Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bandido
Amerika-expert

Re: Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Bericht door Bandido »

agm114 schreef:Zelf ben ik meerdere keren geëmigreerd naar verschillende landen en ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die helemaal tevreden in het buitenland was. Daar kom je vaak pas achter na enig doorvragen.
Helemaal 100% is iemand volgens mij nooit tevreden, of je nou in NL of elders woont. Je hebt nou eenmaal altijd wel wensen. Maar de NLers die ik in de VS ken zijn stuk voor stuk tevreden in Amerika en willen voor geen goud terug. Misschien zijn we dus niet dezelfde mensen tegengekomen, maar ik herken me totaal niet in dit beeld. En ook voor mezelf geldt dit zeer zeker niet, ik ben hier juist erg gelukkig. Al was ik dat in NL ook, maar het leven is hier in de VS in mijn geval toch net iets prettiger, zonniger en gemakkelijker.
agm114 schreef:Het eerste jaar lijkt het buitenland prachtig maar later blijkt het nieuwe land toch ook niet vrij van problemen te zijn.
Om maar weer even voor mezelf te spreken, maar toen ik vertrok naar de VS was ik niet bepaald onbekend met het land. Ik wist dus vrij goed waar ik terecht zou komen. En er zijn inderdaad dingen die grondig mis zijn met de VS, maar dat geldt voor NL net zo goed. En ik kan ook niet zeggen dat ik hier om me heen zoveel buitenlanders tegengekomen die gedesillusioneerd zijn over wat ze in de VS aantroffen.
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik kom hier blijkbaar ook 'de verkeerde' mensen tegen. :lol: In ieder geval heb ik hier nog niemand ontmoet die terug zou willen keren.
Van op een forum ken ik wel mensen die teruggekeerd zijn, 2 koppels, maar de ene stonden na een half jaar al terug hier en het andere koppel 2 jaar later.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

agm114 schreef: De Nederlandse nationaliteit opgeven is wel het domste wat je kunt doen. Dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk bij een eventuele terugkeer naar Nederland. Je hebt dan ook geen recht meer op de Nederlandse sociale voorzieningen zoals bijstand en AWBZ terwijl je in de jaren dat je in Nederland hebt gewerkt daar wel belasting voor hebt betaald. Een Amerikaans vangnet is er niet als je bijv. arbeidsongeschikt raakt. Waar wil je dan heen zonder familie in de VS als je je Nederlandse nationaliteit kwijt bent?
Zoals ook andere leden al aangeven: je gaat constant uit van je eigen situatie. Logisch, maar dat betekend niet dat dat voor iedereen zo is.
Ik ben hier getrouwd, ga hier kinderen krijgen. Dat is een hele andere situatie. Als ik hier kinderen heb, ga ik sowieso niet terug naar Nederland. Waarom zou ik dan in vredesnaam kiezen voor de Nederlandse nationaliteit, als Nederland mij dwingt te kiezen?
Ik snap uit al je posts dat jouw ervaringen met Amerika slecht zijn en dat je Nederland superieur vindt. No offence, maar wellicht ben je op een verkeerd forum?
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Clint schreef:Ik snap uit al je posts dat jouw ervaringen met Amerika slecht zijn en dat je Nederland superieur vindt. No offence, maar wellicht ben je op een verkeerd forum?
Die indruk had ik ook al; uit dit topic, het topic over mobiel internet, en de opmerking over de bouwstijl in het topic over de tornado in Joplin lijkt het alsof je de VS maar een als inferieur land beschouwt (er is veel mis het land, mobiel internet is in Nederland beter, Amerikaanse bouwers moeten maar eens in Nederland komen kijken, enz.). Bij mij kwam ook de vraag op hoe je dan toch op dit forum bent beland als er zo weinig goed is aan de VS volgens jou...?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Hij is hier blijven hangen doordat hem ook gevraagd is een poosje terug om zijn woon en werk ervaringen in Amerika uit te leggen.
Wat ik denk ik ook goed is om te horen. Wij hebben het hier goed naar ons zin hier, maar heb hier wel ook medelanders ontmoet die dat zeker niet zo ervaarden.
Voor mij persoonlijk vind ik dat er op dit forum ook ruimte voor moet zijn.
Een ieder ervaart het op zijn eigen manier en denk dat je daar begrip voor moet hebben.
Of dat nu negatief of positief over Amerika/Nederland is.
Daar kunnen anderen en evt. toekomstige Neder-Amerikanen ook van leren toch?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Wij hebben het hier goed naar ons zin hier, maar heb hier wel ook medelanders ontmoet die dat zeker niet zo ervaarden.
Voor mij persoonlijk vind ik dat er op dit forum ook ruimte voor moet zijn.
Maar dat is er toch ook? Er is hier voor alle zienswijzen plaats, en dat hebben verschillende discussies in het verleden ook duidelijk gemaakt.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Staceybeesie schreef: Voor mij persoonlijk vind ik dat er op dit forum ook ruimte voor moet zijn.
En dat is er absoluut ook, maar enige nuance moet er wel zijn. Niet alles in Amerika is slecht en niet alles in Nederland is beter. Waar gepast zijn opmerkingen over negatieve ervaringen altijd handig en welkom, maar voor constant gebash op de VS, zit je hier toch verkeerd.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

What he said... ↑

Er is niemand die zegt dat je geen kritiek op de VS mag hebben (ik denk dat alle Nederamerikanen het er wel over eens zijn dat er veel mis is in dit land) maar ik vond het gewoon opvallend (en Clint blijkbaar ook) dat vrijwel elke reactie van agm114 doorspekt lijkt te zijn met alleen maar negativiteit over Amerika (en tegelijkertijd "in Nederland is het veel beter") - en dan is zoals Clint zegt enige nuance wel op zijn plek.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Staceybeesie
Amerika-expert

Ik begrijp het natuurlijk wel Dento en Clint. Maar er zijn hier ook berichten die doorspekt zijn van ontzettend veel positiviteit toch?
Daar hoor je niemand over. Dan wordt er toch ook niet gezegd, ga jij es even lekker ergens anders vrolijk zitten zijn.
Maarja het heet natuurlijk wel het "alles Amerika" forum :mrgreen: Dus die horen er waarschijnlijk gewoon bij. :D

Wat ik bedoel te zeggen, dat agm zijn ervaring en zijn beleving weer geeft en niet iedereen ervaart het het zelfde en vindt dezelfde dingen belangrijk.
Voor mijn gevoel is dat niet bashen. Het stuk wat hij heeft geschreven over de redenen waarom hij terug gekeerd is vond ik erg onderbouwd.
En heb ik met veel interesse gelezen. Ook de reacties erop. Als emigrant denk ik juist dat je dat soort dingen moet lezen om er wellicht op voorbereid te zijn en
te bekijken of jij er net zoveel waarde aan hecht, of dat je zelf een manier vindt om van zijn obstakels geen "last" van te hebben.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Staceybeesie schreef:
Wat ik bedoel te zeggen, dat agm zijn ervaring en zijn beleving weer geeft en niet iedereen ervaart het het zelfde en vindt dezelfde dingen belangrijk.
Voor mijn gevoel is dat niet bashen.
Het is prima om je ervaringen te delen, of die nu positief zijn of negatief, maar het gaat mij een beetje om de manier waarop. Je kan zaken in de VS niet leuk vinden, maar dan hoef je dat nog niet op een onbeschofte manier te verwoorden (zoals in het televisie-mobiele telefoon topic). Prima dat jij je mening hebt, maar dat is JOUW mening. En er zijn hier veel mensen die deze mening niet delen, en die zijn niet dom ("De Nederlandse nationaliteit opgeven is wel het domste wat je kunt doen"). Zij hebben gewoonweg een andere visie op dit verhaal en zitten in een andere situatie.
Clint's Thoughts
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Ik vind het wel interessant om van mensen zoals agm114 te horen. Hij heeft duidelijk een andere mening dan ik, en misschien schrijft hij het niet altijd super-aardig op, maar ik vind het wel nuttig om te lezen.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Maar volgens mij gaat het daar ook niet om, want ik denk dat de meesten hier het ook interessant vinden om de visies van anderen te lezen. Zoals in dit topic, waarin heel open en eerlijk gesproken wordt over de voors en tegens. En ook over het feit dat het leven in Amerika niet iedereen even goed bevalt.
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Bandido schreef:Maar volgens mij gaat het daar ook niet om, want ik denk dat de meesten hier het ook interessant vinden om de visies van anderen te lezen. Zoals in dit topic, waarin heel open en eerlijk gesproken wordt over de voors en tegens. En ook over het feit dat het leven in Amerika niet iedereen even goed bevalt.
Even off topic maar ik lees in je signatuur :'keep Georgia on your mind".
We hebben zo genoten van Georgia. Wat een mooi en vooral vriendelijk land :thumbup:
Vooral omdat we vooraf zo veel signalen kregen van "boeren en red necks ". Wat een mooi land om in te leven. Ik ben jaloers op jullie. :mrgreen:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Tinkerbell schreef:We hebben zo genoten van Georgia. Wat een mooi en vooral vriendelijk land :thumbup:
Vooral omdat we vooraf zo veel signalen kregen van "boeren en red necks ". Wat een mooi land om in te leven. Ik ben jaloers op jullie. :mrgreen:
Leuk om te lezen! En ach, deels is het natuurlijk wel waar, maar het is ook een heel gastvrij deel van de VS en mensen zijn over het algemeen heel open en spontaan. De echte "Southerner" voelt zich helemaal geen redneck, maar is eerder het tegenovergestelde. Maar goed, we dwalen af inderdaad. Maar nogmaals leuk dat jullie het hier naar jullie zin hebben gehad! :thumbup:
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

@Staceybeesie, USA2004: maar wat weten we dan echt van de ervaring van agm? Ik heb een lijst met ongefundeerde generalisaties gezien over wat er in het algemeen mis zou zijn met de V.S., maar niet wat hemzelf nu echt heeft dwarsgezeten.

Ik lees van hem dat Amerikanen te optimistisch zijn om te weten hoe slecht ze het hebben. Dat individuele ervaring niet bestaat. Dat als je in NL geboren wordt, dat dat het toppunt is van je leven en je daarop niet kunt verbeteren. En dan nog iets over downloadsnelheden gedurende een tornado.

Maar van hemzelf, zijn eigen ervaring? Niet-NLse PhD in informatica, vrouw GC gewonnen, tijdje rondgehangen in de V.S. in 3 verschillende Staten, en na een jaar begon hij problemen de zien en wil nu terug. Okay, maar waar zat 'm nu het probleem? Geen vriendenkring kunnen opbouwen? Geen werk kunnen vinden? Geen carriere-perspectieven? Gezondheidsproblemen? Individuele ervaringen zijn erg interessant om over te lezen, maar dan moeten ze wel daarover gaan.

Gr., Flipje
Staceybeesie
Amerika-expert

Voor jou en mij zijn dat wellicht geen redenen, maar voor hem wellicht wel?

Tussen de regels lees ik dat het niet zo gelopen is als gehoopt. En dan kan het niet kunnen vinden van een lekker brood al een enorme tegenslag zijn bij wijze van spreken.

Veel van de dingen die agm aanhaalt zijn mij ook wel opgevallen. Als ik een bouwval zie en er wordt kans op een tornado voorspelt in de weerberichten, dan ben ik ook verbaasd dat er geen bouw inspectie wordt gedaan bijsommige trailers of vervallen huizen. Voor andere is het juist belangrijker dat men die vrijheid heeft om in zo'n vervallen huis te wonen zonder regels van de overheid. Over het algemeen wegen dat soort zaken minder zwaar bij mij en zie ik ook veel positieve kanten aan het hier wonen. Maar als een lijst van zaken die hij noemt bij hem de weegschaal naar Nederland doet doorslaan? Dan hoef je er verder misschien helemaal geen specifieke beweegreden voor te hebben.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar als een lijst van zaken die hij noemt bij hem de weegschaal naar Nederland doet doorslaan? Dan hoef je er verder misschien helemaal geen specifieke beweegreden voor te hebben.
Ik denk ook niet, dat iemand er over valt, dat bij hem (ik heb het even vetgedrukt) de weegschaal naar Nederland doorslaat, maar in zijn berichtje beweert hij, dat wij allemaal heimwee hebben, omdat we ons op dit forum bevinden, bijvoorbeeld. En tja, dan kan je toch reacties verwachten. Ik heb een tijdje de Nederlandse nationaliteit niet gehad, opgegeven om mijn vader te sponsoren. Ik vond dat heel jammer, maar aan de andere kant was ik ook gewoon dezelfde persoon, die ik nu ben. Ik ben dolblij om mijn Europese Unie nationaliteit terug te hebben, maar niet in de laatste plaats voor onze kinderen, die zich ook een groot deel Europees voelen. Het is gewoon allemaal niet zo zwart-wit als agm doet voorkomen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Staceybeesie
Amerika-expert

Persoonlijk vind ik "dom" nog niet het einde van de wereld hoor.
Maxima vond onze kroonprins zelfs "een beeje dom" :mrgreen:
Heb hier ook wel grovere benamingen voor bij zien komen.
Niet zo slim had beter geweest misschien :mrgreen:

Waar het mij om ging was dat het zijn mening is. En daar kan je het niet mee eens zijn.
Maar maakt het voor de andere persoon niet minder waar.

Maarre moet jij niet gewoon vakantie gaan vieren in Bella Italia? :wink:
Staceybeesie
Amerika-expert

Zie nu dat je je tekst inmiddels hebt aangepast Petra.
Het "dom" gedeelte is verdwenen... :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, sorry, ik las zijn stukje nog eens over en zag, dat hij het opgeven van het Nederlanderschap dom noemde :oops: . My bad. En ja, inderdaad, ik moet eigenlijk vakantie vieren, maar ik ben de enige wakker hier na de nachtvlucht :lol: . Kennelijk werken de "Jet Zone" homeopathische tabletten echt wel. :offtopic: natuurlijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer