Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
OscarG
Amerikakenner

Re: Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Bericht door OscarG »

Ik heb ook een artikel hierover gelezen in de Leeuwarder Courant gister. Zal eens kijken of mn moeder m nog heeft liggen en of ik m in kan scannen. Kan hem niet online vinden. Volgens het artikel ging het er om dat ze wilden dat een persoon die de Nederlandse nationaliteit aan neemt, zijn andere nationaliteit dan af staat om zo een dubbele nationaliteit te voorkomen. Dit zou betekenen dat Nederlanders die een andere nationaliteit aan nemen dan ook hun Nederlandse nationaliteit kwijt raken.

Zou wel zwaar balen zijn inderdaad, want ik ben begin 2014 aan de beurt... En stel dat wij voor die tijd een kind krijgen, dan heeft dat kind de Nederlandse en Amerikaanse nationaliteit, maar als ik dan de Amerikaanse nationaliteit aan vraag, dan verlies ik mijn Nederlandse nationaliteit terwijl mijn kind dan nog wel een dubbele nationaliteit heeft?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Hoewel ik het niet helemaal zeker weet is de nationaliteit van jouw kind, volgens mij, in dit geval tot zijn/haar achttiende jaar aan de jouwe gekoppeld. Dus jij moet tot hij/zij 18 is Nederlander zijn om het kind na de achttiende ook Nederlander te laten blijven.

Zoiets heb ik in ieder geval gelezen..

Als dit dus door gaat, zullen mijn kinderen geen Nederlander zijn (zij hebben immers al de Amerikaanse nationaliteit en dubbele nationaliteiten zijn dan niet meer toegestaan?) en is er voor mij dus geen reden om de Nederlandse nationaliteit aan te houden (ik wil immers wel minstens dezelfde nationaliteit hebben als mijn kinderen).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Dat wordt dan nog leuk voor kinderen met gescheiden ouders, waarvan de ene in Nederland woont en de ander in de US. Mijn kinderen wonen ook in de US, dus krijgen US citizenship via mij. Maar hebben zij dan ook nog de kans om Nederlander te worden/blijven als de andere ouder daar nog wel woont? Ik voorzie weer leuke regeltjes tegen die tijd.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Bandido
Amerika-expert

Re: NIEUWS: Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren

Bericht door Bandido »

RiverCola schreef:Ik zie er werkelijk waar helemaal niets in, vind het geen oplossing van het schijnbaar aanwezige probleem, en het is niet van deze tijd.
Ik denk (zonder voor iedereen te willen spreken) dat iedereen het daar ook wel over eens is.
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Clint schreef:Hoewel ik het niet helemaal zeker weet is de nationaliteit van jouw kind, volgens mij, in dit geval tot zijn/haar achttiende jaar aan de jouwe gekoppeld. Dus jij moet tot hij/zij 18 is Nederlander zijn om het kind na de achttiende ook Nederlander te laten blijven.
Alternatief is dat de kids rond die tijd naar NL vertrekken (e.g. voor studie), of voor die tijd een x aantal jaren naar school gaan. Terug NLer worden is vooralsnog erg gemakkelijk met als enige nadelen papierhandel en kosten, en in sommige gevallen inburgering.
houstonwehaveaproblem schreef:Dat wordt dan nog leuk voor kinderen met gescheiden ouders, waarvan de ene in Nederland woont en de ander in de US. Mijn kinderen wonen ook in de US, dus krijgen US citizenship via mij. Maar hebben zij dan ook nog de kans om Nederlander te worden/blijven als de andere ouder daar nog wel woont? Ik voorzie weer leuke regeltjes tegen die tijd.
Op het moment heb je geen recht om je kinderen het NL-schap af te nemen door welke actie dan ook en het lijkt mij stug dat daaraan gemorreld zal worden. Kan wel zo zijn dat onder de nieuwe wetgeving ze op hun 18de moeten kiezen.

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat "moeten kiezen" komt op mij altijd over als iets totaals onrealistisch. Ik bedoel, het Amerikaans staatsburgerschap raak je niet zo maar kwijt. Je kan volgens mij prima op je 18e zeggen, ja hoor, ik kies voor het Nederlanderschap, en dan toch gewoon je Amerikaanse nationaliteit behouden, en het daar gewoon niet over hebben. Als je als kind in de VS geboren bent dan kan de Nederlandse overheid je honderd keer laten kiezen, voor de VS blijf je Amerikaan. Dus dat hele "kiezen" lijkt mij een illusie.

Overigens ligt dat idee van "kiezen" volgens mij uberhaupt ten grondslag aan dit hele probleem. Op een of andere manier hebben sommige mensen in Nederland het idee dat je maar "loyaal" kan zijn aan een land, en dat je dus moet "kiezen", terwijl iedereen die in meerdere landen gewoond heeft, weet dat dat een illusie is. Het is, vind ik, gewoon niet meer van deze tijd. En, zoals al eerder gezegd, Nederland snijdt zichzelf hier mee in de vingers, want welke mensen vertrekken naar het buitenland? De hoogopgeleiden, de mensen met talent, doorzettingsvermogen, etc. Wil je die echt het Nederlanderschap afnemen, vooral als je voor hun opleiding betaald hebt? Hhmm...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Volgens mij is het hele dubbele nationaliteit verhaal wat nu speelt meer begonnen omdat de huidige regering denkt dat mensen in Nederland met een enkele nationaliteit beter zullen integreren dan mensen die er meerdere nationaliteiten op na houden. Wat de nieuwe wetgeving doet voor Nederlanders in buitenland is denk ik niet echt een hot topic.
Voor mijn gevoel veranderd er niks aan je integratie in nederland of je nu 2 of 10 nationaliteiten hebt. Daar zijn hele andere dingen voor nodig dan alleen het feit van de paspoorten. Denk eerlijk gezegd dat het moeten kiezen van nieuwe Nederlanders het integreren moeilijker maakt.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

DixieChick schreef:Als je als kind in de VS geboren bent dan kan de Nederlandse overheid je honderd keer laten kiezen, voor de VS blijf je Amerikaan.
Klopt, maar je kunt je Amerikaanse staatsburgerschap wel expliciet opgeven (door zulks te zweren ten overstaan van een ambassadeur of consul). Of NL je daartoe kan dwingen (b.v. door te dreigen je NLschap af te pakken) is een andere vraag, maar waarschijnlijk wel.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Benno, ik weet wat de regels zijn. En ik vind ze smal, dwz. bekrompen, dat is wat ik schreef. Juist omdat de uitzondering er is, want dan is dubbele loyaliteit opeens geen probleem ? Althans tot 2013 niet, en dan in 2014 weer wel voor iedereen ?

Je schrijft dat het wat werk betreft om 'geheimpjes' gaat - natuurlijk niet ! het gaat simpel om US werk voor de USCers. Als een prive-werkgever het doet kan-ie aangeklaagd worden voor discriminatie, maar als de Fed. overheid het doet (en de Staten ook) dan heet het regelgeving.
Bedrijven die TARP gelden kregen mochten toch geen H1B werkers aannemen ? Zelfde principe. Idem H4, O3, en bv. de regels die tijdelijk werk in journalistiek/film/tv zo goed als onmogelijk maken. (been there, tried to do that....)

"No way I'm gonna hand over my Dutch passport..... they have to pry it out of my cold dead hands....." (vrij naar Charlton Heston).
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:
DixieChick schreef:Als je als kind in de VS geboren bent dan kan de Nederlandse overheid je honderd keer laten kiezen, voor de VS blijf je Amerikaan.
Klopt, maar je kunt je Amerikaanse staatsburgerschap wel expliciet opgeven (door zulks te zweren ten overstaan van een ambassadeur of consul). Of NL je daartoe kan dwingen (b.v. door te dreigen je NLschap af te pakken) is een andere vraag, maar waarschijnlijk wel.
Stel nu dat je het inderdaad verzwijgt op het moment dat je (weer) voor het Nederlandse staatsburgerschap kiest, doordat je in Nederland gaat wonen bijvoorbeeld. Dan zouden ze dat zogezegd niet weten, maar het echte probleem komt er volgens mij wel bij kijken wanneer je (weer) in de VS zou gaan wonen. Als je dan bijvoorbeeld je paspoort zou willen verlengen, dan moet je een geldig verblijfsvergunning oid moeten overleggen, je kunt dan natuurlijk niet met een Amerikaans paspoort aan komen zetten. Ik denk daar net het probleem zit.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik had er vandaag met mijn moeder nog over. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de politiek in Nederland op het moment niet meer zo enorm volg, maar ze moeten dit plan natuurlijk wel eerst nog er doorheen krijgen. In de tweede kamer kunnen het kabinet en de PVV hier wel een afspraak over hebben gemaakt in ruil voor gedoogsteun, maar in de eerste kamer hebben ze momenteel geen meerderheid.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Clint schreef:... maar in de eerste kamer hebben ze momenteel geen meerderheid.
heerlijk toch? :mrgreen:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

haha ik ben er absoluut niet rauwig om wat dit betreft ;)
Clint's Thoughts
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ned. in het buitenland hebben altijd hun Ned.schap moeten opgeven als zij om wat voor reden dan ook, een andere nationaliteit aannamen. (Voor iemand die vanwege huwelijk met een niet-Ned. een andere nationaliteit aannam is een aantal jaar een uitz. gemaakt.) Nu wordt van buitenlanders in Ned. hetzelfde gevraagd en dat levert verontwaardigde reakties op ?

P.S. Kan het originele artikel terug gezet worden ? Misschien dat me dan beter duidelijk wordt wat de reden is voor deze diskussie.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik ben niet verontwaardigd. Ik wist dat deze mogelijkheid eraan zat te komen. Maar er is een verschil tussen verontwaardigd zijn en ergens niet blij mee zijn. Er was een uitzondering en of jij die nu logisch vind of niet, blijkbaar was het voor politici 8 jaar geleden wel logisch. En dat ik het jammer vind dat die uitzondering waar ik nu onder val een jaar voordat ik 'aan de beurt ben' misschien vervalt, lijkt mij ook logisch. Natuurlijk is er een in mijn ogen fundamenteel probleem met het ouderwetse idee van staatsburgerschap wat de Nederlandse politiek erop na houdt, maar ik ga er van uit dat je je voor kan stellen dat ik niet sta te springen om een gelijktrekking in dit geval. Mede omdat de groep waar Wilders (die dit voor de gedoogsteun heeft afgedwongen) dit van origine op richtte (Nederlanders van Marokkaanse afkomst) wettelijk gezien niet eens afstand kunnen doen van hun Marokkaanse staatsburgerschap en dit hele voorstel dus in mijn ogen compleet de boot mist.
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nederlanders die vertrekken worden nog altijd een beetje als 'landverraders' gezien. Vandaar waarschijnlijk dat het zo moeilijk is om je Nederlandse paspoort te vernieuwen (verplicht vanuit Hawaii naar San Fransciso moeten reizen bijvoorbeeld, of van Seattle naar Chicago en zo).

'Achterblijvende' Nederlanders vinden het blijkbaar belangrijker om buitenlanders te gedogen, dan om Nederlanders die 'zo nodig moeten' vertrekken te vriend (en als landgenoot) te behouden.

Hier geldt weer een Marxisme (Groucho, niet Karl): ik wil geen lid zijn van een club die mij niet wil.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Bericht door NaarNYState »

Mede omdat de groep waar Wilders (die dit voor de gedoogsteun heeft afgedwongen) dit van origine op richtte (Nederlanders van Marokkaanse afkomst) wettelijk gezien niet eens afstand kunnen doen van hun Marokkaanse staatsburgerschap en dit hele voorstel dus in mijn ogen compleet de boot mist.
Hear hear! :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Nederlanders die vertrekken worden nog altijd een beetje als 'landverraders' gezien.
En dat terwijl jullie altijd een land van 'ontdekkers' waren, met heel wat kolonies en mensen die er op uit trokken om elders naam en faam trachten te maken, tot meerdere eer en glorie van de Nederlandse natie...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Voor veel Nederlanders geldt het credo 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' enorm. En vertrekken uit Nederland is niet gewoon ;)
Clint's Thoughts
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Niet zozeer tot meerdere eer en glorie van de natie - maar vanwege de winst !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer