Als je er nu al 2 hebt zit je goed, maar wie nu nog alleen een NL paspoort heeft en straks graag Amerikaan wil worden (dus ook dmv trouwen) moet zijn/haar NL paspoort inleveren.[Artikel tijdelijk even verwijderd, had waarschijnlijk nog niet gepubliceerd mogen zijn. Zodra dat wel mag post hem direct terug. Hopelijk jullie begrip hiervoor.]
Ik zit hier nu op een Green Card en kan over 3 jaar Amerikaan worden. Dan kun je ook de VS verlaten voor een wereldreis en daarna terugkomen. Je bent dan immuun voor deportatie om wat voor reden dan ook. En je kan stemmen/jury duty doen. Nederlands paspoort opgeven betekent wel dat je kinderen dus ook geen Nederlander kunnen worden, en je niet zomaar kan terugkeren voor langere perioden.
Ik zie echt geen voordelen aan deze nieuwe wet. Als ik hier wil blijven wonen, en ik geef mijn NL paspoort op, en ik wil over 20 jaar weer eens terug naar NL en bij familie wonen, moet ik dan weer mijn Amerikaanse opgeven? En als ik daarna met pensioen wil in Florida, moet ik dan weer een Green Card aanvragen en 3 jaar wachten tot ik weer Amerikaan mag worden? Wat een gedoe om niets.
En dan heb ik het nog niet eens over de Nederlanders die in landen wonen (bv China) waar je eerst een toeristen visum moet aanvragen om uperhaupt naar NL te kunnen voor een begrafenis of bezoekje.
Ergerlijk.