Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigreren NAAR Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Chao89
Amerika-newbie

Emigreren NAAR Nederland

Bericht door Chao89 »

Hallo!

Het is inderdaad niet helemaal het goede topic, maar mijn intenties zijn hetzelfde! :)

Mijn vriend (Amerikaans) en ik willen gaan samenwonen in Nederland. Nou weet ik dat dat niet zomaar kan. Heeft iemand enig welke procedures ik/wij/hij allemaal zou moeten doorlopen om een verblijfsvergunning te krijgen? De site van de IND.nl maakt alles zo ingewikkeld! Maakt trouwen alles eventueel makkelijker of juist moeilijker? Ik ben op dit moment nog in de VS dus dat zou eventueel hier kunnen.

Ik ben echt clueless wat legale documenten betreft, ben allang blij dat dat J-1 visum goed is gegaan..
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Emigreren NAAR Nederland

Bericht door kastelke »

Chao89 heeft haar hele verhaal in het voorsteltopic gedaan:
viewtopic.php?f=17&t=34906#p587770

Is het de bedoeling om definitief in Nederland te blijven, of gewoon maar voor een jaartje tot jij je diploma hebt?
Kan hij in Nederland aan werk geraken? Of wil hij er gaan studeren? Of gewoon 'toerist' spelen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Hier is al eens eerder een topic over geweest, waarschijnlijk kan je daar veel informatie uit halen: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 12&t=27699

Volgens mij maakt het niet uit of je getrouwd bent ja of nee. Ook als samenwonend stel kan je vriend een visum aanvragen in nederland onder gezinsvorming/gezinshereniging.
Alleen jij moet wel financieel garant kunnen staan voor je vriend. Dat betekent dat jij minimaal een jaarcontract moet hebben (op het moment van de visumaanvraag) en minimaal iets van 1200-1400 netto moet verdienen. Niemand anders kan garant staan voor jouw vriend.
Je vriend kan wel tijdens de visumaanvraag in Nederland verblijven. Hij kan dus eerst 90 dagen in Nederland op een toeristenvisum verblijven en aan het eind van die 90 dagen (wel er binnen) de visumaanvraag doen. Vervolgens kan hij totdat de procedure volledig is afgerond in Nederland verblijven, alleen dan mag hij nog niet werken totdat het visum is goedgekeurd.

De exacte procedure verandert nog wel eens, dus het is toch het beste om contact op te nemen met het IND om de precieze details te weten. En dan is het ook goed om dit aan verschillende personen bij het IND te bevestigen, want ze zijn helaas niet allemaal op de hoogte van de correcte regels.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

In het voorsteltopic zijn er twee dingen die mij vooral opvallen:
Chao89 schreef:Ik heb het hier prima naar mijn zin en nog helemaal geen zin om terug te gaan naar het saaie Nederland.
Chao89 schreef:De reden dat wij naar Nederland willen terugkeren is eigenlijk heel simpel, ik ben nog een student en moet nog een jaartje afstuderen in Breda :)
Weet je, in dat geval zou ik niet eens zo snel aan emigratie denken voor hem naar Nederland. Ik zou tijdens dat jaar dat je nog moet studeren hem gewoon in totaal een half jaar laten overkomen (meerdere bezoeken/vakanties) zodat hij zijn baan in de VS niet kwijt raakt en daarna aan emigratie richting de VS gaan denken. Hij mag zonder problemen 2x 3 maanden verblijven (of natuurlijk 4x 1,5 maand zal ook geen probleem zijn). Je moet ook studeren, dus zo slecht is het niet om elkaar even niet te zien (ik heb het ook gedaan, met telkens ongeveer een half jaar tussen de bezoeken in, het is niet leuk maar het is wel te doen).

Het duurt gemiddeld zo'n 5 tot 7 maanden (soms iets langer, soms iets korter) om een emigratie in orde te krijgen in de VS. Je zou op basis van het huwelijk naar de VS kunnen gaan, je trouwt nu (of later in Nederland, net wat je wilt) en dan als je nog een half jaar school hebt, laat je hem de petitie indienen voor emigratie op basis van het huwelijk, en dan tegen de tijd dat jij je studie hebt behaald, is je visum vermoedelijk ook ongeveer geregeld en kun je in de VS gaan wonen.

Dat is volgens mij de meest simpele oplossing, plus het feit dat je zelf al aangeeft dat je het er best naar je zin hebt, het huwelijk ook al oppert, en dat hij (vermoedelijk) een baan in de VS heeft.

Als je hem echter toch naar Nederland wilt halen, dan is het gemakkelijker als jullie inderdaad al getrouwd zijn (er zijn dat wat soepelere regels volgens mij, maar ik kan het fout hebben, heb het niet echt helemaal gevolgd de laatste tijd). Echter zul je dan wel een minimum bedrag moeten verdienen per maand (1400 of 1500 euro geloof ik), en een jaar contract hebben (die geldig is tot minimaal exact een jaar nadat de aanvraag tot immigratie bij de IND ingediend wordt). Omdat hij Amerikaan is, is hij vrijgesteld van het "basisexamen inburgering buitenland" (er is namelijk geen MVV plicht voor Amerikanen), dat scheelt dus weer. En de aanvraag voor immigratie mag ingediend worden op het moment dat hij in Nederland aankomt (mag gelijk met jou zijn dus). Als je echt het fijne ervan wilt weten, denk ik dat deze site: http://www.buitenlandsepartner.nl/ een goede voor je is, daar is het echt gericht op emigreren naar Nederland met een buitenlandse partner. Overigens, gezien je in Breda op school zit, zou je ook eventueel net over de grens in België kunnen gaan wonen, dat is vooralsnog een stuk gemakkelijker om te doen dan emigreren naar Nederland, en als hij eenmaal daar zit voor een paar jaar, kunnen ze hem in NL ook niet meer weigeren :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jiejie schreef: Overigens, gezien je in Breda op school zit, zou je ook eventueel net over de grens in België kunnen gaan wonen, dat is vooralsnog een stuk gemakkelijker om te doen dan emigreren naar Nederland, en als hij eenmaal daar zit voor een paar jaar, kunnen ze hem in NL ook niet meer weigeren :)
Maar vooraleer je die piste wilt gaan bewandelen, eerst eens even kijken of de zogenaamde "Belgische route" nog bestaat. Ik dacht dat men bezig was die deur te sluiten, maar geen idee hoe ver ze daar nu mee staan.

Edit: dit topic volgen. ;-)
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... 398#479398
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer