Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.
- DixieChick
- Amerika-expert
Re: Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.
Clint, je slaat de spijker op zijn kop. Het is niet normaal om weg te willen/gaan, en dus mag je het daarna ook zelf uitzoeken.
Ach ja, en ondertussen wacht ik nog steeds op het allerlaatste stukje bewijs dat ik nodig heb voor mijn behoud van Nederlanderschap. Mensenkinderen wat duurt dat apostille op je nat. cert. lang zeg...ze zeggen 15 werkdagen, en het is dus ook echt 15 werkdagen. Ik ben volgende week in DC, eens kijken of ik tijd heb om dan zelf bij de Dept of State langs te gaan...sjonge...
Ach ja, en ondertussen wacht ik nog steeds op het allerlaatste stukje bewijs dat ik nodig heb voor mijn behoud van Nederlanderschap. Mensenkinderen wat duurt dat apostille op je nat. cert. lang zeg...ze zeggen 15 werkdagen, en het is dus ook echt 15 werkdagen. Ik ben volgende week in DC, eens kijken of ik tijd heb om dan zelf bij de Dept of State langs te gaan...sjonge...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Eh nee, dat ging om geen lid willen zijn van een club die hem _wel_ accepteerde als lid. Anders is het ook geen grap.Bennogr schreef:Hier geldt weer een Marxisme (Groucho, niet Karl): ik wil geen lid zijn van een club die mij niet wil.

Gr., Flipje
Dat klopt wel inderdaad.. ik heb ooit eens een keer er iets van gezegd op een of andere site, dat het zo idioot is dat ik dus van Hawaii naar SF moet om een paspoort te vernieuwen, en daar kwamen inderdaad ook heel veel reacties van anderen binnen van "ja, jij moest toch zo nodig het land uit". Ja lekker is dat :/Bennogr schreef:Nederlanders die vertrekken worden nog altijd een beetje als 'landverraders' gezien. Vandaar waarschijnlijk dat het zo moeilijk is om je Nederlandse paspoort te vernieuwen (verplicht vanuit Hawaii naar San Fransciso moeten reizen bijvoorbeeld, of van Seattle naar Chicago en zo).
'Achterblijvende' Nederlanders vinden het blijkbaar belangrijker om buitenlanders te gedogen, dan om Nederlanders die 'zo nodig moeten' vertrekken te vriend (en als landgenoot) te behouden.
Maar diegene die naam hebben gemaakt, zijn diegene die weer terug kwamen lolkastelke schreef:En dat terwijl jullie altijd een land van 'ontdekkers' waren, met heel wat kolonies en mensen die er op uit trokken om elders naam en faam trachten te maken, tot meerdere eer en glorie van de Nederlandse natie...Bennogr schreef:Nederlanders die vertrekken worden nog altijd een beetje als 'landverraders' gezien.

- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Sorry hoor, maar wat een onzin. Waar baseer jij die aanname op? Ik weet niet of het 30/40 jaar geleden zo was (ik denk het overigens niet want ik ken ook verhalen van emigraties uit die tijd, en veel verder terug, waarbij altijd een levendig en leuk contact is gebleven tussen emigranten en achterblijvers) maar nu in ieder geval niet. Legio Nederlanders vertrekken jaarlijks naar het buitenland. Twee van mijn beste vriendinnen wonen ver weg. Nog nooit iets over 'landverraders' gehoord of opgemerkt.Bennogr schreef:Nederlanders die vertrekken worden nog altijd een beetje als 'landverraders' gezien. Vandaar waarschijnlijk dat het zo moeilijk is om je Nederlandse paspoort te vernieuwen (verplicht vanuit Hawaii naar San Fransciso moeten reizen bijvoorbeeld, of van Seattle naar Chicago en zo).
'Achterblijvende' Nederlanders vinden het blijkbaar belangrijker om buitenlanders te gedogen, dan om Nederlanders die 'zo nodig moeten' vertrekken te vriend (en als landgenoot) te behouden.
Hier geldt weer een Marxisme (Groucho, niet Karl): ik wil geen lid zijn van een club die mij niet wil.

-
- Amerika-ontdekker
Ik weet niet eens of het zozeer gaat om 'landverraders'. Er zullen wellicht mensen zijn die er zo over denken, maar eerder denk ik dat het te maken heeft met het oer-Hollandsche: 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. En naar een ander land emigreren maakt je dan wel buitengewoon. Daardoor val je ook niet meer in de categorie van Nederlanders die rustig, zonder opgemerkt te (willen) worden, hun leven lang in hun eigen land blijven. Avontuur is voor veel Nederlanders eens per jaar op vakantie naar Mallorca of Kreta, waar je dan lekker in de zon 'Friet van Piet' kunt eten omdat er zo gezellig veel Nederlanders zijn neergestreken. Lekker normaal dus. Veilig. Natuurlijk is dit generaliseren en zijn er ook genoeg Nederlanders die wel meer avontuur opzoeken. En is het niet zo dat iemand die emigreert altijd heel avontuurlijk is. Ja, het is een enorme stap (ik heb zelf bijna drie jaar in Dubai gewoond), maar er zijn genoeg mensen die deze stap zetten zodat ze zich kunnen settelen met een buitenlandse partner en in dat buitenland dus ook een 'veilig' leven leiden.
Het punt dat ik wil maken hier is dat het over het algemeen vreemd gevonden wordt in Nederland wanneer je je kop boven het maaiveld uitsteekt. En ik denk dat dit een grotere rol speelt bij de afgunst of het simpelweg niet begrijpen (en er dus een negatief oordeel over vormen) wanneer iemand ervoor kiest te emigreren. Je blijft een uitzondering op de regel. En dan ook nog gebruik willen maken van de voordelen die het behoud van Nederlanderschap je biedt? Nee hoor, dat heb je dan niet verdiend. En in de politiek gaat het volgens mij ook met name over mensen die uit het buitenland komen en eenmaal in Nederland beide nationaliteiten willen behouden. Dat deze maatregel uiteindelijk waarschijnlijk geen invloed zal hebben op de problematiek die men probeert aan te pakken, dat is dan jammer. Dan kan men in ieder geval nog zeggen: 'We doen er toch wat aan?' Er wordt volgens mij niet eens bij stil gestaan dat het ook Nederlanders in het buitenland treft. Persoonlijk hecht ik ook meer een emotionele waarde aan mijn eigen nationaliteit. En vind ik het belangrijk dat mijn toekomstige kinderen ook kunnen kiezen. En ook al ben ik het niet van plan, ik hoop ook dat ik zonder papieren rompslomp nog weer naar mijn eigen land terug kan voor een wat langere periode, met mijn gezin. Maar moet ik deze optie noodgedwongen opgeven, dan zij het zo. Neemt niet weg dat ik dit, net zoals veel anderen hier, jammer zou vinden.
Het punt dat ik wil maken hier is dat het over het algemeen vreemd gevonden wordt in Nederland wanneer je je kop boven het maaiveld uitsteekt. En ik denk dat dit een grotere rol speelt bij de afgunst of het simpelweg niet begrijpen (en er dus een negatief oordeel over vormen) wanneer iemand ervoor kiest te emigreren. Je blijft een uitzondering op de regel. En dan ook nog gebruik willen maken van de voordelen die het behoud van Nederlanderschap je biedt? Nee hoor, dat heb je dan niet verdiend. En in de politiek gaat het volgens mij ook met name over mensen die uit het buitenland komen en eenmaal in Nederland beide nationaliteiten willen behouden. Dat deze maatregel uiteindelijk waarschijnlijk geen invloed zal hebben op de problematiek die men probeert aan te pakken, dat is dan jammer. Dan kan men in ieder geval nog zeggen: 'We doen er toch wat aan?' Er wordt volgens mij niet eens bij stil gestaan dat het ook Nederlanders in het buitenland treft. Persoonlijk hecht ik ook meer een emotionele waarde aan mijn eigen nationaliteit. En vind ik het belangrijk dat mijn toekomstige kinderen ook kunnen kiezen. En ook al ben ik het niet van plan, ik hoop ook dat ik zonder papieren rompslomp nog weer naar mijn eigen land terug kan voor een wat langere periode, met mijn gezin. Maar moet ik deze optie noodgedwongen opgeven, dan zij het zo. Neemt niet weg dat ik dit, net zoals veel anderen hier, jammer zou vinden.
-
- Amerika-expert
@Rivercola: het gaat mij niet om hoe individuele mensen reageren op de emigratie van een familielid/vriend/vriendin. Het gaat mij om de houding van de Nederlandse instanties en volksvertegenwoordigers en de minachting die men voor Nederlanders toont door, bijvoorbeeld, het zo moeilijk te maken om je nationaliteit te behouden als je naar een ander land gaat.
En dan ondertussen maar roepen dat Nederlanders zo verdraagzaam zijn en zo internationaal georienteerd!
En dan ondertussen maar roepen dat Nederlanders zo verdraagzaam zijn en zo internationaal georienteerd!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
Het "niet verdienen" is precies ook de reactie die ik krijg als men negatief t.o.v. dubbele nationaliteit staat. Dat komt dan in het kader van "2 nationaliteiten" is meer dan "1 nationaliteit" en waarom "krijg jij meer dan ik", als jij degene bent die weggegaan is?NaarNYState schreef:Nee hoor, dat heb je dan niet verdiend.
Gr., Flipje
Ondanks dat ikzelf nu ook geemigreerd ben snap ik dat "landverraders" wel. Ergens is dat het ook wel een beetje misschien en ik kan me best voorstellen dat mensen soms zo'n reactie hebben.
Immers, ik ben opgegroeid in Nederland en heb al mijn opleidingen genoten en nu ik alles heb ga ik weg. Ik lever dan dus niets meer op voor Nederland dus ergens is dat wel begrijpelijk. Dat ik mijn opleidingen zelf betaald heb en de jaren dat ik werkte (non-stop vanaf mijn 15e) netjes belasting betaald heb is dan blijkbaar ondergeschikt
Ik zou het heel jammer vinden als ik t.z.t. mijn paspoort moet inleveren. Helemaal omdat ik ook denk dat, zoals al eerder opgemerkt, er een ander doel achter zit en het dan dus typisch een geval is van "de goeie moeten onder de kwaade lijden". Ik begrijp best wel dat er bij sommige beroepen loyaliteitskwesties spelen en dat het hebben van een dubbele nationaliteit bij die beroepen ongewenst is maar laat ze het dan, net zoals in Amerika, bij die beroepen waarbij dat speelt niet toestaan in plaats van alle dubbele nationaliteiten af willen schaffen.
Komt tijd komt raad en ik zie tegen die tijd wel wat ik zal doen. Als ik moet kiezen dan zal ik kiezen.
Immers, ik ben opgegroeid in Nederland en heb al mijn opleidingen genoten en nu ik alles heb ga ik weg. Ik lever dan dus niets meer op voor Nederland dus ergens is dat wel begrijpelijk. Dat ik mijn opleidingen zelf betaald heb en de jaren dat ik werkte (non-stop vanaf mijn 15e) netjes belasting betaald heb is dan blijkbaar ondergeschikt

Ik zou het heel jammer vinden als ik t.z.t. mijn paspoort moet inleveren. Helemaal omdat ik ook denk dat, zoals al eerder opgemerkt, er een ander doel achter zit en het dan dus typisch een geval is van "de goeie moeten onder de kwaade lijden". Ik begrijp best wel dat er bij sommige beroepen loyaliteitskwesties spelen en dat het hebben van een dubbele nationaliteit bij die beroepen ongewenst is maar laat ze het dan, net zoals in Amerika, bij die beroepen waarbij dat speelt niet toestaan in plaats van alle dubbele nationaliteiten af willen schaffen.
Komt tijd komt raad en ik zie tegen die tijd wel wat ik zal doen. Als ik moet kiezen dan zal ik kiezen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Op zich sta ik echt niet negatief tegenover het afschaffen van dubbele nationaliteiten in zulke beroepen want het is, en zeker in de Nederlandse regering, eigenlijk best apart dat men daar twee nationaliteiten mag hebben. Juist in de regering kun je je afvragen waar hun loyaliteit ligt (en dan komt het absurde er nog eens bij dat die mensen ook nog eens gewoon mogen aanblijven, ook als ze hun 2e nationaliteit niet opgeven, dat vind ik dus echt raar, maar wij Nederlanders moeten straks wel kiezen?) Maar buiten die gevoelige beroepen zie ik het probleem niet, en al helemaal niet voor de in Nederland geboren Nederlanders die op latere leeftijd emigreerden. Ik heb af en toe een beetje het idee alsof er met twee maten gemeten wordt daar.Ziva schreef:Ik begrijp best wel dat er bij sommige beroepen loyaliteitskwesties spelen en dat het hebben van een dubbele nationaliteit bij die beroepen ongewenst is maar laat ze het dan, net zoals in Amerika, bij die beroepen waarbij dat speelt niet toestaan in plaats van alle dubbele nationaliteiten af willen schaffen.
RiverCola, ik kreeg de reaktie "u heeft er toch zelf voor gekozen om naar de US te gaan ?!" een paar weken geleden nog op een Ned. consulaat hier, toen ik het probleem van 'ik ben geen USC en dus zijn de meeste banen waar ik woon voor mij ontoegankelijk' per ongeluk aan de orde stelde. Een beetje meegevoel was aardig geweest maar dat kon er dus niet af.
Jaren geleden speelde de situatie van bejaarden in Australie - de meeste Ned. die daarheen zijn gegaan zijn er niet rijk aan geworden - ouderen zaten nu eenzaam thuis of in een bejaardenhuis. De meesten hadden giga heimwee en zouden vreselijk graag naar Ned. teruggaan. Is er iets voor deze mensen gedaan, een mogelijkheid tot terugkeer gecreeerd ? Bij mijn weten niet.
Er zijn landen waarmee Ned. een belastingverdrag heeft. Waarom niet een lijst van landen waarmee dubbele nationaliteit is toegestaan.
Jaren geleden speelde de situatie van bejaarden in Australie - de meeste Ned. die daarheen zijn gegaan zijn er niet rijk aan geworden - ouderen zaten nu eenzaam thuis of in een bejaardenhuis. De meesten hadden giga heimwee en zouden vreselijk graag naar Ned. teruggaan. Is er iets voor deze mensen gedaan, een mogelijkheid tot terugkeer gecreeerd ? Bij mijn weten niet.
Er zijn landen waarmee Ned. een belastingverdrag heeft. Waarom niet een lijst van landen waarmee dubbele nationaliteit is toegestaan.
-
- Amerika-expert
@Is je man soms ook Nederlander? Dan zou 1 van jullie de Amerikaanse nationaliteit kunnen nemen en de Nederlandse opgeven. Je bent dan getrouwd met een Amerikaan en kunt Nederlander blijven. Ik heb nooit iets gezien/gehoord waardoor dat verboden zou zijn. En als Amerikaans staatsburger zijn zo belangrijk is voor het vinden van een baan, zou ik daar eens goed over nadenken.
Of gewoon Amerikaan worden en dan als je ooit terug wilt de procedure van het terugkrijgen van de nationaliteit doorlopen. Duurt voor zover ik weet niet al te lang (jaar of zo). Voordeel is natuurlijk dat je als 'Scheveningen' kan zeggen en weet wie Willem de Zwijger was. Om over 1600, slag van Nieuwpoort maar te zwijgen.
Of gewoon Amerikaan worden en dan als je ooit terug wilt de procedure van het terugkrijgen van de nationaliteit doorlopen. Duurt voor zover ik weet niet al te lang (jaar of zo). Voordeel is natuurlijk dat je als 'Scheveningen' kan zeggen en weet wie Willem de Zwijger was. Om over 1600, slag van Nieuwpoort maar te zwijgen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Met die 'oplossing' kwam men daar ook aan. Mijn man eerst USer, dan ik mogelijk beide. Maar ik wil niet met een USC getrouwd zijn ! En voor hem is het (nog ?) geen punt dat hij geen USC is, waar het om zijn werk gaat. Het betrof mij, om een kans te hebben op een part time baantje van enkele uren per week enveloppen openen of data-entry doen voor net-boven minimumloon, bij het IRS verwerkingscentrum hier. Of om te kunnen vrijwilligen in iets dat ik graag zou willen doen.
Ik wil mijn Ned.schap niet kwijt, mede omdat het rechten geeft nu in de hele EU.
Ik wil mijn Ned.schap niet kwijt, mede omdat het rechten geeft nu in de hele EU.
Dat is bij (vrijwel) iedere Nederlander zo, niet alleen bij ouderen. De meeste emigranten gaan dan toch niet terug naar Nederland omdat het gezichtsverlies van een 'mislukte emigratie' dat ze zullen lijden bij vrienden/familie/op het werk niet opweegt tegen de heimwee die ze in het buitenland hebben. Die heimwee blijkt alleen al doordat ze continu op fora zoals deze rondhangen of contact zoeken met andere Nederlanders. Zelf ben ik meerdere keren geëmigreerd naar verschillende landen en ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die helemaal tevreden in het buitenland was. Daar kom je vaak pas achter na enig doorvragen. En iedereen wil graag contact met je houden in het betreffende land. Het eerste jaar lijkt het buitenland prachtig maar later blijkt het nieuwe land toch ook niet vrij van problemen te zijn.oortjes schreef:
Jaren geleden speelde de situatie van bejaarden in Australie - de meeste Ned. die daarheen zijn gegaan zijn er niet rijk aan geworden - ouderen zaten nu eenzaam thuis of in een bejaardenhuis. De meesten hadden giga heimwee en zouden vreselijk graag naar Ned. teruggaan.
Emigreren voor een beperkt aantal jaren als je nog jong bent is trouwens wel ok. Bijvoorbeeld een PhD in het buitenland(heb ik zelf gedaan).
De Nederlandse nationaliteit opgeven is wel het domste wat je kunt doen. Dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk bij een eventuele terugkeer naar Nederland. Je hebt dan ook geen recht meer op de Nederlandse sociale voorzieningen zoals bijstand en AWBZ terwijl je in de jaren dat je in Nederland hebt gewerkt daar wel belasting voor hebt betaald. Een Amerikaans vangnet is er niet als je bijv. arbeidsongeschikt raakt. Waar wil je dan heen zonder familie in de VS als je je Nederlandse nationaliteit kwijt bent?
-
- Amerikakenner
En als je nu geen jaren in Nederland hebt gewerkt en geen rechten opgebouwd hebt wat dan?agm114 schreef:Dat is bij (vrijwel) iedere Nederlander zo, niet alleen bij ouderen. De meeste emigranten gaan dan toch niet terug naar Nederland omdat het gezichtsverlies van een 'mislukte emigratie' dat ze zullen lijden bij vrienden/familie/op het werk niet opweegt tegen de heimwee die ze in het buitenland hebben. Die heimwee blijkt alleen al doordat ze continu op fora zoals deze rondhangen of contact zoeken met andere Nederlanders. Zelf ben ik meerdere keren geëmigreerd naar verschillende landen en ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die helemaal tevreden in het buitenland was. Daar kom je vaak pas achter na enig doorvragen. En iedereen wil graag contact met je houden in het betreffende land. Het eerste jaar lijkt het buitenland prachtig maar later blijkt het nieuwe land toch ook niet vrij van problemen te zijn.oortjes schreef:
Jaren geleden speelde de situatie van bejaarden in Australie - de meeste Ned. die daarheen zijn gegaan zijn er niet rijk aan geworden - ouderen zaten nu eenzaam thuis of in een bejaardenhuis. De meesten hadden giga heimwee en zouden vreselijk graag naar Ned. teruggaan.
Emigreren voor een beperkt aantal jaren als je nog jong bent is trouwens wel ok. Bijvoorbeeld een PhD in het buitenland(heb ik zelf gedaan).
De Nederlandse nationaliteit opgeven is wel het domste wat je kunt doen. Dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk bij een eventuele terugkeer naar Nederland. Je hebt dan ook geen recht meer op de Nederlandse sociale voorzieningen zoals bijstand en AWBZ terwijl je in de jaren dat je in Nederland hebt gewerkt daar wel belasting voor hebt betaald. Een Amerikaans vangnet is er niet als je bijv. arbeidsongeschikt raakt. Waar wil je dan heen zonder familie in de VS als je je Nederlandse nationaliteit kwijt bent?
Ik geef jullie een voorbeeld. Mijn 81 jarige moeder,jawel een en tachtig jaar doet vrijwilligerswerk in een bejaardenhuis.
Wegens bezuinigingen zijn er helaas geen koekjes meer bij de koffie.
Dus mijn oude moeder koopt een of ander koekjesmeel en gaat daarmee naar het bejaardenhuis. Daar worden dan koekjes gebakken van HAAR geld omdat publieke middelen niet meer beschikbaar zijn.
Verder wil ik graag nog een ervaring met jullie delen.
Toen ik mijn chemo kuur kreeg werd er een bejaarde medelander een bepaalde behandeling geweigerd. Vijf en tachtig jaar en zijn hele leven betaald aan zorgverzekering en publiek middelen. Hebben jullie al eens iemand gezien de jankt omdat zijn doodvonnis getekend werd ondanks dat hij decennia lang betaald had?
Aan de ander kant zat een illegaal, met tolk, die dezelfde behandeling gratis kreeg. Nooit een cent bijgedragen en toch een behandeling van tonnen gratis en voor niks.
Dus kunnen jullie me uitleggen hoezo iemand die zijn hele leven betaald heeft voor zorgverzekering mag creperen terwijl "nieuwe Nederlanders"dit op de kosten van de belastingbetaler cadeau krijgen?
Jullie roepen wel heel hard dat de PVV verderfelijk is maar ze geven alleen maar aan waar de problemen zitten.
En nee ik ben geen PVV aanhanger maar ondanks dat we 62% mogen afdragen aan de regering en nergens geen recht op hebben omdat wij "zelfstandig "zijn
Onze Mening?. Diegene die geen Nederlands paspoort heeft heeft geen enkel recht op zorg wat so ever.
Hard?
Ja inderdaad. We hebben meer dan vijftig jaar betaald voor de zorgverzekering maar zijn nu gedegradeerd tot parasieten terwijl diegene die nooit niks betaald hebben op de eerste rij zitten voor een behandeling.
Laatst gewijzigd door Tinkerbell op 27 jun 2011, 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Wel lekkere tunnelvisie. Alleen emigreren voor een beperkt aantal jaren is Ok, maar verder moet je blijven waar je geboren bent? En als je dus rond hangt op een forum zoals dit, dan ben je blijkbaar niet gelukkig met je emigratie en heb je heimwee? Niet omdat je ervaringen wilt delen van zaken waar je tegenaan loopt als emigrant?agm114 schreef: Dat is bij (vrijwel) iedere Nederlander zo, niet alleen bij ouderen. De meeste emigranten gaan dan toch niet terug naar Nederland omdat het gezichtsverlies van een 'mislukte emigratie' dat ze zullen lijden bij vrienden/familie/op het werk niet opweegt tegen de heimwee die ze in het buitenland hebben. Die heimwee blijkt alleen al doordat ze continu op fora zoals deze rondhangen of contact zoeken met andere Nederlanders. Zelf ben ik meerdere keren geëmigreerd naar verschillende landen en ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die helemaal tevreden in het buitenland was. Daar kom je vaak pas achter na enig doorvragen. En iedereen wil graag contact met je houden in het betreffende land. Het eerste jaar lijkt het buitenland prachtig maar later blijkt het nieuwe land toch ook niet vrij van problemen te zijn.
En blijkbaar als je ziet dat het nieuwe land niet vrij is van problemen, dan heb je direct heimwee naar Nederland? Is Nederland wel vrij van problemen dan? Kan het niet zo zijn dat iemand de problemen in ziet van beide landen en zich toch gelukkiger voelt in Amerika?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Of in een ander emigratieland? Wij emigreren volgende week naar Spanje. Een land waar heel veel mis is hoor, vooral als het gaat om de economie en bijvoorbeeld dierenwelzijn. Maar wel een land waar mijn lief niet 80 procent van de tijd krom loopt van de pijn door de hoge luchtvochtigheid, een land waar veel goede voorzieningen zijn en waar wij ons erg prettig voelen. Natuurlijk zal ik dingen missen uit Nederland en niemand geeft mij garantie dat ik nooit meer terug wil, maar om daarom nu al terug i mijn hoek te kruipen? Dacht het niet.Kan het niet zo zijn dat iemand de problemen in ziet van beide landen en zich toch gelukkiger voelt in Amerika?
Wij gaan met een behoorlijk vangnet, waaronder de Nederlandse sociale voorzieningen die grotendeels ook gelden als je in Spanje woont. En onze nationaliteit kunnen we gewoon houden. Ik heb bewondering voor de mensen die naar Amerika durven gaan en hun droom najagen. De negatieve houding ten opzichte van emigratie die agm114 hier toont, vind ik gewoon heel naar.
De gedachte dat 'het gras groener' is in de VS/Australie/waar dan ook terwijl je in het meest welvarende en ontwikkelde deel van de wereld geboren bent is pas tunnelvisie.OscarG schreef:Wel lekkere tunnelvisie.
Agm: alleen omdat jij misschien teleurgesteld bent geraakt in de VS betekend dat niet automatisch dat dit voor iedereen zo is. Ik denk dat vele van ons hier inzien met welke problemen de VS te maken heeft, en alsnog tevreden zijn met de keuze om er heen te verhuizen. Jouw "needs" zijn waarschijnlijk heel anders dan die van ons, en wij vinden hier alles wat we nodig hebben, en jij kunt dit vinden in Nederland. Prima toch? Iedereen is anders.
-
- Amerika-expert
Op de eerste plaats is er geen enkele maatstaf van "welvarend" of "ontwikkeld" waarbij NL boven aan staat. Wel meestal in de top 20, slecht is het er zeker niet. Op de tweede plaats zijn gemiddelden die gelden voor een land niet noodzakelijkerwijs van toepassing op individuen. Maw., een bewering zoals je die maakt in absolute termen over een grote, diverse groep van mensen is, wel, "tunnelvisie." Het zou je goed doen je blik te verbreden voorbij alleen je eigen ervaringen.agm114 schreef:je in het meest welvarende en ontwikkelde deel van de wereld geboren bent
Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
En dat is in grote lijnen de schuld van dezelfde NLse politiek: vrijwel al mijn niet-Amerikaanse collega's hier zitten in een vorm van netwerk, gedreven door het geboorteland. Kijk b.v. eens naar Italie, dat expats in een eigen "district" groepeert met een hun eigen verkozen volksvertegenwoordiger. NL, dat voor de meerderheid van haar GDP afhankelijk is van export, zou veel aan een goed georganiseerd expatnetwerk kunnen hebben.Ziva schreef:Immers, ik ben opgegroeid in Nederland en heb al mijn opleidingen genoten en nu ik alles heb ga ik weg. Ik lever dan dus niets meer op voor Nederland dus ergens is dat wel begrijpelijk.
Extreem voorbeeld is mijn oorspronkelijke vakgebied: om carriere te maken in NL, moet je een jaar of 5 in het buitenland verblijven. Waarom? Netwerk opbouwen, want zonder internationaal netwerk trek je het niet. Daarna word je verwacht terug te (willen) komen. Dat mensen kunnen blijven plakken om zo zelf het netwerk te vormen voor mensen die wel naar NL terug gaan, dat wil er niet in.
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht