Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bestaan historische reisgids

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Titan 2
Amerika-newbie

Bestaan historische reisgids

Bericht door Titan 2 »

Hallo Forumleden,

Weet iemand van het bestaan van zoiets als een historische reisgids voor de Verenigde Staten?

Ben benieuwd of iets dergelijks in het Nederlands bestaat, maar in het Engels of Duits mag natuurlijk ook. Ik bedoel dus een boek waar in de geschiedenis van de Verenigde Staten als centraal thema is genomen en dit boek te gebruiken is als een soort van reisgids. Bijvoorbeeld in de vorm van thematische routes langs de steden, streken en gebieden waar de geschiedenis van de Verenigde Staten is geschreven maar iets van wat daar op lijkt zal ik ook al meer dan tevreden zijn. Misschien heeft iemand een lijstje van bijvoorbeeld bepaalde gidsen over een specifiek onderwerp zoals bijvoorbeeld de Burgerorlog. Wie kan mij verder helpen?

Groet Arnold
vencel
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Bestaan historische reisgids

Bericht door vencel »

Hier heb ik ook interesse in, vooral Burgeroorlog.
Ik wil een trip doen in het (zuid)oosten en civil war sites/musea bekijken
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In de jaren dertig zijn reisgidsen gemaakt in het kader van werkverschaffing aan schrijvers (da's nog eens kunst bevorderen!). Deze zogenaamde WPA Guides zijn er voor een aantal staten en er is er ook eentje met "de beste" artikelen over de hele VS. Niet specifiek burgeroorlog, maar wel (zij het verouderde) informatie.

Weet niet of die in Nederland te koop zijn, maar je kunt het bij Amazon proberen, of bij een grote boekwinkel in de VS (allerbeste kans: The Strand boekwinkel in New York, een tweedehandswinkel).

Een goed boek over de burgeroorlog is "The Battle Cry of Freedom" door James Mcpherson, geen reisgids, maar geeft wel een goed overzicht. Voor de echte liefhebbers/doordouwers, is er een triologie over de "Civil War" van Sheley Foote, maar zoals gezegd, da's alleen voor de echte doordouwers, ik ben halverwege het eerste deel het spoor kwijtgeraakt.

Er moeten overigens veel websites zijn over de verschillende burgeroorlogplaatsen. Leeft hier nog steeds sterk, is erg bloedig geweest en de gevolgen zijn nog niet helemaal verdwenen, vooral in het zuiden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Voor Burgeroorlog sites heb ik laatst in Antietam een boekje met alle sites in het oosten opgepikt. Hij ligt nog bij mn vriend maar ik zal hem even vragen of hij wil kijken hoe dat boekje heet. Was iets van $3 en is in elk geval een goed startpunt. Informatie over de grote Civil War parken is makkelijk te vinden via de nationale parken site. "Confederates in the Attic" van Tony Horwitz is ook een goed boek. Geen echte reisgids, maar wel een verslag van de auteur's reis langs verschillende CW plekken en een goed startpunt om interessante plekken te vinden zoals bijvoorbeeld de locatie van Stonewall Jackson's arm :wink: Ik ben zelf naar Gettysburg, Antietam en Harper's Ferry geweest dit jaar en voor volgend jaar staan Shiloh en Vicksburg op het programma. Dus als je specifieke vragen hebt moet je maar even een pbtje sturen.

Edit: Dit boekje heb ik gekocht: http://www.amazon.com/Insiders-Guide-Ci ... 0762741821
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer