Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)
Re: DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)
Ik wil niet flauw zijn, maar 'zoveel voor betaald' ? Sten en Jeroen hebben de G.K. gewonnen !
nee snap ik, flauw is het niet hoor.
Bij het betalen ervan zeggen ze vaak iets in de trant van "en nu gaan we je blut maken"
Je wint geen greencard overigens
Bij het betalen ervan zeggen ze vaak iets in de trant van "en nu gaan we je blut maken"
Je wint geen greencard overigens

Mijn J1 visum ziet er ook zo uit (alleen kijk ik chagerijnig op de foto...)
Maare, super dat alles binnen is, veel succes met de reis!
Maare, super dat alles binnen is, veel succes met de reis!
Jep mijn visum ziet er ook zo uit! Ik gebruik hem alleen nu niet meer omdat ik mijn Greencard heb.
Hopelijk volgende week rijbewijs halen want ik word er een beetje moe van om met Greencard en paspoort me elke keer te moeten legitimeren als ik alcohol of sigaretten koop dus dan is rijbewijs makkelijker
Bovendien is het veiliger om je Greencard en je SSN veilig op te bergen zodat je ze niet kwijtraakt.
Heb je al enig idee wanneer jullie vertrekken? Het is nou allemaal wel spannend he? Alles regelen enzo. Is wel fijn gevoel als je eenmaal weggaat hoor, geeft een stuk rust!
Hopelijk volgende week rijbewijs halen want ik word er een beetje moe van om met Greencard en paspoort me elke keer te moeten legitimeren als ik alcohol of sigaretten koop dus dan is rijbewijs makkelijker

Heb je al enig idee wanneer jullie vertrekken? Het is nou allemaal wel spannend he? Alles regelen enzo. Is wel fijn gevoel als je eenmaal weggaat hoor, geeft een stuk rust!
@ Ziva
Je ziet er dan jong uit dat je je voor alcohol en sigaretten moet legitimeren?
Wij roken allebei niet, dus dat is een post minder, en Jeroen drinkt eigenlijk vrijwel nooit alcohol, ik ook weinig. Ik ben helaas al een stuk ouder, dus mij zullen ze niet voor een 18 of 20 jarige houden.
Ik moet nog nazoeken hoe lang je met een NL rijbewijs in Californië mag rijden. Ik dacht een maand, maar dat lijkt me zo onwaaarschijnlijk, omdat er toch ook toeristen zijn die langer dan een maand blijven en rijden. Succes met je rijbewijs, maar dat zal zeker lukken.
Nog geen tickets geboekt, we moeten eerst duidelijkheid scheppen omtrent het huis. Dit zal hopelijk binnenkort gebeuren.
Je ziet er dan jong uit dat je je voor alcohol en sigaretten moet legitimeren?

Wij roken allebei niet, dus dat is een post minder, en Jeroen drinkt eigenlijk vrijwel nooit alcohol, ik ook weinig. Ik ben helaas al een stuk ouder, dus mij zullen ze niet voor een 18 of 20 jarige houden.
Ik moet nog nazoeken hoe lang je met een NL rijbewijs in Californië mag rijden. Ik dacht een maand, maar dat lijkt me zo onwaaarschijnlijk, omdat er toch ook toeristen zijn die langer dan een maand blijven en rijden. Succes met je rijbewijs, maar dat zal zeker lukken.
Nog geen tickets geboekt, we moeten eerst duidelijkheid scheppen omtrent het huis. Dit zal hopelijk binnenkort gebeuren.
- DixieChick
- Amerika-expert
Je hoeft er niet jong uit te zien, hoor, het is gewoon verplicht. Al ben je 80, ze zullen je nog om een ID moeten vragen. Doen ze dat niet, dan kunnen zij een enorme boete krijgen.
Ziva>hou je er wel rekening mee dat jij je als permanent resident ten alle tijde je green card moet kunnen laten zien? Veilig opbergen is dus op zich een goed idee, alleen kun je je zelf daat dus wel mee in de problemen brengen.
Ziva>hou je er wel rekening mee dat jij je als permanent resident ten alle tijde je green card moet kunnen laten zien? Veilig opbergen is dus op zich een goed idee, alleen kun je je zelf daat dus wel mee in de problemen brengen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Aha, dat is de aansprakelijkheid erg ver doorgevoerd. Dus een oude grijs vragen ze ook of hij wél 21 is? Ik kan het me niet voorstellen. Wij waren trouwens ook in de US in 2009 en ik kon zonder problemen witte Californische wijn kopen, niemand vroeg naar een leeftijdsbewijs.DixieChick schreef:Je hoeft er niet jong uit te zien, hoor, het is gewoon verplicht. Al ben je 80, ze zullen je nog om een ID moeten vragen. Doen ze dat niet, dan kunnen zij een enorme boete krijgen.
- Bandido
- Amerika-expert
En toch is het zo: de opa van mijn vriend kreeg bij een wedstrijd van de Boston Red Sox toch echt geen biertje mee, omdat hij geen ID bij zich had. En die ziet er toch echt niet uit als <21.Sten schreef:Aha, dat is de aansprakelijkheid erg ver doorgevoerd. Dus een oude grijs vragen ze ook of hij wél 21 is? Ik kan het me niet voorstellen.

Dat is niet onwaarschijnlijk, want voor toeristen gelden meestal andere wetten dan voor nieuwe residents van een staat. Het verschilt per staat, maar 30 dagen zou zomaar kunnen.Sten schreef:Ik moet nog nazoeken hoe lang je met een NL rijbewijs in Californië mag rijden. Ik dacht een maand, maar dat lijkt me zo onwaaarschijnlijk, omdat er toch ook toeristen zijn die langer dan een maand blijven en rijden.
"Keep Georgia On Your Mind"
Aha, tja. Ik ben van plan mijn green card altijd bij me te gaan dragen, net als het rijbewijs. Lachen dat verhaal van jou van de Boston Red Sox.
Maf van dat rijbewijs halen. Dan moet je dus al meteen aan de slag, terwijl je nog niet eens een woning hebt of überhaupt je green card en social security number (die komen ongeveer drie weken na POE)? Wij gaan waarschijnlijk in één keer over, en dus moeten we nog zoeken naar een vast adres...
Maf van dat rijbewijs halen. Dan moet je dus al meteen aan de slag, terwijl je nog niet eens een woning hebt of überhaupt je green card en social security number (die komen ongeveer drie weken na POE)? Wij gaan waarschijnlijk in één keer over, en dus moeten we nog zoeken naar een vast adres...
De regels zijn per staat verschillend, maar in CA heb je officieel 10 dagen om je rijbewijs om te zetten als je officieel resident bent. Echter: een bezoeker mag op zijn/haar rijbewijs van land van herkomst blijven rijden zolang dat geldig is.
De eerste weken (maanden ?) kun je jezelf nog 'bezoeker' blijven noemen. Echter als je een auto wilt kopen en verzekeren dan is het (meestal) voordeliger een CA rijbewijs te hebben. Je kunt eerst je theoretische deel doen en een voorlopig rijbewijs vragen. Dat is een papiertje maar het heeft al het nummer dat straks je rijbewijs zal hebben.
Voor het halen van dat rijbewijs heb je wel een SS nummer nodig dus dat moet je eerst geregeld hebben.
Ik heb zelf destijds een paar rijlessen genomen om zekerder te zijn, de US/CA eigenaardigheden te leren kennen, en enkele slechte gewoontes die ingeslopen waren, af te leren. Maar afrijden hier is beduidend simpeler dan het in Ned. is.
Er wordt mij hier in CA nooit om een bewijs van leeftijd gevraagd als ik alcohol wil kopen, klaarblijkelijk is dat ook per staat anders geregeld. Ik weet dat er een tijdje lang (ik woonde toen in IL/WI) aan iedereen om een ID gevraagd werd, onder het motto dat men niet van de verkoper/ster kon verwachten leeftijden te kunnen bepalen op basis van uiterlijk.
De eerste weken (maanden ?) kun je jezelf nog 'bezoeker' blijven noemen. Echter als je een auto wilt kopen en verzekeren dan is het (meestal) voordeliger een CA rijbewijs te hebben. Je kunt eerst je theoretische deel doen en een voorlopig rijbewijs vragen. Dat is een papiertje maar het heeft al het nummer dat straks je rijbewijs zal hebben.
Voor het halen van dat rijbewijs heb je wel een SS nummer nodig dus dat moet je eerst geregeld hebben.
Ik heb zelf destijds een paar rijlessen genomen om zekerder te zijn, de US/CA eigenaardigheden te leren kennen, en enkele slechte gewoontes die ingeslopen waren, af te leren. Maar afrijden hier is beduidend simpeler dan het in Ned. is.
Er wordt mij hier in CA nooit om een bewijs van leeftijd gevraagd als ik alcohol wil kopen, klaarblijkelijk is dat ook per staat anders geregeld. Ik weet dat er een tijdje lang (ik woonde toen in IL/WI) aan iedereen om een ID gevraagd werd, onder het motto dat men niet van de verkoper/ster kon verwachten leeftijden te kunnen bepalen op basis van uiterlijk.
Hier in MA en NH wordt je soms wel, soms niet gevraagd, ook al zie ik er echt niet meer uit als 20. Wij zorgen er dus altijd wel voor dat we een ID bij ons hebben. In MA moet je al naar de liquor store voor bier, dus als je daar naar toe gaat neem je m toch al mee. Als we naar de chinees gaan en daar een drankje bij het eten willen nemen, moet je m ook bij je hebben, want dat is dus echt zo'n soms wel soms niet geval.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Het is hier puur willekeur. De ene keer vragen ze er wel naar en de andere keer niet. En ja, ik heb wel een babyface maar zie er toch echt wel ouder uit dan 21 haha. Hier is een rijbewijs dan voldoende als legitimatie dus dan laat ik Greencard en paspoort lekker veilig in de kluis.
Voor wat betreft het rijbewijs, ik heb bij de ANWB een internationaal rijbewijs gehaald waarmee in volgens Nederlandse normen 3 maanden mag rijden. De wet hier zegt echter dat je als toerist maximaal 1 maand met een buitenlands rijbewijs mag rijden dus er klopt iets niet helemaal. Ik heb het echter altijd bij me want als ik alleen mijn NL rijbewijs heb is dat wel weinig en hiermee zit ik in ieder geval volgens de Nederlandse normen wel goed.
Ik had al veel eerder mijn rijbewijs willen halen maar hier eisen ze "bewijs van residentie" en dat duurde even omdat ze dus iets als een bankafschrift wilde en een elektrarekening. Ik moet wel zeggen, als je je netjes aan de regels houdt is het wel goed te doen. Ze hebben waar ik woon 1!!!! flitsauto en voor de rest houden ze je alleen aan als je de snelheidsnorm overschrijdt of de hard rijdt in schoolzones. Het is gewoon lachwekkend om te zien waarmee sommige figuren de weg op gaan, volgens mij mag je in deze staat met een auto die bijelkaar gehouden wordt door ductape nog rijden!
Voor wat betreft je huis, ik woonde zelf ook in Den Haag en heb het verhuurd en laat het door een bedrijf beheren. Ik vond het echt moeilijk want ik wilde het liefste van het huis af en het idee dat een ander in "jouw" huisje zit is toch wel vervelend maar als je de keus heb tussen quitte spelen voor een paar jaar en je huis fatsoenlijk verkopen of verlies maken is de keuze niet moeilijk. De meeste hypotheekverstrekkers hebben liever dat dan dat je verlies maakt met de verkoop van je huis ook al mag het officieel niet natuurlijk
Voor wat betreft het rijbewijs, ik heb bij de ANWB een internationaal rijbewijs gehaald waarmee in volgens Nederlandse normen 3 maanden mag rijden. De wet hier zegt echter dat je als toerist maximaal 1 maand met een buitenlands rijbewijs mag rijden dus er klopt iets niet helemaal. Ik heb het echter altijd bij me want als ik alleen mijn NL rijbewijs heb is dat wel weinig en hiermee zit ik in ieder geval volgens de Nederlandse normen wel goed.
Ik had al veel eerder mijn rijbewijs willen halen maar hier eisen ze "bewijs van residentie" en dat duurde even omdat ze dus iets als een bankafschrift wilde en een elektrarekening. Ik moet wel zeggen, als je je netjes aan de regels houdt is het wel goed te doen. Ze hebben waar ik woon 1!!!! flitsauto en voor de rest houden ze je alleen aan als je de snelheidsnorm overschrijdt of de hard rijdt in schoolzones. Het is gewoon lachwekkend om te zien waarmee sommige figuren de weg op gaan, volgens mij mag je in deze staat met een auto die bijelkaar gehouden wordt door ductape nog rijden!
Voor wat betreft je huis, ik woonde zelf ook in Den Haag en heb het verhuurd en laat het door een bedrijf beheren. Ik vond het echt moeilijk want ik wilde het liefste van het huis af en het idee dat een ander in "jouw" huisje zit is toch wel vervelend maar als je de keus heb tussen quitte spelen voor een paar jaar en je huis fatsoenlijk verkopen of verlies maken is de keuze niet moeilijk. De meeste hypotheekverstrekkers hebben liever dat dan dat je verlies maakt met de verkoop van je huis ook al mag het officieel niet natuurlijk

@ Oortjes
Super bedankt voor deze zinvolle info.
Het klinkt allemaal een beetje krap. 10 dagen maar na je statusverandering? En in die tijd moet je dus ook je rijbewijs aanvragen (en het halen)? We moeten dus eerst wachten op de Green card en het SSN. Maar ik begrijp daarnaast dat je de eerste drie maanden op je NL rijbewijs kunt blijven rijden...
En in Cal dus geen vragen naar ID bij koop alcohol... OK. Nogmaals dank!
Super bedankt voor deze zinvolle info.

En in Cal dus geen vragen naar ID bij koop alcohol... OK. Nogmaals dank!
Laatst gewijzigd door Sten op 24 mei 2011, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
@ OscarG
Dus bij jou is het steeksproefsgewijs... Elke staat en plaats is dus anders.
Dus bij jou is het steeksproefsgewijs... Elke staat en plaats is dus anders.
@ Ziva
Dank dank voor je nuttige info.
Internationaal rijbewijs aanvragen dus (Jeroen had dat al eens gedaan), nou dan zullen wij dan misschien ook doen. Kost geloof ik 15 euro. Ik had inderdaad gelezen dat het bij jou zo lang duurde alvorens ze je de benodigde gegevens toestuurden.
Het klinkt dubbel dat ze eerst bewijs van residentie willen hebben, in Californië moet je dus bij wijze van spreken al binnen een paar weken én helemaal gesetteld zijn en je rijbewijs gehaald te hebben. Ik lees tussen de regels door dat als je je keurig aan de regels houdt, je internationale rijbewijs hebt, je gewoon langer dan een maand op Nederlands rijbewijs kunt blijven rijden.
Wat grappig van de staat van sommige auto's. Hieruit begrijp ik dat er geen APK is in Amerika?
Wij zitten ook met ons huis, we hebben misschien al huurders, maar spelen dan net geen quitte, we zouden dus geen winst maken op de verhuur, integendeel. Het staat nu een jaar te koop en de Nederlandse markt is totaal verziekt, mensen durven niets meer. Zelfs een hartstikke leuk kustappartement zoals dat van ons, staat dus al een jaar te koop.
Op dubbele lasten zitten we ook niet te wachten, laat staan of we zeker weten dat we dat kunnen betalen. Jij hebt dus huurders gevonden, dat is iets. Zeker als ze van plan zijn te blijven en de boel te respecteren...
Fijn om je informatie te lezen, het is dus niet allemaal eenduidig wat je het beste kunt doen, wat moet en mag, etc...
Maar speel je geheel quitte met het verhuren van je woning?
Edit: : we gaan onze woning nu actief te huur aanbieden. De huurders die we nu op het oog hebben, willen mogelijk niet het bedrag opbrengen dat we er voor kúnnen vragen. We moeten ook aan onszelf denken.
Dank dank voor je nuttige info.

Het klinkt dubbel dat ze eerst bewijs van residentie willen hebben, in Californië moet je dus bij wijze van spreken al binnen een paar weken én helemaal gesetteld zijn en je rijbewijs gehaald te hebben. Ik lees tussen de regels door dat als je je keurig aan de regels houdt, je internationale rijbewijs hebt, je gewoon langer dan een maand op Nederlands rijbewijs kunt blijven rijden.
Wat grappig van de staat van sommige auto's. Hieruit begrijp ik dat er geen APK is in Amerika?
Wij zitten ook met ons huis, we hebben misschien al huurders, maar spelen dan net geen quitte, we zouden dus geen winst maken op de verhuur, integendeel. Het staat nu een jaar te koop en de Nederlandse markt is totaal verziekt, mensen durven niets meer. Zelfs een hartstikke leuk kustappartement zoals dat van ons, staat dus al een jaar te koop.
Op dubbele lasten zitten we ook niet te wachten, laat staan of we zeker weten dat we dat kunnen betalen. Jij hebt dus huurders gevonden, dat is iets. Zeker als ze van plan zijn te blijven en de boel te respecteren...
Fijn om je informatie te lezen, het is dus niet allemaal eenduidig wat je het beste kunt doen, wat moet en mag, etc...
Maar speel je geheel quitte met het verhuren van je woning?
Edit: : we gaan onze woning nu actief te huur aanbieden. De huurders die we nu op het oog hebben, willen mogelijk niet het bedrag opbrengen dat we er voor kúnnen vragen. We moeten ook aan onszelf denken.

- Bandido
- Amerika-expert
Een internationaal rijbewijs staat in principe los van hoe lang je als nieuwe resident op je oude rijbewijs mag rondrijden. Het is niet meer dan een vertaling van je NL rijbewijs en ook de NL regelgeving is niet van toepassing op de situatie in Californie.Sten schreef:Internationaal rijbewijs aanvragen dus (Jeroen had dat al eens gedaan), nou dan zullen wij dan misschien ook doen.
Nee dus, want op de site van de DMV in Californie staat het volgende: "New Residents - When you become a California resident and you want to drive in California, you must apply for a California driver license within 10 days." De eerste stap in Californie is het aanvragen van een SSN en daarmee (of met het bewijs van de aanvraag) naar een DMV te gaan.Sten schreef:Ik lees tussen de regels door dat als je je keurig aan de regels houdt, je internationale rijbewijs hebt, je gewoon langer dan een maand op Nederlands rijbewijs kunt blijven rijden.
Nee, want zoals met zoveel dingen is er niet zoiets als "één Amerika" en verschilt dit per staat. Zo moet een auto in Georgia elk jaar gekeurd worden en boven een bepaald bouwjaar moet er een emissions test gedaan worden. En in Florida bv hoeft dat niet.Sten schreef:Wat grappig van de staat van sommige auto's. Hieruit begrijp ik dat er geen APK is in Amerika?
"Keep Georgia On Your Mind"
@ Bandido
Dus ik begrijp het goed: zodra het social security number bekend is, dan onmiddellijk naar de balie van... een rijschool?
En wat betreft de auto: uitzoeken of je verplicht APK moet doen.
Dank, Bandido!
Dus ik begrijp het goed: zodra het social security number bekend is, dan onmiddellijk naar de balie van... een rijschool?
En wat betreft de auto: uitzoeken of je verplicht APK moet doen.
Dank, Bandido!

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je kan nu al beginnen studeren op de theorie, staat meestal online.
APK: als je een auto koopt, dan zal de dealer het je wel uitleggen hoe het verder werkt met eventuele jaarlijkse keuringen en/of emissiecontroles.
APK: als je een auto koopt, dan zal de dealer het je wel uitleggen hoe het verder werkt met eventuele jaarlijkse keuringen en/of emissiecontroles.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
@ Elke
Ja, ik had al een iPhone app gedownload met California theorie die ik een aantal keer deed. Na een paar keer (zo goed als) foutloos, Call Drive ... Nog leuk om te doen ook, hoewel ik trager lees dan Amerikanen, dat dan helaas weer wel (dus ik heb iets meer tijd nodig).
Ik zal eens gaan uitzien naar de juiste theorie online, moet wel de meest recente en de juiste voor Californië zijn. Dank voor de tip.
Ja, ik had al een iPhone app gedownload met California theorie die ik een aantal keer deed. Na een paar keer (zo goed als) foutloos, Call Drive ... Nog leuk om te doen ook, hoewel ik trager lees dan Amerikanen, dat dan helaas weer wel (dus ik heb iets meer tijd nodig).
Ik zal eens gaan uitzien naar de juiste theorie online, moet wel de meest recente en de juiste voor Californië zijn. Dank voor de tip.

-
- Amerika-expert
Hier in NC is er geen tijdslimiet voor het afleggen van het theorie examen. Ook zijn er geen rijscholen. (behalve drivers Ed)
Dus je gaat gewoon naar de DMV en daar doe je theorie en praktijk en doe je die goed dan heb je je rijbewijs.
Dus je gaat gewoon naar de DMV en daar doe je theorie en praktijk en doe je die goed dan heb je je rijbewijs.

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 2097 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-
- 8 Reacties