Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)

Bericht door Sten »

@ Staceybeesie

Dat is relaxed dan. In Call word je dus meteen op scherp gezet.
DMV... Geen rijscholen behalve Ed ... :edfirst: hm, ik moet nog het een en ander leren. :? :)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik weet niet hoe het in CA zit, maar in GA zijn wel rijscholen, maar die zijn niet verplicht zoals in NL. Wel is het zo dat je je verzekeringspremies naar beneden kunt brengen als je een aantal rijlessen hebt gevolgd. Maar daar heb je natuurlijk misschien geen tijd voor, afhankelijk van hoe snel dat gaat.
"Keep Georgia On Your Mind"
Sten

Bericht door Sten »

Bandido schreef:Ik weet niet hoe het in CA zit, maar in GA zijn wel rijscholen, maar die zijn niet verplicht zoals in NL. Wel is het zo dat je je verzekeringspremies naar beneden kunt brengen als je een aantal rijlessen hebt gevolgd. Maar daar heb je natuurlijk misschien geen tijd voor, afhankelijk van hoe snel dat gaat.
Theorie komt, denk ik, in orde, praktisch is een rijles voor mij misschien wel handig. Jeroen is een stuk zelfverzekerder dan ik op het gebied van rijvaardigheid en heeft dat niet nodig. Maar als het premies omlaag brengt, is dat interessant. Dank je.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Neem dan rijles bij Jeroen:)
Rijscholen geven hier veelal les aan schoolgaande kinderen. Als zij goede cijfers hebben kunnen zij via Drivers Ed lessen volgen.
Drivers Ed heeft zijn standaard route bij ons in de wijk en doet hier graag straatje keren. Nog nooit heb ik iemand boven de 18 in zijn auto gezien.
Het werkt echt heel anders dan in NL. Premies gaan hier overigens alleen omlaag bij een safety course voor motorrijders, bij auto's doen ze daar niet aan.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Aan dit voorschrift (binnen 10 dagen) wordt niet echt streng de hand gehouden heb ik gemerkt. Ik reed meer dan een half jaar op Ned. rijbewijs, raakte betrokken bij een ongeluk, sheriffs controleerden en noteerden papieren, niemand die er wat van zei. We hadden pas een probleempje toen de autoverz. bleek te eisen dat bij een echtpaar beide partners een US rijbewijs moesten hebben.
Plus, wanneer ben je resident ? Factoren zijn: waar je stemt - als G.K. houder kun je dat niet; of je de home owners exemption vraagt op je bel. aangifte - maar dan moet je wel een huis hebben; enz. Dus zolang Sten/Jeroen geen huis of appartement gehuurd of gekocht hebben kunnen ze als bezoekers van CA gezien worden. Ik kan me niet herinneren of CA ook proof of residence vraagt - maar dat is op de site van CA DMV allemaal te vinden.
In de overgrote meerderheid van de gevallen gaat het niet om just-landed immigrants, maar om mensen die naar CA komen uit andere staten. Die hoeven alleen theorie te doen (in bepaalde gevallen zelfs dat niet), om hun out-of-state rijbewijs om te ruilen voor een CA exemplaar. De reden dat CA het zsm geregeld wil hebben is oa. dat er punten verbonden zijn aan het rijbewijs die je per overtreding kunt kwijtraken.
Theorie vragen staan on-line om te oefenen, het voordeel daarvan is dat er een beperkt aantal vragen is in het examen, dus als je zoveel mogelijk on-line tests doet zul je tijdens het daadwerkelijke examen vragen herkennen.

Sten, de meeste dingen wijzen zich hier vanzelf. Bv. wat betreft keuring: dat staat aangegeven op het papiertje dat je jaarlijks krijgt voor het betalen van je license fee (soort wegenbelasting maar gekoppeld aan de waarde van de auto - bewaar het papiertje want CA 'property tax' kan een aftrekpost zijn wanneer je belastingaangifte moet doen). De regel is dat iedere auto ouder dan drie jaar een 'smog test' moet ondergaan, eens in de twee jaar. (En als-ie 'ingevoerd wordt' in de staat.)

Ik heb er niet van gehoord dat rijlessen autoverz. goedkoper maakt - voor een ervaren mobilist dan. Maar iedere verz. is anders. Wat sommigen in hun premie-setting willen betrekken is je rijervaring in Ned. en schadevrije jaren. Er was hier een deelnemer die daarvoor een bewijs/uittreksel had aangevraagd bij rijksdienst wegverkeer.
Sten, toeval dat de rijschool die ik gebruikte destijds in 1000Oaks zat....
Laatst gewijzigd door USInsider op 24 mei 2011, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Sten

Bericht door Sten »

Staceybeesie schreef:Neem dan rijles bij Jeroen:)
Rijscholen geven hier veelal les aan schoolgaande kinderen. Als zij goede cijfers hebben kunnen zij via Drivers Ed lessen volgen.
Drivers Ed heeft zijn standaard route bij ons in de wijk en doet hier graag straatje keren. Nog nooit heb ik iemand boven de 18 in zijn auto gezien.
Het werkt echt heel anders dan in NL. Premies gaan hier overigens alleen omlaag bij een safety course voor motorrijders, bij auto's doen ze daar niet aan.
Ach nee, ik kan rijden hoor. Alleen rijdt Jeroen veel vaker dan ik. Ik zal dan maar geen rijlessen nemen (aangezien ik niet eens meer lijk op 18), denk dat ik het niveau daar wel haal. :)
Als er ook geen kortingen te behalen zijn...
Sten

Bericht door Sten »

@ Oortjes

Dank je hartelijk voor deze zeer waardevolle informatie. Fijn dat het in ons 'eigen' topic staat, zo is het voor mij goed terug te vinden. Langzamerhand krijg ik beeld van hoe het zit en wat te doen.
Die online testen wil ik zo snel mogelijk gaan doen... Super fijn dat je je kennis wilt delen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De laatste nieuwe regels:
http://dmv.ca.gov/pubs/pubs.htm

"Drivers Ed" => duidt op 'education'. (net zoals phys ed, wat physical education is aka Lichamelijke Opvoeding / sport- en turnles / ... Maar zonder kinderen heb je daar niets mee te maken)

Ga je met een automaat gaan rijden, of handgeschakeld?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sten

Bericht door Sten »

kastelke schreef:De laatste nieuwe regels:
http://dmv.ca.gov/pubs/pubs.htm

"Drivers Ed" => duidt op 'education'. (net zoals phys ed, wat physical education is aka Lichamelijke Opvoeding / sport- en turnles / ... Maar zonder kinderen heb je daar niets mee te maken)

Ga je met een automaat gaan rijden, of handgeschakeld?
Wow... een goede link, met véél info. Gaat direct bij de favorieten. Elke, je bent lief! Komende dagen bestuderen, want er staat overdonderend veel op. :o
We gaan automaat rijden hoogstwaarschijnlijk. Jeroen bezweert mij dat het beter voor mij is, omdat ik dan geen tijd en aandacht hoef te besteden aan het schakelen. (en zodoende meer rust voor het rijden zelf).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mijn man reed elke maand al met een automaat als hij voor zijn werk in Amerika zat. Dus voor hem stond vast dat we een automaat zouden kopen eenmaal verhuisd naar Canada. Ikzelf zag dat minder zitten, want ik had er nog nooit mee gereden. Dus plots verhuis ik van 'den boerenbuiten' naar een stad die ik niet ken in een land dat ik niet ken met verkeersregels maar vooral allerlei markeringen op straat en verkeersborden die ik niet ken, en moet ik ook nog gaan rijden met een automaat. :roll: Ik had er al zoveel verhalen over gehoord dat mensen plots toch hun linkervoet gebruiken en daardoor dus allerlei (gevaarlijke! of soms lachwekkende) toestanden meemaakten...
Dus wij komen hier toe, huurauto is automaat. Dus ik naar een grote parking die vrij verlaten was om te gaan oefenen. En... het gaat als een fluitje van een cent! Ik snap het helemaal niet dat mensen de neiging hebben hun linkervoet te gaan gebruiken. En die eerste keren had ik echt mijn been in een hoek van 90 graden staan, pal tegen de zetel aan en dus 'ver' weg van de pedalen zodat ik niet automatisch in de verleiding kwam om die voet te gebruiken. Maar nu moet ik dat 'geforceerde' gedoe al helemaal niet meer gebruiken. Gaat dus echt als een fluitje van een cent.

Moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat, toen ik na 2 maanden mijn eigen auto kocht, ik wel terug voor een handgeschakelde gekozen heb. Dit omdat ik het wel leuk rijden vindt + met de winter voor de boeg had ik meer het gevoel om 'grip' op de weg te hebben met een handgeschakelde. Zie die automaten vaak slippen bij vertrek, en dat heb ik helemaal niet met mijn handgeschakelde.
Maar aangezien jullie in CA willen gaan wonen, zal het rijgedrag van je auto bij zware sneeuwval of ijzel het minste van jouw zorgen zijn. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Sten schreef:Als er ook geen kortingen te behalen zijn...
Dat is dus ook weer afhankelijk per staat. In Georgia bv weer wel. En dan kan het ook weer per maatschappij verschillen hoeveel. Het is echt iets dat je voor jouw situatie (en dus in Californie) moet uitzoeken en moet bepalen of het je waard is.
Staceybeesie
Amerika-expert

kastelke schreef: Dit omdat ik het wel leuk rijden vindt + met de winter voor de boeg had ik meer het gevoel om 'grip' op de weg te hebben met een handgeschakelde. Zie die automaten vaak slippen bij vertrek, en dat heb ik helemaal niet met mijn handgeschakelde.
In onze automaten kan je nog gewoon zelf schakelen als je die neiging mocht hebben.... (zoals in jouw voorbeeld in de sneeuw)
Maar moet eerlijk zeggen dat ik de neiging bijna niet meer heb, hahaha.
In de bergen is die optie ook wel handig trouwens.
Staceybeesie
Amerika-expert

Volgens mij werkt het gewoon het zelfde als in NC, maar laten we het stellen alleen in NC nog even wat verdere info.

Je kan een good drivers korting krijgen bij de verzekering. (als je een bepaald aantal jaar schadevrij hebt gereden)
Val je niet in die categorie dan kan je een defensive driving training doen. (is uitgebreide cursus en niet zomaar 1 of 2 lesjes. Min. 30 uur theorie en les)
Heb je die gehaald dan krijg je alsnog de good drivers korting.
Vaak wordt er door een rechter (bij jongeren of DWI) als straf een defensive driving training geeist/gevraagd om zo onder de straf uit komen of een lagere straf te bekomen. Voor jongeren is er wel een korting voor de rijschool of bij hoge school cijfers.

In jouw geval kunnen de schade vrije jaren uit Nederland meer korting opleveren dan een cursus.
Neem die dus in ieder geval mee en vraag bij jou verzekeraar om een Engelse versie ervan.
Sten

Bericht door Sten »

@ Elke

Dapper toch al die veranderingen ineens. :lol: Is toch leuk hier op dit (sub)forum dat mensen elkaar begrijpen. Veel verwantschap, omdat er veel mensen zijn (die achterblijven) die er niet eens over piekeren ooit naar het buitenland te vertrekken.
Goed te horen dat de automaat inderdaad gemakkelijk is. Maar jij bent toch weer terug bij handgeschakeld, begrijpelijk wegens weer en wegen waar je woont.

Zelf ben ik een enorme koukleum (geworden), en al die sneeuw zou voor mij te koud zijn. Ik krijg het elk jaar kouder in Nederland, hoewel de afgelopen maanden fantastisch waren hier, met heel veel zon en veel droogte. Het lijkt er bijna op alsof het weer ons voorbereidt op de grote oversteek. Het schijnt de droogste lente 'ooit' te worden hier in Nederland. Misschien heb ik toch iets van warme Indonesië-energie meegekregen waar mijn vader geboren werd en in zijn prille jeugd woonde (geen oosterse trekken hoor). Meer warmte nodig, soms loop ik in vijf lagen hier. En 's winters lig ik onder meerdere dikke lagen heel diep weggekropen in mijn bed... Ik zal heel blij zijn als die kou verdwijnt.
Sten

Bericht door Sten »

@ Bandido Dank!

@ Staceybeesie

Die 30 uur is misschien too much. Ik had hier gelezen en nu weer bij jou, over het schadevrij rijden. Dat is misschien de moeite waard, hoewel we helaas beide nog niet erg lang het rijbewijs hebben. Jeroen iets van 2,5 jaar, ik 1,5 jaar. Ik wilde in Nl nooit mijn rijbewijs halen wegens het milieu en 'niet nodig'. Toen Jeroen hem haalde, besefte ik opeens hoe gigantisch veel ik daarmee aan de kant had gezet, zoveel plezier ermee! Samen met Jeroen overal heen met de auto, is nu een van mijn favoriete bezigheden. On the road, er is bijna niets mooiers dan dat, vind ik. Ik zou altijd willen reizen, als het kon. :D Daarop wilde ik het ook (rijbewijs), maar ik ben er rijkelijk laat mee, en dat vertaalt zich in weinig rijervaring en onzekerheid. (en geen lange aantoonbare staat van dienst).
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Volgens mij werkt het gewoon het zelfde als in NC, maar laten we het stellen alleen in NC nog even wat verdere info.
Ik wilde alleen maar zeggen dat het uitzoeken waard is en als het allemaal teveel moeite voor weinig is, moet je het gewoon niet doen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Oh ja, en dit heb ik nog niemand horen melden, maar ik zou je denk ik niet te druk maken om het praktijk examen hoor. Ik weet niet wat het in CA allemaal inhoudt, maar ik vermoed niet veel anders dan in GA, waar je maar liefst vier dingen moet kunnen: 1. fileparkeren (tussen een paar pionnen, en ja, de auto moet er kaarsrecht in), 2. achteruit inparkeren (weer tussen wat pionnen), 3. met twintig mijl per uur een noodstop maken, en 4. een blokje door de wijk om de DMV heen rijden.

Het enige waar ik op heb geoefend is het fileparkeren, omdat we destijds alleen een auto hadden (de Dodge quad cab truck van manlief), en ik daar normaliter niet in fileparkeerde:)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Sten

Bericht door Sten »

DixieChick schreef:Oh ja, en dit heb ik nog niemand horen melden, maar ik zou je denk ik niet te druk maken om het praktijk examen hoor. Ik weet niet wat het in CA allemaal inhoudt, maar ik vermoed niet veel anders dan in GA, waar je maar liefst vier dingen moet kunnen: 1. fileparkeren (tussen een paar pionnen, en ja, de auto moet er kaarsrecht in), 2. achteruit inparkeren (weer tussen wat pionnen), 3. met twintig mijl per uur een noodstop maken, en 4. een blokje door de wijk om de DMV heen rijden.

Het enige waar ik op heb geoefend is het fileparkeren, omdat we destijds alleen een auto hadden (de Dodge quad cab truck van manlief), en ik daar normaliter niet in fileparkeerde:)

Fileparkeren & achteruit inparkeren zijn nu juist niet mijn ding. :oops: Ik doe het tot nu toe vrijwel nooit (behalve gedaan tijdens mijn rijlessen vanzelfsprekend). Zou ik dan zelfs zakken voor dit simpele examen? :o :)
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Nee hoor, Sten! Hier in MD is het examen iets anders, maar je moet je bij het achteruit inparkeren niet al te veel voorstellen. Je kan anders thuis oefenen met een paar pionen met vlaggetjes erin.
Afbeelding
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Sten>fileparkeren is ook niet echt mijn ding, maar geloof me, dit stelt echt niks voor. Je oefent desnoods thuis een paar keer op straat, en je hebt het zo weer onder de knie.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer