Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vertaling Rijbewijs (HELP)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
SanneN
Amerikakenner

Vertaling Rijbewijs (HELP)

Bericht door SanneN »

Ik weet niet of dit de goede plek is...

Ik had voor vandaag mijn road test voor mijn drivers license gepland staan. Ik woon in Maryland trouwens. De voorafgaande stappen gingen al niet echt soepel, maar vandaag dus eindelijk de test. Kom ik daar aan, keuren ze mijn Nederlandse rijbewijs af omdat ik geen "vertaling" heb :o

Kan iemand me hier mee helpen? We hebben al een officiële vertaler gebeld, 50 dollar per rijbewijs, duurt een week!

Ik heb geen internationaal rijbewijs bij de ANWB gehaald omdat het me werd afgeraden aangezien het een "vodje" papier is, daar heb ik nu al spijt van...
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Vertaling Rijbewijs (HELP)

Bericht door Njit »

Deze hebben we ooit een keer zelf gemaakt. De vertaling is afkomstig van een Internationaal Rijbewijs.

Google Docs
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

zal toch iets officiëler moeten volgens:
http://www.mva.maryland.gov/Driver-Serv ... tional.htm

Translations must be:
On a document prepared by an MVA approved translation provider; or
On a document prepared by a court translator; or
On the letterhead of the embassy of the country of origin; or
On the letterhead of the translator contracted by the State;
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Bedankt, maar het lijkt erop dat op mijn rijbewijs andere "woorden" staan en op die van mijn man (hij heeft zo'm nieuw pasje) staat weer een andere tekst.

Maryland MVA heeft geen approved Dutch translator en de ambassade gaf ons de naam van de vertaler...
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

hij heeft zo'm nieuw pasje
:?: :?: valt daar nog iets aan te vertalen? staat toch (bijna) geen tekst op
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Waarom heb je je NL rijbewijs eigenlijk nodig om een road test te doen? Idee is juist toch om je US license te halen?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ben gisteren ook gegaan voor mijn rijbewijs maar ze doen helemaal niets met je Nederlandse rijbewijs hier. Dus gewoon opnieuw halen en dan is het niet relevant wat voor ander rijbewijs je hebt.

Misschien verschilt dat per staat maar in mijn geval is opnieuw halen ook veel goedkoper dan wat jij doet (halen kost hier maar 20 dollar).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

OscarG schreef:Waarom heb je je NL rijbewijs eigenlijk nodig om een road test te doen? Idee is juist toch om je US license te halen?
Omdat, als ze zegt geen rijbewijs gehad te hebben, ze dan slechts een learners permit krijgt:
If you are from Out-of-Country, and have never held a license, you must obtain a learner's permit.
en als je nog niet lang genoeg je (Nederlandse) rijbewijs hebt:
If licensed for less than 18 months, you will be issued a Maryland Provisional License.
Nu staat er ook
An Out-of-Country license may be required to be accompanied by an international driver's license or translated into English by an approved MVA translator
Voor zover ik weet, wil dat zeggen dat het niet verplicht is.

De prijs die je aanhaalt van $50 is dezelfde prijs als die wij hier hebben moeten betalen aan een officieel erkende vertaler.

Dus:
ofwel een officiele vertaler dat geld betalen
ofwel doen of je nooit eerder een rijbewijs hebt gehad, en met een learners permit starten
(zou maar snel die $50 investeren, in de totale prijs van 'met een auto rijden' verzinkt dat in het niets, 1 keer je benzinetank volgooien en het is al op)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je kan ook eens rondbellen of je nog goedkopere prijzen zou kunnen vinden:
If an interpreter and/or translation provider is not available from the MVA's Approved Interpreter/Translator Provider Listing, the following providers are also accepted by the MVA.

Individuals on the MVA's State of Maryland Court Interpreter Registry Listing
OR

If the MVA's Approved Interpreter/Translator Provider Listing and the MVA's State of Maryland Court Interpreter Registry Listing do not have an interpreter/translation provider available for the requested language, CTS Language Link, an accepted State provider, may provide document translations or in-person interpretation services.
CTS Language Link
911 Main Street Suite 10
Vancouver, WA 98660
1-800-208-2620
www.ctslanguagelink.com
http://www.mva.maryland.gov/Driver-Serv ... _providers
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik heb mijn NL rijbewijs ook nog ergens in een la liggen hier. Ik was er zo trots op met alle stempels dus ik was niet van plan hem af te staan. Ik had alles van A t/m E, maar het maakte het niets uit, ik moest weer helemaal opnieuw examen doen. Dat was overigens in Georgia. Dat Georgia license kon ik wel in Colorado zo omruilen zonder examens of zo. Overigens geen beperkingen met het net gehaalde rijbewijs, het was meteen een volwaardig rijbewijs.

... ik kan overigens niet meer voor $50 een volle tank krijgen hier, of het moet voor de motor zijn :)
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Dank voor de reacties, ik ga eens bellen voor vertalers, dat is waarschijnlijk toch de beste methode. Het verschilt blijkbaar per staat of je je NL rijbewijs moet laten zien. En laat ik nu in een staat met een enorm irritante MVA wonen :evil:
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

En als je nu zou hebben gezegd dat je geen enkel rijbewijs had? Zou je dan extra dingen moeten doen voor je rijbewijs? Hier in NYS moet iedereen namelijk hetzelfde doen, theorie, 5 uur durende cursus en dan de roadtest. Het maakt dan niet uit of je een rijbewijs hebt uit een ander land of niet.
En het staat waarschijnlijk ergens genoteerd nu dat je een NL rijbewijs hebt (en je kan dus niet nog een nieuwe roadtest inplannen en aankomen met het feit dat je nog geen rijbewijs hebt?)? Ik weet dat sommige mensen van het forum bij de roadtest claimden dat ze hun NL rijbewijs waren vergeten, om hem zo niet in te hoeven leveren. Jammer dat Maryland hier zo moeilijk over doet.
Succes er verder mee!!
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:
OscarG schreef:Waarom heb je je NL rijbewijs eigenlijk nodig om een road test te doen? Idee is juist toch om je US license te halen?
Omdat, als ze zegt geen rijbewijs gehad te hebben, ze dan slechts een learners permit krijgt:
Die kreeg ik ook toen ik hier kwam, ook nadat ik zei dat ik mijn NL rijbewijs al had. Hadden ze geen boodschap aan, zou wel ingenomen worden. Ik ging dus een week later weer terug voor mijn examen en kreeg toen de normale license na eventjes kort afrijden (mijn NL rijbewijs hebben ze toen eveneens niet ingenomen, ook al gaf ik wel aan dat ik het had).

Overigens, als je je NL rijbewijs echt moet inleveren kun je deze weer opnieuw opvragen bij de RDW (ergens op het forum staat beschreven hoe, volgens mij).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En zo wordt weer duidelijk dat Amerika echt niet 1 land is, maar wel een verzameling staten met elk zijn eigen wetten, die per staat onzettend verschillend kunnen zijn voor wat betreft het behalen/omzetten van je rijbewijs.
Elke
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik snap er weinig van. Waarom zou je je NL rijbewijs moeten inleveren? Als je aan alle eisen voldoet kun je toch, net als elke andere Amerikaan, boven de 18 gewoon je rijbewijs halen? Of zie ik nu iets over het hoofd?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ziva schreef: Waarom zou je je NL rijbewijs moeten inleveren?
Ik denk dat het is omdat je niet met twee rijbewijzen mag rondrijden (waarom weet ik niet). Op de DMV site van NYS staat:
When you receive your NYS driver license, you must surrender your foreign driver license to the DMV road test examiner. The local DMV office keeps your foreign driver license, and then destroys the license after 60 days. If you plan to return to your home country and use your foreign driver license, ask the road test examiner how to make sure that your foreign driver license is not destroyed. If you need to get your foreign driver license, go to the local DMV office where you applied for your NYS driver license.
Als je hem terug wil dan zul je je NYS rijbewijs in moeten leveren overigens.
melissie6
Amerika-ontdekker

Bericht door melissie6 »

Hier in Florida moesten wij ook gewoon opnieuw theorie-examen en opnieuw praktijk-examen doen, ondanks dat we beide ons Nederlands rijbewijs hebben. Daar hebben ze geloof ik niet eens naar gekeken.

Theorie examen moesten we gewoon zelf voor leren met behulp van een boek(je). Praktijkexamen was op een afgesloten parkeerplaats, dus zonder enig ander verkeer en duurde hooguit 10 minuten!
houstondutchie
Amerika-newbie

Bericht door houstondutchie »

Ik heb in Maryland mijn rijbewijs gehaald. Eerst theorie moeten doen en toen praktijk. Ze vroegen toen helemaal niet naar mijn Nederlandse rijbewijs en ik had zelfs toen ook nog geen SSN. Dat was geen probleem. Maar ja het is dan ook al 7 jaar geleden.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Wat een gedoe zeg! DMV is ook wel heer en meester in moeilijk doen...
Wat valt er nou te vertalen aan een rijbewijs? Het staat er notabene nog in het Engels op ook.
Voor het eerst ook dat ik hoor dat je zonder laten zien van een vertaald rijbewijs je een learners permit krijgt.
Daar wordt je echt niet vrolijker van....
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Het is echt heel vreemd allemaal. Blijkbaar zijn hier in MD de regels veranderd, 3 jaar geleden kon je nog zo een rijbewijs halen, maar nu moet je OF een learners permit OF een out-of-state OF een out-of-country rijbewijs hebben om op te gaan voor je rijexamen. We gaan proberen om zelf een vertaling te maken en deze mee te nemen, hopelijk geloven ze dat...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer