of misschien de hete bronnen? weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
@elninjoo: tip staat genoteerd! afhankelijk van of het een one way of een lus wordt ;-)
@wasp: begrijp ik daaruit dat je de inside passage de moeite vond? meningen daaroer zijn blijkbaar nogal verdeeld...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer