Vliegreis: Delta gekozen, vanwege FF status. Vliegtuig was halfvol, zodat onze kleine drie zitjes had om te slapen. Terug was vol, maar ze kon half bij ons op schoot liggen. Bij aankomst op HNL, was het wel een enorm eind lopen naar de plaats waar we onze koffers zouden ophalen! Nog nooit zo gezien op een vliegveld. Ook terug was het een lang eind lopen naar de gate.
Eiland: Oahu. Een dagtrip regelen naar een ander eiland is erg gemakkelijk, maar met het vroeg opstaan (5am vertrek) en laat terugkomen (8pm), zagen we dat niet zitten. De jetlag was al erg genoeg voor ons, laat staan voor haar, zonder zulke lange dagen te maken. Wel jammer dat te missen, maar we komen wel een keer terug.
Hotel: we hadden het Waikiki Parc Hotel. Vrij standaard, ietwat karig hotel (is een goed iets: minder dat de kleine kapot kan maken). Personeel was vriendelijk en schoonmaaksters waren begrijpend: extra handdoeken, extra schoonmaken, laat uitchecken, en een kinderbedje waren allemaal geen enkel probleem.
Kinderwagen: niet meegenomen. We hebben een paraplu-geval, maar dat is mij nooit bevallen. De grote kinderwagen leek mij ook teveel. Niet echt spijt van gehad, al moest ik de kleine regelmatig dragen, want ik denk dat overal een kinderwagen meer in de weg gezeten zou hebben. Aan rustige plekjes om even te zitten was geen gebrek.
Luiers: zelf meegenomen. Ze heeft alleen 's nachts nog luiers nodig, dus dat was weinig meeslepen. Anders kun je ze waarschijnlijk gewoon in de alom aanwezige ABC stores kopen.
Eten: niet echt uitgekeken naar organisch, meer verse vangst in restaurants en de melk in de ABC stores verklaard zichzelf vrij te zijn van toegevoegde hormonen. We hadden een kleine koelkast in het hotel voor de melk. De melk opgewarmd door de beker in warm water te houden.
Activiteiten: een aantal ingekocht, via expedia. Polynesian Culture Center: prima te doen met de kleine, zelfs de show "HA: Breath of Life" vond ze leuk (al waren een paar onderdelen "spookie"). We hebben geen geleide toer genomen, en dat was maar goed ook, want aan een schema houden was er niet bij: ze vond zeker niet elk onderdeel leuk (b.v. Samoa: teveel rook). Atlantis Submarine: niet veel vissen/dieren gezien, maar genoeg om het leuk te vinden (vooral de schildpadden). Voor mijzelf diepste wat ik ooit geweest ben. Eilandtoer: hadden we gewonnen. Niet onaardig maar lang stilzitten voor de kleine en wat er onderweg verteld werd door de chauffeur interesseerde haar natuurlijk niets. Ons pukje mocht overigens overal nog gratis in mee.
Vervoer: bij aktiviteiten zat vervoer inbegrepen. Met de shuttles is het wat oppassen, want die hebben geen riemen en de zijkanten zijn voor open (zit alleen hekwerk, achter zitten platen). Taxis waren er weinig op straat en hebben we steeds laten bellen (in restaurants en winkels). De meeste taxis waren mini-vans, wat in- en uitstappen met een kind er makkelijk maakt. Lopen kan overal in Waikiki: de stoep is breed en veilig.
Strand: we zaten op loopafstand van Waikiki Beach. Er is een stuk, achter het standbeeld van Duke, dat afgezet is, dus geen hoge golven en weinig stenen. Dit strand is bepaald geen Scheveningen, maar leuk genoeg als je (bijna) 3 bent. Achter het hotel was ook een stukje strand, maar daar waren diverse pieren aangelegd die de golven gevaarlijk opstuwen. Ze kon daar alleen het water in als ik haar met twee handen vasthield (en reken maar dat ze dat leuk vond), anders duwden de golven haar zo omver. Zwembad in het hotel stelde niets voor.
Reactie van personeel: erg vriendelijk overal. In het hotel hierboven al gemeld, maar ook op terrassen en in restaurants was morsen en andere puinhoop nooit een probleem. Rotzooi werd opgeruimd, drankjes vervangen, zonder klachten. Iedereen was relaxed op andere plaatsen en niemand had een probleem te moeten wachten op de kleine (b.v. toen ze zelf uit de onderzeeer wilde klimmen).
Al met al was het een erg geslaagde reis.

Gr., Flipje