Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
jaja5
Amerikakenner

Re: DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)

Bericht door jaja5 »

ik heb niets bijgehouden maar is het niet zo dat voor europa alles current is ieder jaar, en je dus best hoop mag houden :-)
ik duim voor je... :thumbup:

wat betreft papieren, was eerder een immigrant visum?
ik ben ook op eerdere visa gegaan maar dit is m'n 1e immigrant visum en toch heel anders als eerder bij een non-immigrant visum (alleen al de medische keuring)

wanneer je de papieren ontvangt zal alles er heel duidelijk (soort checklist) bij staan, die maken ze in Amsterdam op je persoonlijke case dus daardoor weet je precies wat ze van je nodig hebben. het is vooral een papieren kwestie en als je eerder in de VS geweest bent niet echt iets om je zorgen over te maken, you know the drill. tuurlijk de medical, financiën en voorwaarden zijn er om aan te voldoen, maar verder niets bijzonders :-)

succes met wachten :|
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

jaja5 wrote
wat betreft papieren, was eerder een immigrant visum?
We hadden een J visum. Maar ik heb dus nog de uittreksel geboorteregister, uittreksel trouwen etc.
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

je zal het wel zien tegen de tijd dat je het pakket hebt, en anders moet je die uittreksels dus opnieuw aanvragen
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Ziva wrote:
Mijn gegevens waren ook nergens bekend en ik ben van '76... dus dat van '70 klopt ook niet. Ik zou echt even langs gaan bij je eigen dokter. Laten testen wat je wel hebt gehad, bijprikken wat je niet hebt gehad en laten verklaren in het Engels wat je dokter niet wil of kan geven (en waarom niet).
Ik heb gister het RIVM gebeld en vandaag had ik vaccinatie boekje in huis en ik ben van '76. Ze moesten het in hun oude gegevens opzoeken, staat niet in de computer, maar het is wel beschikbaar.
Dit was voor de regio Groningen, Friesland en Drenthe.
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

het is per provincie, maar ook daar binnen per regio anders.
en ook weer per leeftijd(sgroep)

ik ben er wel achter dat je niet zomaar kan zeggen bij wie het wel of niet bewaard is gebleven maar doorvragen helpt wel,
zo kon bij een eerder visum voor de VS niets gevonden worden maar nu voor het interview ben ik zelf gaan door gaan vragen (en doorvragen andere instanties vragen die er destijds verantwoordelijk voor waren en die weer bellen etc) en toch nog mn jeugdinentingen "teruggevonden"
Die stuurden ze netjes op

voor deze papieren kun je niet vroeg genoeg beginnen :-)
Sten

Bericht door Sten »

Het is al een tijdje geleden dat ik hier postte. Vooraf willen Jeroen en ik zeggen dat we heel erg meeleven met de mensen van de DV Lottery 2012; we hebben het natuurlijk meegekregen wat er allemaal gebeurd is de afgelopen week. Ik hoop dat ieder zijn/haar droom kan blijven volgen en waar kan maken.

Ik lees ook nog steeds vaak op dit forum, maar had op een gegeven moment niet zo'n behoefte meer in de 'spotlight' te staan. Maar we willen vandaag melden dat we deze middag om half twee het gesprek hadden en dat we precies twee uur later het consulaat mét de Green Card (althans: de toezegging) uitgingen. Ik zal er nog een blog over schrijven, maar ja: het is dus gelukt! :thumbright: :thumbleft: :usa2:

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het persoonlijk zelf allemaal best heavy vond, dus niet zo gemakkelijk als sommigen zeiden. Dit geldt zowel voor het medische onderzoek als voor het gesprek op de Amerikaanse Ambassade, maar ja: ik ben ook zeker een stresskip, en het ligt vooral daaraan.

We zijn ontzettend gelukkig en voelen ons bevoorrecht, omdat we weten dat het niet vanzelfsprekend is dat dit binnen een jaar gaat.

Het forum is een grote bron van informatie, waarvoor onze dank. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Sten op 17 mei 2011, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Van harte gefeliciteerd! :thumbup: Weten jullie al wanneer jullie gaan verhuizen? En waarheen?
Afbeelding
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Gefeliciteerd!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Gefeliciteerd Sten!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Gefeliciteerd !

Gr,
Sten

Bericht door Sten »

Hallo Knabbeltje, Georgie, Oscar G en Guinevere (? > verkeerde topic? :wink: )!

Thanks Thanks!
Wat betreft de grote oversteek: zo snel mogelijk. We hebben ons huis nog niet verkocht, maar we hebben mogelijk wél serieus geïnteresseerde huurders. (het laatste is dus niet iets wat de voorkeur heeft, wegens redenen die jullie zullen snappen. Het lot wil dat die geïnteresseerden een Amerikaanse advocaat en zijn vriendin zijn... maar dat is dus nog niet zeker!).
We willen naar California, ondanks de vele waarschuwingen dat het te duur is. Tja, we zijn eigenwijs, en we moeten inderdaad afwachten of dat gaat lukken. We twijfelen nog tussen Davis/Sacramento en Santa Monica, en we willen die buurten als eerste gaan verkennen. We hebben een opvangadres in ieder geval voor de eerste week. (in Thousand Oaks, dus het gebied dat in de buurt ligt van L.A.)
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Alleen de tweede was het verkeerde topic. De felicitaties waren wel voor jullie bedoeld. :lol:

California is een gewaagd keuze, maar ik snap het wel. Het is een van mijn favoriete staten.
Afbeelding
Sten

Bericht door Sten »

@ Guinevere

Dank voor je felicitatie! Ja, we zullen het toch proefondervinderlijk moeten uitzoeken. Het is de eerste keuze... :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sten, fijn dat we nog iets van je horen. Zeker nu de nieuwe resultaten bekend gemaakt worden, vroeg ik me af hoe het ondertussen met jullie gegaan was. Goed nieuws dus!
Sten schreef: De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het persoonlijk zelf allemaal best heavy vond, dus niet zo gemakkelijk als sommigen zeiden. Dit geldt zowel voor het medische onderzoek als voor het gesprek op de Amerikaanse Ambassade,
Kan je daar eens wat dieper op ingaan?
Was het medisch onderzoek moeilijk?
En het gesprek op de ambassade, ging men daar heel diep op de dingen in, had je het gevoel dat ze helemaal nog niet zeker waren of je die green card wel zou krijgen?
Of bedoel je het niet zo concreet allemaal, maar was het gewoon moeilijk omdat je in dergelijke omstandigheden gewoon heel onderhevig bent aan stress?

Grappig, die kandidaat-huurders. Wij hebben vlak voor de emigratie ons huis verkocht, en deze mensen hebben het op hun beurt verhuurd aan... een Amerikaanse expat en zijn vrouw. En wat nog specialer was: hij kwam voor hetzelfde bedrijf werken waar mijn man net zijn ontslag gegeven had. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
guernsey69
Amerika-ontdekker

Bericht door guernsey69 »

Van harte gefeliciteerd, en veel succes met alle voorbereidingen voor de definitieve oversteek !! :usa2:
Sten

Bericht door Sten »

@ guernsey69

Bedankt! Ja, dit was de belangrijkste stap, maar er zullen er nog velen volgen als het goed is. :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Tsja, te duur, moet het echt Santa Monica zijn ? Naast 1000 Oaks ligt Simi Valley, da's al goedkoper wat betreft wonen. Maar belangrijker is of je ergens beiden aan het werk kunt, en wellicht heb je in en om LA meer kans. De eerste tijd zul je in een klein appartementje wonen en in tweedehands autootjes rijden, so what ?
Ik ken de situatie in Sacramento niet, maar aangezien het de hoofdstad is, is het mogelijk dat veel banen overheid zijn - en daar kom je met een G.K. niet voor in aanmerking. Davis is kleiner maar heeft wel een universiteit ingeval je verder zou willen studeren.
Veel succes !
Sten

Bericht door Sten »

@ Elke

Ja, er was nog wel een los eindje wat betreft dit forum, maar ik kan het niet nalaten er elke dag even te lezen. Ik zal ook nog een blog schrijven over vandaag en voorgaande relevante dagen.

Wat betreft het medische onderzoek: ik had alarmerende info gelezen op de site van de regering zelf,dat ze heel veel van je zouden willen weten en zien, en ofschoon meerdere mensen mij gerustgesteld hadden, zat me dit toch niet lekker. De zeer aardige dokter Schulte jr. gaf me tijdens het gesprek zelfs meerdere leuke Duitse songs op een papiertje mee, toen hij hoorde dat ik o.a. docent Duits was. Echter vond ik de standaard vragenlijst met toch veel ' heavy' vragen niet echt prettig, en ik werd ook zenuwachtig van het lichamelijke onderzoek (wat heel erg meeviel, dat weer wel). Mijn hartslag en bloeddruk waren een stuk sneller respectievelijk hoger dan normaal.
Dit weet ik omdat Jeroen en ik nog speciaal naar onze eigen dokter (die wij niet eens kennen, want we komen daar nooit, en het is een praktijk van meerdere doktoren!) waren gegaan, om een pre check-up te doen. Daar kwam toen uit, dat mijn bloeddruk zelfs laag was te noemen (en de hartslag was ook een stuk lager dan tijdens het US medische onderzoek), maar nu was dat allemaal een stuk hoger en zeker niet meer ' laag' te noemen. Maar het viel binnen de normen, dus het was oké. Jeroen was een stuk kalmer en had een hartslag van 60 per minuut (ik 88 per minuut). Ik zat me dus aardig op te winden, niets voor mij, die hoge waardes. X ray en bloedonderzoek waren dus ook oké en we hebben de cd rom met x ray foto's vandaag mee gekregen (nog niet eens bekeken in de drukte!).

En vandaag: het was heel druk op de Amerikaanse Ambassade en we moesten circa 1 uur en 50 minuten wachten. We mochten ook nog even een gezellige $1638,- aftikken op onze AE, en ik had in mijn naïviteit gedacht dat het slechts twee maal $440 was, bleken er nog twee posten bij te komen. Het gekke is dat ik dit wel een paar keer had zien staan, dus dat er meerdere fees bij kwamen kijken, maar toch was uiteindelijk het kwartje niet helemaal gevallen haha. (die viel vandaag wel, heel letterlijk).
Niet dat dit een probleem was, maar het was meer dan we dachten. In het totaal hebben we nu zeker €2500 euro uitgegeven als voorbereiding op/voor dit gesprek (vertalingen, medisch, interview). Maar goed, ik zal nog een blog voor mijn eigen website schrijven, dat doe ik in het Amerikaans.

Wat betreft de vragen: de knappe US consul (jonge kerel, donker haar en ogen, intelligent voorkomen) zat Jeroens papieren zeer aandachtig, maar snel te bekijken. Hij keek zo serieus, dat we allebei toch een beetje schrik in de benen kregen, en hij stelde ook even het geluid uit om met een collega nog eens extra iets door te spreken. Maar hij eindigde dan toch met: your visas are approved (en op het eind lachte hij meer). We zeiden: thank you, we are very happy about it. En toen zei hij met een lach: me too! Het gesprekje viel reuze mee en ook hierover had ik me zitten opwinden, maar het bleek dus allemaal niet zo wereldschokkend als ik gedacht had. :)
Het resultaat vind ik wel wereldschokkend: we hebben de Green Cards. Ik moet het even laten bezinken en er wat nachtjes over slapen om het te verwerken, de spanning van het wachten hierop.

Grappig van die huurders. :D Ook hierover moeten wij nog goed nadenken... (naast denken over wanneer " POE" , hoe nu verder met huis etc.)
Laatst gewijzigd door Sten op 18 mei 2011, 11:00, 3 keer totaal gewijzigd.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Leuk om je ervaringen te lezen, en wat fijn dat alles helemaal goed is gegaan! Heel veel succes en plezier de komende tijd!!!
Sten

Bericht door Sten »

@ Oortjes

Dank voor je tips! Ja, het is inderdaad zoeken, maar bijna iedereen heeft een pc in Amerika, en iedereen heeft wel eens problemen ermee. En daar is Jeroen voor. En bijna iedereen wil een professionele website, en ook daar is Jeroen voor. Ik ga hem de eerste tijd helpen zijn bedrijf op te zetten (welke rechtsvorm moeten we nog bepalen) en dan zelf kijken hoe en wanneer ik aan de bak ga.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer