Ik zal kort proberen uit te leggen wat mijn situatie is:
ik ga 12 weken (dus korter dan 3mnd) een onderzoeksstage doen in een ziekenhuis. Het doel is: kennismaken met wetenschappelijk onderzoek.
Ik krijg géén officiële status van het ziekenhuis. Mijn Amerikaanse supervisor (een arts) zegt dat ik op een normale toeristen visa moet komen. Dat dat de policy van het ziekenhuis is, en dat zijn niet kunnen zorgen voor een DS-2019 formulier (dat heb je nodig voor een J-1 visa).
Ik heb het amerikaanse consulaat in Amsterdam gebeld. Zij zei dat mocht het niet lukken met een DS-2019 formulier, dat het ook mogelijk is met een B-1 en/of B-2 visa. Maar dat ik dan een officiële brief moet hebben dat het voldoende wordt bevonden dat ik met een b1/b2 visum daar kom.
maar nu? Moet mijn amerikaanse stageinstelling dat dan met een amerikaanse instantie gaan overleggen of ik met een B1B2 visum mag komen? Daar staat m'n supervisor-arts volgens mij niet voor open.
OF heb ik alleen een officiele brief nodig van m'n supervisor-arts die schrijft dat het goed is dat ik stage kom lopen, 12 weken met B1-B2 visum, + handtekening.
Moet dit dan per post (officieel), of mag dat per fax (sneller).
2e plan van mij:
Omdat ik binnen de 3 maanden blijf qua stage, heb ik helemaal geen visum nodig eigenlijk. En kan ik volgens de 'visa waiver program' daarheen. Dan moet ik waarschijnlijk niet tegen de douane zeggen dat ik 'stage loop', maar dat ik m'n tante ga bezoeken (echt waar!) en gewoon de toerist op vakantie ga uithangen.
groetjes!