agm114 schreef:Als ik zo die beelden zie en bedenk dat tornado's een veelvoorkomend verschijnsel in de VS zijn vraag ik me af waarom Amerikanen hun huizen nog steeds van spaanplaat, golfplaat en goedkoop hout bouwen. Misschien zou de Amerikaanse bouwsector eens in Nederland op bezoek moeten komen om te leren hoe je huizen met een fundering van steen bouwt. Iets met drie biggetjes en een wolf.
Ik begrijp al dat jij helemaal niets van Tornado's afweet en al helemaal niet hoe de bouw hier werkt.
Als je het namelijk wel had geweten had je beseft dat een tornado helemaal niets ontziet. Nederland met zijn vele doorzonwoningen en vele glas (zeer tornado bestendig

)
Als je de foto van de container ziet (zo'n zware metalen bak) denk je dan echt dat je in Nederland veilig zit achter zo'n prefab muurtje?
Als de nederlandse architecten het allemaal zo goed weten dan hadden jullie dus allemaal in huizen gewoond, zonder ramen, met een grote stalen deur en een muur en dak van dik en zwaar bewapend beton?
Ander voorbeeld. Nederlandse huizen bouwen in California. Bij de eerste beving stort je betonnen bouwsel in elkaar boven op je knar. Hout skelet bouw is veel flexibeler en beter bestand tegen trillingen bijv.
Reden waarom amerikanen ook met hout bouwen is omdat het voorradig is. Het groeit hier genoeg.
Zou je dat in nederland doen dan zou de veluwe allang een kale vlakte zijn.
Voortaan een beetje nadenken voordat je roept dat het in nederland toch veel beter is.